super manegeles!?!?!?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

menske

super manegeles!?!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 12:59

Hoi hoi, Ben dus op vakantie met mijn ouders in Eibergen Verdrietig (ja ik wist ook niet waar het was hoor dus schaam je niet). En er is hier dus werkelijk niets te doen op de camping zucht... Slapen Dus ten einde raad maar eens even op de manege in de buurt gaan kijken terwijl ik meestal niet zo'n manegefan ben want bij ons in de buurt zijn er niet veel goede manege's. Maar goed wat ik daar zag was in een woord: super!!! OK dan!

1 leuke paarden

Dit keer eens geen afgestompte scheefgetrokken gevallen met een mond van gewapend beton maar gewoon leuke vlotte paarden, goed aan het been, soepel en netjes gereden.

2 goed opgeleide ruiters

De ruiters reden op een niveau dat ik in ieder geval nog nooit heb gezien op een manege. Ze hadden stuk voor stuk een goede zit (werd ook veel aandacht aan besteed in de les) en een zachte hand. Ze kregen in de loop van de les de paarden met behulp van de instructrice allemaal fijn aan het lopen. Zo op de helft van de les liepen de paarden (de een wat meer dan de ander natuurlijk) netjes ontspannen met een mooie aanleuning en werd er bij de betere combinaties zelfs al aandacht besteedt aan de impuls, het rechtrichten en de verzameling.

3 een enthousiaste instructrice

De instructrice gaf goed les, ze gaf individueel les en wisselde dat zo af en toe af met wat groepsactiviteiten. Ze lette erg op houding en zit, rustige hulpen en een rustige hand en je kon de verschillende combinaties gewoon zien groeien tijdens de les. De les was erg afwisselend, veel overgangen, van hand veranderen, wijken, halsstrekken enz enz

4 kleine groepen

Er reden gisteren dus maar vier mensen in de les en naar ik begreep waren dat er normaal wel iets meer maar had de manege een maximum aantal van 8.

Ik heb echt nog nooit een manegeles gezien waarin zo netjes gereden werd. Ben ik gewoon altijd bij de verkeerde manege's geweest of is dit echt een uitzondering??

_Christine

Re: super manegeles!?!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:05

ik weet het niet misschien is het een gevorderde les maar aan je verhaal te horen klinkt het wel heel goed Knipoog misschien kom je idd wel in de verkeerde maneges maarja dit kan ook een uitzondering zijn... ik heb geen idee maar ik hoop dat meer manege's zo te werk gaan!! Haha!

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 13:08

@kinuh: Ben echt op veel manege's geweest maar had dit nog niet meegemaakt. Ik ben helemaal met je eens dat eigenlijk alle manege's zo te werk moeten gaan maar ik weet uit de praktijk dat dat niet zo is.

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:26

Hoi Menske, ik ken Eibergen wel hoor. Ik woon namelijk in Haaksbergen en dat is maar een paar kilometer verderop. Bij welke Manege ben je geweest???

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 17:44

@maartje88: Ik weet zo niet hoe de manege heet maar we staan op camping het Eibernest misschien dat je dan wat meer weet. Vond de les die ik gezien heb zo goed ik dacht dat moet ik gewoon even vertellen ha ha ha. En hier op de camping is geen reet te doen dus ik heb tijd genoeg om te bokken hier.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:54

Eibernest ... haha die camping is zo stoer!! Hahaha ken er nog mensjes die daar nu als het nog is staan .. je moet er zelf lol maken en die mensjes die daar staan voor vast die willen geen nieuwe mensjes erbij!! Haha heb ik wel gemerkt de laatste x dat ik er was ... oeiii ..
Maar die manege is manege nijenhuis (als ik het goed heb geschreven) inderdaad een erg leuke manege!
Je moet mee naar buiten gaan, dat is echt super gaaf!!

Wietiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:32

Welke manege is dat ?
Nijhuis? Daar heb ik ook 6 jaar gereden en het beviel me daar ook Haha!
Ben nu alleen naar Hengelo verhuist, maar heb nu ook een leuke manege! Knipoog

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:30

Ik zit in een les op zaterdag, en het is idd ook gewoon super.. Haha! Was jij dat meisje die tegen de instructrice zat te praten, samen met je moeder?

Ik had om 9 uur les, helaas had onze les geefster een lekke band en kwam ze wat later, dus hebben we wat langer door gereden, hoelaat keek jij?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:31

idd manege Nijhuis, super paardjes.. Haha!

