Mestwetgeving en het aantal paarden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Mestwetgeving en het aantal paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 20:52

Citaat:

Mestwetgeving voor paardenhouders

Europa heeft gesteld dat Nederland de mestwetgeving aan moest passen, omdat met MINAS de normen niet werden gehaald. Deze nieuwe mestwetgeving gaat gelden voor alle dierlijke mest en voor alle landbouwbedrijven. Het Ministerie van LNV heeft lang vastgehouden aan één systeem zonder uitzonderingen. Na zware druk van de Sectorraad Paarden is de paardensector nu uitgezonderd van diverse verplichtingen. Hierdoor is een praktisch systeem ontstaan. De gevolgen voor de paardenhouders zijn hieronder weergegeven.

Wie valt onder de mestwetgeving?

De hobbymatige houders niet, de paardenbedrijven wel. De paardenhouder moet zelf aangeven of het hobbymatig is of bedrijfsmatig. Tot ongeveer 7 paarden of 17 shetlanders is het zo ie zo hobbymatig. Met meer paarden moet hobbymatig worden aangetoond.

Landbouwbedrijven vallen onder de meststoffenwet. Elke bedrijfsmatige vorm van het houden van dieren
voor gebruiks- of winstdoeleinden wordt gezien als landbouwkundig bedrijf.
Dus bedrijfsmatig houden van paarden valt onder de meststoffenwet. Uitgezonderd zijn de hobbymatig gehouden paarden.( Wordt zeker bedoeld met geen winst maken, anders is het fiscaal aftrekbaar van je ander inkomen :lol: )
De eigenaar van paarden moet zelf beoordelen of de paarden hobbymatig worden gehouden. LNV neemt als uitgangspunt dat als er minder dan 350 kg stikstof in mest wordt geproduceerd (ongeveer 7 paarden of 17 shetlanders) er ook daadwerkelijk sprake is van hobbymatig gehouden paarden. Wordt er meer stikstof geproduceerd, dan moet aangetoond worden dat de paarden niet bedrijfsmatig worden gehouden. Hoe dat moet worden aangetoond is niet voorgeschreven. (Chip)

Kleine bedrijven (minder dan 350 kg stikstof produceren en minder dan 3 ha landbouwgrond) vallen wel onder de meststoffenwet, maar zijn vrijgesteld van de meeste administratieve verplichtingen.

Landbouwbedrijven (bv varkenshouder of akkerbouwer) die ook hobbymatig paarden houden moeten wel de geproduceerde mest van die paarden meetellen, maar hoeven geen administratie te voeren voor de paarden.

De overige categorieën paardenhouderijen ziet LNV als bedrijfsmatig en vallen onder de meststoffen wet.
Wat betekent de meststoffenwet voor de paardenbedrijven?

Bijhouden aantal paarden, oppervlakte land en aan- en afvoer mest; 2 uur administratie per jaar. Aanmelden van het bedrijf. Eén keer per jaar het gemiddeld aantal gehouden paarden doorgeven. Oppervlakte percelen doorgeven, bijhouden aangevoerde mest, bijhouden afgevoerde mest en bijhouden eventuele voorraden mest.

Administratie. De paardenbedrijven moeten voldoen aan de administratieve verplichtingen. Dit betekent aanmelden van het bedrijf, één keer per jaar opgeven van het gemiddeld aantal gehouden paarden (obv maandelijkse telling), opgeven oppervlakte percelen, opgeven voorraden mest (indien van toepassing)).

Normen per bedrijf. Alle landbouwers, dus ook de paardenbedrijven, krijgen een gebruiksnorm voor stikstof en fosfaat per hectare grasland. De meeste paardenbedrijven gebruiken de stalmest niet op het land en laten het afvoeren. De paarden die worden geweid mesten wel op het grasland en dit wordt bij de aanvoer op het grasland opgeteld. Er wordt dus gekeken wat produceren de paarden, wat wordt afgevoerd, het verschil ligt op het land en de gebruiksnorm bepaald wat nog bij gemest mag worden.

De productie van mest. De Sectorraad Paarden is nog volop in discussie met onderzoekers over de rantsoenen die worden gehanteerd bij de berekeningen voor de productie van mest. De rantsoenen lijken niet afgestemd op de praktijk. Eind september moet daar duidelijkheid over komen. Een paardenbedrijf hoeft alleen bij te houden hoeveel paarden er worden gehouden in de vier categorieën, dan volgt op basis van de excretienormen de mestproductie per bedrijf.

