Ook wij zijn bij Steffi geweest...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle_

Ook wij zijn bij Steffi geweest...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 16:14

Na alle goede verhalen over Steffi wouden wij ook een keer ons paard laten behandelen door haar. Omdat ze het te druk had om langs te komen heeft zij een deel van haar vrije dag opgeofferd en zijn we naar haar in Soest toe gegaan.
Problemen van ons paard waren dat hij moeilijk ontspant/vast zit, rechts moeilijker aanspringt, rechter achterbeen wegtrekt met uitkrabben. En dan nog wat dingen maar alles had er gewoon mee te maken dat hij niet lekker liep.
Bij haar aangekomen even de klachten vermeld en toen rechtuit stappen. Naar aanleiding daarvan deed ze een buigproef rechtsachter. Die was niet goed, hele stuk kreupel Daarna ging ze zijn hele lichaam voelen, weetniet meer of ze dat nou ook al voor de buigproef had gedaan Naja, er kwam iig uit dat zijn bekken aardig scheef stond (komt waarschijnlijk doordat hij ooit gevallen is ofzo) en daardoor zaten er spieren vast en kon hij niet lekker lopen. Ook zaten er wat halswerfels niet lekker en heeft ze iets los/soepeler gemaakt in zijn borst omdat hij geen grote passen kon maken.
Bekken heeft ze met accupunctuur gedaan (kreeg ook nog naalden in zijn benen) en ze heeft het gekraakt. 1 punt kreeg ze best wel moeilijk los, maar nadat alles los en recht was zag je echt het verschil.
Toen nog even zadel na gekeken en die lag nog goed Gamble was gelukkig braaf, stond wel goed stil, alleen het kraken van zijn halswerfels en gesjor aan zijn hoofd vond hij niet zo fijn (oppassen voor kopstoten )
Hij moet nu zo'n 3 dagen gewoon alleen in de wei lopen en verder niks doen, daarna mogen we weer rijden. Waarschijnlijk gaat het heel raar aanvoelen hoe hij loopt, ben echt heel benieuwd! We merkten net iig wel al dat hij anders liep. Over 2 weken moeten we even mailen hoe het gaat en waarschijnlijk komt ze dan nog een keer langs.

Ben heel blij dat we nu eindelijk weten wat het is Het kost even wat maar dan heb je ook wat...

Anoniem

Re: Ook wij zijn bij Steffi geweest...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:41

Fijn te horen dat Steffi het zo 'makkelijk' op heeft kunnen lossen!

Times heeft ze ook 'gekraakt' omdat de nekwervel net achter haar hoofd scheef stond en haar bij haar linkerschouder (heeft vastgelegen in de stal) Times vond het bijzonder plezierig Die stond er echt zo bij van: 'leuk!! doe nog is'

Ik mocht gewoon in de bossen rijden en na 3 dagen weer 'gewoon' oppakken. Ze liep gisteren heerlijk op 2 teugels, iets wat ze gewoon tijden niet kon/gedaan heeft!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:05

super zeg dat ze gamble heeft kunnen helpen!!
dat vreemd lopen herken ik ja Q stond zooo scheef, dat hij er zelf aan moest wennen dat ie weer recht stond en ik dacht dat ie kreupel was toen ie zo zuiver en ruim liep haha waren we niet meer gewend!

ben benieuwd heo het straks met het rijden gaat bij jullie

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:23

Renske20 schreef:
Q stond zooo scheef, dat hij er zelf aan moest wennen dat ie weer recht stond en ik dacht dat ie kreupel was toen ie zo zuiver en ruim liep haha waren we niet meer gewend!