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:34

Haha! ik ken eibergen wel hoor Knipoog
Het schijnt ook wel een leuke manege te zijn!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 00:52

Kijk, dat hoor je idd niet vaak. Ik heb het geluk van net zo'n goede manege te hebben, je beschrijving ging precies over mijn manege gewoon. Mensen kijken me soms gek aan als ik zo met mijn 'supermanege'verhalen afkom :s Super van die manege alvast! Er moeten er steeds meer zo komen gewoon!

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 08:19

Is idd manege Nijhuis echt een hele leuke manege ben er laatst ook een keer wezen kijken. Welke les heb je gezien??

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 08:23

maartje88 schreef:
Is idd manege Nijhuis echt een hele leuke manege ben er laatst ook een keer wezen kijken. Welke les heb je gezien??

De les op donderdagavond. Er reden vier meiden en er reed een leuke bonte mee. Was echt onder de indruk vandaar dit topic. Als alle manegelessen zo waren hadden manege's vast niet zo'n slechte naam.

@poes nee dat hoor je zeker niet zo vaak en het is dat ik het met eigen ogen heb gezien hoor. Als iemand anders het me verteld had had ik het waarschijnlijk niet eens geloofd ha ha was echt toppie OK dan!

skyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 08:37

@ Er zijn ook hele goede manege's hoor!! Ben wel met je eens dat er veel manege's zijn waar de lessen meer in het teken staan van een uurtje beweging dan in de correcte opleiding van ruiter en paard. En het is natuurlijk ook een hele klus om manegepaarden soepel en fijn aan de hulpen te houden aangezien er vaak ook een hele hoop beginners op rijden die zichzelf logischerwijs nog niet helemaal onder controle hebben. Des te meer respect heb ik dan ook voor manege's die hier moeite voor doen en instructeurs/instructrices die met veel enthousiasme proberen om gevoelige en goede ruiters af te leveren ondanks de vaak moeilijkere omstandigheden. Mijn complimenten.

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 08:48

@menske volgens mij heb je dan een les van Marloes gezien, was het een meid van een jaar of 25 met kort haar??
Ik heb op zaterdag een les van haar gezien en die was echt super. Ze reden daar toen ook met z'n vieren en hadden de meeste paarden lekker aan het lopen. Er was toen maar een paard wat zich niet echt wilde geven maar je zag wel duidelijk verbetering (ook belangrijk). Ik vond haar manier van lesgeven heel goed en de ruiters reden allemaal erg netjes, ze zaten netjes op het paard, hadden de paarden goed aan het been en waren stuk voor stuk vriendelijk in de hand en dat bleven ze zelfs als een paard nog niet na wilde geven (je ziet dan vaak dat mensen gaan trekken en daardoor de hele rug van het paard blokkeren). Alle paarden werden netjes van achter naar voren gereden zoals het hoort.
Wel leuk zeg dat je zo'n verhaal op bokt zet over een manege die je helemaal niet kent. Maar wel terecht dat hierover ook eens wordt geschreven. Maar wordt er bij jullie zo slecht lesgegeven dan???

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 10:53

@maartje88: Ik weet niet meer hoe ze heette. Het was een hele enthousiaste meid met een redelijk fors postuur (net als ik overigens) en kort haar en ze kon inderdaad wel eens midden twintig zijn. Dus waarschijnlijk hebben we het wel over dezelfde. Heb jij ook les van haar???

Citaat:
Alle paarden werden netjes van achter naar voren gereden zoals het hoort.

Ja zo hoort het inderdaad maar ik zie het maar weinig terug. Ik ben namelijk regelmatig te vinden op concoursen door het hele land. maar als je soms ziet hoe mensen met hun paarden bezig zijn (rijden kun je het niet noemen) dan denk ik wel eens wie vindt dit leuk. Het paard loopt met z'n hoofd tussen de voorbenen en zijn oren in de nek op de voorhand te hangen en de ruiter probeert hem daar met noeste arbeid (lees trekken) te houden. Meestal zit de ruiter daardoor erg scheef en gespannen, de hulpen komen niet meer door en vervolgens komen de hulpmiddelen om de hoek kijken zucht...

Citaat:
Wel leuk zeg dat je zo'n verhaal op bokt zet over een manege die je helemaal niet kent. Maar wel terecht dat hierover ook eens wordt geschreven. Maar wordt er bij jullie zo slecht lesgegeven dan???

