Overleden na val van paard; nu sbs6

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88722
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 20:36

lis schreef:
?Desiree, ik heb je laatste zin wel 30 keer doorgelezen, maar ik snap hem niet?

Ik vraag me af wat het percentage ongelukken is waarbij de oorzaak van derden ten grondslag ligt.

In hoeveel procent van de ongelukken is iemand of iets anders (derden)verantwoordelijk en niet het paard.

Bijv.: een paard is in principe niet bang voor auto's, maar op de bewuste weg wordt door een passerende auto een steentje weggeschoten onder de banden vandaan. Dit komt tegen het paard aan, wat (logisch) hiervan schrikt en er vandoor gaat.

Is de auto nu schuldig, omdat die daar reed. Of de eigenaar van de weg (gemeente/rijk) omdat ze de steentjes niet opvegen. Of de ruiter omdat die zijn paard niet in de hand kan houden. Verward

Alles in het leven heeft een oorzak en een gevolg. Sommige mensen hebben een privé-engeltje op hun schouder, anderen niet Verdrietig

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 21:06

volgens mij weten al heeeel veel mensen dat je met en cap moet rijden is logies en als je gaat rijden zijn er toch ook wel andere mensen en die zie je dan ook wel met een cap en die zeggen het heus wel dat het moet Verward
en ik zal ook nooit zomaar een paard verhuuren aan een onbekende Frusty

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 22:09

Desiree schreef:
beginnen ze weer over die cap. Alsof een cap alles kan voorkomen. Sorry, gaat niet. er is nog veel meer dat je kunt breken waar je aan kunt sterven, zoals deze vrouw die nu verongelukt is.
Ik vraag me af wat het percentage ongelukken is waarbij de oorzaak van derden ten grondslag ligt.


Deze link is het enige wat ik heb kunnen vinden over ongelukken bij paardrijden toen er hier een ander topic over de gevaren van paardrijden was.
Niet superrecent en ook niet volledig maar toch wel interessant om te lezen.

http://www.consafe.nl/csi/v4/scvwebv4.n ... enDocument

Ik vraag me af of er ooit verder onderzoek naar gedaan is. Ik weet wel dat het vroegere Ministerie van WVC altijd top tien lijstjes van gevaarlijke sporten publiceerde. Toen stond paardrijden daar in elk geval nooit in.

Ik vraag me ook af of het heel veel zin heeft om de andere verkeersdeelnemers bewuster te maken van de paarden op de weg. Bij een aantal is het onwetendheid maar ik heb ook heel vaak de indruk dat sommigen het grappig vinden om een paard aan het schrikken te maken of het kan ze gewoonweg niet schelen.
Zo scheurde er laatst weer iemand voorbij terwijl mijn dochter op haar pony het viaduct overging. Hij reed rakelings langs ons heen. Gelukkig is die pony daar goed tegen bestand maar dat doe je toch niet?
En een paar dagen geleden werd ik zowat uit mijn schoenen geblazen door een vrachtwagen die over het midden van de weg langs kwam scheuren. Ik had de shetlander aan de hand met mijn vierjarige dochter erop. Ook deze pony keek niet op of om maar ik schrok me kapot.

Gelukkig zijn de meeste verkeersdeelnemers hier in het zuiden voorzichtiger dan die in de randstad maar idioten heb je overal.

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 22:38

Het is verschrikkelijk wat er gebeurd is maar ik wil er wel wel ff aan toevoegen dame in kwestie slechts enkele lessen had gehad in haar veeeeel jongere jaren en al jaren niet meer op een paard had gezeten.
Als manege zijnde geef je zo'n iemand toch geen paard mee ???!!!
DAAR maak ik mij druk om!
Tuurlijk moet het dragen van een cap in deze (gehuurd onbekend paard) verplicht gesteld moet worden, net zoals ook bij het 'voorrijden'; wat kennelijk niet is gebeurd. Kijken of iemand geschikt is om met een paard naar buiten te gaan.
De vriend in kwestie was gisteren nogal emotioneel maar ik hoop dat hier idd een rechtszaak van komt!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 23:26

