mishandeling? of nalatigheid....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

mishandeling? of nalatigheid....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 17:34

Ik ben weer zo kwaad teruggekomen van stal, weer het zoveelste accefietje met de eigenaresse van "stal". Ik zal even mijn verhaal doen. (ahh lekker is dat, ff van me af schrijven). Het is wel een lang verhaal hoor!

Een paar maanden geleden plaatste ik op internet een advertentie dat ik een verzorgpaard zocht. Ik kreeg reactie van een vrouwtje die zelf 4 pony's had en ze zocht verzorging voor één van de pony's. Ik ging er naartoe, had om 2 uur afgesproken. Ik kwam om precies 2 uur aan maar zag niemand. Ik heb toen maar die vrouw opgebeld en ik kreeg te horen: ja, die E-pony merrie, voskleurig is degene die je mag verzorgen. Poets maar, zadel maar op (ze legde uit waar ik de spullen kon vinden) en ga maar rijden. Ik stond hier heeeel raar van te kijken. Ze kende mij totaal niet, en ze liet mij gewoon, zonder dat ze mij ooit had gezien op haar pony rijden. Ik had hier geen zin in, ik kende de pony niet en ik wilde de eigenaresse graag spreken. Na veel tegensputteren aan de telefoon kwam ze uiteindelijk dan toch aan. We gingen naar een bak in de buurt waar ik mocht rijden (het paard zelf stond op een stukje grond met een containerstalletje waar ze swinters in staan). Ik was echt helemaal verliefd op de pony, echt een scheet. Het was wel even wennen want ik was alleen maar paarden gewend.
zodoende verzorgde ik haar...

Een paar maanden later zegt de eigenaresse niks meer met die pony (Nusanna) te maken wil hebben ( ) en zegt haar te verkopen. Ze vroeg aan mij of ik haar toevallig niet wou hebben en ik antwoord dat ik daar geen geld voor heb. Nou, zei ze, dan mag je haar wel hebben als je mij 50 euro in de maand geeft, en de overige kosten zijn ook voor jou. Ik vond het geweldig! Nusanna was nu van mij voor maar 50 euro in de maand!!! De "eigenaresse" ook weer blij, want het was voor haar weer een last minder.

Nu is Nusanna al sinds augustus van mij en ik begin steeds meer moeite te krijgen met die eigenaresse... Ze zegt dat ze paarden stomme beesten vind geworden, maar dat ze haar paarden niet meer weg kan doen en blabla. Ze heeft zelf een fjord, die vroeger 7 dagen in de week werd bereden. Nu staat het zielige beestje gewoon hele dagen op de paddock en er wordt niks meer mee gedaan, hoogstens op zondag een halfuurtje op buitenrit. Ze hebben ook een shetlander, voor dochterlief... Dochterlief houdt ook niet van paarden en rijdt dus ook niet op de shetlander. Het is zelfs zo erg, dat als dat beesje nog maar op haar af komt lopen dat ze hem een trap geeft (in het geniep, want moeder mag dat natuurlijk niet zien, maar ik denk niet dat die er uberhaupt om zal geven). Dan hebben ze nog een hoogbejaard B-ponytje, Wilma. Wilma was bedoeld om de anderen gezelschap te houden. Ook met dit paard is een probleem: ze heeft een enorm slecht gebit, zo erg dat ze niet normaal meer kan eten. Ze krijgt alleen zemelen naar binnen als die in een heeeel waterig papje zitten. Hooi kan ze niet meer kauwen. Nu is de eigenaresse bereid om de tandarts te laten komen als ik de tandarts bel. Dit vind ik al een hele vooruitgang....

Dit waren allemaal problemen met de andere 3 paardjes. Nusanna werd gelukkig wél goed verzorgd. Niet door haar, maar ik zorgde daar wel voor, en later ook mijn verzorgster (Thirz hier op bokt).
Tot ik van de week hoor dat de paarden (dus ook Nusanna) 6 maanden lang niet ontwormd zijn. De staleigenaresse was het "vergeten" oftewel ze had weer eens geen geld. Net zoals ze geen geld heeft om de hoefsmid te betalen voor haar 3 paardjes, zodat deze al 3 maanden niet meer behandeld zijn.....

Ik vind het gewoon ronduit schandalig hoe zij haar paarden behandelt. Ze houdt niet van paarden en ze heeft er de ballen niet verstand van, dat zegt ze ook eerlijk. Nou vraag ik me af waarom ze haar paarden niet gewoon allemaal verkoopt als ze zo lastig zijn voor haar. Ik krijg hele dagen gezijk van haar aan te horen dat Thirza en ik de stal van Nusanna en Wilma niet goed uitmest (jawel, ze staan met zn tweeën in een stal van 3 bij 2 meter). Wij mesten iedere dag uit, alleen 2 paarden produceren gewoon veel stront waardoor het iedere dag weer een paasei is!

