Help, wat moet ik doen met mijn paardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmiej

Help, wat moet ik doen met mijn paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 11:33

Mijn paardje van 13jaar heeft een peesblessure gehad.
Helaas zal dit nooit meer overgaan.
Volgende week wordt hij afgekeurd.
Maar nu weet ik niet wat ik met hem moet doen.
We kunnen zelf geen paard betalen waar we niks mee kunnen doen.
Dresuurmatig alleen mag ook niet meer.
Hij zou eventueel nog recreatief gebruikt mogen worden maar helaas is hij hier waarschijnlijk te druk voor. Het is een engels volbloed en met een buitenrit is hij nooit braaf. Aleen een ervaren ruiter kan hem buiten aan.
Maar verder is hij bijna altijd braaf is super verkeersmak en op stal en in de omgang is hij zo mak als een lammetje.
Ik heb hem nu 8 jaar en ik zou het zo jammer vinden om hem af te moeten laten maken omdat hij nog zo lang mee zou kunnen. Hem aan een rusthuis verkopen is ook geen optie ten eerste omdat hij niet oud genoeg is en ten tweede omdatik weet dat ik hem daar geen plezier mee doe.
Hebben jullie soms tips wat ik met mijn paardje zou kunnen doen?

Let_be

Re: Help, wat moet ik doen met mijn paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:45

Heeft je paard pijn?
Een buitenrit is vaak zelfs nog zwaarder dan een proefje. Helemaal als hij daarmee zo druk is (veel springen/klieren te zwaar).

Je zegt zelf dat het paard niet stil kan staan?

Kun je hem dag/nacht op de wei zetten? Heb je die mogelijkheden? Misschien een schetje erbij en hij kan nog lang leven.

Is het wel een grasmaaier? Zou hij daar blij mee zijn? (volgens mij is het echt een werkpaard)

Je moet kijken of HIJ vooral nog gelukkig gaat worden. Als HIJ dat niet is, kan je niet oneerlijk zijn door hem te laten leven.

Wij hadden ook een superdruk paard (7jr), paard draaide helemaal door zonder werk (wei uitkomen omdat iemand anders aan t rijden is ect). Was geen pretje zo'n leven. Stond trouwens hele dagen op de wei.

Jij kent je paard zelf het beste!! Maar pas op dat je hem niet laat leven alleen voor jou.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:50

Mijn menings is om het paard te houden. Als je paard verder geen pijn heeft kan hij nog jaren mee. Een paard weet zelf wel hoeveel hij kan hebben, dus zet hem lekker in de wei.

Wat ik niet begrijp is je dat je zelf geen paard kan betalen waar je niks mee kan doen. Hoe heb je hem dan betaald toen je er wel iets mee kon doen en wat is daaraan dan goedkoper?

Ik vind dat iedereen die een dier aanschaft er voor de rest van zijn leven (mits het dierwaardig is) voor moet zorgen. Ook als het dier in de ogen van de eigenaar niet meer bruikbaar is voor de doeleinden waarvoor het aangeschaft is. Het dier heeft er immers niet voor gekozen om ons bezit te worden. Maar dat is mijn menig en ik weet dat veel mensen dieren (en vooral paarden) zien als een object waar je iets van verlang en niet als een levend wezen met rechten en gevoelens...

Schimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 11:57

ik zie mijn paard zeker niet als een object.
Ik heb hem nu 8 jaar waarvan ik er zeker 4 jaar naast gelopen heb.
We hebben er alles aan gedaan om hem beter te maken.
helaas is dit niet meer mogelijk.
Mijn paard haat het land, hij springt er steeds uit.
Ik vind het zielig om hem nu nog jaren in een hokje te stallen. Ik wil nu ook wel is een paard waar ik op kan rijden daar heb je een paard toch voor of niet dan. Ik heb nu al 4 jaar geduld gehad en dus misschien is er wel iemand die ik heel veel plezier kan doen met mijn paard.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:09

Als je paard met andere paarden op het land loopt, breekt hij dan uit. Of zet je hem alleen op het land. Een paard op stal vind ik helemaal niet goed. Vooral met een peesblesurre moet het paard wel kunnen blijven bewegen. Heb je er ook iemand anders naar laten kijken (bijvoorbeeld Gerry van Oosanen van Equireva). Zij heeft al meerdere goeie succesen behaald met paarden die een peesblessure hebben.