Hm Lis, ik zie dat jij je inmiddels ook begint te ergeren. Die vrouw is misschien wel verongelukt omdat iemand zijn/haar hond niet wilde bijhouden, of omdat er een auto met aanhanger knoelhard voorbij gekletterd kwam, of omdat een bromfietser heeft opgejaagd, of weet ik niet allemaal meer. Maar ik bedoelde dus, dat ruiters en koetsiers vaak moedwillig door medegebruikers (derden) in gevaar worden gebracht. "je moet dat paard maar de baas kunnen en anders kan je niet rijden", je weet wel, alsof het om een machine gaat zonder eigen wil en zonder kracht en karakter. Nou mensen, daar sta je dan met je cap! Maar wat er echt gebeurd is, dat kan niet meer worden naverteld!

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 23:45

Ik erger me idd aan die mensen die steeds weer over die cap beginnen.

Maar goed, wat jij zegt is idd waar. Ik ben vaak genoeg in een tuin beland omdat er een vrachtwagen langs me kwam denderen en dan de hond in de betreffende tuin mijn paard in zijn hakken beet en de eigenaar stompzinnig op me zat te schelden, alsof ik voor de lol een passage door zijn tuintje maak (ik weet niet eens waar het knopje voor passage zit Frusty )

Maar de vriend zegt dat hij uit het niets begon te steigeren. Zie jij de vriend van de vrouw nu niet als betrouwbare getuige? Of bedoel je dat de vrouw waarschijnlijk wel heeft geweten wat er mis ging?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 09:08

O, had effe niet begrepen dat die vriend erbij was. Maar dan nog kan hij niet weten dat het paard uit het niets begon te steigeren. Stel dat het paard ergens niet voorbij wilde en zij dreef hem wel vooruit maar bracht haar handen niet naar voren. Steigeren is iets wat je specifiek moet weten wat te doen als het gebeurt. Manegeruiters weten dat niet. Misschien dat als ik op dat paard had gezeten dat het niet gebeurd was. Misschien heeft ze in de mond gehangen i.p.v het paard vooruit te schoppen.(eerste reflex van een onervaren ruiter, en tsja, iemand die een enkele keer per week op een manege rijdt is nu eenmaal onervaren, sorry). Maar als je het zo bekijkt, komt het er toch weer op neer dat die manege haar geen paard had moeten meegeven. Die vriend is als niet ruiter niet 100% geschikt als getuige, omdat hij niet alles registreert. Hij weet immers niet van paarden en hoe je er mee om moet gaan.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 09:40

Dat beest kan wel door een horzel zijn gestoken ofzo, dat hoeft die vriend niet gezien te hebben.

En wat ik begrepen heb ik dat dat beest aan de kletetr ging en hij heeft haar ook niet zien vallen maar vond haar op een gegeven moment ergens op een zandpad.

In dit geval had een cap absoluut niet geholpen, in andere gevallen soms wel of niet, ieder heeft een eigen keuze maar als bedrijf moet je het risico van letsel indammen en dus je manegeruiters/mensen die een paard komen huren een cap verplichten.

Bijdeweg: ik hoop niet op een rechtzaak.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 09:47

Over cijfers gesproken:

Op de ranglijst van ongevallen in de sport staat de paardensport nog op de derde plaats. In de paardensport ontstaan ongeveer 75.000 letsels per jaar. Uit cijfers van de Stichting Consument en Veiligheid is gebleken dat 22% van de 9.200 ruiters die jaarlijks in een ziekenhuis moeten worden behandeld een ernstig ongeval buiten de rijscholen, de maneges en het eigen terrein (erf, wei en stal) hebben gehad. Van de paardrijdongevallen vindt 12% op de openbare weg plaats (fietspad, weg, berm) en 10% in een natuurgebied. De meeste slachtoffers zijn van het paard gevallen en lopen daarbij fracturen op (31%). Bij ongevallen op de openbare (verharde) weg blijkt dat het percentage ernstig hoofdletsel relatief hoog is, namelijk 10%.

