Groen paard en buitenrit (Friesland)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tizra

Groen paard en buitenrit (Friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 13:22

Zijn er ook mensen die met een pas beleerd paard in hun eentje buitenritten hebben gemaakt? Een betrouwbaar paard erbij is het mooiste, maar wat als die er niet is, kan je dat problemen verwachten of is het onverantwoord?
Ben alvast wel benieuwd naar de ervaringen. Ik wil over paar maanden ook korte buitenritjes maken op mijn tinker, maar heb geen mogelijkheid om met iemand anders te rijden, zodat mijn tinker het kan leren. Behalve als er iemand is met betrouwbaar paard in Friesland (mijn paard staat in omgeving Suwald) die met mij buitenritjes wil maken. Heb helaas geen beschikking over trailer, in toekomst hopelijk wel. Heeft iemand alvast tips voor mij? Zodat ik dan weet wat mij te achten staat. Ik ben nl. veel meer aangewezen op buitenrijden, omdat ik alleen beschik over weiland.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:27

ik heb dat vorig jaar gedaan met mijn belg
ik heb veel porblemen gehad, staken, achteruitlopen, omdraaien.
maar ik heb ze dan enkele malen 200 meter achteruit gezet, en nu is ze een heel fijn paard.
metde jonge boulonnais gebeurt dit ook, maar die moet ik nog doorrijden, komt pas deze zomer.
de jonge fries, die stond gewoon stil, dan is het even een kwestie van uit evenwicht te brengen, en als ze een stapje verzet vooruit proberen te houden.

nuiser wel een verschil:aldeze paardenhadden danpas voor de 2-3 de keer iemand op de rug (de 2 jonge was het de eerste keer iemand opde rug, en direct naar buiten, de oudere had ik al enkele keren opgezeten.)
zij kenden wel stuurhulpen, van voor de koets, maar been kendenze totaal niet.

normaal als het paard voorwaarts kent, en de rem kent, moet het geen probleem opleveren, eventuele schrikacties opvangen,en altijd vooruit denken.
zie je iets engs? zet hem in draf en hou hem bezig (eventueel stelling de andere kant op) en véél belonen!
als hij staakt uit angst, laat hem kijken, en wacht tot hij zelf in beeging komt, als hij staakt uit koppigheid, durf hem gerust eens door te pakken!

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:15

Tja ben wel begonnen met eerst samen met andere paarden. Dat keer of 3 gedaan en toen keer in mn eentje geweest. Inderdaad was staken toen een van de dingen die ze deed, maar kreeg ik haar doorheen (wat dutske zegt: uit evenwicht brengen en dan voorwaarts begeleiden). Nu doet ze dat alleen op vreemd terrein als ze iets niet vertrouwd. Ze vertrouwd mij nog niet genoeg als ik er op zit, beetje jammer. Stap ik af en loop ik vooruit (en dan hoef ik haar niet eens mee te nemen) loopt ze direct achter me aan. Daar moet ik dus nog even aan werken!

Verder tja, die van mij was/is behoorlijk druk als ze alleen is. Hinniken, niet rustig kunnen lopen etc. Naar mate ik langer alleen het bos in ben hier werd het wel beter, maar ze hoeft maar 1 ander paard te zien en de drukte is weer terug. Verder praat ik veel met haar en persoonlijk ben ik blij zodra ze voorwaarts is. Ook al is ze druk ik houd haar in de gang waar ik haar in wil hebben, maar laat haar wel het tempo binnen die gang in het begin zelf bepalen. Hou haar bijvoorbeeld niet in, want op dat moment wordt het een bommetje. Met stem en zit hoop ik natuurlijk wel rust en ontspanning te vinden, maar verder van voor...nee moet ik echt afblijven. Nu beperk ik deze gangen wel tot stap en beetje draf.

Momenteel zijn we al zover dat we in de gangen schakelen en ik haar met name alle gangen in rust wil krijgen en geen gerace. Weet nu ongeveer wat ik kan verwachten bij diverse acties en kan er dus ook op anticiperen. Maar een druktemaker zal het altijd blijven!!

