"Voor dressuur moet je mager zijn"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mee eens
15 (32%)
Mee oneens
31 (67%)

Totaal aantal stemmen: 46

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 23:03

Hoi,
Ik denk wel eens dat je voor dressuur echt mager moet zijn. Als je kijkt naar alle ruiters en amazones die op hoger dressuurniveau rijden: ze zijn bijna allemaal mager en zo ver doorgetraind.
Ik denk dat het onderhand een vereiste is, wil je verder komen de dressuursport.
Ik vind het wel heel mooi.

Wat denken jullie hiervan?

Sjoert

Re: "Voor dressuur moet je mager zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:11

VMR -> PP

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:13

Volgens mij gaat het er nog altijd om hoe je een paard laat lopen dan hoe jij er zelf persoon uit ziet. Ik denk dat je de oorzaak-gevolg ook totaal verkeerd ziet. Iemand in de GP doet zelf ook veel aan sport, omdat je toch veel en vaak bezig, je verbrand calorieen en je traint zelf ook je spieren. Logisch dat je er zelf dan ook wat gespierderd of magerder uit komt te zien. Maar ik heb zat 'dikkertjes' in de Z2 gezien en daar loopt het paard echt niet minder om.

Maar wat vind je mooi?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:14

MAGER? je bedoelt een hele dunne ruiter toch?
Ik zie ook zovaak "dikke" mensen in de Z rijden met een heel slank paardje... geen gezicht maarja.. ze rijden Z..

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 23:19

Hoi Sammie en OemmiejO, bedankt voor jullie reactie!
Ja ik snap dat het een automatisch een gevolg is van de vele training van deze paarden en ruiters. Ik bedoel niet zo zeer Z2 ruiters en amazones maar ruiters vanaf het ZZ zwaar en hoger. Ook bij de Junioren, Young riders en Pony's zie je altijd magere mensen. Ook denk ik dat deze mensen heel veel zelfdicipline hebben ( dit heb je wel nodig om op een hoog niveau te kunnen rijden) en dat wil zeggen dat ze misschien ook automatisch veel doen aan conditie ( sport) en hun figuur.
Natuurlijk gaat het om hoe het paard loopt, maar ik denk dat een paard wel makkelijker loopt met een mager iemand dan met een dik persoon.
Ik zie liever een slank persoon op een paard dan een wat dikker, dat bedoel ik met wat ik mooier vind.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:46

waar ga je dan de grens trekken tussen mager en dik?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 00:16

te dik vind ik als je je paard in de weg zit. (dat zit je niet snel)
Dat is dus heeel verschillend per paard en ruiter.
Ik heb een vriendinnetje en heel eerlijk is ze te dik dan goed is voor haar gezondheid.
Het is echt een super leuke meid, alleen lichamelijk erg ongezond bezig op een veelste jonge leeftijd.
Maar ze heeft het perfecte paardje.
Die 2 passen precies bij elkaar.

Maar zo ken ik een meisje van ruim 100 kilo die een klein arabiertje heeft gekocht!
Dat beestje kan het misschien best aan, maar ze zit hem qua beweging in de weg.
Het echt een super iel en jong ding.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 08:18

wat ik vind?

ik vind 5 euro....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 08:29

Ik ben het er wel mee eens, maar zou mager in slank veranderen. Ik ben zelf op het moment ook zo'n 10 kg te zwaar en voel me niet zo lekker op het paard, zeker ook omdat het er in de spiegel niet mooi uit ziet. Ik heb een 3 jarig paard en ik vind dat ze eigenlijk onnodig teveel gewicht mee moet sjouwen. Ik hoop dan ook volgend jaar weer op mijn normale gewicht te zijn. Ik vind het bij andere mensen ook geen gezicht als ze als een rollade in een rijjasje zitten.

Stond trouwens een stuk over de conditie van de ruiter in de hoefslag oid. Wat hebben schakers en ruiters met elkaar gemeen? Dat ze allebei hun lichaam verwaarlozen.

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 08:35

ik vind bij een smal paard dat daar ook een dun meisje/jongen op moet zitten en bij een wat steviger paard kan het allebei dus ook wat stevigere mensen maar wat ik nietvind kunnen is een stevigerre meisje die ook nog wel lang is op een smalle pony die te klein voor haar is

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 08:37

A;s je veel paardrijd val je vanzelf wel af Alleen het schijnt wel dat je dikke bovenbenen en een dikke kont drvan krijgt

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 08:38

dat zal wel eens kunnen kloppen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 08:46

en dat klopt niet, want de meeste ruiters hebben gewoon normale benen...

dikke benen en kont krijg je van teveel snoepen en eten!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 08:55

Het stemmen werkt (bij mij ) niet.

