shadowflower schreef:de werking van de drainage is als volgt : het water maakt gangetjes in de grond waardoor het water wegloopt ... dit is meestal naar de drains toe . ga je er met een trekker over dan zijn die gangetjes kappot en de slangen kun je ook kappot maken .... maar dat is niet altijd het geval .. dat met die gangetjes wel
Mijn bak ligt er al 8 jaar super en heel droog bij. Ik rij gemiddeld 2 tot 3 maal per week met een trekker en een weidesleper door heen. Ik doe dat al een jaar of 8. De drains werken prima. Er zijn geen gangetjes in de grond. Als dat zo zal zijn, dan kan je er met een paard ook niet in rijden. Want een paardenhoefdruk kan wel 700 kg zijn, die zou dan ook zo gangetje dicht drukken.
Het water zakt door de grond heen en gaat via allerlei wegen naar het laagste punt en dat zijn de drains.
Sash schreef:ziet er goed uit hoor,
wij hebben pas geleden ook naaldhoutchips in de bak laten storten. in het begin lag het er inderdaad bovenop en dan is het toch wel een beetje zwaar (het was een flinke laag) maar na een aantal keer rijden ( ik ben de enige die in die bak rijd) komt het zand vanzelf een beetje erdoorheen en nu is het een heerlijke bak, geen last van nattigheid etc. als het geregend heeft vind ik het er glad uitzien maar dat is het niet. ben nu nog beniewd of het niet vast vriest....
Je moet er voor zorgen dat de bovenste laag lekker los is. Dus 's morgens met de trekker de bodem los maken en als het hard gaat vriezen dat een paar keer per dag doen. Zo hou ik de bak goed met vorst.