Vannochtend had ik om elf uur met Herna afgesproken. We zouden Propala dan eerst longeren, dan zou Herna er even op en tot slot zou ik mezelf er aan wagen.
Nou, het begon al lekker! Propala wou met geen mogelijkheid uit het land! Ze was echt weer knettergek en er was niets mee te beginnen. Toen toch maar de overige paarden ook naar binnen gehaald, waardoor Propala er wel achteraan race'de. Eenmaal in de box heb ik haar gepoetst en hebben we haar met zijn tweetjes opgezadeld. Dit deden we met zijn tweetjes omdat ze echt als een idioot tekeer ging in die box. (ik dacht nog... als dit nou maar goed komt.. ) Eenmaal klaar ben ik met haar naar de bak gelopen waar ik begonnen ben met longeren. Nou ze ging me toch tekeer! Ondertussen zette Herna de overige paarden weer in het land en dat was een teken.. toen brak de hel los. Ze werd echt helemaal hysterisch, want ja.. Propala in de bak en de rest in het land... ??? Dat kan natuurlijk niet! Echt rustiger werd ze niet. Op een gegeven moment was het zelfs zo erg dat we haar met zijn tweetjes moesten longeren. Ik de longe en Herna de zweep. Ze werd op een gegeven moment wat rustiger, maar helaas.. dit was gauw over. Ze begon echt te drammen, te steigeren en te bokken. En wederom werd ze iets later toch weer wat rustiger.
Toen is Herna er eerst maar op gestapt. Het begon allemaal vrij goed. Ze was wat kijkerig maar ja... Toen wat gaan draven en ook dat ging wel aardig. Maar ja hoor.. madam had er genoeg van. Ze ging overal dwars tegenin.
Op een gegeven moment was het voor mij toch de tijd om er op te stappen. Met extra lange beugels en Herna die Propala beet hield ben ik er op geklommen. Tjee.. wat was die enorm af gevallen! Naar mijn gevoel begon het zadel pas ergens bij mijn knieen. Eerst de bak maar eens door gestapt en op een gegeven moment toch maar gaan draven. Wat zat dat verschrikkelijk! Ze blijkt dus echt nog helemaal niets geleerd te hebben in de keren dat ze is gereden. Uiteraard is dit iets waar aan gewerkt moet worden, maar het gaf een erg vreemd gevoel. Uiteindelijk ben ik er na zo'n twintig minuten weer afgestapt. Propala was in totaal zo'n anderhalf uur aan het werk geweest en kon nog wel een poosje door, maar ik had echt helemaal gehad.. wat een inspanningen bij dit paard. Ook is het wel even wennen in vergelijking met Maaike.. Dat is toch heel erg anders om te rijden.
Maar goed.. uiteindelijk heb ik dus alles overleefd. Ik ga haar nu verder longeren en volgende week woensdag ga ik er weer op. Eigenlijk zou dit eerder al gebeuren, maar aangezien ze niet echt vertrouwd is om alleen mee aan de slag te gaan komt Herna ook zodat er in ieder geval iemand is om de boel in de gaten te houden en een handje mee te helpen.
Het leuke was nog eens dat Gea (de eigenaresse van Maaike, de Fries) tijdens het longeren ook nog langs kwam, want dit schouwspel wou ze natuurlijk niet missen! Op zich erg aardig en ontzettend attent.. al ben ik op zulke momenten niet echt gediend van pottekijkers

Zometeen komt Maarten hier. We gaan dan naar Maaike en tot slot gaan we hier nog even een hapje eten.