Op de manege's die ik ken gaat het echt niet zoals op jullie manege (was het maar waar) meestal hebben ze slechtgereden vastzittende paarden waar geen enkel mens fatsoenlijk op kan zitten en die nog nooit gehoord hebben van rustige hulpen waardoor de ruiters erg hard met het been in moeten werken om het dier aan het lopen te krijgen. Gevolg: door te hard werken met het been, een slechte zit en een onrustige hand een ongevoeliger paard. Eigenlijk is het dus gewoon een neerwaartse spiraal. En dan is er voor de meeste instructeurs te weinig eer aan te behalen en gaan deze liever verenigingslessen geven en blijven de manege's dus achter met de minder goede exemplaren die de neerwaartse spiraal ook niet om kunnen buigen.

Vandaar dat ik dus ook niet zo dol ben op manegeruiters. Maar die exemplaren die donderdag in de les reden zou ik zo op mijn paardje laten. Dus dat vond ik zo uitzonderlijk dat ik het wel een vermelding op bokt waard vond.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:44

Mijn oude manege (in Leiderdorp) had ook hele goede lessen hoor. Mijn favo knolliebollie had zelfs Z gelopen. En die was hardstikke sterk, en hield wel van 'n lolletje. Ja, niet iedereen weet hoe je daarop moet rijden, en als je als instructrice les moet geven aan 9 anderen ook nog (wat in omgeving Leiden nog best weinig is) kun je moeilijk je concentreren op alleen die ene.

Ja, de paarden komen dan wel eens vast te zitten. Maar daar wordt (bij ons dan) aandacht aan besteed, om 't weer recht te krijgen.

Manege Nijhuis is 'n goede manege, maar om alle manegeruiters nou over 1 kam te scheren omdat jij niet zulke leuke maneges hebt meegemaakt? Talking about vooroordelen Scheve mond .

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:02

Harstikke leuk dat die manege zo goed te werk gaat!
Net als poes herkende ik ook 'mijn' manege in jouw verhaal. Wij zijn dan ook een heel kleine manege van maar 6 paarden en 4 pony's, met een maximum van 8 ruiters per les.
Er zijn helaas veel maneges waar het er anders aan toe gaat, dat ben ik geheel met je eens. Maar heus niet alle manege's zijn zo slecht nog niet ! Knipoog

hisseklis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:39

Ben ook op vakantie geweest op camping het Eibernest. Ik heb toen bij die manege een paardje gehuurd voor een uur. Erg leuk paardje en zelfs mijn vriendin die een lange tijd niet gereden had had het er naar haar zin!
Leuke manege.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 13:42

@clitia: Hoi clitia het is absoluut niet mijn bedoeling om alle manegeruiters over een kam te scheren. Ik heb alleen persoonlijk niet zulke goede ervaringen met manegelessen (en heb ook aangegeven waarom). Tja en als je veel van zulke ervaringen hebt krijg je idd een beetje last van vooroordelen en ik ben echt de laatste die dat zal ontkennen. Ik had gewoon nog nooit een echte goede manegeles gezien. Zoals je zelf ook al aangeeft mag je bij ons in de buurt blij zijn als er "maar" 9 of 10 mensen in de les rijden dan heb je als instructeur je tijd al nodig om te zorgen dat iedereen een beetje aandacht krijgt en heb je bijna geen tijd om mensen echt te corrigeren en verder te helpen en paarden goed op te leiden. Maar mijn ervaring is wel dat daardoor de kwaliteit van de lessen vaak te wensen overlaat. Natuurlijk zullen er ongetwijfeld meer manege's zijn waar goed lesgegeven wordt dat hoor je mij niet zeggen maar ik was ze dus nog niet tegengekomen. Nadat ik de les bij manege nijhuis heb gezien heb ik mijn mening ook wel iets herzien vandaar ook mijn verhaal.
@poes: wees maar blij met zo'n leuke manege daar zouden er eigenlijk veel meer van moeten zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:10

Clitia schreef:

Manege Nijhuis is 'n goede manege, maar om alle manegeruiters nou over 1 kam te scheren omdat jij niet zulke leuke maneges hebt meegemaakt? Talking about vooroordelen Scheve mond .

Sja, ik rij nu bijvoorbeeld zelf al 9 jaar op een supermanege. Ondertussen heb ik in West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen ook al heel wat maneges eens onder de loep genomen. Het resultaat: van de ongeveer 25 maneges die ik getest heb, was er eentje waar ik een paard in mijn handen kreeg dat fijn te rijden was, en waar niet in rij gereden werd. Op alle andere maneges was er wel iets wat me stoorde: paarden komen vaak nauwelijks op de wei, er is een ongelooflijk verschil tussen manegepaarden en eigenaarspaarden (en vaak ook tussen de respectievelijke ruiters), slecht tuig, achter elkaar aan sjokken in de les, stampvolle lessen, alleen oude kapotte verreden paarden, foute les, te veel verschillende instructeur zodat geen 1 iets afweet van de paarden zelf, gevorderdenles waar individueel galopperen al de moeilijkste oefening is die je ooit gaat leren, en ga zo maar door...