Dat had ik net ook nadat Steffi zn bekken had recht gezet, ik ging met Gamble stappen en hoorde hem anders lopen en voor mn gevoel liep ie onregelmatig. Zn oude loopje was ik zo gewend dat ik dat normaal ben gaan vinden. Ben erg benieuwd naar het rijden!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:54

Grappig om te lezen dat normaal waarschijnlijk raar gaat voelen. Ik merk vaak met lesgeven als ik tegen mensen zeg dat het paard niet zuiver loopt naar mijn mening dat ze er gelijk tegenin gaan en zeggen dat ze niets voelen. Ik probeer dan altijd uit te leggen dat je het zelf vaak niet meer voelt maar dat wil niet altijd helpen.

Ik hoop voor je dat de behandeling werkt.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 18:13

ja dat is het nadeel van je paard dagelijks zien&rijden
als het paard steeds iets slechter gaat lopen, gaat dat in zo'n kleine stapjes dat je het niet voelt
is hij dan ineens helemaal los en zooo ruim en zuiver dan voelt dat erg raar aan!

overigens denkt Quentin soms nogsteeds dat hij vast zit en zn achterbeen niet helemaal mee kan nemen(heeft zeker 3 jaar compleet vast gezeten in pijnlijke scheve houding) moet ik hem soms even aan herinneren(op volte achterhand iets opzij zetten en dan even ondersteunen en dan is het weer oke) als ie het weer weet dan gaat het weer vanzelf

maar er zijn ook echt veeel ruiters die niet voelen als hun paard bv tactfouten maakt, sta ik soms ook echt raar van te kijken
ik voelde altijd wel 'iets' aan Q en dat hij er net niet lekker doorheen liep maar op het moment dat hij dus zuiver was, vond ik hem erg vreemd aanvoelen haha dacht dat ie toen echt kreupel was

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 18:15

Je eigen gevoel wordt "normaal" als je altijd met scheve beugels rijdt en je doet ze ineens recht dan heb je zelf het gevoel dat je scheef zit.
Dit is eigenlijk hetzelfde.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:59

Fijn dat ze Gamble zo heeft kunnen helpen
Ben benieuwd hoe het nu verder gaat, succes ermee!

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:12

goh,dat ze dat allemaal uit kunnen halen he??!!
ben echt benieuwd of je gamble na die drie dagen nog anders voelt lopen en of je het goed kan zien.
nou,ik ben benieuw...hoor het nog wel he??!!
knuffel van merano!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:53

Ik ben echt heel benieuwd hoe hij aanvoelt over 3 dagen.
Mijn paard is helaas nog steeds slechter dan voor Steffi geweest was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:20

Opvallend dat Steffie veel paarden krijgt met scheve bekken

Ik hoor van iedereen die bij Steffi is geweest dat de bekken scheef staan.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:38

nee hoor niet allemaal ken er ook waarbij er niets mis was met het bekken

maar als je een paard lang genoeg scheef laat lopen krijg je vanzelf een scheef bekken...

maar iedereen mag van mij denken ver steffi wat ie wil, voor steffi kwam was Q afgekeurd en ook echt onbruikbaar qua rijden in de bak, nu rij ik er weer volop mee en gaat het super! en dat is voor mij het belangrijkste.

ze komt trouwens wel bij echt veel bokkers de laatste tijd

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:39

Hihi Pipo,dat heb ik ook al zo vaak gedacht..........

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:44

Pipo schreef:
Opvallend dat Steffie veel paarden krijgt met scheve bekken

Ik hoor van iedereen die bij Steffi is geweest dat de bekken scheef staan.

Heel toevallig dacht ik net hetzelfde.
Ik hoor ook uit de omgeving vaak soortgelijke reacties, dus veel paarden die bij Steffie zijn geweest een scheef bekken hebben.

Misschien is het alleen toeval, maar mij viel het ook op.
Begrijp me verder niet verkeerd...als paarden (en daarmee de baasjes) geholpen zijn is dat alleen maar mooi.
Maar het viel mij inderdaad ook op.

@ _Michelle_ : ik hoop voor jou en je paard dat het dier snel weer opknapt

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:57

scheef bekken, welke kant kantelt het dan op? daar kun je ook nog zoveel mee hè, dus in wezen zegt het (helaas) nog niet zoveel. als er zoveel paarden zijn met scheef bekken moet dat ergens vandaan komen. zou mooi zijn als daar naar gekeken werd met zijn allen.

fijn dat gamble zo goed geholpen is!!

