gebroken been bij paard.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bounce

gebroken been bij paard.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 12:04

Hay

Een van de friesen van mn opa heeft een gebroken been.... IK ben op gegroeit met die paarden, en nu gaat een van de 2 misschien naar de slager.

Ik heb woensdag 2 mailtjes van mn zus gekregen waar dat in stond, lees maar :

[edit]Mails uit tekst verwijderd[/edit]
Maar nu was mijn vraag, zouden jullie nog zo'n paard kopen of niet... Ik was benieuwd of er nog mensen waren die als ze het geld hadden hem zouden kopen, alls je wist dat een paard zn been had gebroken. Zouden jullie er nog heen gaan om afscheid te nemen???

gr remie
Laatst bijgewerkt door Jantien op 03-07-05 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Het is op Bokt niet toegestaan mails van anderen te plaatsen. Deze zijn dus verwijderd

Kyona

Re: gebroken been bij paard.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:27

Lijkt me niet dat iemand zo'n paard wil kopen. Het is heel onzeker of het ooit nog goed komt en de revalidatie kost heel veel geld.
Voor het paard ook geen pretje hoor dat revalideren; mag hij toch heel veel dingen niet doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:31

Als paareeigenaar moet je je verantwoording nemen en het paard uit zijn lijden verlossen en niet de verkoop insturen, wie weet waar hij nog beland. Ik zou zo'n paard iig niet kopen.

Met twee gebroken botten vraag ik me overigens af waar die breuk zit.

Of je er heen moet gaan om afscheid te nemen zou ik niet kunnen zeggen. Ligt aan jou band met het dier, de afstand, of je er makkelijk kunt komen of niet. Ik zou er wel heengaan...

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:56

hoe kan dat been zomaar gebroken zijn tijdens het rijden of ervoor dan had je het paard toch al kreupel zien lopen en tijdens het rijden heeft hij raar gedaan vreemd dat het been in een keer is gebroken en nee als ik voor een paard zou kijken dan zou ik hem nooit kopen maar als het b.v. een paard is waar ik een band mee zou hebben zou ik er in overleg met de dierenarts (is het haalbaar) toch misschien wel kopen

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 12:57

Ik ben met hem opgegroeit en heb nog op hem gereden..
het is een kwartier met de auto

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:35

wij hebben zelf een paard wat zijn been gebroken heeft gehad, en die heeft ook nog 3 dagen (wel is waar kreupel) van de wei naar huis gelopen voordat wij er achter kwamen dat hij zijn been had gebroken.hij heeft 2 weken in de kliniek gestaan en is daarna naar huis gekomen de breuk zat net onder het spronggewricht en hij heeft het een aantal maanden erg slecht gehad, we zijn nu 2jaar verder en hij loopt weer als een kiviet maar voor de sport is hij niet meer goed. zelf zou ik zo'n paard nooit kopen want het *opknappen* kost hopeloos veel geld en tijd. ik heb een goede band met dit paard dus vandaar dat hij niet meteen naar de slager is gegaan. succes

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:08

Ik zou zelf nooit zo'n 'opknapper' kopen. Daarbij vraag ik me af hoe paardwaardig zijn leven nog zal zijn.

@ Samie: een kwartier met de auto en je bent met het paard opgegroeid? Ik snap niet dat je er nog niet geweest bent!!

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 17:13

Ik heb geen vervoer om er te komen

Niemand kan me brengen

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 17:27

Ik heb geen vervoer om er te komen

Niemand kan me brengen of wil me er heen brengen.....

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:47

Gaat er geen bus? Kan niemand je halen? Ga desnoods fietsen...als je echt gek bent op dat paard verzin je toch wel wat lijkt me..

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:09

@monday die *opknapper* van ons heeft een prima leven en er wordt recreatief mee gereden. niks mis mee dus

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:19

Er zijn genoeg paarden met een gebroken been die geholpen kunnen worden en zo nog een heel fijn recreatie paard kan zijn. Het is helemaal afhankelijk van de breuk. het kost natuurlijk heel veel geld en tijd. Verkoopbaar is zo'n paard niet.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:11

Mijn vorige paard heeft z'n elleboog gebroken gehad, dat is helemaal goedgekomen na 2 operaties en in totaal 1 1/2 jaar rust.
Ligt er helemaal aan wat voor breuk het is, of het te opereren is en daarbij de eigenaar ook de kosten wil dragen voor deze operatie(s).
Revalidatie is geen pretje, je paard zal een jaar op complete stalrust moeten, mijne heeft daarbij nog eens 6 mnd opgebonden gestaan omdat ie niet mocht liggen.
En daarbij is de kans van slagen ook best klein.