Maar wat ik vind? Ik vind dat als dat echt zo is -en het lijkt erop want ik hoor het steeds meer- dat ik ontzettend blij ben dat ik geen dressuur rij! M.a.w; dan vind ik dressuur een belachelijke sport!
In 'mijn' disciplines wordt niet zozeer naar het uiterlijk/omvang van de ruiter gekeken maar vooral naar de vaardigheden die hij/zij bezit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:07

Ik weet het echt niet hoor, enerzijds denk ik: de lange slanke ruiters hebben ook van die lange benen die ze om hun paard kunnen slaan en dat is met rijden een groot voordeel. Verder woog ik ook maar 45 kilo toen ik minstens 6 paarden op een dag reed. Nu 65 en ik ben klein dus dan weet je het wel (dikkiedik).

Anderzijds zie ik genoeg steviger gebouwde ruiters in de dressuurringen, ook op wat hoger niveau. Dan dus stevig gebouwd en niet vet want als je veel paarden op een dag rijdt trekken je spieren wel aan. In de echte top zie ik ze dan weer niet, dat ben ik met je eens. Maar als we pretendenten voor DE top waren zaten we nu niet achter die pc maar op een paard

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:09

Het staat wel eleganter als iemand slank is, maar voor mij is het geen vereiste ofzo.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:17

Mager? Vind geen 1 ruiter/amazone mager

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:24

ik vind dat mager het verkeerde woord eigenlijk is, ik zou eerder zeggen slank want de meeste op hoog niveau hebben een normaal figuur.
Toen ik nog elke dag actief reed was ik ong 10 kg lichter dan nu dus ik begrijp wel dat hun eenmaal wat slanker zijn. Ze zeggen wel paardrijden is alleen maar zitten maar de gene die dat zeggen mogen wel eens 10 rondjes in draf doorzitten in de bak

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:28

lichtijden is nog veel moeilijker als je het niet kan XD

Meryl_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:34

Ik ben het het er NIET mee eens,
het ziet er natuurlijk wel veel beter uit als een wat 'slanker' persoon dressuur rijd,
maar mensen die dik zijn mogen toch ook gewoon doen wat ze willen, ik bedoel dus ook paardrijden op hoog niveau
Maar idd ziet het er wel beter uit als een amazone/ruiter slank is!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:44

Ik denk dat het idd komt omdat ruiters op het hoogste niveau vaak veel trainen en dus ook niet echt dik zijn.
Het zijn wel topsporters waar je over praat.
Maar dikkere mensen kunnen natuurlijk ook paardrijden, maar dat is dan ook niet de vraag. En er zijn genoeg dikkere mensen die ook hoger rijden, maar wil je echt in de top komen heb je meestal meerdere paarden die je rijdt op een dag, dus automatisch meer training.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:57

Lieke schreef:
Ik denk dat het idd komt omdat ruiters op het hoogste niveau vaak veel trainen en dus ook niet echt dik zijn.
Het zijn wel topsporters waar je over praat.
Maar dikkere mensen kunnen natuurlijk ook paardrijden, maar dat is dan ook niet de vraag. En er zijn genoeg dikkere mensen die ook hoger rijden, maar wil je echt in de top komen heb je meestal meerdere paarden die je rijdt op een dag, dus automatisch meer training.

Maar is dat niet in iedere sport zo? Ik zie nooit dikke topvoetballers, -tennissers enz.
Lijkt me logisch!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 10:03

hmm... Ik die idd niet zoveel "dikke" mensen op hoog niveau... soms zie je er weleens tussen zitten, maar veel zijn dan zo verstandig geweest om niet op een arabiertje ofzo te gaan rijden. Wel een mooi dressuurpaard, maar niet zo ielig dat het er toch mooi uitziet... !! Maarja.. ik zie eigenlijk ook niet zo vaak van die overgewicht- mensen op straat... wel gewoon stevig, maar niet zo dik... En ja.. hoeveel van hun rijden dan paard?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 10:05

Ik ben wel een 'dikkertje' op een arabiertje Maar ik rij dan ook geen z

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 10:10

Pfft... vind het echt belachelijk.
Ik ben zelf dik en rij graag dressuur, maar ik rij zowieso nog geen Z.
Iemand die ik ken is ook redelijk flink, die rijdt ook Z!
Ik vind dit werkelijk een rotstelling