Gini bijt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jippy

Gini bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 05:47

Hallo...

Ik zit met een probleem. Wij hebben een paardje op de manege daar moet ik best wel vaak op. Maar het probleem is dat die bijt en telkens zijn oren in zijn nek legt. In de les is die braaf maar op stal staat ze in een grote box omdat Gini anders bokt. Wie weet wat je er tegen kan doen.

Alvast bedankt.

GeneralFlynn

Re: Gini bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 06:09

Niet echt.
Bij mijn dochter op de manege staat ook zo'n beest.
Als er kinderen de stal inkomen,is het mis,maar zodra er een volwassene de stal in gaat,is het goed.
Mijn conclusie:laat zien dat je zelfvertrouwen hebt.
Stap rechtop naar het beest toe,en laat zien dat JIJ de baas bent.
(dat doet een volwassen man ook als ie een pony gaat poetsen,en dan bedoel ik niet slaan,maar rechtop,en niet wijfelen met aanraken of poetsen.)
Als je al afwachtend de stal in gaat,en je daar ook nog eens bang bij bent,dan voelt hij/zij dat,en zal bijten of slaan.
Ik weet dat het makkelijker klinkt dan om het te doen,maar het helpt wel!

jippy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 11:13

Oke, bedantk voor de tip! Ik heb morgen weer les maar ik probeer gewoon te laten zien dat ik de baas ben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:35

paarden op een manege hebben eigenlijk niet vaak echt rust...vandaar dat ze op stal ook heel sjaggerijnig zijn,omdat ze eigenlijk rust willen, maar dat lukt niet echt als er weer iemand zijn stal binnenkomt..

ik zou t een beetje gaan negeren, in elk geval niet gaan slaan!

doe gewoon wat je moet doen, en mopper es een keer als ze wil bijten, verder idd rechtop lopen, ga een liedje zingen en beloon natuurlijk als ze wel heel braaf doet...

jippy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 12:11

Dat doe ik! Ik sla nooit een paard vind ik al zielig als ik het iemand zie doen.. Ik ga Gini gewoon negeren en als ze haar best doet krijgt ze lekker worteltje...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:16

Een paard een tik geven omdat ze je wil bijten is heus niet zielig

Bij dit manegepaardje zou ik rustig maar kordaat optreden als je bij haar in de box stapt. Probeer zelfvertrouwen uit te stralen. Beloon idd haar goede gedrag maar laat ook duidelijk merken dat je haar negatieve gedrag niet op prijs stelt.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:25

Ann schreef:
Een paard een tik geven omdat ze je wil bijten is heus niet zielig

Bij dit manegepaardje zou ik rustig maar kordaat optreden als je bij haar in de box stapt. Probeer zelfvertrouwen uit te stralen. Beloon idd haar goede gedrag maar laat ook duidelijk merken dat je haar negatieve gedrag niet op prijs stelt.

Waarom zou je een paard slaan als hij protesteerd tegen iets wat niet natuurlijk is.

In het wild willen paarden ook geen vreemdelingen in hun terretorium, alleen de 'baas' tussen de paarden en goede vrienden mogen dichtbij komen.

Probeer dus vol zelf vertrouwen de stal in te gaan zo dat ze merkt dat jij de baas bent en je dus doet wat je zelf wil.

Edti: waar rij je eigenlijk?? deze klinkt namelijk bekent.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:35

Als mijn eigen paard bijtgedrag vertoont ri. mij (de baas) krijgt ze echt wel een mep, is niets zieligs aan. Ik respecteer haar behoefte aan rust, eten of whatever, maar tolereer nooit bewust bijten of slaan, ook al valt dat onder "natuurlijk gedrag"...

EDIT: als ik op zo'n moment bij een manegepaard de box in stap, geef ik aan daarmee boven haar te staan en dus "de baas" te zijn. Ze heeft zich te onderwerpen aan mijn wensen, ook al schikt haar dat niet op zo'n moment.
Klinkt misschien hard, maar dat valt in de praktijk reuze mee

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:48

MD -> MV

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:43

hey,

ik zou proberen als je hem uit stal haalt, dat je hem dan aan je hand laat ruiken, en dat je haar dan een wortel geeft ofzo. maar als ze bijt, moet je haar niet straffen! misschien is ze wel bang voor je, want sommige kleine kinderen op de manege, die doen nog veels te wild bij de paarden. stapje voor stapje zal ze je gaan vertrouwen. je kan ook op haar stal schrijfen: niet aaien. of: rustig hier doen. (dus niet schreeuwen of rennen ofzo)

veel succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:16

Omdat het een manege pony is ( en het al zwaar genoeg heeft, de reden is logisch voor dit paardje)
zou ik 'm gewoon omkopen met "snoep"
Maak van wat negetiefs voor het paard wat positiefs....
elke x als ze naar de pony toe komen hebben ze wat "nodig" dus ga eens zomaar naar 'm toe en geef 'm wat lekkers en dus ook als je moet gaan zadelen voor de les, geef het beestje wat lekkers....

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:19

Inderdaad belonen als het paard lief is, maar niet zomaar dr gang laten gaan met bijten! ik reed eerst ook vaak op een manegepaard dat schopte, maar manegepaarden weten prima dat dat niet de bedoeling is! Je mag het best laten merken dat het niet goed is, al hoef je soms alleen even je stem te verheffen. Bij een van onze manegepaarden is het zelf genoeg om met je vingers te knippen! Succes!! Grtz, Mirjam.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:43

Waarom koopt toch altijd iedereen (manege)paarden met snoepjes om, juist daarmee leer je ze naar je hand te happen!

Een paard moet accepteren dat jij zijn leider bent en als hij probeert te bijten laat je met een tik zien dat jij de baas bent, dit is natuurlijk gedrag voor een paard en die zal het ook accepteren als een terechtwijzing.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:08

Karl66 schreef:
Waarom koopt toch altijd iedereen (manege)paarden met snoepjes om, juist daarmee leer je ze naar je hand te happen!

Als je het goed doet, leer je het paard niks verkeerds aan hoor!
één of 2 snoepjes als je komt en één of 2 snoepjes als je gaat.

consequentie! Daar draait het om!
tussendoor ook niets geven en zeker niet als hij er om vraagt, daarbij is het ook belangrijk om consequent verkeerd gedrag te bestraffen (met je stem verheffen of als dat echt niet helpt een klap)

Nooit de éne x wel en de andere x niet!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:29

superwoman schreef:
Als je het goed doet, leer je het paard niks verkeerds aan hoor!
één of 2 snoepjes als je komt en één of 2 snoepjes als je gaat.

Je praat hier wel over een manegepaard, die waarschijnlijk van allerlei verschillende mensen snoepjes krijgt en dat gaat blijkbaar dan toch niet altijd goed .

Nog los van het feit dat de pony's en paarden op een manege vooral op woensdag en zaterdag helemaal volgepropt worden met allerlei lekkers naast hun gewone voer!