Zelfs ik, als manegeruiter, heb over het algemeen niet zo'n goed beeld over de gemiddelde manegeruiter meer...

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:58

poes schreef:
Zelfs ik, als manegeruiter, heb over het algemeen niet zo'n goed beeld over de gemiddelde manegeruiter meer...

En dat begrijp ik volledig. Ikzelf ben nog niet eens manegeruiter (doordat er hier in de buurt dus geen goede maneges zijn), maar ik kan wel redelijk rijden. Ik ben geen Anky, dat zeg ik niet. Maar ik heb naast de manege ook heel veel ervaring met verzorgpaarden. Daar kon ik niet mee lessen (mocht niet) maar dat neemt niet weg dat ik wel jarenlang elke dag heb gereden. En ik weet, dat ik beter rijd dan sommige mensen met eigen paarden (al is 't alleen maar om de reden, dat ik vind, dat ik nog niet uitgeleerd ben, en zij dat wel vonden, ook al konden ze hun eigen paard nog niet eens houden).

Ik vind het dus wel oneerlijk. Even duidelijk zeggen: op veel maneges kun je niet heel veel leren. Maar er zijn ook maneges waarop je wel veel kan leren. En er zijn ook manegeruiters die niet alleen op de manege leren rijden. Dus dat je manegeruiter bent, wil niet per definitie zeggen dat je niet goed kan rijden, maar dat je "al" 5 jaar manege-ervaring hebt, zegt dan ook weer niet dat je goed kan rijden. Kortom: beoordeel een ruiter niet op schriftelijk bewijs, maar op hoe die op 'n paard zit.

Nog een voorbeeld: ik rijd sinds m'n achtste. Had ik op m'n negende Bonfire onder m'n reet gekregen, had ik nu toch heel anders gereden dan ik nu rijdt Haha!. Maar of ik nou op Bonfire reed, of op 'n shetje waarbij ik bijna met m'n benen op de grond kom, ik rijd nu ruim tien jaar. Dus hoeveel waarde moet je hechten aan "tien jaar rijervaring"? --> dat kun je pas zien als iemand ook echt op een paard zit.

Maar nogmaals: ik begrijp heel goed dat de term "manege-ervaring" niet schreeuwt om respect. Als ik 'n advertentie zie (verzorgpony gezocht) met "op de manege rij ik altijd op de moeilijke paarden" denk ik ook van Gaaaap (zeg maar net als bij "drie jaar poetservaring"). Maar toch... Oordeel op wat je ziet, niet op wat je hoort.

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:55

Ik ben een van die ruiters die zo'n soort bonfire onder haar kont heeft gekregen op redelijk jonge leeftijd. en natuurlijk scheelt dat een hoop maar uiteindelijk moet je het natuurlijk wel zelf doen.

Verder heb ook ik een hele goede manege-ervaring opgedaan bij Manege Nijhuis. Op deze manege hebben ze echt leuk paardenmateriaal en de instructrice waar menske het over heeft (Marloes heet ze) is echt super!!!!

Maar ik kan me van Menske ook wel voorstellen dat ze niet echt dol is op manegeruiters, mijn oma woont bijv in het westen en daar zijn gewoon veel manege's zoals Menske die beschrijft en ook daar zijn ze niet echt dol op manegeruiters. Ze hebben een keer een advertentie gezet voor een ruiter en toen hebben ze inderdaad alle reacties van manegeruiters direct in de prullebak gegooid want er waren zoveel reacties dat ze een eerste schifting moesten maken en de manegeruiters zijn toen afgevallen gewoon op reputatie zullen we maar zeggen.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 15:42

Zo te lezen ben ik dus niet de enige met tegenvallende manegeervaringen. Ik zou zeggen ga een keer bij manege nijhuis in Eibergen kijken als je een goede manege zoekt. Ik geef verder geen garanties maar de les op donderdagavond is in ieder geval top en ze hebben er leuke paarden.

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:44

Ik ga ook nog even een beetje reclame maken:

Ik heb de lessen van dezelfde instructrice op zaterdag bekeken en ook die kan ik aanbevelen.