Nieuwe bodem in de bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Nieuwe bodem in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 19:56

Speciaal voor Gerrie, omdat je zo nieuwsgierig naar mijn nieuwe bodem bent.

Afgelopen woensdag is er zo'n 90 kuub naaldhoutchips bij ons gebracht.
De bak was in de zomer niet te berijden, het was dan meer een Sahara. In de winter was de bodem een stuk beter, maar nog te zwaar. Hoe meer regen, hoe beter de bak werd. Nat was hij eigenlijk nooit.
Vanmiddag kwamen hulptroepen ons helpen om het hout in de bak te krijgen. Binnen drie uur was de klus geklaard.

Afbeelding
Ja, 90 kuub is best veel.
Hoewel er mensen zijn die dit met 2 man in 1 dag met een kruiwagen over hun bak kunnen verdelen.

Afbeelding
De hulptroepen.

Afbeelding

Afbeelding
Ongeveer halverwege.

Afbeelding
Zo is het geworden.

Morgen ga ik de bak uitproberen, ik ben benieuwd.
Ik heb het idee dat hij een beetje "ingelopen"moet worden en dat een dagje regen daarbij ook wel kan helpen.

ArabStables

Re: Nieuwe bodem in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:23

Wauw, helemaal geweldig! Kan me voorstellen dat je dat gráág uit wilt proberen! Moet zeggen dat ik je vorige bodem (dus zand) er ook erg goed uit vond zien. Even een brutale vraag: hoeveel kost zoiets nou? (mag ook via de pb) En waar haal je zoiets?

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:31

Dat ziet er echt heel netjes uit! Wat voor zand had je eerst in je baan liggen waarom het zo verschrikkelijk zwaar was? Ik ben trouwens ook érg benieuwd naar het kostenplaatje/waar je het vandaan haalt (is misschien iets voor onze baan.......)
Naaldhoudchips moeten meestal een beetje in de baan gereden worden, zodat het vermengd met zand. Dus je hebt best kans dat het in het begin nog niet zo heel erg super rijdt (beetje zwaar en onregelmatig). Maar in mijn omgeving heb ik gezien dat wanneer de chips er goed doorheen gereden worden, je er een hele fijne baan aan over houdt!

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:38

*is verschrikkelijk jaloers

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:42

Ziet er goed uit hoor!! Is voor mij denk ik geen optie, mijn bak is juist te nat altijd... Volgend voorjaar paps maar eens lief aankijken voor een nieuwe laag zand ofzow....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 20:52

Ik heb de chips bij Zorgdrager besteld.

www.zorgdrager.nl

@ Valar, de bodem is jaren geleden omgehaald. Er zat een leemlaag onder waardoor de bak altijd nat was. Op sommige plekken zijn ze tot 3 meter gegaan. Het zand is gewoon naar boven gehaald.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:58

Ook ik ben erg benieuwd naar de prijs omdat ik hetzelfde probleem heb als jij (eigenlijk te zwaar).
Het ziet er goed uit iig, nu maar hopen dat het bevalt.

Adviseren ze standaard 90 m3 voor een 20 x 40 bak?

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 21:02

Zo dat is wel heel erg mooi geworden. Maar liggen die houtsnippers er nu boven op? Als dat zo is kan ik je aanraden om ze er toch eerst door heen te mengen anders is het echt spekglad. Bij ons op stal hadden ze het er ook boven op gegooit en er zijn menig paardjes op hun bek gegaan met ruiter en al...

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 21:07

Wauw Karin!!

Ik ben zeer vereerd dat je dit voor mij gedaan hebt !

Volgens mij hoor ik nu de regen op het dakraam plensen dus regen heb je al, nu nog gaan inrijden

Het blijft een mooi gezicht zo'n strakke bak !

Ik weet van mijn juf dat ze in haar binnenbak ook eerst moest sproeien voordat er in gereden kon worden.(megatop)

Heel veel plezier ermee!

