discriminatie!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lourens

discriminatie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:34

Zoals te lezen ben ik relatief een groentje op het paardensport gebied. Er zijn een groot aantal zaken die mij echter verbazen. Ik rij bij de naaldenhof, nog op een huurpaard. In de toekomst (ruiterbewijs, spullen, stal, kennis etc,etc) wil ik zelf een paard aanschaffen. Nu is mij opgevallen dat er flink gediscrimineerd wordt als het over paarden gaat. Sterker nog ook ruiters onderling kunnen er wat van. De meeste ruiters zijn trots op hun sport, vaak krijg ik te horen "Ha hoeveel donkere ruiters ken je"? Hier distancieer ik mij van, en vind ik vervelend. Maar ook over paarden wordt regelmatig gesproken over slechte rassen. Haflingers, Fjorden en Tinkers krijgen het soms flink te verduren. Ik ben van mening dat geen een levend wezen ondergeschikt is aan een ander, puur en alleen om uiterlijke kenmerken. Waarom is dit in de paarden wereld zo extreem.....?

eszie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:14

Ja ik weet mensen met eigen paarden kijken ook vaak neer als je op een manegepaard, omdat je eenvoudig weg geen tijd hebt voor een eigen paard! Het is alleen maar zielig als je paard te weinig aandacht krijgt! Maar ik ben het volledig met je eens!!! De meeste 'niet zo knappe' gaan voor je door het vuur!

Sunshine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:28

ja dat valt mij nou ook heel erg op!!
alleen bij paarden trouwens, niet bij mensen. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een donkere ruiter gezien
ik heb zelf een fjord en heb er ook regelmatig last van. `zo dat ziet er best goed uit ... voor een fjord` ben er aan gewend ga er geen punt van maken. Mijn ponie is de knapste

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:38

ja, idem hier, ook een fjordbezitster. Idd van die lage reactie, voor een fjord, en ja, ze zijn gemaakt om ze voor de kar te laten lopen etc ect.
Wij hebben trouwens 1 'donker' meisje op stal, maar zie het ook niet zo vaak.

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:50

Wij hebben ook 1 donker meisje bij ons op de manege... Ik heb in mijn hele leven denk ik 3 donkere meiden op een paard gezien... Jeetje... nu ik er over na denk... hoe zou dat komen? Vaag! Maar tussen de paarden ook wel idd... Meisje bij ons op stal zei laats (ze is eigenaresse van een lief hafje) Het wil niet echt meer lukken de laatste tijd, krijgt ze als reactie terug: Ja, het is ook maar een haflinger hoor, daar moet je niet zo veel van verwachten!

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:53

Ik heb 3 verschillende meisjes gezien op paarden en pony's. Misschien komt het omdat ze uit een andere cultuur komen? Ik weet het niet. Maar ik weet wel dat ik die discriminatie echt niet leuk vind! Ook als het gaat om paarden, want fjorden, haflingers en tinkers vind ik alle 3 super leuk! En ben ook erg blij met mijn net nieuwe verzorghafje

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:18

Nu je het zegt, ik zie eigenlijk nooit een Surinaamse op een paard zitten. Misschien wel omdat ik er niet zo oplet.. Mij maakt het meer uit of ze vriendelijk rijden. En Fjorden, Haflingers en Tinkers, tja, het zijn nou eenmaal niet échte sportpaarden. Je verwacht eerder van een KWPN Z1 dan van een Fjord, omdat een Fjord daar gewoonweg niet voor gefokt is en een KWPNer wel. Daarom is piaffe 'voor een Fjord' meer bijzonder dan bij een KWPN.
Ikzelf houd meer van NRPSjes, en ik denk dat ik best onbewust ook zo'n matige opmerking zou kunnen maken over Fjorden. Maar dat bedoel ik op zo'n moment echt niet rot.
Ik hou er gewoon niet zo van, maar dat is puur mijn smaak. Er staat nu bij de manege waar ik altijd gereden heb een schat van een Fjordje, een echte knuffel, helemaal gek ben ik van hr. Maar erop rijden, en haar echt aanschaffen, nee dat nooit. Ik ben er gewoon niet zo weg van.. Ik vind het bijvoorbeeld wel heel leuk om ze heel leuk aan het werk te zien met mensen die wel lol van ze hebben: Ik noem Astridastrid en Taaclover

