Bij het losrijden was max een beetje gestoord. Toen het andere paard op mij afreed en me te dicht passeerde ging hij recht overeind

Om ca 21.00 uur kwam de hele groep van Fitzroy de baan binnen we hadden elkaar nog nooit gezien maar ik herkende haar meteen van de fotos op bokt. De hele groep ging bij C staan en ik mocht mijn proefje (L2) beginnen. Ik had nog gevraagd of het andere paard de baan uit mocht omdat mijn paard er van afgeleid word maar dan mocht niet. Ik heb me maar zo goed en zo kwaad als het ging op mijn proefje geconcentreerd en op zich viel het me alles mee. Max luisterde, was wat erg voorwaarts maar op zich hebben we alle oefeningen zonder problemen kunnen rijden. Na afloop werden de proefjes besproken en daar bleek wel weer dat ik er absoluut geen verstand van heb. Ik had zelf een winstpunt verwacht, Fitz ook en een aantal anderen. Maar het merendeel zat onder een winstpunt. Opperjury zat op 57% (149 PNT), naar mijn mening echt te laag. Opperjury vond dat het paard overhaast was (was zo) en dat ik er geen controle over had. Maar hoe kan je zonder controle voltes 10m rijden, overgangen op de letter rijden, hals strekken prima tonen, stilstaan etc

Mijn broek zakte bijna af toen ik het commentaar bij de 2e ruiter hoorde. Een volte van 15 meter in galop die uitgevoerd werd als 19 meter werd beloond met een 7. De ‘choreografie’ was volgens opperjury niet zo belangrijk

Maar goed opper jury leert het de juryleden dus hij zal wel weten waar hij het over heeft maar ik was weer een illusie armer. Ik had kreeg het idee dat de aspirant jurys opgeleid worden tot 5jes en 6jes gevers. Een 5 is voldoende werd er steeds benadrukt, maar dan komt een jury voor zijn gevoel nooit aan een 8 toch? Maar wel makkelijk aan een 4 of een 3 als er even iets mis gaat. En zie dan je punten maar te halen. Bij het bespreken van de middenstap werd door opper gezegd dat als de aanleuning beter was geweest er zelfs wel een 7 voor gegeven kon worden. Max heeft een super stap, hij daalt in de hals, stapt door zijn hele lijf en stapt wel 20cm over, als dan van het begin tot het eind de aanleuning goed was geweest en hij aan het einde weer terug komt naar arbeidsstap waarom dan geen 9?
Al met al klopte het beeld waarschijnlijk niet met het gevoel jammergenoeg. Dat bleek ook wel uit het commentaar dat gegeven werd over het halsstrekken: dat kwam erop neer dat ze allemaal stomverbaasd waren dat hij uberhaupt die oefening kon uitvoeren