3 Weken nieuw paard..Donderdag operatie (ocd)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

3 Weken nieuw paard..Donderdag operatie (ocd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 14:00

Wij waren al een tijdje op zoek naar een nieuw paard voor mij omdat ik die voor school nodig heb..Wedstrijden rijden, trainen enz..Lijkt me heerlijk! Met mijn haflinger deed ik dit ook altijd, maar vanwege haar gezondheid zijn we hiermee gestopt..

We zijn maar bij 1 paard gaan kijken, en we waren alledrie meteen verkocht, zo jong, maar o zo lief..Je kon er alles mee doen, en haar naam was Vidola..3 jaar oud, en van vrienden van ons..Wr zijn meerdere keren gaan kijken, ze is voor ons ingereden en beleerd met een bandje! Egt super, ben ik de eigenaar nog steeds erg dankbaar voor..Na een maand was het eindelijk zover, ze zou naar ons toekomen en gekeurd worden. Keuring verliep goed, paar opmerkingen zoals overvulde kniegewrichten, maar nooit het advies om foto's te laten maken..

Ze is een week bij ons thuis geweest, en toen is ze naar een leraar van mij gegaan..Bij hem oip stal heb ik alle gelegenheid gehad om te oefenen, te leren vlechten, alles, en kreeg uiteraard ook les, want vidola moet veel leren, maar ik nog minstens 10x zoveel! kleine foutjes die er zo in sluipen, die mogen meteen weer eruit . Het ging super, we hebben zelfs los in de bak gegalopeerd, los van de lijn! En ze heeft nooit geen stap verkeerd gezegd!

Vorige week begon mijn leraar opeens te praten over de keuring, of hij ook op de foto was geweest ivm ocd. Hij vond vidola niet fit genoeg (en daar had hij gelijk in) en hij vond dat ze achter soms haakte in de bewegingen..Meteen dezelfde middag afspraak gemaakt voor vorige donderdag..

Donderdagmorgen paard ingeladen en gezorgt dat we om half2 in Roosendaal waren bij de WestBrabantseKliniek (zo heet het geloof ik ). Daar aangekomen een gesprek gehad met een van de medewerkers, die me even uitlegde hoe alles werkte. Vidola uitgeladen, en meteen foto's gemaakt..Er werd gezegd als het goed is mag ze tertug de trailer in, anders wil ik ngo wat foto's maken.

Na 10min kwamen ze terug, 'we willen wat meer foto's'..Mn wereld storte zo ong. in, maar de tranen kwamen nog niet...Het blijkt dus dat ze ocd heeft rechts achter in de knie, allebei de spronggewichten zijn gecontroleerd en daar zit alles goed. En toen kwamen de tranen pas..Ik was zo verward, ik wist niet of ik nu blij moest zijn dat er iets aan te doen was..Of verdrietig omdat mn paardje dit niet verdiend had..

We hebben meteen na de uitslag een afspraak gemaakt voor de operatie..Deze zal volgende donderdag plaats vinden..Daarna moet ze 2 maanden herstellen, maar als het goed is kan de vrijdag al lekker naar huis toe, kan ze daar met haar maatje Lasagna haar dagen op stal door gaan brengen...

Als er mensen die zijn die gaan zeggen, waarom hou je in hemelsnaam dat paard? Ze is gewoon de operatie gewoon waard, ze is zo eerlijk, dat we alles eraan gaan doen om te zorgen dat ze weer de oude word

Ik zie dat het inmiddels een erg lang verhaal is geworden..Ik moest het gewoon ff kwijt

Jaduuh

Re: 3 Weken nieuw paard..Donderdag operatie (ocd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:06

Nou meid heel veel sterkte

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:07

ik hoop dat alles goed is na de operatie en dat je weer volop kan genieten van je haf!
en Lasagna GEWELDIGE NAAM

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:09

veel sterkte bij de operatie ik weet wat je door maakt ons paardje kon ook geopereerd worden maar nuu blijkt zij het aan alebei de voorbenen te hebben met de pezen je hebt gelijk dat je haar laat opereren wouden wij ook wel maar kan niet meer

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:16

Heb je zelf nooit bedacht dat het misschien wel handig geweest zou zijn om foto's te laten maken?
Ik laat ieder paard rondom op de foto zetten, want erin kijken kan geen DA.

