Vlechten met pektouw (naald&draad)...tips??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Vlechten met pektouw (naald&draad)...tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-02 20:31

Aanstaande zondag hebben Wennie en ik onze 1ste springwedstrijd op de manege. We gaan netjes in het wit en in clubtrui. Maar nu willen we ook graag netjes vlechten. Ik heb het laatst iemand zien doen met naald en draad (pektouw dus) en dat gaf een heel netjes resultaat.

Heeft iemand nog handige tips&trics ofzo? Zij deed eerst een vlechtje met een elastiekje vast, dan het uiteinde omvouwen en dubbel doen. Dan daar een paar keer doorheen met de naald, heen en terug en dan gewoon afknippen. Resultaat: prachtige "roosjes" Kwijl .

Dus: wie tips heeft...graag Haha! !!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 21:01

hetzelfde efeect heb je als je met drie dstiekjes vlecht: 1ste zet je het vlechtje mee vast: tweede haal je door zichzelf heen (om het uiteinde van het vlechtje) dan klap je m dubbel en haal je het elastiekje-lusje eromheen en het derde maak je aan de bovenkant vast door weer elastiek door zichzelf te halen en dan dubbel om het vlechtje te doen. Oid. Knipoog Van de week hebben ze me dat voorgedaan, lijkt me handiger dan met naald en draad. Zelf heb ik liever de gewone knotjes met twee steikjes, is net zo netjes. Belangrijk is altijd dat je een mooie strakke scheiding kamt en even grote plukken hebt. Verder wbt draad kan ik je er niet mee helpen. Succes!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-02 21:20

Zoiets heb ik ook eens gezien, eerst een vlechtje met stiekje dubbel klappen, dan een stiekje door de lus heen, door zichzelf heen (lekker vaag weer Knipoog ) en die ook vast. Zal ik ook eens proberen. Ik wil eigenlijk morgen een "proefstukje" doen, dan kan ik kijken of het ook netjes lukt met elastiekjes Haha! .

Verder iemand ervaring met naald en draad?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 21:58

oke hier kom ik aan, ik heb vandaag een soort curcus toileteren gehad (werd voorgedaan en uitgelegt) en ook met naald & draad dus ik zal het zo goed mogelijk uitleggen Lachen

je maakt een heel strak vlecht, het uiteinde flap je zeg maar naar binen (snappie) met een elastiekje vastmaken, dan haal je de naald&draad dor het uiteinde van de vlecht en je gaat dan door het 'begin'van de vlecht zo dicht mogelijk tegen de hals aan, je gaat terug door het haar zeg maar maar niet door de vlecht, dan ga je weer door het uiteinde van de vlecht (van boven naar beneden zeg maar) en dan ga je weer dezelfde weg heen en terug, nu is hij klaar maar moet hij nog vast, je gaat langs de vlecht door het haar en laat een lusje over zeg maar dat draai je 1x en aan de andere aknt van de vlecht/knot ga je terug (dus als je links van de knot erdoor heen bent gegaan ga je nu aan de rechterkant terug - NIET door de vlecht heen, wel door het haar) dan steek je de naald en draad door dat lusje heen en je trekt aan.
VOILA...

ik hoop dat je het snapt Lachen

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-02 22:44

Ik snap het (denk ik) tot dat lusje... Je gaat dus door het dubbelgevouwen uiteinde van het vlechtje, door het begin van de vlecht een paar keer. En dan dat lusje, hoe zit dat precies? Ik probeer het voor me te zien *krak hoor mijn hersens kraken* Haha! .
Misschien heeft iemand een url voor mij van een website met een "stoomcursus vlechten met naald&draad" Clown .

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 22:47

ik heb altijd alleen donker pektouw gezien, hebben ze ook wit pektouw?
Verward
Vroeg het me af, want ik vind het resutaat altijd veel mooier, alleen kan ik het niet...
Haha!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 12:16

In plaats van pektouw kun je ook zadelmakersgaren gebruiken. Dat is iets dunner en ook een beetje vettig, en dat heb je in zwart, bruin en wit.

Zelf vind ik het juist mooier om de vlechtjes niet te strak te doen, dan wordt het 'roosjes' effect mooier. In plaats van het vlechtje opsteken met de draad kun je ook eerst het vlechtje een paar keer dubbel vouwen en de draad daar een paar keer doorheen halen en vastknopen. Het effect is mooier vind ik op deze manier.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 19:06

Pektouw en een naald heb ik gekocht, overigens verkrijgbaar in zwart, bruin en wit ;) .

Ik werk bij een ruitersportzaak en gelukkig vond ik 1 boekje over het toiletteren en vlechten met naald en draad. Ik denk dat ik nu ongeveer weet hoe het moet, zo te zien aan de plaatjes en ik zal de manier van Naz ook even uitproberen vanavond.

In ieder geval bedankt voor de tips Haha! .