voelen jullie je ook weleens kl*te na t rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

voelen jullie je ook weleens kl*te na t rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:21

hoihoi

ik heb weleens zo'n dag in de week dat ik me na t rijden heel rot voel.
net als vandaag,mn pony liep maar te drammen en sterk te doen tijdens t buiten rijden.. toen ben ik nog even in onze paddock op de volte gegaan (is niet zo groot) maar wat was ze vervelend, ze bleef maar wegschieten en hoofd in de lucht gooien.. ben goed kwaad geworden en heb haar echt schoppen verkocht die ze op dat moment nodig had.. als ik mijn geduld verlies rijd ik ook niet netjes vind ik dan word ik onrustig in de hand enzo.. gelukkig gebeurt dit niet vaak maar het komt weleens voor..dan heb ik m echt zitten en schiet ik soms te ver uit mn slof.. hebben jullie dat ook weleens? en wat doen jullie als jullie dat hebben tegen dat rottige gevoel na het rijden? dat heb ik dan wel altijd, dan denk ik ik heb haar vast verpest of verkeerd hard aangepakt.. sorry voor mn gezeur.

groetjes

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:21

ps=ik had echt al 100 keer tot 10 geteld..

DunjaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:25

ik denk dat we dit allemaal wel hebben...............
ik stap dan af want ik wil mn paard niet straffen voor mijn k*tbui maar soms hebben ze wel eens een schop onder hun hol nodig want ze kunnen knap irritant zijn

miss eerst ff los gooien voor het rijden dan is tie zn drammerigheid miss wel al kwijt!!!!!

maar je mag ook best wel eens kwaad zijn hoor daar hoef je je niet schuldig over te voelen !

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:27

Ik heb dat ook wel eens.
Maar iemand zei eens tegen mij. Het is helemaal niet erg als je eens onterecht te boos wordt op je paard, als je achteraf maar niet denk dat je nog bozer had moeten worden.
En dat is natuurlijk zo. Iedereen maakt fouten, het is niet erg, als je je eigen fouten maar zelf inziet. Dan kan je er van leren.
En je paard vegeeft je echt wel als het een keertje gebeurd. Het wordt pas vervelend als je het met opzet doet.

Meestal voel ik wel wanneer ik mezelf niet meer in de hand heb. Dan ga ik iets heel makkelijks doen dat altijd wel lukt of ik stop met rijden.
Mijn paard doet altijd zijn best voor mij, en hij zou nooit opzettelijk lopen te klieren.

FenW

Re: voelen jullie je ook weleens kl*te na t rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:28

Hooiii

Mijn advies is dat als je merkt dat je erg geirriteerd/boos wordt; van je pony af te stappen en zo even af te koelen. Je kan ook gewoon even pauze nemen met de oefening die niet lukt en een andere (die wel altijd goed gaat) gaan doen. Is ze nou de hele tijd vervelend dan zou ik gewoon even een paar rondjes ernaast gaan lopen. Niet je irritaties op je pony afreageren! Oja voel je je wat vaker rot na het rijden dan zou ik op les gaan (als je dat niet al doet) en zo erachter komen waar het probleem een beetje ligt.

Veel succes ermee

xxx Carolien

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:29

Iig,nooit gehad.
Heb alleen weleens het idee,dat ik hem juist harder had aan moeten pakken.
Als ik hem bijvoorbeeld langs de hindernis laat lopen,en als er dan iemand bij is moet ik juist lachen ofzo,en dan breng ik er niks tegenin.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:31

ik herken het wel alleen dan op een andere manier...toen ik zo was net als jou had ik er eigenlijk niet zoon probleem mee...dat kwam pas later toen ik paarden ging inrijden en op kostbare paardjes ging rijden toen ben ik veel voorzichtiger geworden en heb veel meer gedult gekregen die shetjes van vroeger die strontvervelend waren heb ik menig tikje gegeven!

misschien dat het wel helpt als ik mijn gedult denk te verliezen ga ik of longeren of zet me paard weg en raas me uit op een pak hooi of stro...wel opletten want als je te hard trapt doet je voet ook nog zeer