Bron: In de Strengen (KWPN)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:21

Maar wat nog veel interssanter is Lot, hoe ONTSTAAN die ongevallen? Immers, voorkomen is beter dan genezen. En vaak gebeuren dingen omdat mensen het verrekken om rekening met elkaar te houden! En met paardenmensen wordt in het verkeer vaak geen rekening gehouden. Nu gebeurt dat zowiezo veel in het verkeer dat mensen elkaar grof behandelen, maar met paarden kan het fataal aflopen.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:41

Klopt, je hebt gelijk!! Ik heb begrepen dat de meeste kleine ongelukjes met onervaren ruietrs plaats vinden (die stuiteren er zeg maar vaker af en hebben paard minder onder controle) maar de zware ongelukken komen meer voor bij ervaren ruietrs (die waarschijnlijk op lastigere paarden rijden).
Verder gebeurt er buiten het terrein nogal wat, en dat kan doordat mensen zelf onverantwoord bezig zijn + dat ze eens in de drie maanden buiten rijden en het paard daar wat pittig van wordt + door derden. en die moeten zich eens realiseren dat een paard dus geen fiets is. Wat jij vertelde heb ikook wel meegemaakt: zo'n boer die keihard met de trekker langs komt scheuren en als je hem tot een wat langzamer tempo maant krijg je als reactie 'als je 'm niet aankan, moet je d'r niet op gaan zitten'... Verward

Wat mij betreft manen we de ANWB tot actie, maar als ik kijk bij mij in de buurt, denk ik dat het huis-aan-huis-blaadje effectiever is...

+ zelf het goede voorbeeld geven (in stap passeren) en mensen (vriendelijk!) aanspreken op hun gedrag.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:46

Ik erger me ook kapot aan van die idioten in het verkeer. Heb een keer in de sloot gelegen doordat een eikel op een motor het nodig vond om nog ff extra gas te geven, ondanks dat ik het gebaar 'langzamer graag' had gemaakt. Hij keek nog even om, zag mij half over m'n pony in die sloot hangen en kwam terug om te zeggen 'dat dat niet zijn bedoeling was geweest'. Ik was te geschrokken om kwaad te worden (was toen 13 ofzo), nu zou ik die kerel verrot gescholden hebben.

Het kan trouwens ook anders. Vorige week kwam ik op mijn trainingsrondje een tractor tegen met een enorme stapel houten pallets voorop. Ameretto is niet snel bang, maar dit zag er toch wel angstaanjagend uit en ik had geen zin in onverwachte schrikacties. Op mijn gebaar 'langzamer graag' zette de bestuurder de tractor langs de kant, liet de pallets zakken en zette de motor uit. Zonder morren en met een vriendelijke glimlach (die hij vervolgens ook van mij kreeg natuurlijk). Hulde aan deze bestuurder!

In het blad van de SRR (Stichting RecreatieRuiter) staan regelmatig artikelen en ingezonden brieven over paarden in het verkeer, maar ook daar is de conclusie dat er in de media maar bar weinig aandacht wordt besteed aan dit onderwerp. Misschien tijd voor een Postbus 51-spotje? Verward Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 11:02

Ik vind ook dat mensen geen idee hebben hoe ze moeten omgaan met paarden in het verkeer. Heb vaak genoeg in benarde situaties gezeten door toedoen van anderen.
Vorig jaar met IJsco: ik rijd langs de kant van de weg in de berm, hele weg is vrij, er komt een ambulance aangeraced en met loeiende sirene en zwaailichten passeren ze mij. IJsco helemaal door het lint, ik helemaal geschrokken...dan denk ik ook: waarom dan niet even 10 meter je zwaailichten en sirene uit als er toch verder geen verkeer is? Ze hadden mij namelijk allang gezien, dat kan niet anders.
Of van die fietsers die je paard bijna op de hakken rijden, laatst was er een vrouw die Pliva passeerde in zo'n langzaam tempo dat ze bijna omviel (zat genietend naar Pliva te kijken), dus ze wiebelt met haar fiets, steunt met haar hand op de kont van Pliva en ik reed erachter...
Ik zag het al helemaal gebeuren, vrouw finaal in elkaar getrapt, want juist bij Pliva moet je niet aan de achterhand komen en al helemaal niet onverwachts. Gelukkig was Plief te verbaasd denk ik om zo snel te kunnen reageren want alles ging goed maar ik snap niet dat mensen zo ontzettend dom kunnen zijn.
Laat met Dira reden mijn zus en ik over een smal klinkerweggetje door een klein dorpje, komt een auto aangescheurd, niet normaal meer. Dus wij gebaren dat hij langzamer moet, doet hij niet. Wij in draf naar een erfje toe (die gozer was echt niet van plan te stoppen en op een gegeven moment heb je geen keus meer) wat de paarden ook heel spannend vonden want er liep een hond rond te blaffen en de boer daar was met melkbussen aan het slepen.
Door zulke onnozele mensen kunnen de grootste ongelukken ontstaan!