De aanvoer van mest. Bijgehouden moet worden hoeveel mest van welke samenstelling er wordt aangevoerd op het grasland. Per jaar mag dat niet boven de - afhankelijk van grondsoort - vastgestelde norm voor stikstof (tussen de 290 en 380 kg per ha waarvan maximaal 170 kg uit dierlijke mest) en 110 kg fosfaat uitkomen. Voor vrijwel alle paardenbedrijven is dat geen enkel probleem.

De afvoer van paardenmest. Vrijwel alle paardenbedrijven laten de stalmest ophalen. De paardenmest is uitgezonderd van wegen, analyseren en monsteren. Een paardenbedrijf laat één keer wegen en dat gewicht wordt vervolgens bij elke afvoer gebruikt. Indien in de zomer veel paarden worden geweid kan één keer worden gewogen voor het gewicht van afvoer in de zomer. Er wordt forfaitair gesteld dat er 5 kg stikstof en 3 kg fosfaat per ton mest wordt afgevoerd. De paardenmest moet wel vergezeld gaan van een Vervoersdocument (VDM). Mest mag ook afgevoerd worden naar particulieren.
Bron: KNHS

olafj

Re: Mestwetgeving en het aantal paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:22

Mag ik effe een bakkie

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:26

Fijn dat we onder de landbouwkundige bedrijven vallen.Bouwen op onze eigen grond mag niet omdat we recreatie zijn.Als we nu onder de landbouw vallen kunnen ze die smoes mooi laten vallen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:31

Ceasario schreef:
[knipperdeknip]
LNV neemt als uitgangspunt dat als er minder dan 350 kg stikstof in mest wordt geproduceerd (ongeveer 7 paarden of 17 shetlanders) er ook daadwerkelijk sprake is van hobbymatig gehouden paarden. Wordt er meer stikstof geproduceerd, dan moet aangetoond worden dat de paarden niet bedrijfsmatig worden gehouden.
Hoe dat moet worden aangetoond is niet voorgeschreven.
(Chip) [knipperdeknip]

Is die chip toch nog ergens goed voor....
moet je gelijk een pensionstalling beginnen, of je knollies op een andermans naam laten zetten... kun je legaal aantonen dat je minder dan 7 paarden hebt.. da's handig Lang leve de chip hoezee.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 07:46

Over dit soort dingen ga ik me al helemaal niet druk maken........
Ik wacht op de dag dat elke manege en pensionstalling (en particulier ) aantoonbaar 1 ha grond moet hebben voor elk paard......

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:00

CGJ12 schreef:
Over dit soort dingen ga ik me al helemaal niet druk maken........

schijnbaar toch wel, anders had je hier niet gereageerd

CGJ12 schreef:
Ik wacht op de dag dat elke manege en pensionstalling (en particulier ) aantoonbaar 1 ha grond moet hebben voor elk paard......

Ben ik blij dat ik pony's heb ....

denk dat je stelling niet op gaat tenminste niet voor pensionstallingen.
iemand heeft 1 hec. en geen paard wel 10 boxen.
Ik zet mijn paard daar neer en dan heb ik aantoonbaar 1 hec. maar de eigenaren van die andere paarden idem... terwijl de pensionhouder aantoonbaar geen paarden heeft ... oh jee oh jee.

daarnaast denk ik dat na aantal jaar geen paardensportbeoefenaar meer over is in Nederland...
een fokkerij met 10 merries zou dan al over minimaal 20 hectare moeten beschikken nog maar te zwijgen over handelsstallen.....
maar da's off-topic

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 23:18

FA -> PP

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:47

Gelukkig geen last van. Ik heb 9 stallen op mijn pensionstal, die allemaal "hobbymatig" gehouden worden. Dus we doen het niet voor de winst. Laten ze eerst maar eens proberen aan te tonen dat ik het voor de winst doe.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 13:07

Brennie schreef:
Gelukkig geen last van. Ik heb 9 stallen op mijn pensionstal, die allemaal "hobbymatig" gehouden worden. Dus we doen het niet voor de winst. Laten ze eerst maar eens proberen aan te tonen dat ik het voor de winst doe.

Citaat:
op mijn pensionstal,

Wacht maar totdat een legale pensionhouder je ziet als "de BEUN".

