alle vooroordelen over de cross de wereld uit! :D

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

alle vooroordelen over de cross de wereld uit! :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 21:26

Haai!

Ik ben afgelopen zondag(6 november) met gomir meegeweest naar een SGW evenement geweest, dus een combi van dressuur springen en CROSS, naar aanleiding van een topic over dat crossen zo ontzettend dieronvriendelijk schijnt te zijn etc. Gomir heeft toen aangeboden om me mee te nemen op sleeptouw (waarvoor mijn dank, zoals ze ongetwijfeld al weet . Ik heb gisteren ontzettend veel filmpjes/foto's gemaakt van allerlei mensen en die zal ik allemaal braaf op internet gaan zetten zodra ik de kans krijg.
Zo dat was de inleiding.

Het voornaamste wat ik heb ontdekt is dat de vooroordelen over dat het onverantwoord zou zijn omdat je gevaarlijke situaties creëert en dat het zelfs dierenmishandeling zou zijn (is wel een erg extreme mening, maar ok), totaal niet kloppen.
Het is namelijk zo dat de paarden tussen het springen en het crossen door eerst medisch gekeurd worden, dus voordat ze de cross ingaan wordt er eerst gekeken of het wel kan, na de cross worden ze nogmaals gecheckt.

Bovendien wordt het parcours eerst uitgebreid doorlopen om in te kunnen schatten hoe de sprong het beste genomen kan worden (en met uitgebreid bedoel ik uitgebreid). Dus het is niet zo dat een paard er blind doorgejaagd wordt, alles wordt nauwkeurig voorbereid. En het voornaamste is dat de paarden er allemaal heel veel lol in hebben (dat is te zien) en dat als ze het echt niet willen, het ook afgebroken wordt. het is niet nodig om je paarden er doorheen te slaan.

uiteraard zijn er ook uitzonderingen op de regel, je hebt mensen die wel hun zin doordrammen(rotte appels zitten er altijd tussen, maar het zijn er weinig) en die mensen komen ook gewoon niet verder in de cross. Wat de valpatijen betreft, ik heb maar 1 valpartij gezien (heb ook niets over andere vallen gehoord) en dat was tijdens het inspringen voor het 'gewone' springparcours.

Mijn conclusie is dan ook dat de cross zeker geen extreem gevaarlijke tak van de paardensport is en ik hoop dat sommige mensen na het lezen van dit stukje hun mening enigzins zullen herzien.

Wat ik tot slot nog even kwijt wil is dat ik het super naar mijn zin heb gehad gisteren, dat de sfeer echt geweldig was, ik echt geweldige sprongen heb gezien en dat ik vanaf nu verknocht ben aan het crossen, ik hoop dat ik ook eens mee zal kunnen doen!!!!!

Ook ben ik verschillende keren uit m'n dak gegaan omdat een aantal hindernissen goed genomen werden (zoals jody zeker kan beamen !!!) ook heb ik nog een paar bokkers ontmoet zoals jody en karin, wat ook erg gezellig was, kortom ik heb echt een onwijs gezellige drukke en leuke dag gehad!

zoals gezegd komen de filmpjes en foto's er aan , maar aangezien ik geen eigen computer heb kan dat even duren.

groetjes!!!!!!!!!!!!!! *o/*

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:50

BMV -> VvdD

en ik ben blij om dit te lezen

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:53

Fijn te horen dat je zo enthousiast bent over SGW!

Overigens was je ter plekke ook erg enthousiast, ik wacht vol ongeduld op het filmpje van de bult!

Sash

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:23

Nou ik ben in ieder geval heel benieuwd naar de foto's en filmpjes. ik vond het ook altijd erg gevaarlijk maar dat is misschien meer omdat ik het zelf niet zo zou durven omdat de hindernissen vast liggen zeg maar maar op foto's kan je altijd wel heel erg goed zijn dat de paarden het geweldig vinden

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:35

eindelijk weer iemand van gedachte veranderd!!(wordt ook wel eens tijd!!) *o/*

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:06

ik heb een paar keer mee gedaan met een samengestelde wedstrijd hier bij ons op de manege, zo vet gaaf!
leuk is dat, ben benieud naar fotos en filmpjes

hyppolyte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 21:12

Whaha, ja hij is erg leuk dat bult filmpje, vooral dat: nee! je zou die andere doen, hihi! Maar ik denk dat het nog wel even gaat duren voordat ik alles op de comp heb staan, ben namelijk afhankelijk van iemand anders omdat ik de camera geleend heb, dus de kabeltjes en dergelijke heb ik zelf niet :S Maar ik doe m'n best!
die hindernissen vond ik zo nu en dan ook best eng om te zien hoor maar dat is gewoon omdat je het niet gewend bent, ik bedoel een 'gewone' sprong van 1.10 hoog vind ik ook doodeng, whaha!
en aafje, we gaan gewoon iedereen overtuigen! haha!

