Dit is ontstaan doordat ze 2x heeft meegemaakt dat iemand de deken wilde afdoen terwijl één bilriempje nog vast zat.... en dan voelde ze iets aan haar benen, raakte in paniek en ging vreselijk hangen aan het touw want ze stond vast....

Terwijl de deken op de grond was gevallen, probeerde ze met haar achterbenen alle kanten op te trappen en te springen om dit 'ding' kwijt te raken, ondertussen trekkend met haar hoofd aan het halstertouw...
Al snel weer rustig doordat ik in beide gevallen bij haar hoofd stond en mijn stem gebruikte en haar zo kon kalmeren, maar toch... Blazend naderhand omdat ze nog steeds overstuur was.
Dit is een week of anderhalf geleden, maar sindsdien doet ze moeilijk met 'deken afdoen'. Heel begrijpelijk, lijkt me best eng voor haar na wat ze meemaakte!
Deken opdoen is totaal niet moeilijk, ze kijkt wel even maar gaat gewoon door met bijv. hooi eten of zo. Niets aan de hand.
Deken afdoen...ieuw. Dan draait ze zo, dat ik niet eens bij de achterhand kan komen om die riemen los te doen!
Tegenwoordig doe ik het zo:
Ik zet haar NIET vast, zodat ze alle kanten op kan lopen, bijv. ik doe het in de stal of buiten op het erf terwijl ik het halstertouw vasthoud.
Dan maak ik de riemen los, begin bij voor, daarna bil en op het laatst pas buikriemen, zodat de deken pas op het laatst echt los kan schieten zeg maar, want ik wil geen herhaling...

Ik haal de deken niet van voor naar achteren eraf, want dan voelt ze alles langs haar achterbenen gaan, maar trek hem aan de zijkant staande naar mij toe, want ik denk dat die achterbenen het probleem is: ze denkt dan dat er nog een riem vast zit waardoor ze in paniek raakt.
De deken afhalen gaat nu wel redelijk, maar ze is nog steeds 'dribbelig' als het gebeurt. Iemand nog tips?
Toen ik haar kreeg had ze nog maar zelden een deken op gehad, en al helemaal geen met bilriemen, dus veel was ze niet gewend.
Als ze de deken nog op heeft is het geen probleem: bokken, trappen, galopperen en rollen in de wei, alles doet ze er mee...

Ach ja die traumaatjes, wie heeft ze niet.
Zet mij maar nooit in een skilift:
word ik ook heus wel dribbelig van met mijn hoogtevrees... }> }>