Maar vraag desnoods of er iemand met je meegaat op de fiets ofzo. Dan kan het paard toch een beetje vertrouwen van de persoon op de fiets halen. Ene paard doet dit overigens heel erg, andere helemaal niet. (die van mij zou alleen gek staan te kijken, maar ken hier ook paarden die graag die fietsende persoon bij zich hebben als ze alleen naar buiten moeten)

Echwel

Re: Groen paard en buitenrit (Friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:22

Denk niet dat dit uit het zadel is maar in het zadel

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:17

Ik denk dat het best moet kunnen, maar dat kan jij zelf natuurlijk als beste inschatten... Zit je meteen in het bos of moet je eerst nog door een druk verkeersgebied? Heb je al veel met haar gewandeld? Hoe doet ze dat?

tizra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 18:46

Ik heb nog niet veel met hem gewandeld. En heb mijn tinker ook nog maar sinds oktober. Ik zit ook liever op een paard dan dat ik er naast loop moet ik eerlijk zijn. Ik denk niet dat hij als veulen veel gewandeld heeft. Zodra ik iets verder van huis ga, krijgt hij ineens de smaak te pakken en begint gang te maken. Ik heb hem dan het halster om, zonder bit, omdat hij nog niet gewend is aan het bit. Met moeite en veel kramp in mijn handen kan ik hem net onder bedwang houden. Met rondjes laten lopen om mij heen, kan hij dan toch een beetje energie kwijt, want anders wordt het een bommetje. Dan begint hij naast mij bokke/vreugde sprongen te maken, met zijn hoofd heen en weer te zwiepen, en ja hoor daar gaat hij weer. maar houdt geen rekening meer met mij. Zo lomp kan hij dan zijn. Dan lijkt het wel of hij met mij wil gaan spelen ofzo. Ach het is wel lief en soms wel lachen, maar dan ben ik blij dat ik bijna weer thuis ben, zodat hij daar zijn enthousisme en opwinding kwijt kan. Vandaag heeft hij mij in een hele diepe waterplas geduwd.... ik ond het minstens zo spannend als het paard en dacht wel even, waar ben ik aan begonnen. Had ik niet beter een kant en klare kunnen kopen
Het is echt net een veulen van 600 kg.......
Ik moet met hem overigens eerst een 50 km-weg over en dan kom ik langs industrieterrein en vervolgens allemaal landweggetjes. Dus niet echt druk verkeer ofzo.

Mickey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:28

UZ-PP

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:37

ik wil die van mij van de zomer in gaan rijden. ik geloof niet dat het zal werken om mijn oudere paardje mee te nemen daar heeft ze nu al lak aan. ze ziet die ouwe niet staan van de mist!
als ze van mij achter die ouwe aan moet lopen dan probeerd ze er steeds langs te gaan, maar zij heeft ook een veel vlotter tempo. kan haar lopend al bijna niet bijhouden en dan loopt zij op d'r gemakje ondanks dat beide paardjes net zo groot zijn.
ze is gelukkig nergens bang van en vind het zo leuk dat als we de dijk weer opmoeten ze er straal voorbij loopt van ja daaaaaag ik was nog niet klaar hoor!! nog een rondje nog een rondje!! haha

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:44

Ik heb het met de Fries gedaan
en hellemaal geen problemen gehad,het is nartuurlijk beter om met een paard dat al veel ervaring heeft mee te rijden maar als dat niet kan dan moet je maar alleen zoals ik zei heb ik dus hellemaal geen problemen gehad,ik ben ook vrij snel buiten gaan rijden(wij hadden toen nog geen bak)ze schrok wel eens ergens van maar dat doen andere paarden ook wel eens

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:51

Mijn "bijna" 3 jarige kwpn merrie wordt in het voorjaar beleerd, ik heb 2 ervaren paarden op stal staan wat betreft buitenrijden. De een is echt een koele kikker en de ander kan nog wel eens wat heethoofderig zijn maar wel betrouwbaar. Met mijn jonge paard wil ik straks ook naar buiten kunnen, wat scheelt is dat wij loodrecht tegen over het bos wonen dus de weg over en je zit in de rust.

