f*ck,hoefkatrol ;(

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

f*ck,hoefkatrol ;(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 19:11

m'n half pension paardje mankt al een tijdje,dierenarts is erbij gekomen, hij dacht dat het een ontsteking in z'n hoef was. Oke,geen probleem,ontstekingsremmers gekregen,weekje rust en hij zou weer in orde moeten zijn. Dat was ook zo,rustigaan een paar keer gelongeerd,er trg op gekropen.
Ik heb 2x gereden, en die avond kreeg ik telefoon of ik wat gemerkt had tijdens het rijden,want hij mankte weer. Neen ik had niks gemerkt met rijden...
Gisteren is de dierenarts er weer bij gekomen, platen laten nemen, en de uitslag kregen we wel te horen.
Ik kreeg net een sms'je dat het dus hoefkatrol is...
heb geen flauw idee wat het in feite is, maar gezond klinkt het iig niet. Is er kans dat we ooit ons oude paardje nog trg hebben? of gaan we blijven sukkelen...

Robby_

Re: f*ck,hoefkatrol ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 23:02

Ik weet eigenlijk ookk niet wat hoefkatrol is ik wil het best wel eens te weten komen

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 09:45

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:27

hoefkatrol is niet altijd het einde!
Jamaika van mij heeft het ook die zit tussen de 3 en de 4 in en 4 is het slechtste dus dat is best heftig, maar die van mij loopt nu weer helemaal top door speciaal beslag.
in mijn onderschrift staan foto's van Jamaika hoe we nu weer aan het trainen zijn.

in mijn topic kan je zien hoe ik er eerst over dacht, ik dacht dat het, het einde was voor haar maar gelukkig niet.

Slecht nieuw over jamaika

Update Jamaika

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:06

Hoef katrol is overmatige slijtage van het straalbeen in het hoefkatrol systeem in een paardenhoef.
er loopt een pees van de hoef naar het been, en die pees moet een 'hoekje om' Om het soepel de bocht te laten nemen zit daar een soort katrol, die noemen ze het straalbeen.

Bij hoefkatrol ontsteking is dat straalbeen ontstoken, door overmatige slijtage. Overmatige slijtage komt door plotselinge rukken aan de pees die over het straalbeen heen lopen. Die rukken onstaan voornamelijk door het toonlanden van een paard, wat wil zeggen dat ie de voorkant van de hoef land inplaats van (zoals het hoort) op de achterkant van de hoef. Hierdoor moet de het been van een bolle in 1x naar een holle vorm, en dan krijg je de 'knak' waarin de pees in 1 klap heeeel veeel druk krijgt te voorduren.
Bij hoefkatrol is het dus heel belangrijk dat je die knakken gaan voorkomen. Als het straalbeen niet meer overmatig slijt, zal deze zichzelf kunnen genezen, en is de hoefkatrol ontsteking genezen.
Toonlanden kan veel verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld:
verkeerde bekapping, de toon moet goed kort zijn om het afwikkelen zo snel mogelijk te laten gaan. Anders heeft de hoef geen tijd meer om aan het eind van de stap de hoef om te klappen en op zn hielen te landen.
- pijnlijke (hoge) hielen. Als de hielen pijn doen land het paard er uiteraard niet op.
- springen, als je springt met een lage snelheid en een hoge sprong, dan is het vrijwel onmogelijk voor het paard om op zn hielen te landen.
- te weinig schokabsorptie. Als er te weinig schopdemping is is de klap op de pees natuurlijk groter. Ijzers belemmeren l de straal en het hoefmechanisme als schokabsorptie ,en veroorzaken schadelijke vibratie.

Heel veel mensen denken dat hoefkatrol ontsteking niet kan genezen, maar dat kan wel, zolang je de heil maar niet in ijzers of stalrust gaat zoeken.
Als je wilt dat het geneest zorg je voor een goede bekapper, als de hoeven van je paard goed zijn zorg je dat je paard wel genoeg beweging krijgt, want zonder beweging is er geen doorbloeding en dus ook geen genezing. Tuurlijk heb ik het niet over zware dressuur training, maar zet hem in een verharde uitloop waarbij die zn eten aan de andere kant als zn drinken staat. Dan moet ie wel lopen.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:15

dit hoeft echtg nit meteen het einde te zijn... Maar wel veel sterkte verder.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:04

Mijn paard heeft ook hoefkatrol. Vorig jaar augustus ben ik erachter gekomen. Het is op foto's vastgesteld.
Ik dacht dat het het einde was.

Inmiddels ben ik een jaar verder en gaat het echt super met haar. Ze loopt als een zonnetje.
Ik ben erachter gekomen dat ik haar op een verkeerde manier reed. Met behulp van Marijke van www.paardenbegrijpen.nl heb ik anders leren rijden en dat bleek de oplossing. Er staat een reportage over mijn paard op deze site.

Ik wil niet te ver uitweiden anders krijgen we weer de bekende hoefkatrol discussies. Mocht je meer info willen stuur me dan een PB.

Succes in ieder geval.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:19

ene 1 kleine toevoeging aan toydoll wat niet klopt: hoefkatrol is NIET te genezen, het zit er, of het zit er niet. maar het kan wel zodanig verbeteren dat een paard weer normaal kan lopen en weer bereden kan worden ( hangt af van de mate waarin het paard hoefkatrol heeft)
dingen als anders rijden, speciale ijzers en rust kunnen allemaal helpen om een paard weer aan het lopen te krijgen op de goede manier.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:40

arme lies
hoe oud is ze nu?
ik hoop voor jou dat je niet weer een andere halve stal moet zoeken want je bent erg aan haar gehecht

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:06

Mijn paard heeft ook HKO in fase 4. Loopt nu weer zuiver maar ben ook lang aan het sukkelen geweest. Ik ben net als Bar ook in training geweest op dezelfde wijze alleen bij Antoine de Bodt zelf zijn website is al vermeld door Idra. Mijn paard is te lang onvoldoende rechtgericht geweest (wist niet eens wat het was en had toch les van goeie instructie die op lichte tour reed) waardoor tijd lang belast is geweest op 1 kant. Daardoor kreeg paard eerst rugproblemen waarnaar het naar been is uit gaan stralen met als gevolg HKO. Het betekend geen einde van je paard. Voor meer info, stuur me pb

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:54

Ooit nagedacht over natuurlijk bekappen?

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:30

Met natuurlijk kappen kan je de symtonen van HKO wegnemen. Genezen durf ik niet te zeggen want ik ken er niet genoeg van. Ik zie dat je van Antwerpen bent? Hier in Zutendaal is een smid die kapt volgens de Strasser methode een hele goede ik ben er zeker van dat hij je schat weer als de oude kan krijgen. Je mag me altijd bp-en voor meer info dit is zijn site
http://www.rafanteunis.be/index.jsp