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 06:42

Zo vreemd is het niet. Logisch bekeken kan steffi, eric laarakker of wie dan ook altijd wel WAT vinden bij een paard, helaas natuurlijk. Maar als je nagaat dat veulens in de wei rennen en spelen en eens een schuiver maakt dan is er al snel iets mis. En dan te bedenken dat er heel veel paarden nog niet eens op de wei komen en zijn gezegend met een stal van gemiddeld 3,5 m x 3,5 m. Een keer omrollen en ze liggen vast. Wat natuurlijk ook problemen kan geven en dit hoeft niet alleen in het bekken te zijn.
Wij hebben op stal 3 pony's gehad die barstende koppijn hadden omdat de 1e halswervel scheef stond. Die beesten zijn opgelucht zodra dat recht staat.
Ikzelf heb de ervaring dat de paarden na de behandeling gevoeliger worden. Ik heb dit ook aan Eric voorgelegd en die zei dan ook "Ze weten wat het is om 100% te zijn en weten ook dat ze het bij jou kunnen aangeven omdat jij er wat aan kunt doen"
Dus..... bereid je maar voor, zodra er iets niet lekker zit bij je paard zul je dat heel duidelijk gaan merken. Ik heb er mijn neus al letterlijk en figuurlijk meemalig aan gestoten

VEEL PLEZIER MET HET WENNEN AAN JE NIEUWE OUDE PAARDJE

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 08:22

Tja, over dat bekken. Misschien is het iets waar zij extra op let, dus dat het eerder geconstateerd wordt.
Moet je eens kijken bij hoeveel paarden tegenwoordig KS geconstateerd wordt bij klinieken, dat is ook een echte hype.
Zo heeft iedere behandelaar weer zijn eigen aandachtspunten.
Overigens is dat bij Fitz niet geconstateerd, wel dat hij helemaal gammel in elkaar steekt

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 08:27

Ik merk nu ook heel erg mn eigen scheefheid, nu Tal recht is! Vond het meer alsof ze dubbel zo krom was geworden, maar dat zal wel niet. Vind het alleen wel eng, dat ik het scheve steeds minder ga voelen, betekent dat dat ik aan het rechte wen, of haar weer in het scheve rijd?
Heb overigens nog (naast dat ze goed loopt, na paar weken vage kreupelheden ) verder weinig aan dr gemerkt kwa gedrag enzo, geloof dat Tal een uiterst opgeruimd karakter heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 08:27

Times had ook geen scheve bekken, Eind april is Steffi voor het eerst geweest omdat de halve stal niet fit was, verkouden, koorts, lusteloos. Met 1 blik in de stal zag Steffi meteen dat het Rhino 1 was (wat na bloeduitslagen van andere veearts bij andere paarden correct bleek te zijn) ze heeft times toen nagekeken op haar 'ziekte' en naderhand ook der rug, hals, benen etc. Het enige wat ze zei was: he, heb je ooit tactfouten in de middendraf??. Wonderbaarlijk genoeg had ik een week of 4 ervoor in mijn L1 proef voor allebei de middendraffen een attentie met: Tactfout. Volgens Steffi kwam dit omdat haar linkerschouder vastzat. Na een beetje fysio was ze weer goed en heb ik het nooit meer gehad!!!

09/09/05 kwam ze omdat times voor mij niet lekker aanvoelde met rijden, zomaar ineens. Zelf linksom weleens een paar pasjes onregelmatig. Naar mijn idee had ze vastgelegen in de stal. Steffi had haar helemaal na gekeken, van de Rhino 1 was ze 100% opgeknapt. Daarna had ze haar helemaal nagekeken en vond ze dat ze vastzat achter de linkerschouder en achter de oren stond de 1ste halswervel scheef, hierdoor droeg ze ook haar staat een ietsie pietsie scheef. Ze is een goed uur bezig geweest met masseren en rechtmaken van de hals en schouder.

