Update Escala nav ongeluk 9 februari

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Update Escala nav ongeluk 9 februari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 11:03

Ja ja...weer even een update over mijn meissie. Voor wie het ontgaan is even een beknopte samenvatting:

9 februari heeft Escala een ongeluk gehad, ze is in paniek geraakt en met een grote ijzeren buis (waar ze aan vast stond) nog vast aan haar halstertouw op hol geslagen. Daarbij is ze vanuit rengalop meerdere malen loeihard op het beton gevallen (werveltjes verschoven, ribben gekneusd, algehele malaise) en de buis heeft haar op alle benen geraakt (in de kootholte van haar linker voorbeen een bloedvat en een zenuw finaal door, dit been heeft 6 weken in het verband gestaan en door deze verwonding heeft Escala een maand volledige boxrust gehad en alle 4 de benen waren zwaar gekneusd, Scaal had achter van het spronggewricht tot de koot een recht been, echte olifantspootjes), na een maand rustig begonnen met stappen aan de hand en sinds ca. 1,5 week zijn we licht aan het longeren maar ik vond haar nog niet geweldig lopen (helaas heb ik niet zo'n perfect oog dat ik zie wat de oorzaak van het niet lekker lopen is)

Iig... na om de dag verband te hebben verwisseld, wond voortdurend schoon gemaakt te hebben, medicijnen te hebben gegeven, de benen te hebben gekoeld, met traumeelgel te hebben gesmeerd, een aangepast rantsoen met extra vitamines en opkikker te hebben gevoerd, te hebben gestapt, afgespoten etc. kwam eergisteren dan de fysiotherapeute weer. Haar eerste reactie was enorme verbazing dat dit het zelfde paard was dat ze eerder versuft en glazig met dikke benen, gekneusd lijf, in het verband te hebben gezien. Ze vond Escala een volkomen ander paard in vergelijking met die keer en dat is ze gelukkig ook weer Lachen . De rug is nagelopen en helemaal goed bevonden, wervels en ribben zijn weer helemaal goed en de stijfheid is puur een spierkwestie. Vooral Scaal's halsspieren waren net staalkabels dus daar heeft ze fijn accapunctur gehad en een dag later was er al verschil te zien. De fysiotherapeute heeft me aangeraden om revaliderend aan de slag te gaan met Escala en om dat goed te bereiken heeft ze een instructrice aanbevolen waar ze blind vertrouwen in heeft (ik begreep dat deze vrouw ook paarden op de kliniek begeleidt) en daar deze gisteren op stal was is de fysio weer even langs geweest en heb ik een proeflesje genomen met Scaaltje aan de longeerlijn. Hier kwam uit dat wat ik als onregelmatigheid zag puur stijfheid is die voortvloeit uit de (rug)spieren. De benen zijn helemaal goed bevonden en kreupel is ze dus helemaal niet Lachen . Ik ga de komende 3 weken actiever longeren (gisteren heeft de instructrice laten zien hoe ik dat doen moest waarmee ze gelijk liet zien dat de stijfheid dan al zichtbaar verminderde) en dan is ze er weer en hebben we les aan de dubbele lijnen afgesproken. En als dat goed gaat -waar we eigenlijk wel van uit gaan- dan kan het zadel er weer op en kunnen we weer lekker rijden! Ik ben echt zo ongelooflijk blij dat Escala zo ontzettend goed en snel hersteld is! Ik moest het gewoon even delen.

*edit: typfoutjes hersteld
Laatst bijgewerkt door vikki op 25-04-05 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

EnelyaT
Berichten: 2775
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Update Escala nav ongeluk 9 februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:10

das wel heel fijn!!
mooi dat het zo rustig aan en snel tegelijk gaat!
-xXx- lissy Haha!
*veel succes de komende weken!!*

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Re: Update Escala nav ongeluk 9 februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:31

Wowie!!!!! Gefeliciteerd!!!! Ik ben blij dat ze zo goed opknapt! Na heel wat ellende zie je toch hoe sterk die Scaaltje is he....een vechtertje!