In je eerste bericht heb je het over laten slachten, maar nu heb je het alleen over iemand anders blij maken met je paard. Dat is nogal een verschil. Mijn reactie kwam voornamelijk op het idee dat jij denkt je paard geen plezier te doen om hem voor de rest van zijn leven als gezelschapspaard te houden. Waarom niet. Wij hebben bedacht dat een paard leuk is om te berijden, dat zouden ze van zichzeld nooit doen.

Nu nog even terugkomend op het geld verhaal. Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom je hem nu niet meer kan betalen, maar alle afgelopen jaren wel. En hoe je dan wel een ander paard kan kopen (waar je op kan rijden) maar deze niet meer kan betalen.

Sorry, als ik misschien nogal heftig reageer. Maar ik vind het altijd zo jammer dat mensen zo makkelijk over dieren denken. Voor mijn idee neem je een dier voor het leven en niet voor maar even!

Schimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 12:24

Ik heb iedereen er al naar laten kijken en er is gewoon niets meer aan te doen. Mijn paard houdt gewoon niet van het land na een uur springt hij eruit ookal staan er andere paarden bij.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:27

Kon Gerry ook niks meer voor het paard beteken? Erg jammer. Vreemd dat je paard niet in de wei blijft staan. Dan is er ook nog iets anders aan de hand dan zijn peesblessure. Een paard spring niet zomaar uit de wei!

Schimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 12:29

Hij houdt gewoon niet van de wei.
Hj verveeld zich nogal snel.
Ik zou hem nooit laten slachten dat wil ik juist niet, maar als het egt niet anders kan dan moet ik hem wel laten in slapen ik wil niet dat hij met pijn loopt of dat hij een leven moet leven waar hij zelf niet gelukkig mee is, het is een paard dat wil werken als hij dit niet kan wordt hij niet gelukkig dus een landje is nix voor hem. En dan het geld verhaal mijn ouders hebben gezegd dat ze niet meer 300 euro per maand gaan betalen alleen al voor stalling voor een paard waar ik nix mee kan. dat is het verhaal en dan komen er ook nog dokters kosten bij dat willen ze gewoon niet meer na die 4 jaar. En mijn vader rijdt ook en diej wil nu ook een paard waar die op kan rijden. We houden allebei heel veel van ons paard maar de kosten rijzen de pan uit en we kunnen nix meer met hem en wij kunnen hem nu niet het leven bieden dta hij verdient

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:39

In je eerste bericht noemde je geen pijn. Toen had je het over wegdoen, verkopen. Dan ga je ervan uit dat het dier geen pijn lijdt toch.

Ik kan je wel wat tips/advies geven als je wil. Je kan contact opnemen met een paardenopvang. Hier zijn veel paarden die door "omstandigenheden" weg moeten. Ook zijn er wel eens mensen die een grasmaaier/gezelschapspaard zoeken.

Ik heb zelf ook een paard waar je niet mee kan rijden/trainen. Ze is al 12 jaar bij mij. Ik maak (helaas) veel mee dat mensen hun paard laten slachten, verkopen of afstaan door verschillende omstandigheden. Hier heb ik vaak veel moeite mee, omdat die mensen alleen aan zichzelf denken. Vandaar dat ik (misschien) nogal heftig reageer.

Kan het paard wel gewoon lopen (handpaard) of ook niet. Er zijn dan nog genoeg andere mogelijkheden voor het paard om beweging te krijgen (als het daar geen last van heeft). Misschien als therapiepaard, als pakpaard, opvoedpaard, enz.

Zou zeggen succes ermee en laat even horen wat je nu besloten hebt (als je wilt)?

Schimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 12:44

Hij mag nog recreatief gebruikt worden dat kan hij wel aan dan heeft hij geen pijn. Hij mag alleen niet zwaarder belast worden dan dat. Maar mijn probleem is dat hij heel erg wild is en ik denk dat mensen hem niet aan kunnen helemaal niet als hij vaak op stal staat of alleen gestapt wordt en dat is juist het gene dat men moet gebeuren van de dierenarts. Dus dat is erg dubbel:(:(:( Dus drom zocht ik ff op deze weg wat alternatieven omdat ik egt wil dat hij een goed leven krijgt verder.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:04

Paarden weten vaak zelf het beste wat ze wel of niet aankunnen (spreek uit ervaring). Dus in de wei zou hij zich nog een beetje uitkunnen leven. Voor hem zou het het beste zijn om buiten te staan, in een uitloop met inloopstal of groepsstal. Dan blijft hij in beweging.

Als hij wel recreatief nog wel gebruikt kan worden, zijn er vast wel mensen die tijd en energie in hem willen steken. Probeer dan te kijken naar mensen die zich bezighouden met NH. Dit lijkt mij voor het paard de beste combinatie. Als therapiepaard zou hij misschien ook nog wel geschikt zijn. Misschien voelt hij zich daar ook wel op zijn plek. Hier kan hij mensen/kinderen/jongeren helpen bij revalidatie/therapie.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:26

Moeilijke keuze hoor! doe in ieder geval dat waar je paard het meeste baat bij heeft. Hoe is ie als hij 24/7 op de wei staat? misschien wilt iemand hem wel hebben als weidemaatje, je kunt het in ieder geval proberen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:06

misschien kan je hem verleasen, een bijrijder zoeken die gewoon een recreatie paard zoekt, maar wel goed kan rijden, en het paard dus aankan.
dan ben je al van de helft van de kosten af, en kan je er met je vader samen een tweede paard bijkopen, om op te rijden.
ben je nogsteeds wat duurder uit in de maand maar ja dat moet je er voor over kunnen hebben vind ik.
als het paard echt niet in de wei wil, dan maar veel in de stapmolen gooien, veel losgooien in de bak, dat soort dingen.
dan is de eerste energie er uit voor dat hij op buitenrit gaat.

het is zeker een ruin? je noemt hem steeds 'hij'.
zoals iemand al zei kan hij misschien ook heel goed bij jonge paarden om ze op te voeden.
dat niet in de wei willen.. misschien is het ook een kwestie van gewenning hoor!

Schimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 20:19

iedereen heel erg bedankt, ik ga heel erg me best doen de beste oplossing te vinden voor mijn paardje. Want dat verdient hij ook.En we hopen op het beste!
Heel veel liefs

chrisjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:35

ahhh egt zielig,ik zou hem gewoon houden en egt nog

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:33

Tittel, er zit nogal een verschil in of je zelf weide hebt om je paard te laten lopen of dat je elke maand een paar honderd euro moet betalen aan stalling. Ik begrijp uit jouw verhaal dat je zelf de mogelijkheid hebt om je paard (bij huis?) in de weide te laten lopen. Ik zit zelf met het zelfde dilemma en geloof me, de keuze is niet makkelijk. Ik wil mijn paard ook niet kwijt maar het is gewoonweg te duur om er alleen maar naar te kunnen kijken. Als ik de mogelijkheid had om haar bij huis te stallen mocht ze van mij honderd worden zonder er ooit nog op te kunnen rijden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:26

en de optie een bijrijder zoeken voor buitenritten en zelf een bijrijdpaard zoeken voor dressuur?

klinkt misschien raar maar ik heb bijrijders voor mijn paard terwijl ik zelf een paard van een ander rij ... ik kan ivm mijn reuma niet meer een stuiterballetje (wat mijn paard soms is ) goed voorwaart neerwaarts rijden en eigenlijk puur omdat ik niet meer kan lichtrijden
kan m ook niet meer zelfstandig zadel om de simpele reden dat ik mijn zadel niet zo hoog krijg

ik rijd nu een paard bij die nog groter is maar voor me gezadeld word en waar je goed op kan blijven zitten maakt niet uit hoe die draaft ..

ik blij paarden blij die andere personen blij

Schimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 22:23

Gelukkig Vinia, eindelijk iemand die mij begrijpt.
Ik hou zoveel van mijn paard!!!!
Daar heeft het nix mee te maken maarjaah helaas zitten wij allebei met dit probleem:(
Liefs

