De zweetopname van fleece

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

De zweetopname van fleece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 21:19

Hoi Hoi,
Ik ben op zoek naar een zweetdeken voor mijn paardje maar nou twijfel ik tussen wol en fleece. We rijden ook al een tijdje met bandages en hebben er één stel met fleece onderlappen mar die nemen naar mijn gevoel veel minder vocht op.

Wat is jullie ervaring met fleece mbt. de zweetopname?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: De zweetopname van fleece

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:54

Ik vind zelf wol nog het fijnste voor vochtopname.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:29

Ik ook..bij fleece blijft het vocht als het ware ook boven op de deken liggen..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:32

ik vind dat fleece toch fijn je legt het op je paard die trekt het zweet naat het oppervlak en daar blijft het ook liggen je kunt het er zo afvegen en je paard is dan droog ik vind fleece super dekens

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 23:58

wol is wat dikker en warmer, voor de winter heel fijn maar voor de zomer vaak wat te warm, wol is heel zwaar en fleece is heel licht, ik heb zelf fleece en in de winter leg ik gewoon 2 fleecedekens op

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 08:05

Ik ben een absolute fleeceliefhebber. Het trekt het vocht naar boven en je hangt hem even uit om te drogen. Je paard is droog.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 09:35

Wol is absoluut niet warm in de zomer, dat is nu net de fijne werking van wol. Ik ben dus fervent liefhebber van wol, bovendien is mijn ervaring dat het bij fleece juist erin trekt en bij wol er boven op komt liggen. Enige nadeel is dat wol niet zo makkelijk uitwast als fleece, en dat wol duurder is. Vanwege dat eerste gebruiken wij in de zomer fleece, het snel opdrogen is vanwege het warme weer niet echt noodzakelijk.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:06

ik heb een wollen uitrijdeken. Maar mijn ervaring is juist dat ie wel heel warm is in de zomer. Iets wat mij trouwens ook wel logisch lijkt. Vocht komt bij mijn wol (is echt wol) niet naar boven. Mijn pony blijft onder wol ook nog nat. Onder fleece is ie binnen no time droog.

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:42

Ik heb een fleece deken, Het neemt het vocht wel heel goed op, Maar ik heb het idee dat de hele deken nat word ipv dat het zweet erop gaat liggen.
Maar ik hang 'm altijd even buiten, dan is de deken ook zo weer droog.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:27

Ik gebruik graag fleece, ik vind het fijne dat ze ook gemakkelijk even in je eigen wasmachine kunnen dus dat je eigenlijk altijd een propere deken hebt.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:25

Ik gebruik altijd al fleece, heb dus geen ervaring met wol. Maar ik heb een pony die behoorlijk zweet, en zij wordt goed droog onder fleece. Ik ben er tot nu toe tevreden mee!

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:23

wat ik wel een nadeel vind,is ik geloof bij fleece was dat? dat als het het zweet heeft opgenomen je hem erna wel eraf moet halen,want het zweet komt zeg maar op de deken te liggen,maar zakt erna weer naar onder en komt dan dus weer op je paard terecht.

ik heb zowel wol als fleece dekens,maar ik gebruik ze alleen na het rijden,en als mijn paard droog is en ik naar huis ga krijg ze haar staldeken weer op.
soms heb ik ze ook wel eens als onderdeken gebruikt.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:18

In de zomer gebruik ik een fleece dekentje voor het opdrogen, meer voor even iets erop dan echt voor het opdrogen.
In de winter gebruik ik mijn wollen deken en die is echt super.
Lekker warm en ze zijn er heel snel droog onder.
Als ik van de manege naar huis ga istie thuis droog en ligt het vocht er boven op, wel iets duurder dan fleece, maar ik wil noooit meer anders.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 11:59

hey bedankt allemaal mede om het kosten-aspect heb ik voor een fleecedeken gekozen. Shoq wordt over een tijdje toch geschoren dus het is maar een tijdelijke tussen oplossing, dan hoeft het niet super luxe te zijn.
toch bedankt

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:07

ik heb beide,
fleece en wol,
fleece gebruik ik tot nu toe veel, wol als het wat kouders is, en straks alle2.

fleece droogt lekker snel, ze is er ook altijd zo weer droog eronder.
Wol gaat iets langzamer.

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:54

Ik gebruik zelf altijd fleecedekens, werkt prima!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:58

ik heb fleece en wollen dekens. Wol gebruik ik bijna nooit meer
Gebruik negen van de 10 keer fleece, ze drogen wat sneller eronder dan wol omdat wol zo dik is. ls het erg koud is heb ik ook een fleece slicker.Gaat om de hals en het hoofd. Verder is het uitkijken met fleece als onderdeken, het kan nl statische electriciteit opbouwen door wrijving met je deken . Als je paard dan wil drinken krijgt hij een schokje en durft vervolgens niet meer. Als ik dus een deken onder mijn andere doe is het wol !! Verder voor de kou ligt er een onderdeken of zomerdeken onder.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:31

ik heb eens een gewoon zweetdeken gekocht dus ik weet nog altijd nie of het fleece of wol is (dom) , het enige dat ik weet dat het paard er alleen maar meer van gaat zweten , omdat het te warm is ... zeker nu , alleen als het vriest neemt het het zweet op , maar hij droogt dan zo traag :S , ik ga mij aan ander zweetdeken aanschaffen , welk merk is aan te raden ?