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:20

ik heb zelf een haf en een tink en ik heb nergens last van eerlijk gezegd

Marijkjuh

Re: discriminatie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:32

Ik had dat nog nooit gehoort van donkere mensen, maar ik heb wel is een donker iemand gezien die meedeed met z-springen. Dus wat dat betreft. En van de rassen hoor ik het zo vaak. Fjorden, haflingers en tinkers zijn slecht. Shetlanders zijn er voor de wagen en voor de lol. Met quaters en appaloosa's moet er western gereden worden. Allemaal van die dingen
-x- Marijke

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:55

Hoihoi

Ik krijg juist alleen complimentjes over mijn Irish Cob op stal, ze vinden haar sokken fantastisch! Bij mij staan er bijna allemaal warmbloeden, op 2 na, een Friesch paard en nog een andere Cob. Het baasje van de Fries kreeg op haar vorige stal wel altijd negatief commentaar over haar paard.. Het scheelt misschien ook wel dat de meeste mensen bij mij op stal wel een zwak hebben voor koudbloeden.

Groetjes Dianne

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:21

Ik vind het altijd een beetje kansloos om paarden op ras/afkomst/uiterlijk e.d. te gaan beoordelen. Kijk dan liever naar het totaalplaatje.
Moet toegeven dat ik ook mijn voorkeuren heb, maar dat betekent niet dat de rassen die ik wat minder leuk vind ook als mindere zal zien.

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:26

Ik rijd op een hele kleine manege.. "We hebben er 4"

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:57

Het ligt er maar net aan wat voor doel je hebt qua rijden.
De verschillende "ondergeschikte" rassen, zoals jij ze noemt, zijn koudbloeden.
Die worden toch meer gebruikt voor recreatie en de lagere basissport.
Als je echt verder wil komen in de sport, heb je meer aan een warmbloed.
Die zijn o.a. qua bouw en karakter beter geschikt voor dat soort werk.

En ik ken wel degelijk donkere mensen die paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:36

Idd paardenwereld is niet de meest sociale, ik weet ook niet hoe dat komt.

Gewoon lekker je eigen gang gaan. Soort zoekt soort en er zit zoals overal, zeilsport, hockey etc. kale kak tussen. Mensen die met geld smijten en willen tonen dat ze geld hebben en die vind je ook in de paardensport. Paardensport is van oudsher een elite sport maar nu ook toegankelijk voor het 'pleps' zoals die groep het graag ziet.

Heel afhankelijk van manege tot manege. Zoek je eigen weg en hoed je voor de besmetting om ook niet over een paar jaar zo rond te lopen.

Maak nooit de vergissing om te denken dat diegene die de stal aanveegt, gebruikte vale rijkleding draagt te denken dat het de stalknegt is. Kan nl een ruiter op topniveau zijn die heel serieus ook op zondag met zijn/haar business bezig is.

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:43

waar ik rijd rijden wel meer donkere mensen.. maar ik vind dat er nergens gediscrimineerd mag worden!! annelot, sunny is 1 van de mooiste pony's die ik ooit heb gezien echtwaar!! wat een beauty!! ik zelf heb een NRPS.. en een KWPN.. zou zelf nooit een haff of fjord ofzo kopen maar dat alleen omdat ik val op wat meer standaard paardjes (maar wel met aparte kleurtjes!! ) maar ik vind dat er ernstig mooie fjorden haflingers en tinkers zijn.. waar sunshine er 1 van is!! ik weet nog wel.. lot dat weet jij ook nog wel...

ik en Annelot (sunshine1) waren bij de kennemer ruiters aan het rijden en er was zo'n man aan het lesgeven en die zei zo van: kijk een fjord.. die kunnen niks etc. terwijl onze sunny echt enorm mooi kan lopen en beter kan springen dan een paard als Salinero! die overigens springgefokt is.. hehe..

nou mensen ik vind dat er niet gediscrimineerd zou moeten worden..

over rijden op een manege: de basis leer je er erg goed, maar echt rijden leer je pas met een eigen paard!!

