Oei de winter komt eraan!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyla4ever

Oei de winter komt eraan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 19:45

Na een tijdje niks van mij gehoord te hebben plaats ik weer een topic..Maar een beetje negatief
Kyla heeft lekker lang vakantie gehad op de wei en sinds een weekje zijn we weer wat aan het rijden.Deze week was het weer echt heerlijk!
Maar nu ik de aankomende week bekijk...*daar word je niet vrolijk van *
Kyla is best een schrikachtig paard..Misschien heb ik het al een keer verteld aan een bokker maar ongeveer februari dit jaar heb ik een val meegemaakt van een manegepony(e pony) die schokt dus echt expres.Die witl je er ook afhebben.IEDEREEN was daar al een keer vanafgevallen.En van het uur had ik nog 1 kwartier te gaan.dus ik helemaal happy op mijn paard ..en ineens BOEM weg het ene moment rijd je in een rustig drafje en het andere moment verlies je je beugels hang je half om de nek van je paard..stopt je paard met een noodrem en knal je met je gezicht op de grond.GELUKKIG niks ernstigs aan over gehouden,behalve een gekneusde neus maar dat echt 100 keer beter dan iets anders!
En sinds dien heb ik een beetje een *trauma*
Kijk op koudere dagen echt ELKE dag het weer voor de volgende dag..
Gaat het vriezen?Laat ik een vriendin Kyla rijden,of iets anders maar ik ga er niet op.Vroeger had ik dit ECHT niet...ik reed toen ALTIJD in een buitenbak en nergens last van( ik had kyla toe nnog niet hoor dat waren manegepony's.)
Nou ik heb een conclusie getrokken...: ik ben nu gewoon bang om te rijden op een koude dag...Zelf schrik daar heel erg van...IK IK heb een eigen paard en dan bang zijn...

Supper_Amy

Re: Oei de winter komt eraan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:06

Ik leef met je mee, bang mag je best zijn!
Neem anders les, en doe wat grondwerk ofzo op een koude dag zodat je dan merkt dat je pony niet schrikt.
Als een ander hem op die dag rijdt, blijf kijken en zie dat het goed gaat

Groetjes

Kyla4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 20:23

Ik heb 4 keer per week les
2 keer van een *echte* instructrice en 2 keer van mijn tante.Die heeft ook een paard.
Dus daar gaat het opzich niet om want dat is het zelfde...Oke ik houd hem bezigm aar dat probeer ik tijdens vrijrijden ook wel:)

lonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:10

Ik heb het zelfde meegemaakt!
Ik heb ook een pony die in de wintermaanden heel erg fris kan zijn! En ik ben er inderdaad ook een keer afgevallen en heb me toen flink pijn gedaan. Ik was zelfs na de val even een paar tellen van de wereld!
Ook al was ik bang ik heb me er toch toe gezet om toch te gaan rijden! Je moet het vertrouwen weer in je paard krijgen en natuurlijk ook het vertrouwen in je zelf.
Vraag anders of iemand je paard even voor wilt rijden en stap dan pas zelf op als hij zijn ergste dolle buien kwijt is. Neem voor je zelf weer even een paar stappen terug en begin met wat basisoefeningen. Denk niet dat je na een paar dagen rijden van je angsten af bent, want dit kan wel even duren!! Probeer het rijden wel vol te houden hoor, want je kunt je angsten best overwinnen!

als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel....Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:56

Kyla4ever schreef:
Zelf schrik daar heel erg van...IK IK heb een eigen paard en dan bang zijn...

Dat is helemaal niet om van te schrikken, zo zijn er vast wel meer mensen. Ik bijvoorbeeld

Omdat mijn pony nogal wispelturig is in zijn gedrag ben ik af en toe ook wel eens bang om op te stappen. En weet je, achteraf valt het allemaal meestal wel mee.
Vraag anders of iemand anders er eerst even opstapt. Gaat dat niet vraag dan of iemand regelmatig kijkt hoe het gaat.
Voor mij werkt dat niet omdat ik altijd in het bos ga rijden, maar als ik na twee uur nog niet terug ben gaat mijn mobiel.
En vergeet niet, op koudere dagen is je paard misschien frisser... maar jij ook! Vaak kun je dan eventuele "frisse sprongen" wel opvangen omdat je snel genoeg reageert.
Bouw in je eigen tempo het vertrouwen weer op en wees niet bang om hulp te vragen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 08:57

Misschien voor het rijden even longeren dat ie al wat warmer is en een deel van de frisheid kwijt is?? Kan ie aan de longe bokkesprongen maken en zich even uitleven.

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:05

Hoi!
Ik had eigenlijk precies dezelfde gedachten als esther28.
Ik heb ook een paard wat tijdens de koude dagen nog wel eens fris kan worden.
Ik weet dat hij geen rare dingen zal doen maar ik ben zelf een stukje vertrouwen in paarden ook een beetje kwijt geraakt door een harde val van een ander paard VOORDAT ik mijn eigen paard kreeg.
Heb ik het idee dat hij fris is? Hup eerst een kwartier of 20 minuten aan de longe... en daarna stap ik er pas op.
Zo kan je zelf ook je zelfvertrouwen terug krijgen!
Heel veel succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:27

zo doe ik het ook
De paarden die 's zomers al wat moeilijk te rijden zijn en de jonge paarden gaan 's winters eerst een kwartier - half uur aan de longe en daarna stap ik er pas op. Zo ook als het hard waait, dan kunnen ze ook zo druk zijn ineens.

Kyla4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 17:29

Ja dat longeren kan wel een optie zijn idd.
En iemand anders en oplaten gaan doe ik ook steeds maar nu word dat meer vluchten voor mij

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:56

ik leef met je mee
ik rij in de weide en in de winter is het ofwel niet rijden ofwel je leven risceren (paaard die snelglijdt)
gelukkig heb ik nu nog een optie kalkoenen
maar als het weer te slecht is hoef ik niet te rijden.

lang leve de zomer.

Kyla4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 14:02

Citaat:
lang leve de zomer