* Fiscale-Boekhouding
* BTW
* mestboekhouding.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 13:49

Ohoh... Zou ik ze kunnen overtuigen dat het flinke shets zijn? Dan blijf ik nog nét binnen de hobbygrens met het aantal wat er hier nu loopt
Hoe zit het trouwens als je land huurt? Ik huur zo'n 6 ha van mijn vader (met contract).

Citaat:
De meeste paardenbedrijven gebruiken de stalmest niet op het land en laten het afvoeren. De paarden die worden geweid mesten wel op het grasland en dit wordt bij de aanvoer op het grasland opgeteld. Er wordt dus gekeken wat produceren de paarden, wat wordt afgevoerd, het verschil ligt op het land en de gebruiksnorm bepaald wat nog bij gemest mag worden.

Ook leuk, ik heb ze (bijna) het hele jaar door op het land lopen (zie je wel, net shetlanders ) en laat hooguit 1x per 2 jaar de mestplaat leeghalen.
Mest die afgevoerd wordt, is dus heel weinig.
Aanvoer van kunstmest is niet zo moeilijk bij te houden, daar krijg ik netjes een overzicht van via de leverancier en blijft ook ruim binnen de norm van stikstof en fosfaat.
Maar de verhouding ligt dus wel scheef op deze manier...

Oh en winst komt er totaal niet van maar dat zal geen verrassing zijn

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 14:28

MarijeR schreef:
Hoe zit het trouwens als je land huurt? Ik huur zo'n 6 ha van mijn vader (met contract).

Je zou dit eventueel bij je stamboek kunnen vragen.
Zij waren het die zo nodig voor registratie waren en mee voor op liepen.

Maar nu blijkt dat registratie voor meerdere doeleinde gebruikt kan worden,
wat ze al wisten, zie je geen aankondiging op hun sites ,van hoe men van in de shi.t uit de shi.t kan komen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 15:52

Ja bij het stamboek
Daar hebben ze 2 standaard antwoorden op (bijna) alle vragen rondom paspoorten/chippen:
* Die vraag hebben we nog niet gehad
* Ik weet het niet

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:42

MarijeR schreef:
Ja bij het stamboek
Daar hebben ze 2 standaard antwoorden op (bijna) alle vragen rondom paspoorten/chippen:
* Die vraag hebben we nog niet gehad
* Ik weet het niet

je vergeet er 1:
*we zijn het kwijt geraakt...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:39

Brennie schreef:

Het schijnt dat er sprake is van omgekeerde bewijslast...........
Dus mag je ZELF aantonen dat je het NIET met winst doet. Probeer dat maar eens aan te tonen...........

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:48

CGJ12 schreef:
Brennie schreef:

Het schijnt dat er sprake is van omgekeerde bewijslast...........
Dus mag je ZELF aantonen dat je het NIET met winst doet. Probeer dat maar eens aan te tonen...........

Alleen de zon schijnt... van speculeren wordt je niet wijzer en de meeste sprookjes hebben een happy end :d

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:29

Het hele mestbeleid is gericht op het tegengaan van stikstof in de bodemom dat dit slecht zou zijn voor de natuur.
Hoor ik vanmorgen bij Vroege Vogels dit:

Mestbeleid EU ondergraven
Datum: 23 september 2005
De overmaat aan fosfor, en dus niet stikstof uit de landbouw is de grootste bedreiging voor de natuur. De overmaat aan fosfor is de oorzaak dat zeldzame planten verdwijnen.

Uit een studie die vandaag in Nature verschijnt, concluderen Utrechtse wetenschappers dat het beleid van de Europese Unie (dat vooral tegen de verspreiding van stikstof is), lang niet altijd effectief is. In Oost-Europa, waar relatief meer stikstof voorkomt, komen nog wel heel veel bedreigde plantsoorten voor. Ook in gebieden met veel stikstof in de grond, tierden de planten welig.

Het milieubeleid komt hierdoor op losse schroeven te staan, aangezien de normen voor fosfor en fosfaat hierdoor aangepaast moeten worden. Er moet vooral geprobeerd worden het fosfor niet in het grondwater terecht te laten komen, en de overdosis die de akkers nu krijgen zal moeten worden teruggedrongen. Ook natuurbeheerders zullen alert moeten zijn op fosfaten.

Bron: Trouw

Het mestbeleid kan dus weer op de schop. En zo houden de ambtenaren werk.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 11:49

Dit bericht staat al op VN, ik zet hier een slotje.