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:32

Ja ik ken dat wel. Maar ik word niet meer zo snel boos tegenwoordig, maar heb achteraf het gevoel dat ik toch niet kan rijden en het ook nooit leer
Ach ja, niet elke dag kan een topdag zijn

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:33

ja.. ik voel me wel eens Minder na het rijden.. maaar.. dit reageer ik nooit op mijn paard af..
gelukkig..
hij kna er neits aan doen.. hij probeert altijd goed te werken voor me.. en dan gaat het wel eens fout..nou ja.. das minder.. morgen weer een dag..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:33

Ik zoek de fout eigelijk altijd bij mezelf, of hij vind het heel erg moeilijk. Meestal begrijpt hij mij niet als hij niet doet wat ik wil.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:36

ja ik reageer het ook zeker niet na de tijd af dan is het gewoon gebeurt en klaar maar ik weet ook dat ik misschien wat onterecht boos ben geworden en daar voel ik me dan schuldig over, gebeurt al veel minder dan eerder maar soms gebeurt het dus weleens..

zoals vandaag dus dat ik haar egt beu ben en ff mn geduld verlies dat ze echt schoppen krijgt en ik misschien toch wat te hardhandig ben met mn handen dan.. maar ze daagde het serieus echt uit.. dan denk ik achteraf, jemig moest dat nou?!!! als ze me morgen maar vergeven heeft..

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:37

met de oefeningen vind ik het anders dat kunnen ze serieus niet snappen maar steeds zeuren, wegspringen en een hoek niet doorwerken tja dat word weleens te veel..

z0rr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:38

ik heb soms van: ze doet het echt expres.
en dan kan ik echt een lel geven hoor met me zweep.
maar echt ik probeer eerst bij mezelf de fout te vinden.
maar geeft toe IEDEREEN heeft het wellis

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:41

z0rr0 schreef:
ik heb soms van: ze doet het echt expres.
en dan kan ik echt een lel geven hoor met me zweep.
maar echt ik probeer eerst bij mezelf de fout te vinden.
maar geeft toe IEDEREEN heeft het wellis

ja oke iedereen heeft het weleens, dat weet ik is menselijk maar tog voel ik me nu niet helemaal lekker.. hebben jullie daar ook weleens last van?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:46

Heb ik ook wel eens.
Hij loopt maar te drammen en te springen.
Kan niet meer normaal draven...

Soms kan ik wel om dit soort gedrag lachen, maar soms word ik zelf ook boos enzo.

Als hij zo'n bui heeft en ik merk dat ik boos word, gooi ik altijd mn zweep weg.
Zo voorkom ik dat ik hem in een opwelling een knal geef.

Zet hem daarna op een volte in draf, een rij net zolang op die volte totdat we allebei weer rustig zijn.
Daarna stijg ik af met de gedacht: Morgen weer een dag.

En dan voelt het wel kl*te dat ik mn oefeningen niet heb kunnen doen en dat het niet goed ging.
Maar ik heb hem in ieder geval niet onterecht behandelt

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:50

zo rijd ik ook altijd maar soms..denk ik pas achteraf oliebol ik had het anders moeten doen.. maar goed zo is het morgen weer een dag!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:43

Ja ik heb het ook wel eens.
Meestal ga ik als ik langer dan een paar minuten aan het klooien ben op hetzelfde probleem eventjes stappen en even allebei op adem komen, en dan pak ik hem weer op.

Soms heb ik ook wel dat er iets kleiners is, bv niet helemaal lekker los, of bijna een uur lang vast aan een bepaalde kant, en dat ik dat gewoon niet opgelost krijg.
Dan stap ik ook wel met een rotgevoel af ja, maargoed..des te blijer ben ik als het de volgende dag wel goed gaat.

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:51

Als ik een rotbui heb stap ik tegenwoordig al niet eens meer op, Bjarni wordt daar erg onzeker van en raakt in paniek waardoor hij dus telkens wegschiet (vlucht) en het van kwaad tot erger gaat. Dit heb ik dus van me afgezet, echt rothumeur is niet rijden.
Verder probeer ik er nu om te lachen, schiet hij eens een keer weg omdat hij schrikt/fris is/ geen zin heeft of wat dan ook, dan neem ik hem rustig weer terug en beloon als hij weer braaf is. Als hij echt fris is gaan we gewoon een flink stuk galopperen, maar dan wel tot ik wil dat hij stopt.