Myrdal

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Update Escala nav ongeluk 9 februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:43

Gefeliciteerd!!! Ik weet precies hoe je je voelt. Een aantal jaren geleden heeft mijn paard ook een zeer ernstig ongeluk gehad, waarvan we niet wisten of ze het wel zou overleven, ze is nl achterovergeslagen op het beton, waarbij ze met haar hoofd dus op het beton is geklapt. Ze kon niet meer uit zichzelf overeind komen en moest met een trekker en sjorbanden in de bak worden getild. Ik heb er toen 3 nachten bijgeslapen.
Ik weet dus precies hoe blij je bent wanneer je weer aan het werk kunt met je paardje.
Met mijn merrie is alles goed gekomen en nu is ze drachtig van haar eerste veulentje!!!
Heel veel succes dus en geniet ervan dat alles lang maar zeker weer goed komt en je er weer voor het eerst op kunt.

tiggeriedoo
Berichten: 462
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Rijen

Re: Update Escala nav ongeluk 9 februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:19

Wat fijn zeg! Erg goed nieuws. Een knokkertje die Escala!!
Lekker dat je het weer rustig op kunt bouwen. Veel plezier!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Update Escala nav ongeluk 9 februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:48

Wat een goed nieuws en wat een opluchting zal dat zijn zeg! Haha!
Wel goed dat je voor zulke goede begeleiding zorgt bij het revalideren.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re: Update Escala nav ongeluk 9 februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:50

Super zeg!!!! Je had al het een en ander verteld, vind het echt geweldig voor jullie. Fijn dat de genezing zo snel is gegaan. Geniet ervan Haha!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Update Escala nav ongeluk 9 februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:50

Jonge dieren kunnen vaak nog goed van iets herstellen OK dan!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: Update Escala nav ongeluk 9 februari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 13:40

opala schreef:
Jonge dieren kunnen vaak nog goed van iets herstellen OK dan!


Zo jong is ze alleen niet... Haha! Escala is 15 en wonderlijk snel hersteld voor de verwondingen/blessures die ze had. Ik ben echt onnoemelijk blij, het is zo fijn om weer een beetje aan de slag te kunnen want ze is echt een werkpaardje. Als ze maar lekker een beetje aan het werk is dan is ze zo ontspannen en zit ze aanzienlijk lekkerder in haar velletje dan wanneer ze alleen maar stil staat. Ik kan dus snappen dat de fysio haar afgelopen zaterdag een kompleet ander paard vond, ze zit weer duidelijk beter in haar vel sinds ze weer wat kan en mag doen. Lachen

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Update Escala nav ongeluk 9 februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:55

Bloos Ik vergis mij wel eens vaker lelijk. Maar evengoed mooi dat ze zo snel herstellende is.

maroes

Berichten: 4493
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Update Escala nav ongeluk 9 februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 14:09

Wat fijn om te lezen dat ze goed herstelt.

Ineke2

Berichten: 33147
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Update Escala nav ongeluk 9 februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 14:11

Wat fijn dat ze al zo snel weer opgeknapt is! Wat best wonderbaarlijk is gezien haar verwondingen zeg!!

Succes en veel plezier nog met Escala Lovers

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Update Escala nav ongeluk 9 februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 14:15

Jee wat een supergoed nieuws!!! Toevallig moest ik zaterdag ineens aan haar denken toen ik van iemand een soortgelijk verhaal hoorde, dat helaas op een andere manier is afgelopen....

Wat zul jij opgelucht en blij zijn!!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: Update Escala nav ongeluk 9 februari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 15:02

Mieke schreef:
Jee wat een supergoed nieuws!!! Toevallig moest ik zaterdag ineens aan haar denken toen ik van iemand een soortgelijk verhaal hoorde, dat helaas op een andere manier is afgelopen....

Wat zul jij opgelucht en blij zijn!!


He bah, dat is mooi kl*te dat het bij dat andere paard duidelijk niet goed is afgelopen... Ik geloof dat Escala echt een engeltje bij zich had, want als ik zo van stalgenoten hoor wat er precies gebeurd is en hoe ze allemaal gevallen is en geslagen door die buis dan is het werkelijk onvoorstelbaar dat het zo goed is afgelopen. Het gevoel dat ik had toen (en hoe) ik 9 februari gebeld werd zal ik ook nooit meer vergeten... toen dacht ik echt dat het einde oefening was. Gelukkig was het niet zo ernstig als me aan de telefoon verteld werd...

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Re: Update Escala nav ongeluk 9 februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:12

wat fijn voor je dat escala zo snel hersteld is. ik kan me voorstellen dat je weer snel aan het werk wilt als het zo;n werkpaardje is. ik wens je veel sterkte bij de verdere revalidatie en ik hoop snel weer een bericht te lezen dat je weer fijn met haar hebt kunnen rijden.