Poetsen op zweet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joy

Poetsen op zweet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 20:16

Toen ik nog een ukkie was en ik voor het eerst een pony ging poetsen heb ik iets te horen gekregen waaraan ik nog altijd twijfel . Die pony was namelijk bezweet, ik poetste haar... toen kwam er een meisje aan die zei dat je niet op zweet mocht poetsen, omdat ze daar schimmel van kunnen krijgen?
Inmiddels poets ik gewoon op zweet hoor (als ze te erg nat zijn maak ik het eerst een beetje droog) maar dit soort dingetjes blijven altijd in je hoofd hangen.
Dus mijn vraag:
Kan het kwaad om op zweet te poetsen?

Katja

Re: Poetsen op zweet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:19

Verplaatst van VMR naar JVMR.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:21

Vroeger hoorde ik ook zoiets dat dat niet mocht omdat je dan het het vocht terug duwde. lijkt me een beetje sterk. als een pony bezweet is ros ik hem alleen niet, alleen met een harde of zachte borstel ff de haren glad strijken ofzo. rossen gaat zo moeilijk. maar nu ben ik eigenlijk ook wel benieuwd of dat wel of niet mag.
ook heb ik een keertje gehoord dat je een paard niet droog mag wrijven met stro omdat er dan bacterien in de huid kwamen ofzo klopt dat ook?

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 21:15

dit vraag ik me ook al jaren af..
tegen mij zeiden ze toen dat ze er haaruitval van kregen >;)

eigenlijk poets ik nu ook gewoon op zweet, gewoon met een borstel eroverheen..

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 21:28

een paardenvacht werkt net als een fleece deken.. na een poosje zijn de watredruppeltjes naar de buitenkant gegaan.. Als jij zonder jas in de regen gaat staan krijg je het heel koud, met een waterdichte jas hou je jezelf warm. Als je dus bij het paard het vocht er weer in gaat poetsen wordt hij/zij sneller verkouden/ziek.. dat is de enige reden, ze koelen dan te snel af en blijfen langer koud

Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 10:43

Casca schreef:
een paardenvacht werkt net als een fleece deken.. na een poosje zijn de watredruppeltjes naar de buitenkant gegaan.. Als jij zonder jas in de regen gaat staan krijg je het heel koud, met een waterdichte jas hou je jezelf warm. Als je dus bij het paard het vocht er weer in gaat poetsen wordt hij/zij sneller verkouden/ziek.. dat is de enige reden, ze koelen dan te snel af en blijfen langer koud

Aha ! Dus je mag er wel op poetsen als ze bezweet zijn en het is erg warm buiten (waardoor het niet erg is als ze wat afkoelen), maar niet als ze bijv. nat zijn door regen en het erg koud is buiten? En als je ze met een doek droogmaakt, wrijf je dan ook het vocht er weer in of is dat dan anders?
Bedankt voor je reactie iig, weet ik tenminste dat dat schimmelverhaal onzin is !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:55

Ik poets toch doorgaans voor het rijden, en niet erna...

Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 12:00

Cassidy schreef:
Ik poets toch doorgaans voor het rijden, en niet erna...

Ik ook hoor . Maar laatst had ik een bosrit gemaakt met ondertussen een uur rust, toen had het Tinkertje waar ik op reed dus liggen rollen terwijl ze bezweet was . Tja, dan wil ik niet het zadel er op leggen terwijl ze helemaal vies is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:07

In dat geval gewoon een borstel erover hoor, en hopen dat je alles meeneemt.
Ideaal is in dat geval helemaal als je de rug even met flink water af kan sponsen. Er zijn ook mensen die niet rijden als hun paard nat is van de regen: in mijn ogen ook complete onzin. Je paard word toch ook nat van het zweet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:39

Je zou toch zeggen van wel, want op die zweetplekken komen weer allemaal vliegen en dazen op af ..
Het beste kun je afsponsen

Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 14:12

Ja we waren met een grote groep toen, en we hadden een schema waar we ons aan moesten houden (was met ponykamp namelijk) dus we hebben ze niet afgesponsd. Toen we terug waren op de manege hebben we ze wel allemaal gewassen.
Maar wat jij zegt Miirthe over die vliegen en dazen is idd zo, dat heb ik gemerkt ! De beesten die ik toen allemaal doodgeslagen heb kunnen hun eigen kerkhof beginnen.

Tiara_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:58

Eej ben jij ook naar het ponykamp op de kroo geweest of niet?? je pony lijkt erop en die heet ook joy:P

Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 16:12

Tiara_5 schreef:
Eej ben jij ook naar het ponykamp op de kroo geweest of niet?? je pony lijkt erop en die heet ook joy:P

Op de kroo? Nee... ik zat bij m'n eigen manege, manege Koopman. Dus ook ponykamp van het ponycentrum Koopman.

Jeaninee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:53

Ik was er eigenlijk ook wel benieuwt naar, haal er ook altijd even een harde borstel overheen, en voor het rijden goed poetsen

SnelleMarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:30

Als mn paard nat is gebruik ik enkel de zachte borstel.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:15

Ik poets mn paard helemaal niet als hij bezweet is. In de zomer met mooi weer afspuiten, en in de winter een zweetdeken.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:58

Als hij nat en vies is voor het rijden zou ik het niet met een ros doen maar gewoon met een harde borstel ofzo.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:56

Het zou inderdaad kunnen dat je het dan 'terug duuwt"
een beetje gek gezegd maar het zweet gaat aan de buitenkant van de vacht zitten. Zodat het paard het niet meer op zijn/haar huid voelt.
En tja, als je dan erg enthousiast gaat poetsen dan zou ik me voor kunnen stellen dat je het 'terug duuwt'