Nog even dit trouwens omdat jullie vinden dat er teveel over die cap gezeurd wordt, op Radio en Televisie Drenthe was het volgende bericht te zien:
DWINGELOO - De 25-jarige vrouw uit Nieuw Dordrecht die zaterdagmiddag in Dwingeloo van haar paard viel is aan haar verwondingen overleden.
De amazone maakte een buitenrit toen op de Ruinerweg in Dwingeloo haar paard op hol sloeg. Ze is vermoedelijk met haar hoofd tegen een boom gekomen en vervolgens gevallen. Ze werd met ernstig hoofdletsel naar het Academisch Ziekenhuis in Groningen overgebracht, waar ze dus zondag kwam te overlijden.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 11:05


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 11:21

Ik wil graag de actie ondersteunen, maar wil benadrukken dat paardenmensen al op de hoogte zijn van deze dingen. Het gaat er nu om dat niet-paardenmensen op de hoogte worden gebracht, dus ruiterbladen en zo zijn minder zinvol om te bereiken, tenzij ze kunnen helpen. Ik heb ook reactie gegeven op de topic met de brief.

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 14:42

Ik wil me nog even bij Wodan aansluiten.
Ik dacht dat ik al wat gezegd had hierover maar dat was in een ander topic. heb even wat geciteerd daar uit hoe ik erover denk.
Kan me dus ook aansluiten bij Gail.


Citaat:
Ik wil even melden dat er in het bericht staat dat de vrouw wel een geoefend ruiter was.
Ik lees bij jullie dat ze onbervaren was.


Daarnaast wil ik nog steeds het nut van een ruiterbewijs niet snappen.
We doen nog altijd examen op de makste paarden en in veelal op de eigen paarden.
Is het eigen paard niet mak genoeg dan krijgen we dus een ander paard.
Klink klare onzin!!!!!.
Dat hele ruiterbewijs is alleen maar geldklopperij en bewijst niks van je rijkunsten(okay misschien een klein beetje)

Beter doen de maneges eraan, om verplicht een kwartier a half uur voorrijden te stellen, begeleiding mee en een cap op

Op sommige maneges heerst ook totaal geen dicipline. Hoe vaak kwam ik wel niet van die ponyruiters tegen zonder zadel zonder cap in volle galop over een zeer kronkelend ruiterpad.

Dan nog maar te zwijgen over de automobilisten, brommers(gister nog!) de wandelaars met kinderen op het RUITERPAD!!!!!!!!!!
Dat laatste is een ware crime, misschien is het paard wel geschrokken van een hardloper op zijn pad!!!



Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 17:26

Over die cap, idd kan die niet alles voorkomen, ik ben zelf op mijn 9e ofzow keihard tegen een boom beland tijdens een buitenrit, en mijn rug lag open, niet door een cap te voorkomen...

Ik heb ook veel zonder cap gereden, buiten, maakte niet uit...
Maar sinds ik in november een hoef tegen mijn hoofd heb gevoelt denk ik er wel anders over, die cap gaat op, net zoals ik een helm op de brommer opdoe, want als je hoofd wordt geraakt is het wel allemaal wat sneller over...

En ik vindt dat het op manege of huurpaarden gewoon verplicht gesteld moet worden, ook boven de 18 jah...