Heb laatst mezelf wel weer betrapt op ongeduldig zijn, wilde opstappen met een krukje en meneer wilde maar niet stilstaan. Heb hem in zijn stal geparkeerd, een stukje verderop flink staan vloeken en mezelf voorgehouden dat het echt door mijn lichaamstaal/ ongeduld kwam. Ik zou wel "even" opstappen, verkeerd gedacht dus.

Verschil met Bjarni is dat ik weet dat hij het niet doet om te zieken maar op alles reageert wat ik uitstraal, hij is gewoon een hele goede, confronterende spiegel.

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:39

Probeer te eindigen met een succesje... Ook als iets heel rot gaat en je paard stuitert alle kanten op behalve de juiste. Succesje hoeft volgens mij niet persé dat te zijn wat moeilijk ging (al is dat het leukst natuurlijk), kan ook iets anders zijn. Dan voel jij je weer blij, kan je welgemeend je paardje belonen en stap je met een tevreden gevoel weer af

amorlover1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:53

ik heb dat soms ook
dan ga ik maar ff met haar stappen of ik doe wat anders met haar
soms geef ik haar dan ook een tik met de zweep
en later heb ik daar dan weer spijt van en maak ik het goed en geef ik haar wat lekkers en dan heb ze me het al weer vergeven voor eten doet ze alles

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:58

ik snap hoe je je voelt...maar reageer (sterke hand) het niet op je paard af....hij begrijpt daar niks van...iedereen heeft zijn dag wel eens niet(zeg je dat zo?!?! ) ...ook paarden.

di_Segno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:00

pff.. eerst maakte ik me ook zo boos, ruk aan de teugels benen erin,.. Maar achteraf kreegik zo'n onwijs rotgevoel... Dus nu als 't niet meer lukt, en ikword pissig gewoonff nrondje teugels los, en flink galopperen(Niet te vaaak, anders word t een spelletje!) dan ben ik zelf weer uitgewaait, en kunnen we redelijk relaxt verder
Of ik vraag iets simpels(1 volte nageeflijk ofzo), en als dat perfect gaat meteen stoppen, geeft ook welgoed gevoel omdan zo te eindigen

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:02

Ik heb wel vaker dat ik me na het rijden niet helemaal fijn voel. Maar ik reageer me nooit op mijn paard af. Als ik merk dat ik kwaad word stop ik.

Heike
Mede-oprichtster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 08:11

Niet echt een vraag. Dus Paardenpraat.

M59

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 08:38

Ik heb ook weleens dat ik me rot voel na het rijden, maar dat komt dan meer omdat een bepaalde oefening gewoon niet goed ging. Zo'n oefening waar die nog niet zo veel van snapt, en dan doet hij hem heel de tijd verkeerd. Maarja, dan denk ik dus meestal dat ik zelf wat fout doe (doe ik dan dus ook). Maar als ik niet weet waar die fout zit, voel ik me aardig rot ja.
Ik had eerst met springen ook altijd, dat ik hem voor de hindernis onterecht een tikje gaf, vooral op wedstrijden. Dan gaat het losspringen zo goed, maar in het parcour word die hardstikke heet en druk en sterk enzo, maar omdat ik dan weining controle overhem heb, gaf ik hem meestal een tikje voor de hindernis (zo'n spring-normaal-tikje) maar daar werd die dan nog drukker van. Dus nu rijd ik meestal gewoon zonder zweep en dan gaat het wel. Hij word dan nog wel druk, maar ik maak hem dan niet nog drukker met m'n zweep.
Waar ik wel boos om kan worden, is dat hij soms keihard er vandoor gaat met SGW ofzo of op een buitenrit. Dat was gister ook, ik even een rondje stappen, want de bak was keihard, ik was bijna thuis en dat heeft hij dan door, gevolg is...zjoef, na een harde galop ben ik thuis
Maar ik ben gister gewoon weer terug gegaan naar hetzelfde stuk, en heb dat stuk toen wel in mijn tempo gereden en dat ging wel.