Allemaal opstapelingen van ergernis en ik ben het op dit moment helemaal beu. Ik zou graag naar een andere stal willen en van de week ga ik samen met mn verzorgster en vriendin op zoek. Ik denk alleen dat de staleigenaresse erg moeilijk gaat doen, omdat ik nooit echt een bedrag voor Nusanna heb betaald. Ik ben bereid wat voor Nusanna te geven, ze is alleen echt niet meer waard dan 600 euro. Ze heeft de staleigenaresse zo'n 8000 gulden gekost, maar de staleigenaresse heeft Nusanna heel erg verpest. Er moet echt heel wat gebeuren om van Nusanna een fijn rijpaardje te maken.

Zo, dat is van me afgeschreven (wel een heeeel lang verhaal geworden). Wat vinden jullie dat ik moet doen wat betreft de betaling? En wat moet ik doen tegen die "mishandeling" (of nalatigheid) van die andere 3 pony's?
Dankjewel voor het lezen!

Groetjes Kimberley.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:39

Pff,
ik zou er eens met iemand naartoe stappen (naar de eigenaar) en eens goede en duidelijke afspraken (wie betaalt wat, wanneer, veearts,hoefsmid, ontworming,...).
Evt. de DB contacteren...
En blijf je best doen voor de pony's!!

__manon__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:40

ik denk dat je gewoon moet vragen of je haar mag hebben en dan verplaatsen (je hebt haar natuurlijk al, heb je de papieren ervan? dat ze echt van jou is?? dan hoef je er natuurlijk niet meer voor te betalen lijkt me) voor die 600 of lager, misschien gaat ze er op in. en verder zou ik iets proberen te doen voor die andere paarden. maar ik zou nu niet wetemn wat, misschien de dierenbescherming ofzo bellen?
Laatst bijgewerkt door __manon__ op 07-01-06 17:42, in het totaal 3 keer bewerkt

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:41

Kan je het haar niet eens voorzichtig maar toch rechtuit vragen.

Waarom wil ze er niks meer mee te maken hebben? Waarom wil ze dan niet verkopen?

Misschien als haar antwoorden "gunstig"zijn, kan je voorstellen om nieuwe eigenaren te zoeken voor haar?

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:42

DB gaat hier weinig tegen kunnen inbrengen... zoals het overkomt zijn de paardjes niet al te best verzorgt maar ook niet zwaar verwaarloosd.

mandy101

Re: mishandeling? of nalatigheid....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:47

jemig zeg dat iemand zo iets doet
kan je hiervoor niet de dieren bescherming bellen?
Of je kan over leggen met de eigenaar dat je misschien verzorgsters voor de paarden zoekt.

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:48

zou ff rond de tafel gaan zitten met haar neem wel je pa of ma ofzo mee en laat dingen op papier zetten die je beide ondertekend en je ouders eventueel ook . suc6

Sparky10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:02

tja je laat die andere paardjes daar daar eingelijk achter ? daar kijkt niemand meer naar om ik zou daar ook rekening mee houden als ik jou was nu kan jij die nog nide gaten houden dan niet meer, ik zou er ook met iemand heen gaan dit even mleden

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 18:29

Ik ben bang dat de DB hier weinig tegen kan doen, het is namelijk niet zo dat ze verschrikkelijk eruit zien of zoiets (in tegendeel, ze worden een beetje over-voerd)

@ Manon-horses: Ik heb inderdaad de papieren, ze heeft wat dat betreft geen poot om op te staan. Maar lijkt dit dan geen diefstal? Ik neem wel een paard mee waar ik nooit voor heb betaald, behalve dan de maandelijkse kosten....

Ik heb nog niet gevraagd aan de staleigenaresse waarom ze de boel niet verkoopt/wegdoet. Ik heb er wel ideeën over. Dat stuk grond (ongeveer 3 hectare) hebben ze geërfd van haar vader en is dus gewoon van hun. De gemeente Middelburg zegt dat als je land hebt, er wat mee moet doen dus ik denk dat ze om die reden de paardjes erop houdt.
Ze is wel helemaal weg van het stuk land, ze hebben zelf namelijk amper tuin dus het stuk grond zou ze ook nooit verkopen.

Bedankt voor de reacties!

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:28

Kan ze dan niet haar paarden verhuren en die dan op hun grond laten? Dan hebben ze de grond maar niet de "lasten" van het paard en het zijn nog altijd haar paarden, die op haar grond staan. Zijn dan niet alle problemen de wereld uit met de gemeente en met de verzorging?

