Slecht passende zadels op manegepaarden, normaal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Slecht passende zadels op manegepaarden, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 18:17

Het kan best zijn dat dit op het forum voor manegeruiters hoort, maar aangezien ik zelf geen manegeruiter ben, heb ik het hier maar neergezet.

Gisteren hebben we met een stel een buitenrit gemaakt bij een manege ergens aan het strand (doet er niet toe waar). Was op zich best leuk, alleen schrok ik erg van de pasvorm van het zadel dat op mijn paard lag. Er was nauwelijks een vinger tussen boom en schoft in te krijgen, en met lichtrijden raakte de boom de schoft van de bovenkant behoorlijk. Na de rit met afzadelen (we hebben niet zelf opgezadeld, dus toen zag ik het pas), kwamen er witte drukplekken bijna ter grootte van een hand onder het zadel tevoorschijn, met de korsten er nog op waar het open geweest was.

Wordt dit dan echt normaal gevonden in de manegewereld, of ben ik de enige die dit vreselijk vindt? Zeker, manegepaarden worden door manegehouders gezien als bron van inkomsten, en ze zullen er met heel andere ogen tegenaan kijken als een ruiter met een eigen paard, maar afgezien van de morele verplichting om dieren goed te behandelen zijn goed passende zadels toch ook een investering waar een manegehouder profijt van heeft?

Wat vinden jullie daar nu van en hoe is dat in jullie omgeving op maneges?

gekke_koei

Re: Slecht passende zadels op manegepaarden, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:21

helaas is het vaak zo. waarom moet je me niet vragen. willem is een oud manege paard en heeft helaas ook een verklote schoft. kaal en wit.. iedereen vraagt er ook altijd naar.. maar helaas die schade gaat nooit meer weg... enige wat ik kan doen is regelmatig zadel na laten kijken en dat gaat goed.

vaak is het gewoon een kwestie van tijd en geld. als je al die zadels moet gaan opmeten en laten opvullen en weet ik het... vaak krijgen ze ook van die weer een zadel, of kopen ze een partij 'zadelmarkt' zadels op, die ze vervolgens niet onderhouden...

ik kan het nog steeds niet begrijpen waarom ze het doen

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 18:23

Ik vind het zo triest...
Ze hadden het erover om volgend jaar weer te gaan, maar ik ben er toch niet zo enthousiast meer over hoor...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:28

Ik denk dat het afhankelijk is van de kwaliteit van de manege.
Ik heb op een manege gereden waar daar wel erg op gelet werd.
Alle paarden en pony's hadden spullen van goede kwaliteit die ook pasten. Maar ik ben ook wel eens op een kamp geweest waar alle paarden met drukplekken rondliepen.
Uiteindelijk denk ik dat het ook in het belang van de manege-eigenaar van belang is dat de paarden er goed bijlopen met spullen die passen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:31

Bij ons passen alle zadels netjes Onze paarden worden ook verkocht, dus moeten er netjes uit blijven zien, de manegebaas duldt geen drukplekken..

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:33

Bij ons op de manege is het ook zo. Er wordt een zo goed mogelijk passend zadel uitgezocht, maar dat betekent niet dat het ook als gegoten ligt. Verder liggen er bij ons schuimrubbers onder die alleen onder de boom liggen, de zweetbladen liggen gewoon op het paard. Vroeger lagen er schuimrubbers op die zeg maar de grootte van een normaal dekje hadden, nu is dat dus gehalveerd.

Ik vind de vaak ontzettend slecht liggende zadels en de schuimrubbers die ze bij ons op stal gebruiken niet iets om vrolijk van te worden. Maar goed, wat doe je eraan? Ik heb sowieso niets met de manegepaarden te maken want ik sta er met m'n eigen paard in pension en daar wordt prima voor gezorgd. Ik ga me er dus ook niet mee bemoeien. Het is geen leuk gezicht, maar een oplossing kan ik ook niet bieden.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:36

Bij ons is het niet zo dat alle zadels perfect passen..maar er word natuurlijk wel een zo goed mogelijk passend zadel op gelegd, en het is nooit zo geweest dat het zadel echt verschrikkelijk lag! en ze hebben nooit drukplekken, en we hebben er hele dikke bontjes onder
De pony's worden nogal eens verkocht..helaas..

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 18:37

Je doet er inderdaad heel weinig aan denk ik. Ik ben heel eerlijk, ik had gisteren ook mijn mond open kunnen doen tegen iemand van die manege, maar je weet toch van tevoren al wat voor soort antwoord je krijgt. Ze zullen je toch geen gelijk geven. Achteraf vind ik het jammer en misschien een beetje laf van mezelf dat ik het niet toch gedaan heb.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:46

Ik vind een slechtpassend zadel waar een paard druk plekken van krijgt echt dierenmishandeling. Een manage paard heeft ook niet altijd even veel zin om zijn rondjes te lopen, en dan ook nog drukplekken.. nee niet mijn manier van geld verdienen..

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:12

Ik cind het absurt ik rij ook op de manege. Daar krijgt ieder paard gewoon een goed zadel. Tevens worden er om de singels bontjes gebruikt mocht het schuren en voor magere ruggen een gell pad.! Jammer genoeg komt het vaker voor dat een zadel zo slecht past op manege paarden. Het ergste is dat er ruiters op worden gezet die geen benul hebben over de pasvorm van een zadel! Ik zou er iets proberen tegen te beginnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:18

Op de manege waar ik rijd valt dit heel erg mee.
Ik heb nog bij geen enkel paard een drukplek gezien.
Bij paarden met een gevoelige rug ligt er een gelpad of bontje onder. (Of zo'n dekje met ingebouwde gelpad)

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:26

Nee dat is niet normaal bij ons op de manege lopen alle paarden met passende zadels rond. Ze hebben alleen wel een wat dikker dekje als een normaal schabrak. Snap ook niet dat de maneges waar dat niet zo is nog klanten hebben.

