Het moet niet alleen klikken met het paard, maar ook met de eigenaar! Goede communicatie is heel belangrijk om alles soepel te laten verlopen en dan is het wel zo makkelijk als je elkaar een beetje mag.
Ik heb niets te verbergen, eigenaar mag op ieder moment langs komen, een 'steekproef nemen', geen enkel punt, maar dat is iets anders dan me steeds op m'n vingers kijken en totaal geen vertrouwen geven, dan voel je je als bijrijder ook niet prettig.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, als jij bepaalde dingen altijd op manier A doet, betekent dat niet dat manier B van jouw bijrijder automatisch slecht is. Je kunt nou eenmaal geen kloon van jezelf verwachten die alles exact hetzelfde doet, iedereen heeft zo z'n eigen gewoontes, als het eindresultaat maar gelijk is.
Ik ben geen opruimslaafje. Tuurlijk ruim ik de spullen netjes en schoon op, mest ik de stal als dat nodig is etc., maar ik ben niet in dienst om alle k*tklusjes te doen, ik laat me niet uitbuiten. Allebei de lusten èn de lasten, maar ze dan ook eerlijk verdelen.
Bijdrage in de kosten is best, maar vraag wel een realistisch bedrag. Geen 250 gulden in de maand om 1x per week in een blubberbak te mogen prutsen nadat je eerst 5 stallen hebt uitgemest en de complete zadelkamer hebt gepoetst.
En zo zijn er vast nog wel meer dingen te bedenken, het ligt echt niet altijd alleen maar aan de bijrijder zoals hier soms geschetst wordt, de combinatie bijrijder-eigenaar moet ook kloppen.
Nou ben ik gelukkig in de luxe-positie dat de leuke bijrijdpaardjes hier in de buurt bijna voor het opscheppen liggen, dus ik mag eisen stellen

Of ben ik nou zo'n arrogante, verwende bijrijder