ze had hem in de wei gezet (niets aan de hand) maar omdat het ging regenen haalde ze hem weer naar binnen, hij kwam naar haar toe galopperen (nog steeds niets aan de hand dus) en ging weer naar stal. ze gaf hem wat hooi en daar begon hij lekker van te knabbelen. opeens begon hij te hoesten en te proesten, dus manon (das mn schoonzus) dacht dat hij zich verslikt had, kan gebeuren natuurlijk

ik riep hem maar hij reageerde helemaal niet, normaal gaat hij hinneken als ik hem roep.
ik kwam zn stal in en zn hoofd zat helemaal onder het snot en het slijm hij moest steeds hoesten waarbij er allemaal slijm uit zn mond kwam en het snot en slijm stroomde echt met grote klodders uit zn neus. echt heel zielig en akelig om te zien

ik ben naar binnen gerend en heb meteen de DA gebeld, hij kwam en hij zei dat het een slokdarm verstopping was. hij heeft waarschijnlijk een te grote hap hooi in een keer door willen slikken en dat bleef vastzitten in zn slokdarm.
hij kreeg een spuit waardoor de slokdarm zou verwijden en ontspannen waardoor die prop verder kon glijden naar zn maag.
hij mocht niets meer eten en heel zn stal moest leeg gehaald worden want als hij zou eten zou die verstopping alleen maar groter worden.
gelukkig hield hij op met hoesten en slijmen enzo.
de DA legde het ongeveer zo uit;
een paard kan niet braken dus die prop kon hij er niet uitbraken, maar hij kon ook niet verder, hij kreeg het dus heel benauwd omdat het ook een deel van zn luchtpijp dicht drukte. omdat een paard niet kan braken komt het er door zn neus weer uit, vandaar dus dat snot en slijm met wat etensresten.
we mochten hem pas weer eten geven als we hem zagen drinken en als het water dan niet meer terug kwam (door zn neus dus) maar omdat hij niet wilde drinken toen we erbij waren wisten we ook niet zeker of het helemaal over was, ik heb hem voor de zekerheid dus maar niks gegeven en heeft hij het dus een nachtje zonder hooi, stro enzo moeten doen. vandaag ging ik weer naar hem toe en gelukkig ging alles weer goed met hem (gister al wel, maar omdat hij niet dronk kon ik het nog niet met zekerheid zeggen)
o wat was ik blij om zn ogen weer te zien stralen en hem weer te zien "leven" het is echt heel akelig om je paardje zo te zien; hulpeloos, helemaal onder het slijm en snot alsmaar te hoesten en te proesten en je kan niets voor hem doen.... echt verschrikkelijk

wat ben ik blij dat hij weer de oude is