Zou jij op zo'n stal willen staan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Zou jij op zo'n stal willen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 17:03

Haai mensen!
Omdat ik in een nogal penny-bui ben , en verder toch niets te doen had, heb ik op paint een pensionstal ontworpen .

Afbeelding

Ik heb dit een beetje gedaan met het oog op Natural Horsemanship. Zo zijn er geen stallen, maar staan de paarden 24/7 in de wei in kleine groepjes (ongeveer 4 paarden). De twee paddocks zijn er voor als het te modderig in de wei is, of als je wilt grondwerken met je paard.
De 6 blauwe stallen, daar staat in ''quarantaine-/ wedstrijdstal''. Dit is dus bedoeld voor zieke paarden, en als die er niet zijn, of wat ze hebben is niet besmettelijk, dan kunnen deze stallen ook dienst doen als ''wedstrijdstal'', daarmee bedoel ik dat als je op wedstrijd gaat, en je hebt de dag van tevoren je paard helemaal gewassen en gepoetst en je wilt niet dat hij de volgende ochtend weer vies is, dan kun je daar je paard voor een nachtje stallen.

De poetsplaats is overdekt, maar verder wel open. De spuitplaats is ook overdekt, maar verder wel aan de voorkant open, met warm en koud water.
De groene balken die je aan de zijkanten van de weides ziet, stellen bomen voor, zo krijgen de paarden nog meer beschutting.

De schuil-/voerstal is een gewone schuilstal, maar wel met voerbakken en halsbanden, zodat bepaalde paarden toch het voor hun bedoelde krachtvoer/mueslie kunnen opeten, zonder dat ze worden gestoord door andere hebberige paarden.

De rest spreekt denk ik wel voor zich.

Nu dus mijn vraag: Zouden jullie zo'n stal zien zitten, en wat zou jij eraan verbetert willen zien?

BlekkiieGirl

Re: Zou jij op zo'n stal willen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:06

haha heel erg leuk! dat doe ik ook weleens in mijn vrije tijd . ik weet niet of ik er zou willen staan, dat hangt ook van de omgeving af, maar misschien dat andere er een duidelijkere mening over hebben wl heel erg leuk

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 17:10

Hahah thanx .

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:17

Ik vind het voersysteem goed geregeld in de schuilstal. Ze hebben geen last van elkaar. Ik ben het met je eens dat paarden vaak buiten moeten staan, maar 24/7 is mij iets te veel van het goede Wel vind ik het een prima stal om voorjaar en zomer te staan. De bedoeling van de wedstrijd/quarantaine stal vind ik geen goede combinatie. Of het 1, of het ander. Dan kan je denk ik beter 2 rijen aparte stallen bouwen. Verder ik dat je beter buitenbak en de paddock kan omwisselen, omdat de poetsplaats dan dichtbij is, dan hoef je er niet helemaal omheen. Paddock 1 vind ik trouwens wel gigantisch in vergelijking met de bak, andersom qua grootte. Verder vind ik het wel kloppen. Het is een voorjaar en zomer-stal. Eventueel voor ponykampen? Erg leuk dat je ook stallen tekent, ik vind het ook erg leuk om te doen. Ik hoop voor dat het echt mogelijk is om je droomstal na te bouwen.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:31

mij lijkt het wel wat

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:34

Ik zou er wel willen staan ja... er zouden meer stallen moeten zijn waar de paarden altijd naar buiten mogen

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:40

Haha nouja, tis toch wel nuttig tijdsverdrijf dacht ik zo hoor.
En je hebt 't nog netjes gedaan ook
Maare, de mesthoop staat vlak naast het hooi enzv.? Dat zou ik tóch anders doen. Bedoel, onze wc zit ook niet in onze keuken toch? (haha ach ik ben maar beetje kritisch aan het wauwelen hoor)
Maar áls ik een paard had, dan zou ik 'm daar graag 'stallen' ja vooral omdat ze met groepjes staan en niet in een stal. Paarden zijn ten alle tijden kudde dieren toch
Maar ik ben niet anti stal ofzo hoor hahaha maar als je dan toch de keuze heb, waarom dan niet op de meest prettigste manier voor 't peerdje toch?
Leuk gedaan hoor

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:22

haha, dit doe ik ook altijd!

Ik vindt het goed bedacht hoor! paarden horen nou eenmaal 24/7 buiten met andere

Misschien kan je van die losse boxen 2 grote loopstallen maken, dat is beter dan zo'n kleine box waar ze hun kont niet kunnen keren, ook als ze ziek zijn moeten ze nog wel om kunnen draaien...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:39

Oh dat lijkt me een prima stal! Wat kost dat nou per maand :p;)

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:47

Ik zou als paard bij jou wel willen staan hoor
vind het goed geregeld zo!!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 22:00

Hahaha, wat een leuke reacties allemaal!
(Ik was al blij dat er nog een beetje fatsoenlijk werd gereageerd, ik was al voorbereid op het penny-geroep! )

@ Martine 1232: wedstrijdstal/quarantainestal is waarschijnlijk niet ideaal inderdaad, dat zou ik in het echt waarschijnlijk ook nooit doen zo, dan misschien idd twee aparte stallen, want ik vind het allebei wel belangrijk.
De buitenbak en paddock omwisselen is eigenlijk nog geen gek idee, en paddock 1 in tweeen is ook handig, zo heb je 3 paddocks en 3 weides. Bedankt voor je reactie!