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 23:22

Heee Karin, makkelijke hulptroepen had jij.
De chips waren bij ons gelukkig in de bak gereden. Ze doen het niet vaak, maar onze bodem is super stabiel.

Een tipje:
Ga de eerste dagen met een trekker en een weidesleper door de bak heen rijden. Links om, dan rechts om en dan voltes rijden. Zo krijg je hem mooi vlak. De trekker banden en de banden van de aanhanger laten ook sporen na. De sleper moet over de bodem aaien zeg maar. Zo verdeel je de snippers goed en de trekker drukt het allemaal mooi aan.

Ik weet zeker dat jij net zo topbak krijg als ik. Heel veel plezier ermee!

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 23:58

als je drains hebt is dat geen goed idee .. worden ze mee plat gedrukt als je net erboven rijd zeg maar ....

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 00:23

shadowflower schreef:
als je drains hebt is dat geen goed idee .. worden ze mee plat gedrukt als je net erboven rijd zeg maar ....

Mijn bak is ook gedraneerd en plassen zijn al een jaar of 8 niet te bekenen. Als het goed is liggen de drains ongeveer 60 cm diep en daarop ligt kiezel of zand. Dat je de drains plat drukt is onwaarschijnlijk. Dan zouden alle bakken met drains nooit door een trekker gesleept kunnen worden.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 10:43

de werking van de drainage is als volgt : het water maakt gangetjes in de grond waardoor het water wegloopt ... dit is meestal naar de drains toe . ga je er met een trekker over dan zijn die gangetjes kappot en de slangen kun je ook kappot maken .... maar dat is niet altijd het geval .. dat met die gangetjes wel

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 10:52

ziet er goed uit hoor,
wij hebben pas geleden ook naaldhoutchips in de bak laten storten. in het begin lag het er inderdaad bovenop en dan is het toch wel een beetje zwaar (het was een flinke laag) maar na een aantal keer rijden ( ik ben de enige die in die bak rijd) komt het zand vanzelf een beetje erdoorheen en nu is het een heerlijke bak, geen last van nattigheid etc. als het geregend heeft vind ik het er glad uitzien maar dat is het niet. ben nu nog beniewd of het niet vast vriest....

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:50

shadowflower schreef:
de werking van de drainage is als volgt : het water maakt gangetjes in de grond waardoor het water wegloopt ... dit is meestal naar de drains toe . ga je er met een trekker over dan zijn die gangetjes kappot en de slangen kun je ook kappot maken .... maar dat is niet altijd het geval .. dat met die gangetjes wel

Mijn bak ligt er al 8 jaar super en heel droog bij. Ik rij gemiddeld 2 tot 3 maal per week met een trekker en een weidesleper door heen. Ik doe dat al een jaar of 8. De drains werken prima. Er zijn geen gangetjes in de grond. Als dat zo zal zijn, dan kan je er met een paard ook niet in rijden. Want een paardenhoefdruk kan wel 700 kg zijn, die zou dan ook zo gangetje dicht drukken.

Het water zakt door de grond heen en gaat via allerlei wegen naar het laagste punt en dat zijn de drains.

Sash schreef:
ziet er goed uit hoor,
wij hebben pas geleden ook naaldhoutchips in de bak laten storten. in het begin lag het er inderdaad bovenop en dan is het toch wel een beetje zwaar (het was een flinke laag) maar na een aantal keer rijden ( ik ben de enige die in die bak rijd) komt het zand vanzelf een beetje erdoorheen en nu is het een heerlijke bak, geen last van nattigheid etc. als het geregend heeft vind ik het er glad uitzien maar dat is het niet. ben nu nog beniewd of het niet vast vriest....

Je moet er voor zorgen dat de bovenste laag lekker los is. Dus 's morgens met de trekker de bodem los maken en als het hard gaat vriezen dat een paar keer per dag doen. Zo hou ik de bak goed met vorst.