Ben gewoon aan het brainstormen hoor dus als het niet praktisch te doen is...

Mama_Suus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:43

Als jij de papieren hebt en alles staat op jou naam kan ze je niks maken, ze heeft zelf gezegd je mag der hebben en als stalkosten betaal je dan dus 50 euro per maand! Dus zolang ze op papier op jou naam staat is het geen diefstal.

ryannuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:49

Als jij de papieren hebt, is ze van jou lijkt me. Maar jij betaalt dus de maandelijkse kosten en daarmee is ze van jou, kan er niet voor die andere paardjes ook zoiets geregeld worden? Dat ze wel daar blijven staan en dat iemand die wel goed voor ze kan zorgen er voor een klein bedrag voor mag zorgen?

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:30

Heyhey, ik vind het echt schandalig hoe ze haar paarden behandeld!!...Je laat je eigen paarden toch niet wegkwijlen.... nouja het is wel fijn dat jij nu die e-pony hebt ! veel plezier nog met rijden!

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 21:48

Ik heb wel de papieren, maar nergens staan ze op mijn naam (of die van een ander).
Op welk papiertje moet je naam staan? Ik heb haar paspoort wel, ik dacht altijd dat het daarzo in stond? Daar staat alleen maar de naam van de fokker in namelijk. Is er nog een ander papiertje met je naam? anders ga ik daar van de week achteraan namelijk

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:55

Eigendomsbewijs is elk document waarop staat dat het paard (al dan niet voor een bepaald bedrag) aan jou in eigendom is overgedragen.
Dus een factuur, een verkoopcontract, een op schrift vastgelegde afspraak etc.

Ik vind jou geval moeilijk. Een mondelinge overeenkomst geldt in principe ook wel maar bewijs achteraf maar eens wat er precies is afgesproken.
Jij stelt b.v. dat de afspraak was dat je haar mag hebben (is dus eigendom) als je E50 in de maand betaalt. Er staat niet zolang je E50 in de maand betaalt dus in principe heb jij aan je plicht voldaan: je hebt een keer E50 betaald.
Maar ik ben bang dat als je het paard meeneemt, ze een heel andere uitleg heeft van jullie afspraak en je er niet zomaar mee wegkomt.

Ik denk dat, als je het niet te hard wilt spelen je het beste een verkoopbedrag kan proberen af te spreken dat niet te hoog ligt.
Ik denk niet dat je de pony eenzijdig zomaar kan meenemen zonder problemen te krijgen.

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:26

Ik denk dat je eerst maar eens haar handtekening op de papieren moet zien te krijgen. De eigenaar moet namelijk een handtekening op het papier zetten, dat hij het paard verkocht heeft. Als die handtekening er staat, moet je haar laten overschrijven op jouw naam, zodat er geen enkele twijfel bestaat dat jij de eigenaar bent. En dan kun je haar meenemen naar waar jij wilt, zonder enig probleem.
Dus zorg dat die handtekening erop staat en laat haar overschrijven. Anders heb je geen poot om op te staan. Of je nu die papieren in je bezit hebt of niet. Als zij zegt dat jij gewoon de papieren hebt gepakt, is het jouw woord tegen het hare. En dat van haar zal dan hoogstwaarschijnlijk tellen, omdat jij niks kunt bewijzen van jullie afspraken.

Wat die andere pony's betreft: Het verhuren is een heel goed idee. Het zou al genoeg zijn als de huurder alleen de onkosten betaald. Ze verdiend immers ook niks aan de pony's als ze alleen op het land staan te niksen, en betaald er dan wel voor.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:13

naar mijn mening is ze van jou. jij hebt ten eerste de papieren van het dier, daarnaast betaal jij alle kosten. misschien is het handig om recuutjes/ bonnetjes te bewaren waarmee je kunt aantonen dat de eigenaresse niets betaalt. verder denk ik dat het handig is om de DB toch te bellen, wellicht kunnen ze je tips geven of ideeen hoe je de dieren het best kunt helpen in hun situatie.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:32

Kipje schreef:
Ik heb wel de papieren, maar nergens staan ze op mijn naam (of die van een ander).
Op welk papiertje moet je naam staan? Ik heb haar paspoort wel, ik dacht altijd dat het daarzo in stond? Daar staat alleen maar de naam van de fokker in namelijk. Is er nog een ander papiertje met je naam? anders ga ik daar van de week achteraan namelijk

is ze gechipt? Zo ja, is het paard dan met chipnr overgeschreven op jouw naam?