Cerise kan de argentijnse tango.
Hiertoe besloot ze toen ik met haar door de wei naar de longeerbak wilde lopen.
De zweep lag er al, die had ik niet bij me, ze had alleen het hoofdstel om en ik had haar vast aan de lijn.
Ze was vreselijk baldadig en toen kwam de tango!
Want dansen om het vrouwtje heen, dat is toch veel leuker dan saai achter haar aan sjokken naar de bak?
Ik kon haar nauwelijks houden, was zelf ook al moe door een hele week chemo.
Eindelijk gaf ik een goeie harde ruk en stond ze stil, verontwaardigd met hoofd omhoog trekkend...
En toen kwam de laatste tango-pas.
Vol passie plaatste ze haar linkerhoef met volle gewicht bovenop mijn rechtervoet.
Ik heb geschreeuwd en haar eraf geduwd en meteen was ik stil.
Ze stond stil, maar haar een schop verkopen ging niet.
Mijn voet deed te zeer, en de andere voet kreeg ik niet omhoog omdat die andere dus... juist ja.
Een halve minuut heb ik ff reiki gestuurd naar mijn voet, diep gezucht om niet flauw te vallen, en toen keek ik haar aan.
Oke het ging weer.
Daarna in de bak ff een join up gedaan, en daarna gelongeerd. Streng aangepakt als ze dreigde niet te luisteren, en op de terugweg was ze weer zo lief als een lammetje... zucht.
Vandaag hebben we in de buitenbak een hindernis gebouwd, en liet ik Cerise los springen.
Eerst klein kruisje, maar dat was mevrouw 'te min'.

Ze stootte er steeds tegenaan, sjokte er maar een beetje overheen...
Dus ik denk: "Ik zal je krijgen luie donder!"
Ik maakte er een stijlsprong van, zo'n 60 cm. En ineens kon ze wel normaal springen!
Daarna maakte ik er een oxer van, beetje oplopend van 60 en een meter, en ook dat vond ze prima, ik hoefde haar nauwelijks aan te sporen.
Ze leek het leuk te vinden joepie!
Het hoogst wat ze sprong was een oxer van 1.40 meter, en omdat ze onder het zadel nog geen spring-ervaring heeft, vond ik dit wel genoeg, en dacht: nog maar 1 keer, dan is het genoeg.
Maar ze had er geen zin meer in, en sprong heerlijk tegen de balken aan, de hele oxer omver....

Toen heb ik eerst de hindernis wat verlaagd, naar ong. 1.20 m, en weer geprobeerd: 2x weigerde ze!
Maar de derde keer bleef ik superstreng snauwen en de zweep erbij houden, dus toen ging ze wel. Daarna heb ik haar lief beloond, en uitgestapt.
Het was voor haar ook voor het eerst dat ze echt 'gesprongen' had, dus ja, dan is het nog erg raar en nieuw.
Maar ze kan het wel!
Zolang ze maar wil...