Sterkte met de operatie, ik hoop dat het allemaal goed uitpakt en dat ze zometeen weer de sterren van de hemel loopt.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:31

Mijn paard is ook geopereerd aan OCD, dat was alweer in 1998, en ze loopt prima hoor!
Dus logisch dat je je paard laat opereren, komt allemaal weer goed!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:00

De mijne in 1997 en er is nu echt nog niks aan de hand hoor!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:15

Fitzroy schreef:
Heb je zelf nooit bedacht dat het misschien wel handig geweest zou zijn om foto's te laten maken?
Ik laat ieder paard rondom op de foto zetten, want erin kijken kan geen DA.

Sterkte met de operatie, ik hoop dat het allemaal goed uitpakt en dat ze zometeen weer de sterren van de hemel loopt.

Dit zou een reactie van mij kunnen zijn, zo denk ik er ook over.

Sterkte en veel succes met je paardje!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 15:28

Als iemand bij de eerste x meteen ervanuit gaat dat een paard ocd heeft omdat ie haakt in de bewegingen..Dan lijkt het me dat de dierenarts die hem keurde dat ook ahd kunnen zien..Maar daar hoeven we verder niet op in te gaan....

Wat is gebeurd, dat is gebeurd, kan niet meer terug gedraaid worden..Is ook niet erg. want ze was zowiezo van mij geworden en die operatie had ze zowiezo moeten krijgen Ze is het zowiezo waard!

Voor foto's van de laatste x rijden, kun je in dit topic kijken : viewtopic.php?f=10&t=480835

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:01

OCD kan geen enkele dierenarts zien. Maar dat ze overvulde kniegewrichten had, dat had voor hem een enorme alarmbel moeten zijn.
Maargoed het is toch al gebeurd. Succes met de operatie en het herstel.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 20:24

youngster schreef:
OCD kan geen enkele dierenarts zien. Maar dat ze overvulde kniegewrichten had, dat had voor hem een enorme alarmbel moeten zijn.
Maargoed het is toch al gebeurd. Succes met de operatie en het herstel.

Precies Youngster, zo denk ik er dus ook over..En die dierenarts in Roosendaal ging ook voelen, en die voelde ook dat ze al haakte in de beweging, en die zei ook 'zo, die heeft egt zwaar overvulde kniegewrichten, is tie gekeurd?'

Maarja, operatie had toch gemoeten, dus daar bereiden we ons maar op voor. Vnadaag had ze trouwens voor het eerst een 'uitspatting'. Was met haar aan het wandelen op een aardappelveld, en hij schrok, gaf een paar bokken en trekt zo n meter touw door mn handen, met het gevolg dat ik nu blaren van hier tot china op mn handen heb

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:14

Persoonlijk had ik geen paard met ocd gekocht, maar dat is geheel persoonlijk

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 21:42

youngster schreef:
Persoonlijk had ik geen paard met ocd gekocht, maar dat is geheel persoonlijk

Ja, we wisten het ook niet, maar inmiddels ben ik flink gehecht geraakt aan haar en ze heeft een heel goed karakter..Vanavond was de eerste x dat ze zo erg schrok..En iedereen die haar nu de laatste tijd mee heeft mogen maken zei ook al, ze is het gewoon waard..Als je het niet probeert heb je strax zowiezo een kreupel paard...Dan kun je er helemaal niks meer mee...Vandaar dat ze lekker bij ons blijft..Training dat wacht dan maar 2 maanden

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:45

Nou Amanda.. heel veel succes hiermee!!! Maar wat voor opleiding doe je dan?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 21:48

Ik studeer nu paardenhouderij & managment in Breda. Ik kan volgend jaar het eerste deel van Orun gaan doen, zodat ik les mag geven, heb dan nog geen paard nodig, maar het jaar daarna, 3de jaar, moet je minimaal L1 gereden hebben met je paard..Anders kun je niet deelnemen aan de cursus die door school gefinancierd word, en dat zou gewoon zonde zijn...Vandaar dat we toen Lasagna afgekeurd werd voor wedstrijden op zoek zijn gegaan naar een ander paard..En dat ging snel

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:49

nou,veel succes.

ocd en jonge paarden ,ik weet dat een operatie veel kans van slagen heeft.
ook bij ons op stal een 4 jarige eraan geopereert en die loopt als een tierelier!

succes met het herstel/revalidatie van je paardje

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 22:05

casanova schreef:
nou,veel succes.

ocd en jonge paarden ,ik weet dat een operatie veel kans van slagen heeft.
ook bij ons op stal een 4 jarige eraan geopereert en die loopt als een tierelier!