Oke bij je eerste lessen weet je nog van niets maar daarna lees je toch wel eens een boekje over paarden, komt op bokt terecht, of praat eens met meer gevorderde paardenliefhebbers en dan leer je toch dat zoiets niet kan. Snap dan niet dat je dan toch bij zo'n manege blijft rijden.

Wat ik bij mijn vorige manege een keer had meegemaakt is dat de eigenares van een pensionpaard langdurig ziek was. Ze heeft toen toenstemming gegeven om haar paard te laten meelopen in de manegelessen maar dan mocht haar zadel niet gebruikt worden omdat ze bang was dat dat zou beschadigen.

Het paard liep toen met een zadel dat toevallig over was met als volg kapotte schoft. Eigenares vond haar zadel belangrijker dan de rug van het paard. Uiteindelijk mocht de manege haar zadel toch gaan gebruiken tijdens de les maar toen was het eigenlijk al te laat.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:24

Ik heb mijn pony van een manege gekocht waar de zadels ook niet echt super zijn. Indy (Haflinger) had bijvoorbeeld een zadel met een smalle boom, terwijl ze een medium nodig heeft. Ze had ook een staartriem die zo strak zat dat er wondjes van kwamen. Maarja, die moest er wel om want door die boom lag het zadel meer op haar rug dan er omheen (slechte beschrijving, maar je snapt het wel ). Bovendien was het zadel ook aan alle kanten gescheurd, echt erg..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:40

Speedster schreef:
Je doet er inderdaad heel weinig aan denk ik. Ik ben heel eerlijk, ik had gisteren ook mijn mond open kunnen doen tegen iemand van die manege, maar je weet toch van tevoren al wat voor soort antwoord je krijgt. Ze zullen je toch geen gelijk geven. Achteraf vind ik het jammer en misschien een beetje laf van mezelf dat ik het niet toch gedaan heb.

Dat moet je juist wel doen, als mensen van buiten af er wat van zeggen gaan ze er teminste over nadenken, bij ons op stal passen ook niet alle zadels heel mooi en word er gewerkt met gelpads en bontjes, hoe meer mensen van buiten af er over beginnen hoe meer er op gelet word

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:43

Bij die strandmaneges gaat het vaak om seizoenspaarden.
Die worden goedkoop gekocht, lopen een seizoen buitenritten, en gaan dan naar de slacht.
Triest maar waar, maar dat is wel de reden dat men geen moeite doet voor passend harnachement voor die paar maanden...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:18

Billy als dit waar is vind ik dit een hele trieste zaak.
Op dit forum wordt geregeld gevraagd waar je een leuke strandrit kan maken misschien kan jij dan even waarschuwen waar je in ieder geval niet moet zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 01:43

Ik weet het niet. Ik denk dat je veel kunt zien aan de kwalitiet van paarden en tuigage.
Ik heb al 13 jaar een eigen paard, ik kom nooit op maneges oid.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 06:41

Effy schreef:
Bij ons op de manege is het ook zo. Er wordt een zo goed mogelijk passend zadel uitgezocht, maar dat betekent niet dat het ook als gegoten ligt.

Zo is het bij ons op de manege dus ook.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 07:44

Voor zover ik begrepen heb, hadden ze op die manege gewoon "vaste" paarden, dus die beestjes lopen er dus jaren zo bij...

@Breitling: had ik inderdaad moeten doen *schaam*

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:50

Absoluut neit natuurlijk. Bij ons op de manege hebben alle paarden een goed passend zadel

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:50

Bij ons op stal passen ook niet alle zadel even perfect.
Maar zo slecht als er bij jou beschreven wordt, is het niet.

Er wordt een zo goed mogelijk passend zadel opgelegd met een dikke deken of bontje eronder. Dus last hebben ze er zo min mogelijk van.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:54

Bij ons passen de zadels ook prima op de rug van de manege pony's

Maar ik was laast op een bosrit bij een andere manege.Daar haden ze bijna allemaal drukplekken

Dat vind ik heel jammer

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:54

Bij ons passen alle zadels naar mijn mening prima. Maar onze pony's worden alleen op de manege gebruikt, door manegeruiters die lid zijn, ze worden niet verhuurd voor strandritten ofzo. Ik heb zelf namelijk het idee, dat de paarden die wel aan jan en alleman verhuurd worden en vaak slechter bij staan, dan gewoon pony's die voor de manege met ruiters in de lessen lopen. Misschien maken die verhuur maneges minder snel winst ofzo, dat ze daarom 'zuinig' zijn op hun geld, en niet snel nieuwe zadels kopen? Moet wel zeggen dat de zadels bij ons soms ook redelijk oud zijn, maar prima staat en ze passen iig.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:56

sommige pony;s hebben wel een staartriem maar dat hebben ze vooral omdat ze toen ze een jaar geleden op de manege kwamen dat ze toen wat magere waren.En nu wat voller. En we hebben ook zadelbondjes. Maar geen drukplekken.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:32

Nee natuurlijk is dat niet normaal. Maar het gebeurt wel. De paarden bij ons op stal hebben allemaal een keurig zadel, met eventueel een gelpad voor de gevoelige ruggen.