Ik ben afgelopen zondag(6 november) met gomir meegeweest naar een SGW evenement geweest, dus een combi van dressuur springen en CROSS, naar aanleiding van een topic over dat crossen zo ontzettend dieronvriendelijk schijnt te zijn etc. Gomir heeft toen aangeboden om me mee te nemen op sleeptouw (waarvoor mijn dank, zoals ze ongetwijfeld al weet

Zo dat was de inleiding.

Het voornaamste wat ik heb ontdekt is dat de vooroordelen over dat het onverantwoord zou zijn omdat je gevaarlijke situaties creëert en dat het zelfs dierenmishandeling zou zijn (is wel een erg extreme mening, maar ok), totaal niet kloppen.
Het is namelijk zo dat de paarden tussen het springen en het crossen door eerst medisch gekeurd worden, dus voordat ze de cross ingaan wordt er eerst gekeken of het wel kan, na de cross worden ze nogmaals gecheckt.
Bovendien wordt het parcours eerst uitgebreid doorlopen om in te kunnen schatten hoe de sprong het beste genomen kan worden (en met uitgebreid bedoel ik uitgebreid). Dus het is niet zo dat een paard er blind doorgejaagd wordt, alles wordt nauwkeurig voorbereid. En het voornaamste is dat de paarden er allemaal heel veel lol in hebben (dat is te zien) en dat als ze het echt niet willen, het ook afgebroken wordt. het is niet nodig om je paarden er doorheen te slaan.

uiteraard zijn er ook uitzonderingen op de regel, je hebt mensen die wel hun zin doordrammen(rotte appels zitten er altijd tussen, maar het zijn er weinig) en die mensen komen ook gewoon niet verder in de cross. Wat de valpatijen betreft, ik heb maar 1 valpartij gezien (heb ook niets over andere vallen gehoord) en dat was tijdens het inspringen voor het 'gewone' springparcours.
Mijn conclusie is dan ook dat de cross zeker geen extreem gevaarlijke tak van de paardensport is en ik hoop dat sommige mensen na het lezen van dit stukje hun mening enigzins zullen herzien.

Wat ik tot slot nog even kwijt wil is dat ik het super naar mijn zin heb gehad gisteren, dat de sfeer echt geweldig was, ik echt geweldige sprongen heb gezien

Ook ben ik verschillende keren uit m'n dak gegaan omdat een aantal hindernissen goed genomen werden (zoals jody zeker kan beamen !!!)

zoals gezegd komen de filmpjes en foto's er aan

groetjes!!!!!!!!!!!!!! *o/*