Ik zou mijn jonge merrie pas mee nemen op buitenrit als ik het gevoel heb wel controle over haar te hebben...En het klein opbouwen, bv eerst in de bak rijden en gewoon een stukje buiten uitstappen en zo steeds meer, met een ervaren paard erbij die haar wat kan leiden...

Mocht je evt. tzt wat geregeld hebben wil ik best kijken wat er mogelijk is. Ben zelf in bezit van auto en 2 paards trailer en een mak paard

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:33

Ik heb ook geen groen paard en ben met vader op de fiets op pad gegaan. Eerst allebei lopend ernaast, keer erop ik erop pa met fiets ernaast, daarna het bos en gister weer het bos!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:21

Ik heb het een keer gedaan. Ik stond op een pensionstal maar er was nooit eens iemand die mee buiten ging rijden. En toen ging ik maar een keer alleen. Nou is het wel zo, dat dit paard ontzettend bang was voor iedereen toen ik hem zadelmak ging maken. Ik heb voordat het zadel er op kwam eigenlijk eerst weken aan zijn vertrouwen moeten werken. De eerste keer dat ik hem borstelde, kon ik aan zijn lichaam komen, niet aan zijn hoofd, en niet aan zijn benen. En vegen vond hij erg beangstigend. Hij sloeg de bezem uit mijn handen. Maar ja, aldoende leert men, dus ik ging toch door met vegen. En ik strafte hem ook niet voor zijn gedrag, want het was angst. Straffen werkt dan averechts.

Het paard veranderde, dat zag iedereen. Eigenlijk bleek dat er best een mensenvriend in schuilde. Was ik er niet bij, liet hij zich door niemand pakken. Was ik er wel bij, kwam hij naar iedereen toe en liet hij zich volop aaien.

Ik kon na verloop van tijd ook zijn hoeven uitkrabben, en het zadel er op. En op een dag MOEST ik er ook op, want ik wist dat het kon, dat hij er klaar voor was. En dat bleek ook zo te zijn.

Op een dag dus zijn eerste buitenrit. Alleen. Het zat hem niet mee. Er kwam al gelijk een tractor, hij stond stil. De boer zette de motor af en hij durfde er toen toch langs. Toen over een houten bruggetje. Eng, maar hij deed het toch! Langs het kanaal passeerden er 2 schepen, zijn ogen vielen bijna uit zijn hoofd, maar hij hield zich kranig! op de terugweg nog een tractor en nog een bruggetje. Hij deed het na enige aarzeling allemaal. En ik prees hem de hemel in.

Ik weet helaas niet waar dit paard terecht gekomen is. En daar baal ik wel van. Ik reed hem voor een handelaar.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:36

Desiree schreef:
Op een dag dus zijn eerste buitenrit. Alleen. Het zat hem niet mee. Er kwam al gelijk een tractor, hij stond stil. De boer zette de motor af en hij durfde er toen toch langs. Toen over een houten bruggetje. Eng, maar hij deed het toch! Langs het kanaal passeerden er 2 schepen, zijn ogen vielen bijna uit zijn hoofd, maar hij hield zich kranig! op de terugweg nog een tractor en nog een bruggetje. Hij deed het na enige aarzeling allemaal. En ik prees hem de hemel in.

Tja, en toen kwam er geen héél aardige boer op een trekker maar een puistenkop op een knetterbrommer aan, recht op hem af, die níet stopt, die ook helemaal niet hoéft te stoppen want openbare weg, jouw paard rechtsomkeerd aan de kletter, jij er ongelukkig af op een paaltje, paard de woonwijk in, over de stoep een kind op een fiets omver, nog meer in paniek de provinciale weg over waar net een bus aankomt die wel hard remt, paard toch door de voorruit krijgt, chaufeur dood, laat twee kindertjes achter....

Net zoals jij ervan uit mag gaan dat het overige verkeer zich aan de regels houdt (en je erop voorbereid moet zijn dat het dit niet doet) mag dat verkeer ervan uit gaan dat jíj een betrouwbare verkeersdeelnemer bent.
Voor de wet is jouw paard een vervoersmiddel en ben jij een bestuurder. Joúw probleem.
Ik vind het nogal wat om de risicos van een groen paard op anderen af te wentelen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:38

Mijn 1e echte keer op mijn Fjord, was een buitenrit van stappen en draven
Het ging super...