@ Mischa: Om eerlijk te zijn was ik de opslag voor vlas en hooi een beetje vergeten, en tja toen had ik alles al getekend, en dat plekje was nog over . Maar op zich zou het denk ik in real life niet zo'n probleem is, omdat ik de opslagschuur toch wel als dichte schuur zie, dus ik denk niet dat er dan rare luchtjes blijven hangen .

@Toydoll: Tja, ik vond de boxen inderdaad ook nogal klein, als je de weides zo bekijkt, misschien zou ik dan voor boxen kunnen kiezen waarbij je de wanden kan verschuiven, zodat je zelf kunt regelen hoe groot de stallen worden.

@ Qimm: Tja wat zou je er voor geven? Dan moet je het wel zien als een doe-het-zelf stal, waarbij de paarden eigenaren zelf gezamenlijk de weides en eventuele boxen uitmoeten mesten, en zelf het voer moeten klaar zetten. Dat voer hoef je niet zelf te kopen, maar kan wel. Als het is gekocht door de stal, dan zit dat natuurlijk in de maandelijkse prijs inbegrepen. De rest, zoals buiten zetten, dekens en voeren, dat doet de stal.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:10

Op zo'n stal zou ik niet willen staan, 9 van de 10 keer in de prijs gewoon te hoog. Ik zou persoonlijk dan gewoon alleen voor weiland kiezen .

Maar je ontwerp is erg leuk en ik ben er zeker ook voor als iemand bedenkt hoe hij zijn paard zou willen houden

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:04

Nee, ik zou er niet willen staan. Er zitten veel te veel ondoordachtheden in het ontwerp.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:53

Er van uitgaand dat de bak 20x40 is, vind ik de weilanden te klein voor 4 paarden, dat red je nooit met je gras.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:56

de stal in arnhem met zo'n systeem heeft er geen grasland voor gebruikt maar wit zand en er ligt gewoon overal kuil.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:08

Je gaat me toch niet vertellen dat het op schaal is, hoop ik? Naast enkele kleine "onhandigheden" is het gewoon te klein.
Ik ga met Margreet mee, dit kan gewoon niet werken.

Maar als je in bent voor verbeteringen:
- loods voor je landbouwmachinerie (tractor, maaimachine, hooimachine e.d.)
- mestplaat ligt onhandig, die is bijna niet leeg te halen.
- hooi, stro opslag naast de mestplaat mag volgens mij niet eens, bovendien ligt die erg onhandig voor bevoorrading.
- toegang tot de bak (buiten en binnen) ligt erg onbereikbaar (ver omlopen)
- bak naast de wei en paddock is garantie voor onrustig rijden.
- de schuilstallen zijn vrijwel onbereikbaar zonder door de wei te gaan. Stel je voor met vier voeremmers door de wei
- hoe geef je de weides rust? Voor 24/7 weidegang heb je 0,5 ha per paard nodig, excl hooien.
- ruimte voor trailers, parkeren van auto's voor je klanten.
- werkplaats voor alle noodzakelijke reparaties en onderhoud. Opslag van reservematerialen.
- opslag voer (brok, wortelen e.d.)
- grote (binnen)plaats voor algemene doeleinden (verhard!!!)

succes met je nieuwe ontwerp
Laatst bijgewerkt door ikke op 31-08-05 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:12

Om nog maar eens een dwarsstraat te noemen, waar laat ik m'n auto en eventueel trailer?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:23

Ik vind het heel mooi, maar inderdaad niet echt heel erg practisch :D

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:07

Nee, o.a. omdat voor mij een stal/box een vereiste is.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:22

STal Mansour in Arnhem gaat werken met een Hit actief stal (als ik het goed heb. Geloof dat ze die deze maand gingen openen of zoiets. Ik wilde er in ieder geval eens even flink rond gaan kijken als ik er met de Nh dag en 11 september. http://www.mansour.nl/FNRS%20zit.htm
Op www.actiefstal.nl kun je nog een heleboel meer informatie vinden, misschien leuk om eens te kijken!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 22:25

Bedankt voor alle reacties mensen!
De tekening is zeker niet op schaal, en inderdaad toch wel wat onpractisch ingericht. Maar ach, ik had er inderdaad niet zo diep over nagedacht en maar wat getekend, maar mocht ik binnenkort nog eens diep gaan nadenken over ''de perfecte stal'' dan zal ik jullie tips hierin meenemen, en dan zal ik hem wel weer op bokt zetten!

@ bjarni: Deze site kende ik al, maar toch bedankt! Ik vind het inderdaad typisch iets voor mij, ze bouwen daar voor mijn gevoel ''de perfecte stallen'' , voor zover stallen perfect kunnen zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:58

dorientjuh schreef:
Bedankt voor alle reacties mensen!
De tekening is zeker niet op schaal, en inderdaad toch wel wat onpractisch ingericht. Maar ach, ik had er inderdaad niet zo diep over nagedacht en maar wat getekend, maar mocht ik binnenkort nog eens diep gaan nadenken over ''de perfecte stal'' dan zal ik jullie tips hierin meenemen, en dan zal ik hem wel weer op bokt zetten!

Ja doen! Dan schieten we je ontwerp net zo lang lek totdat je de ECHT PERFECTE STAL hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:16

T ziet er niet verkeerd uit!
Leuk als je niks te doen hebt

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 08:28

vind het een leuk ontwerp alleen t zou wel wat groter mogen allemaal

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:53