Preddy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:20

En volgende keer ben ik ook vd partij.. ben erg nieuwschierig geworden n.a.v de foto's en filmpjes! (die ik lekker wel gezien heb gnihi )

hyppolyte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 21:28

ja haha, jij hebt ze al wel tig keer gezien, ik kan ze ondertussen ook al dromen! nog even een vraag, wanneer begint het zeizoen weer eigenlijk, want wanrooij is over 3 maanden al dacht ik en dan is dan indoor, maar wanneer begiont het seizoen officieel?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 00:14

Tweede helft maart, zo rond de 20e (het weekend ervoor of erna) met een SGW in Brabant. Als ik het goed heb onthouden in Chaam. En dan loopt het door tot eind oktober/begin november, zoals nu.

Het SGW-seizoen loopt vrijwel gelijk op met het enduranceseizoen. Alleen hebben wij geen indoor. Hoewel er even wat Bokkers waren die daar wel in geloofden.

anydale

Re: alle vooroordelen over de cross de wereld uit! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:04

Leuke reactie dit! Vind het leuk dat je initiatief hebt genomen om het met eigen ogen te zien

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:29

Ik vond het supergezellig zondag! Je mag gerust nog eens mee als je dat leuk vindt

Het seizoen begint volgend jaar in Chaam weer. L,M,Z op 12 maart, B een week later

Ik ben erg benieuwd naar de foto's/filmpjes Ik heb nog nauwelijks wat gezien, jullie hebben op de terugweg in de auto alles zitten bekijken natuurlijk

Jammer dat Otje net zondag niet zo goed ging, maar dat hoort er nu eenmaal ook bij zo af en toe...

hyppolyte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 22:17

ah joh, Ot deed het prima zondag! ik was helemaal trots op 'm dat ie die hindernissen alsnog goed nam! bovendien, misschien had ie plankenkoorts vanwege het filmen? hihi ;p!

hyppolyte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 22:19

oh, nog even een vraag? tot welke leeftijd(van het paard) rijden jullie meestal nog cross? Dus wanneer is een paard te oud om te crossen? er vanuit gaande dat je een paard hebt dat zich naar zijn leeftijd gedraagt.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:37

Wat goed dat je het een keer wou meemaken! En niet je steevast aan je mening hield zonder er verder wat over te weten! Tot ooit op een cross??

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:38

Otje wordt met springen altijd gefilmd dus dat lijkt me sterk Hij vond het echt eng, jammer, maar kan gebeuren. Was allang blij dat het uiteindelijk lukte

Tot een jaar of 16 moet zeker kunnen met een gezond paard. Is ook heel erg afhankelijk van hoe fit ze zijn en op welke leeftijd ze met trainen begonnen zijn. Een paard dat al jaren meeloopt zal makkelijker mee blijven lopen dan een paard dat met 14 jaar nog op niveau gebracht moet worden.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:27

Leuk dat je je mening hebt herzien, en ik vind het ook goed van je dat je gewoon met eigen ogen bent wezen kijken. Want inderdaad, het enthausiasme en plezier dat van zon wedstrijd afstraalt overtuigt je zeker!

hyppolyte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 17:11

Ja zeker wel! nou heb ik m'n mening niet volledig hoeven herzien, want ik was er in eerste instantie al niet op tegen, maar was gewoon erg nieuwsgierig wat het inhield enzo, maar als ik nog wat twijfels had gehad, dan zijn die nu helemaal de wereld uit hoor(in mijn geval dus he)! ik vond het echt helemaal te gek, en zeker weten dat ik voortaan vaker heen ga!!! tot op de cross dan maar he minnie?

IloveKelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:21

Ik had nog niet gehoord van mishandeling in de cross. Maar het lijkt wel een beetje eng zulke hindernissen. Maar dat hangt ook van het paard af. Mooi dat je dag zo leuk was. Vast voor herhaling vatbaar

Death_Squad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:11

Kijk, dit zijn de berichten!

Onbekend maakt onbemind is in dit geval weer eens waar gebleken! Ik ben heel blij dat iemand de moeite heeft genomen om een keer met eigen ogen te komen kijken om zelf een mening te vormen. Het spreekt echt voor je!

Ik zal maar niet mijn pro-cross praatje gaan houden hier Maar dit is een initiatief dat vaker zou moeten gebeuren!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:36

He leuk! Nog een crosser-in-spé erbij!

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:13

Simmie schreef:
He leuk! Nog een crosser-in-spé erbij!

Ik had een vraagJj..het lijkt mij geweldig om een x mee te doen aan een cross wedstrijd, alleen zitten de hindernissen altijd vast?? Zijn er niet wat makkelijkere .Want het lijkt me hartstikke eng, als er wat met mn pony gebeurt!!! bijv. dat die vast blijft zitten ofzow, of dat die struikeld over zo'n ding.
Wil jj me er wat meer over vertellen..?

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:19

Je kunt ook aan een tripalon meedoen. hier zitten de balken gewoon los. Dus je rijdt wel door het bos, en springt over hindernissen, maar deze kunnen wel gewoon vallen. Om voor het eerst in aanraking te komen met een cross is dat eigenlijk ideaal. IN gorssel en laren zijn zon tripalons.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:19