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:57

je moet gewoon iemand mee nemen denk ik die hem goed beed houd aan een touw ook al is die verkeersmak

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:33

Huertecilla schreef:
Tja, en toen kwam er geen héél aardige boer op een trekker maar een puistenkop op een knetterbrommer aan, recht op hem af, die níet stopt, die ook helemaal niet hoéft te stoppen want openbare weg, jouw paard rechtsomkeerd aan de kletter, jij er ongelukkig af op een paaltje, paard de woonwijk in, over de stoep een kind op een fiets omver, nog meer in paniek de provinciale weg over waar net een bus aankomt die wel hard remt, paard toch door de voorruit krijgt, chaufeur dood, laat twee kindertjes achter....

Net zoals jij ervan uit mag gaan dat het overige verkeer zich aan de regels houdt (en je erop voorbereid moet zijn dat het dit niet doet) mag dat verkeer ervan uit gaan dat jíj een betrouwbare verkeersdeelnemer bent.
Voor de wet is jouw paard een vervoersmiddel en ben jij een bestuurder. Joúw probleem.
Ik vind het nogal wat om de risicos van een groen paard op anderen af te wentelen.

Ik had geen keus. Het was zo of helemaal niet. Ik weet niet wat er gebeurd was als die boer doorgeknard was. Hard reed hij niet en ik was al bezig met de situatie op te lossen, toen hij mij de gemakkelijke uitweg aanbood, uit zichzelf; de tractor stil zetten en de motor af. ALS het paard al omgedraaid zou zijn, wat ik niet denk want hij maakte die aanstalten niet, hij twijfelde alleen maar, was ik waarschijnlijk niet gevallen. Toendertijd zat ik niet slecht in het zadel. Jij maakt er meteen een ongeluk van. Ik woog mijn risico's goed af hoor. Ik was me wel degelijk bewust van mijn kwetsbaarheid als ruiter en ik nam geen onnodige risico's.

Ik had een groot vertrouwen in dat paard, en ik deed zoiets niet met elk paard dat ik inreed. Ik kon ze ook goed inschatten.
Ik heb nu al jaren een merrie waar ik nog steeds niet in mijn eentje mee naar buiten ga. Ik ben toch zeker niet gek! Steek je wijsvingertje dus maar heel snel weer in je zak!

De wet is krom. Want al is een paard een vervoersmiddel, het is GEEN machine. Of eh... wist je dat niet?

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:05

Mn beestje was 3 jaar.. Net ingereden.
Ik reed altijd alleen langs de weg op mn 10e..
Beest was ontzettend gek en ik ben er vaak afgevallen buiten..
Maar daar heeft ze zoveel van geleerd !!

tizra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:08

Het paard veranderde, dat zag iedereen. Eigenlijk bleek dat er best een mensenvriend in schuilde. Was ik er niet bij, liet hij zich door niemand pakken. Was ik er wel bij, kwam hij naar iedereen toe en liet hij zich volop aaien.

Ik kon na verloop van tijd ook zijn hoeven uitkrabben, en het zadel er op. En op een dag MOEST ik er ook op, want ik wist dat het kon, dat hij er klaar voor was. En dat bleek ook zo te zijn.

Ik weet helaas niet waar dit paard terecht gekomen is. En daar baal ik wel van. Ik reed hem voor een handelaar.
[/quote]

Ik vind dit een mooi verhaal, ik vind het wel goed van je dat je het zo aangepakt hebt. Je weet met een paard nooit zeker of iets goed gaat. Je hebt er echt voor gezorgd dat dit paard zijn eigen angst heeft overwonnen, door jouw vertrouwen. Daar mag je wel best trots op zijn !!!!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:25

Ja, en een ander mag het wel weer verknallen.......
Ik heb nooit de kans gehad om uit te leggen hoe ze met dat paard om moesten gaan. Hij was eenkennig, maar met een goed karakter. Een gouden paard.