Verder vond ze dat ze super in de rug was. mooi los. Een ruiterprobleem kon het volgens Steffi echt niet zijn want dan had ze rugproblemen ontdekt en geen 1ste wervel probleem.

ik moest zaterdag en zondag lekker in de bossen rijden. Maandag heb ik haar weer wat opgepakt en dat ging wonderbaarlijk lekker, ze liep heerlijk op 2 handen (wat een hele tijd geleden was) Gisteren ben ik gaan springlessen bij Martine en had Martine niets verteld over Steffi, zegt ze na het rijden, God ze gaat echt ineens weer als vanouds!!!!

Bij mij tot nu toe dus ook niets als lof voor Steffi! (nu heb ik nog geen wereldschokkende dingen gehad met times, Steffi dacht ook wel dat ik dit met rijden had kunnen verbeteren/oplossen, misschien maakt dat het verschil)

plutak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 08:40

ik heb er wel is van gehoord.. Ik hoop dat je er wat aan hebt

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:06

Fitzroy schreef:
Tja, over dat bekken. Misschien is het iets waar zij extra op let, dus dat het eerder geconstateerd wordt.
Moet je eens kijken bij hoeveel paarden tegenwoordig KS geconstateerd wordt bij klinieken, dat is ook een echte hype.
Zo heeft iedere behandelaar weer zijn eigen aandachtspunten.
Overigens is dat bij Fitz niet geconstateerd, wel dat hij helemaal gammel in elkaar steekt

KS? Help me even?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:15

kissing spine... i think

Inferno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:26

Citaat:
Met 1 blik in de stal zag Steffi meteen dat het Rhino 1 was

In dit geval misschien een goede gok, maar ik vind het niet correct dat een arts dit zegt zonder uitslag van een bloedonderzoek.

Scheef bekken is inderdaad weer een nieuw toverwoord. Ik vraag me af hoe dit precies geconstateerd wordt, wat de oorzaak is, wat daadwerkelijk de gevolgen kunnen zijn en hoe de behandeling moet gaan werken.

Ik hoop dat het helpt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:31

Inferno schreef:
Citaat:
Met 1 blik in de stal zag Steffi meteen dat het Rhino 1 was

In dit geval misschien een goede gok, maar ik vind het niet correct dat een arts dit zegt zonder uitslag van een bloedonderzoek.

Scheef bekken is inderdaad weer een nieuw toverwoord. Ik vraag me af hoe dit precies geconstateerd wordt, wat de oorzaak is, wat daadwerkelijk de gevolgen kunnen zijn en hoe de behandeling moet gaan werken.

Ik hoop dat het helpt!

het schijnt een bepaalde geur te geven, en specifieke kenmerken. Lusteloos, koorts, snotneus.
De reguliere veearts had dit ook als ziektebeeld geschets nadat hij op stal was geweest. Dit kan gewoon genezen zonder medicijnen oid. Maar de mensen van een dier op stal wilde het perse 100% zeker weten en hebben laten bloedprikken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:35

Fijn dat Gamble binnenstebuiten is gekeerd

Ik ben zeer benieuwd Dat hij hier en daar wat last van zijn lijf had, dat was eigenlijk wel duidelijk. Sommige oefeningen kwamen gewoonweg niet goed uit de verf terwijl de basis er heel netjes inzit. Ik geloof zeker wel dat Gamble zijn bekken niet recht staat, ondanks dat hij erg zijn best doet, wil hij nog wel eens een kortere pas maken met een achterbeen, zeker als je er niet constant bij bent zegmaar

Niet dat hij niet rad liep, in tegendeel... Ook kon hij lastig zijn in het buigen, ook verklaarbaar dus

Ben blij dat ik nooit gezegd heb dat Michelle hem er maar eens doorheen moest rijden.