Ga er nog een keer heen, knuffel em nog een laatste keer!
Als je dat niet doet, krijg je er later spijt van!!
Sterkte hoor!!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:35

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:07

Een breuk van bijvoorbeeld het griffelbeentje hoeft geen enkele belemmering voor een goede toekomst te zijn, ook niet voor de sport. Hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf hoe en waar precies.

joyceje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:22

het ligt er natuurlijk aan waar de breuk zit mischien kan het dier toch nog genezen maar dat zal lang nog niet zo'n pretje zijn veel geld kosten en veel tijd mischien moet je het zelf maar eens voor stellen aan de baas van het paard ! maar in iedergeval vind ik niet dat het paard naar de slager moet je kunt het niet zomaar meteen naar de slager brengen het kan ook een klein breukje zijn waar hij heel goed weer van kan genezen en daarna gewoon weer mooi recreatie ofzo kan rijden als het paard erna maar geen pijn meer heeft is alles goed vind ik maar breng hem niet naar de slager !!!!!!!!!!!!!!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:55

bruine schreef:
@monday die *opknapper* van ons heeft een prima leven en er wordt recreatief mee gereden. niks mis mee dus

Ik zeg alleen dat IK geen opknapper zou kopen. Met dat paardwaardig leven doel ik op dit paard, ik kan slecht over alle 'opknappers' in Nederland gaan oordelen he? Ik vind gewoon dat naar het belang van het paard moet worden gekeken, niet of ie misschien nog wat opbrengt als ie als opknapper wordt verkocht.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:14

helemaal mee eens.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 15:27

Memuska heeft tien jaar geleden een been gebroken gehad. Het ging om haar rechtervoorbeen, het onderste deel zeg maar. Het was van boven naar onder gebroken, meer een grote barst dus (maar het was wel in twee)... Ik weet niet goed hoe ik het zo moet uitleggen maar ik hoop dat jullie het begrijpen. Iig, het heeft een poosje geduurd voor ze wisten wat ze had. Ze was de stal ingegaan toen die was uitgemest, en wsn gestruikeld op het afstapje. Daarna is ze beginnen kreupelen en na twee weken rust ging het weer prima. De toenmalige eigenaresse was toen kalmpjesaan weer beginnen rijden, en na een poosje begon ze weer te manken. Zo ging het af en aan: mank, niet mank, mank, niet mank, mank, niet mank, ... Na een poosje werd er besloten toch foto's te nemen en toen zagen ze de breuk. De DA wou haar meteen inslapen maar aangezien ze schijnbaar niet zo veel last had (liep vrolijk bokkend door de wei) besloot de eigenaresse haar in de plaaster te laten zetten. Zes weken heeft ze daarmee gelopen, daarna nog zes weken stalrust en dan mocht ze weer rustig stappen. Nu vraag ik je: moet je eens proberen met zo'n halfgare Arab die 12 weken binnen staat Daarna is ze de wei op gegaan en heeft ze twee jaar lang niet veel gedaan: haar dikke buik volgegeten en regelmatig stappen aan de hand, op het asfalt. Daarna is ze een carrière begonnen als lespaard voor gehandicapte kinderen, en na een poosje kwam ze bij mij terecht. Ze heeft er verder nooit meer last van gehad!

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 07:45

een gebroken been is heus niet altijd einde paard. het ligt natuurlijk wel aan de breuk en de financiele mogelijkheden die je hebt

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:52

Als je veel om het paard geeft en de kans op genezing is redelijk dan kun je zelf besluiten het paard nog een kans te geven maar verkoopbaar is zo'n paard zeker niet. Ik denk dat de keus is zelf houden en de geneeskundige molen in of af laten maken.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:10

lijkt me niet dat iemand anders hem gaat kopen

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 17:00

ze hebben hem al naar de slager gebracht heb nu dus geen sfscheid kunnen nemen

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:47

Ookal zou er een kans zijn dat het goed zou komen met het paard, ik zou nooit een paard kopen dat een breuk heeft. Een paard kopen is niet zomaar iets, als ik een paard koop, doe ik het goed, en koop ik geen paard waarvan ik van te voren weet dat ik er ontzettend veel geld in moet gaan steken.
Als ik een paard had, wat een breuk heeft opgelopen, zou ik eerst met de veearts overleggen wat de kansen zijn om hem er weer bovenop te krijgen, hoe zijn leven zou zijn als hij er weer bovenop komt, hoe lang en hoe moeilijk het herstel ongeveer gaat worden, en hoeveel geld ik er ongeveer in moet gaan steken.
Als de kansen klein zijn, en/of als hij hersteld zijn leven nooit meer hetzelfde zal worden, dat hij bijv. alleen nog maar wat stapbuitenritjes zou kunnen maken, dan zou ik afscheid nemen van het paard, en hem laten inslapen. Hoe moeilijk het ook is, maar het is zo'n lange moeilijke weg, voor jezelf en voor het paard, om hem er weer bovenop te laten komen. En als je er daarna nog maar weinig mee kan, dan heeft het paard er ook niet veel plezier meer in lijkt me.
Dus voor het paard en voor mezelf zou ik het dan in laten slapen.

En wat erg dat je geen afscheid hebt kunnen nemen.
Het is denk ik wel beter voor het paard zo.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:30

Wat jammer Samie! Maar hij is nu in de eeuwige weide, met een heleboel paardevriendjes, en hij heeft geen pijn meer!

Heel veel sterkte!