Een paard dat net wordt ingereden is als een kind dat leert fietsen.
Rechtuit gaat zwabberend, met naar links en naar rechts zwenken.
Bochten gaan aarzelend onzeker en langzamer...
Met Cerise dus net zo!
Gisteravond voor het eerst priveles in de binnenbak.
Zondag werd ik in de binnenbak toen ze vrij fris was tijdens haar galopbokken afgegooid, dus ik was toch wat zenuwachtig...
We moesten haar in vrij donker poetsen thuis, het was al bijna half negen 's avonds toen we vertrokken met haar in de trailer.
Mevrouw maakte zich errug druk: wel licht in de trailer maar buiten is het errug donker en waar nemen ze me nu weer mee naar toe???
Toen we aankwamen was ze al nat... zucht.
Maar goed, ik de deken eraf, even in de berm laten grazen, daarna naar de binnenbak gestapt waar ondertussen de manegepony's klaar waren en naar buiten stapten.
Een paard stond nog binnen, en we gingen ook naar binnen.
Nou dat was wel interessant, een ander paard!
En die mocht ook weer naar buiten, naar stal, nou dat wou zij ook wel?
Niet dus... we hebben haar eerst maar zo snel mogelijk opgezadeld want ze was gewoon hyperactief haha.
Toen snel erop, Danielle gaf mij les. Ze geeft rustig les, houdt me lekker bezig en daardoor heb ik geen tijd om te denken: O jee wat gaat Cerise nu weer doen.
Geruststellende meid dus, doet wel goed.
Al snel ontdekten we dat Cerise linksom vrij wendbaar is, maar rechtsom nog niet.... dus met longeren thuis ff proberen wat losser te maken...
De draf ging nog niet helemaal op constant tempo, soms schiet ze vooruit en kan ze een heel stuk vrij recht lopen, maar als ze langzamer loopt gaat dit moeilijker.
We oefenenden de grote volte in draf, met verschillende tempi, dus naar voren rijden en weer terug nemen, en opnieuw.
Dat pikte ze redelijk goed op! In stap ook... dat was raar voor haar, ze moest leren heel 'klein' te stappen, daarna weer ruim, dus iets terugnemen en toch voorwaarts rijden, daarna weer ruim laten stappen...maar na een tijdje ging dat ook goed.
Ook hebben we volte sluiten en openen geprobeerd. Rechtsom ging dus duidelijk moeilijker omdat ze daarbij nog een stijve hark is grijnz.
Gaan we wat aan doen!

Ondertussen zweette Cerise zich te pleures, ze heeft aardig wat vacht, en dan ook nog in een binnenbak dat ze niet gewend is, en ook nog hard aan het werk...

Dus de laatste oefeningen van de les: de galop.
Eerst linksom.
Ze kan nog niet vanuit verzamelde draf aangalopperen, eerst dus flink draven en haar van daaruit met de goede hulpen in galop proberen te krijgen, en met stemhulp.
Ze deed het dus wel, maar die draf van tevoren gooit ze zo hoog op!
En ze viel vrij snel weer terug in draf, en dat mag pas wanneer IK het zeg... dus hup nog een keer. }>
De linkerkant aanspringen nog een keer iets netter geoefend, ze sprong trouwens altijd in de goede galop aan, ben ik heel blij mee!
Daarna de rechterkant, die ging iets moeilijker.
Ze begon ook al behoorlijk moe te worden.
Na twee keer rechts aangesprongen te zijn en een rondje plus volte te hebben gegaloppeerd, zijn we gestopt en ging ik Cerise uitstappen...
Cerise was zeiknat en schuimde op haar vacht, arme beest... Maar ze had in galop niet één keer gebokt (ik zat dieper dan toen en spoorde meer aan), dus ik was reuze trots op haar!
Mijn meisje dacht nog maar aan één ding: "Zó irritant die natte vacht, heb overal jeuk!"
Ze mocht ook al niet krabben met haar neus op haar benen, wat ze nog moet afleren tijdens het rijden.
Dus ineens besloot ze over haar hele lijf in volle overgave te schudden.
En hoe!
Ik gleed er bijna af!
Zit je daar lekker ontspannen, moet je je vastgrijpen omdat mevrouw een aardbeving na gaat doen...

Daarna afgezadeld en haar lekker los laten lopen met halster om, mevrouw ging meteen met een hoef de bodem van de binnenbak overhoop halen.
Want tja, een 'eigen rolplekje' moest nog even worden gefabriceerd...
En rollen! Ze bleef aan de gang...
Met zo'n nat lijf plakt alles overal aan, dus zelfs rond haar ogen en neus zat overal zand....

Er lag wel een zachte borstel langs de kant, maar dat hielp weinig.
Uitrijdeken weer op en hup naar huis!
Thuis kreeg ze lekkere hapjes en hooi, dus mevrouw was weer gerust gesteld.
Ik denk dat ze nu behoorlijk wat spierpijn zal hebben, lekker puh, want ik heb van mijn val ook nog een behoorlijk zere bil en zere kuit overgehouden...

Maar vandaag krijgt ze vakantie van me, want ik ben reuze trots op haar.
Lekker buiten lopen, ik doe alleen de stal en ga haar ook nog les geven.
Les in: "Hoe knuffel ik op de lekkerste manier zonder mijn vrouwtje overhoop te gooien..."

Gisteren is ze geslaagd voor een andere les:
"Hoe maak ik mijn vrouwtje supertrots op mij!"