Ik krijg zeer pony niet uit de wei!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Ik krijg zeer pony niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 20:01

hoi hoi, Knipoog

Heb een pony staan die erg bang is voor mensen... altans als hij in de bak loopt! of los in de wei..
Met een halster om loopt tie trouw mee en is er weinig aan de hand.
Maar zodra je hem loslaat in de wei krijg je hem niet meer te pakken!
Okk tijdens het rijden blijft hij angstig kijken en wil wel eens wegvliegen als hij langs mensen heen moet!
Erg vervelend verhaal dus..
Weet iemand een manier om hem het vertrouwen te geven en om hem makelijker te krijgen in wei?? Frusty

ChristaV

Re: Ik krijg zeer pony niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 20:12

ik denk dat dit op VMR moet

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 20:13

Dit hoort hier niet maar bij VMR !
Doe altijd heel rustig met je pony,zet hem los in de bak en ga er zelf op de grond bijzitten.Zie wat hij doet.Als hij na even lopen op een plekje blijft staan ga je er met rustige stappen naar toe.Heel traag !

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:12

Tsjah. Van een afstandje valt er natuurlijk weinig over te zeggen. Ik kan je niet vertellen wat je het best kan doen.
Hem gewoon meer vertrouwen laten krijgen is natuurlijk simpel gezegd maar zo moeilijk gedaan.
Probeer gewoon heel veel bij hem te zijn. Laat het hem leuk vinden als jij er bent. Ga niet naar hem toe, alleen maar als hij moet werken, maar ga gewoon eens gezellig bij hem in de wei zitten, of kroel hem lekker zonder dat hij iets hoeft te doen.

Misschien is het een idee om hem meer vertrouwen te krijgen door spannende dingen te doen. Plant een parasol in de bak en ga na een half uurtje ofzo proberen hem er steeds dichter naar toe te laten lopen. Laat hem gewoon lekker los, hij mag best bang zijn maar probeer hem ervan te overtuigen dat de meeste onbekende dingen niet echt eng zijn.
Vraag hem naar je toe te komen als je bij iets "engs"staat en zodra hij ook maar één pasje zet: alles los. Dan is hij ge-wel-dig.
Als je dat zo een beetje opbouwt zal hij je hopelijk gaan vertrouwen en niet meer zo angstig doen.

Ook kan ik je aanraden om iets van een cursus natural horsemanship te gaan doen. Ik doe Parelli en ben pas net begonnen maar je hebt er echt veel aan.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt
succes!:)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 07:35

Ik heb je topic verplaatst naar JVMR (HAW is bedoeld om werkfoto's van je paard/pony te plaatsen Knipoog).

Tjha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 17:10

Dat ken ik mijn vroegere versorg pony was mishandeltgeweest dus dhat was ook een ramp om hem te pakken te krijgen.. en soms stijgert die gewoon tegen je op.. nou dhan schrik je wel even!!.. maar de enige oplossing was gewoon de standaart oplossing brokjes maar toen dat door had kwam die daar ook niet op af dus probeer ook niet te vaak achter elkaar het zelfde trucje .. probeer ook ze vertrouwen de winnen dan ben je ceker ook al een HEEL eind Knipoog

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 17:18

Tjha: Dat van jouw klinkt gewoon als een onopgevoede pony die eens heel goed moet leren WIE er de baas is. Een paard moet je niet lokken of bij je krijgen met truucjes, dan ben je al goed fout bezig!

Ik zal idd veel bij het paardje zijn. Laat het rijden de komende tijd maar zitten, bouw het rustig op. Neem een boek mee naar de wei en ga gewoon tussen de paarden zitten, dan leert hij dat je niet altijd iets van hem verlangt. Sommige paarden worden namelijk onzeker doordat er veel van ze gevraagt wordt.
Doe dit gewoon elke dag, even erbij zitten en op het einde wat dichterbij komen. Als hij bang wordt, dan draai jij je snel van hem weg. Een paard is een vluchtdier en wanneer je hem aankijkt zal hij zich bedreigt voelen. Probeer dus zo min mogelijk aan te kijken, kijk maar naar de grond.
Wanneer je hem wil benaderen, loop dan ook niet hard op zijn hoofd af. Laat je schouders wat hangen, je hoofd naar beneden en loop met pauzes ongeveer naar de schoft van het paard. Net alsof je toevallig bij dat paardje terechtkomt onder je wandelingetje.
Het vertrouwen van een paard winnen duurt lang en hier gaat veel tijd in steken. Neem deze tijd ook! Wanneer je gehaast gaat doen, maak je het paard opnieuw onzeker.

Veel succes ermee!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 21:13

bedankt voor deze tips!!
Superrr maar het is moeilijk om hem te krijgen wanneer hij in de wei staat.
En op stal kijk hij me ook angstig aan en wil het liefs weg draaien..
Ik probeer een paar keer per dag even de wei in te lopen en inderdaad ik probeer hem weinig aan te kijken, en dat herhaal ik ook in de stal.. even een borstel erover en weer weg! Knipoog
Ik hoop dat het goed gaat komen omdat het een erg leuke pony is.. braaf maar helaas bang gemaakt door de mens..
vANMIDDAG AT HIJ AL EEN BROODJE UIT MIJN HAND! erg goed van hem..
Ik heb hem toen niet gepakt maar weer bij hem weg gelopen. ik denk dat het me gaat lukken met geduld en tijd.
Alleen weet ik niet of de angst erin blijf zitten na andere mensen toe!
groetjes jentel
Ps.. sorry Bloos wist niet dat ik deze moest plaatsen bij JVMR. maar bedankt!!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 21:16

trouwens deze pony zal niets kwaad doen zoals steigeren of trappen als je hem wil pakken.. maar alleen vluchten .
Hij komt wel na me toe maar blijft op een veilige afstand.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:00

denk niet dat jentel hoort bij het jeugdforum Knipoog is een volwassen vrouw namelijk Haha!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 13:37

klopt lissy.... Pling
Maar ik wist niet dat mijn vragen hier niet konden worden geplaatst!
Maar het kan toch geen kwaad om de mening te vragen aan het jeugdforum?
Die kunnen misschien nog wel meer ervaring hebben dan de volwassenen!!! maar oke.. de volgende vraag zal ik niet meer stellen bij het jeugdforum.
Ik weet nu dat dat niet de bedoeling is.
Alhoewel er wel goeie tips komen.. Knipoog

Groetjes jentel