succes met het herstel/revalidatie van je paardje

Casanova, ik hoor ook heel veel positieve verhalen, van hoe jonger ontdekt hoe beter..En zeker omdat die vrouw op de kliniek zei dat ze na de operatie de sport weer in kan..Gaat helemaal goed komen, zeker nu ik zulke positieve dingen hoor

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:04

hey
meis succes we houden mekaar op de hoogte he
en indd hoe jonger hoe beter ze zijn te genezen ben blij dat je foto's hebt laten maken mischien wel even schrikken maar je weet wel waar je aan toe bent.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:09

Heel veel sterkte.
Het komt vast allemaal goed.
Ik heb stage gelopen bij een DA en die deed ook paarden opereren aan OCD.
Die paarden waren ook allemaal na een paar dagen weer thuis.
Het is even een bedrag waarschijnlijk, maar daarna weet je tenminste dat het weg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:41

Komt vast goed! Als Nederlandse klinieken al durven te gaan opereren, dan zal ze vast geen ernstige OCD hebben.

Sterkte! En maak je niet al te druk, er zijn zoveel paarden met ocd die er nooit last van krijgen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:44

Wees blij, je bent er namelijk op tijd bij. Iones had OC in beide knieen. Hij was bij aankoop helemaal geröntgend, maar de knieen werden in die tijd nog niet gedaan. Op zijn 11e kwam naar buiten dat hij OC had, want toen pas ging hij die hakende beweging zoals jij dat omschrijft vertonen. Het was maar een geringe kijkoperatie. Daarna lange revalidatie periode met 2 weken absolute stalrust, daarna iedere dag 10 minuten gaan wandelen en zo allemaal uitbouwen. Maar hij is er wel van opgeknapt. Alleen is door de OC zijn kraakbeen verdwenen en dat komt niet weer terug. Ik moest ongeveer om het jaar een gewrichtsinspuiting laten doen maar dat heb ik al ruim 2 jaar niet meer gedaan, want het gaat nog goed. Ik voer hem ook nog cortaflex dagelijks, om aanmaak van gewrichtssmeer te bevorderen. Het is duur spul maar als ik hem daarmee in de running kan houden... Als jij je goed aan de voorschriften van de dierenarts houdt, krijg je straks een volwaardig sportpaard. Sterkte ermee!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 19:27

Desiree wat is OC precies? Wat is het verschil tussen Oc en Ocd? Iig erg bedankt voor je reactie! Super dat jou paard het nog zo goed doet, hopelijk hoef je hem binnenkort niet meer in te laten spuiten!

Mevrouw word trouwens wel steeds frisser, zal het weer wel zijn, ze vind opeens alles heel eng, en weet zich heel groot te maken .

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 19:30

Desiree schreef:
Wees blij, je bent er namelijk op tijd bij. Iones had OC in beide knieen. Hij was bij aankoop helemaal geröntgend, maar de knieen werden in die tijd nog niet gedaan. Op zijn 11e kwam naar buiten dat hij OC had, want toen pas ging hij die hakende beweging zoals jij dat omschrijft vertonen. Het was maar een geringe kijkoperatie. Daarna lange revalidatie periode met 2 weken absolute stalrust, daarna iedere dag 10 minuten gaan wandelen en zo allemaal uitbouwen. Maar hij is er wel van opgeknapt. Alleen is door de OC zijn kraakbeen verdwenen en dat komt niet weer terug. Ik moest ongeveer om het jaar een gewrichtsinspuiting laten doen maar dat heb ik al ruim 2 jaar niet meer gedaan, want het gaat nog goed. Ik voer hem ook nog cortaflex dagelijks, om aanmaak van gewrichtssmeer te bevorderen. Het is duur spul maar als ik hem daarmee in de running kan houden... Als jij je goed aan de voorschriften van de dierenarts houdt, krijg je straks een volwaardig sportpaard. Sterkte ermee!

wat is OC precies? Wat is het verschil tussen Oc en Ocd? Iig erg bedankt voor je reactie! Super dat jou paard het nog zo goed doet, hopelijk hoef je hem binnenkort niet alsnog in te laten spuiten!

Groetjes Amanda

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:59

OC is als de gewrichtsuiteinde niet mooi glad rond is, maar oneffen. Dat zorgt voor frictie. OCD is als er sprake is van een splinter of los botfragmentje.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 08:21

Ok, Oc is dus eigenlijk hetzelfde, maar dan zonder de splinter of los stukje bot, ik snap 'm, bedankt voor je uitleg, weer iets bijgeleerd