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:47

PS.. Guusje.. fjord.. grandprix dressuur..
Adam v/h maathuis.. haflinger.. ZZ-licht dressuur..

mensen met fjorden tinkers haffies of andere 'ondergeschikte paarden' zoals jullie zien.. lek paard/pony kan er komen!!

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:54

Ik merk wel eens dat ik, ook op bokt, met de nek wordt aangekeken want ik heb geen eigen paard.
Dus wat weet zij er nou vanaf.
Beetje belachelijke instelling vind ik het.
Verder ben ik het volkomen met GiorGio_Ndme eens, ik vind het op een manege een beetje aankloten. Echt serieus leren rijden kun je daar niet. In ieder geval niet op de manege waar ik gereden heb.
Ik rijd ook wel eens op een eigen paard van een vriendin van mijn moeder, wat een wereld van verschil!
En bruine mensen te paard.. Ik zie ze ook niet zo veel.. Op mijn oude manege was 1 indisch meisje met een eigen paard.

Lourens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 13:00

Hoi Dieuwke 1989 ..... dat heb ik ook ervaren!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:02

Ik ken meerder donkere ruiters, waarom het zo weinig voorkomt weet ik ook niet Of het te maken heeft met de blanke ruiters denk ik niet...

Tuurlijk wordt er naar ras wel gekeken. Iemand die gewent is aan western rijden met een quarter en die ziet een KWPN-er de oefeningen voor western best redelijk uitvoeren (terwijl hun bouw niet zodanig is dat ze er echt goed in kunnen zijn) dan wordt er gezegd dat ie het best goed doet voor een KWPN-er. In mijn ogen niet gek maar eerder een compliment.

Zo vindt ik bijvoorbeeld Taco van Taaclover hier op Bokt echt een geweldige prestatie leveren, zij rijden Z1 (toch?) tussen de paarden, het gaat er niet om dat haar Fjord minder is als een ander paard of dat hij het niet zou kunnen omdat ie een Fjord is, maar het is wel algemeen bekend dat het niet veel voorkomt, of dat andere dit na zullen doen. En ja dat vindt ik echt knap voor een Fjord en de ruiter. Laat ik het zo zeggen, voor een Fjord bijv. is het door zijn bouw moeilijker te concureren aan een KWPN-er met goed groot en ruim gangwerk, dus vindt ik het een extra prestatie en je moet als ruiter ook kunnen en willen....

Discriminatie om materiele dingen, dus dat mensen je beoordelen op je hoofdstel en zadel, of zoals in real life aan je auto ed. is iets waar je helemaal geen aandacht aan moet besteden..... Dat is namelijk niet alleen in de paardensport !!

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:08

YEAHHHHHHHHHHHHH ik ben een DONKERE RUITER

ach als je wil kan je je overal druk over maken zeg.
ik heb niet het idee dat ik gedriscrimineerd wordt, wel herkennen mensen mij echt heel snel, omdat ik idd een van de weinige ben, maar verder merk ik geen hinder van mijn kleur.

en ja over de rassen dat zal altijd zo blijven en gelukkig maar want iedereen heeft zijn of haar eigen voorkeur. en niet iedereen heeft het voor hetzelfde doel dat scheelt ook

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:12

Yeah.
Daar hebben we onze enige chocoladetrut te paard.

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:33

ludora, ben he tmet je eens!!

Sunshine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:51

bedankt stef voor de grote complimenten
nee het is zo, fjorden en dergelijke zijn geen sportpony´s al hoewel, een fjord die jullie vast wel van hebben gehoord, Taco... die is fantastisch!
en idd Guusje, dat soort paarden houden het imago wat hoger

x_shirley_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:53

Die discriminatie is echt heel erg, stel dat je springt met je Tinker ..dat kan toch niet denken ze dan .

Ook ga ik met veel buitenlanders om, als ik dan mensen hoor *waaronder mijn moeder* die heeft liever niet datr ik bij ze sta, enz..Heeft ze pech..ik heb ook al gezegd; ik maak zelf uit met wie ik om ga..

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:20

RP -> PP