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:58

Ja, het is moeilijk. Bij mijn paard is vorig jaar verbening aan de hoefkraakbenen geconstateerd. Ze staat nu op speciaal beslag. Ze had 13 jaar niet op ijzers gelopen en de dierenarts had er een hard hoofd in dat ze er aan zou wennen. Toch heeft ze het laatste jaar redelijk goed gelopen. Hij had wel gezegd dat het een aflopende zaak was en dat het waarschijnlijk terug zou komen. Ik merk nu echter dat dressuurmatig rijden een probleem voor haar wordt. Rechtuit rijden gaat goed, maar ik ben i.v.m. gezin en werk aangewezen op 's-avonds rijden en dus in de bak. Zomers gaat dat goed, dan kun je nog redelijk lang buiten rijden, maar s'-winters ben ik aangewezen op de bak en dat wordt dus te zwaar voor haar. Ik sta bij een boer gestald en betaal gelukkig geen honderden euro's aan stalling, maar toch. Ook al zou ik haar in het land kunnen gooien dan nog gaan de kosten gewoon door. Bovendien vind ik haar nog te goed om met pensioen te laten gaan, ze is pas 14. Ze loopt nog veel te graag. Als ik bij het bos of zo zou wonen zou ik ook absoluut alleen nog maar in het bos rijden met haar, maar helaas. Ik vind de beslissing zo moeilijk dat ik heb besloten dat als zij weg gaat, of toch met pensioen, ik helemaal ga stoppen met rijden.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:22

Je kunt hem toch ook gewoon verkopen aan een ervaren ruiter waar je het over hebt, iemand die hem wel kan betalen als een pony die het gras maait, of iemand die graag andere dingen doet zoals wandelen, poetsengrondwerk, (misschien vrijheidsdressuur, maar ik weert nie of dat kan me een peesblessure)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:24

Laatst had iemand op de manege ook dat probleem. Haar paard had iets aan z'n benen/hoeven en zal nooit meer bereden kunnen worden. Ze wou haar paard niet kwijt, maar wel rijden en kreeg zomaar een nieuw paard, een arabier nog wel..Maar goed, die zullen we geld hebben. Ik zelf zou het paard haast niet weg kunnen doen, moeilijk situatie dus..

Schimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 08:37

Weet je wat mijn probleem is, ik zou hem ook wel willen houden maar bij mij in de buurt zijn geen weitjes waar ik hem kan zetten en daarbijkomt nog is dat hij niet met andere paarden in wei kan. En hem alleen in een stal houden en hem er 1 uurtje eruit halem om met hem te stappen vin ik zo zielig voor hem, dan wordt hij knettergek:( Kortom ik moet alle opties nog eens overwegen, ik weet het egt niet meer Verdrietig

LynnDeniseX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:07

Ik zou gewoon een bijrijder of een leaser zoeken voor je paardje. Er zijn vast veel mensen die een intressant recreatiepaardje zoeken en die hun tijd daarin willen steken. Desnoods betalen hun alleen de stalling en jij de rest.. dan ben je van de stalkosten af en betaal jij alles wat daarnaast komt zodat jij toch gewoon nog het idee hebt dat het jouw paardje is. Ik zou hem dan nooit weg kunnen doen. Vooral niet omdat je er al 4 jaar naast loopt! In mijn ogen heb je dan al een supergoede band opgebouwd met hem.
Is een andere oplossing ook niet mogelijk? Kan hij niet worden aangespannen? Ik weet niet of dat kan met een peesblessure en om het feit dat hij een engels volbloed is.

In elk geval; succes!

Schimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 11:23

Jaah aan diej oplossing zat ik ook al te denken, maar dat is ook weer lastig. Mijn paard is al 8 jaar bij ons en laat niemand andres toe op zijn rug dan mij en mijn vader. Hij bokt iedereen eraf. Zeker als hij maar een paar keer per week gereden mag worden dan wordt hij egt gevaarlijk. Dus zowiezo zitten er denk ik geen mensen op zo'n paard te wachten. Maarjaah ik blijf proberen, want ik hou zoveel van hem, ik zal alles doen wat ik voor hem kan doen

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:25

misschien is er wel iemand die hem als gezelschap dier wil hebben en er goed voor zal zijn