Band opbouwen...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anouk1993

Band opbouwen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 19:47

Hallo allemaal
wie weet hoe je een echte band met je paard kunt opbouwen?
ik heb zelf een tinker en ik moet met hem (HAAR) een echte band op zien te bouwen wie heeft nog goede tips?

groetjes, anouk Cool

Elanor

Re: Band opbouwen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:54

Tja, Wat het beste werkt is er gewoon lekker mee aan de slag gaan. Lekker werken, poetsen, en zo nu en dan eens wat anders , wandelen ofzo. Bedenk wel dat het ene paard sneller een band ontwikkeld dan het andere, sommige zijn gewoon niet zo van die ´mensentypes´. Ook gaat er gewoon veel tijd overheen om een band op te bouwen.
Kijk anders ook nog even bij Uit het Zadel onder NH, daar kun je misschien ook wel wat vinden.

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 20:01

elanor schreef:
Tja, Wat het beste werkt is er gewoon lekker mee aan de slag gaan. Lekker werken, poetsen, en zo nu en dan eens wat anders , wandelen ofzo. Bedenk wel dat het ene paard sneller een band ontwikkeld dan het andere, sommige zijn gewoon niet zo van die ´mensentypes´. Ook gaat er gewoon veel tijd overheen om een band op te bouwen.
Kijk anders ook nog even bij Uit het Zadel onder NH, daar kun je misschien ook wel wat vinden.

ze is echt een knuffelkont alleen ze steigert in de bak en als je met haar wandelt in de bak is er niks aan de hand ( huppelt ze net zo lief achter je aan !) ik probeer haar ook soms wel te verwennen
is dat goed of nie ? Bloos

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 20:22

mij hebben de boeken van Monty Roberts heel erg goed geholpen maar dat kan anders liggen bij andere mensen hoor.
Gewoon veel knuffelen en leuke dingetjes doen, en ook dingetjes doen als; als je aan het longeren bent en je vraagt haar naar je toe te komen en haar dan even belonen met even lekker kroelen ofzo.
niet te veel met ete belonen want dan gaat straks de band alleen er nog maar om dat zei eten van jou krijgt.
en dus gewoon lief zijn hehehe Haha! Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:46

Er is niet echt een methode om een band op te bouwen met een paard... Natuurlijk kun je op bepaalde manieren aan het vertrouwen werken, maar dat heeft niet altijd volledig met een band te maken.

Sommige paarden heb ik in een week een ontzettend goede band mee, en ik kan er dan ook alles mee.
Bij sommige paarden valt de klik nooit, is er geen band. Maar dan nog kan zo'n dier me wel volleedig vertrouwen.

Op stages ben ik veel verschillende paarden tegengekomen, met sommigen had ik een band, sommigen waren gewoon een paard waarmee het wel leuk klikte, en sommigen kon ik absoluut niks mee qua band of klikgevoel, en dat terwijl ik wel alles met die paarden kon doen, ik had er niet veel mee.

Dus wat mij betreft verschilt het per paard, het karakter van het paard, hoe het paard tegenover jou en je werkmethodes staat etc

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:52

SANEX schreef:
Er is niet echt een methode om een band op te bouwen met een paard... Natuurlijk kun je op bepaalde manieren aan het vertrouwen werken, maar dat heeft niet altijd volledig met een band te maken.

Sommige paarden heb ik in een week een ontzettend goede band mee, en ik kan er dan ook alles mee.
Bij sommige paarden valt de klik nooit, is er geen band. Maar dan nog kan zo'n dier me wel volleedig vertrouwen.

Op stages ben ik veel verschillende paarden tegengekomen, met sommigen had ik een band, sommigen waren gewoon een paard waarmee het wel leuk klikte, en sommigen kon ik absoluut niks mee qua band of klikgevoel, en dat terwijl ik wel alles met die paarden kon doen, ik had er niet veel mee.

Dus wat mij betreft verschilt het per paard, het karakter van het paard, hoe het paard tegenover jou en je werkmethodes staat etc

Ja

Gewoon veel met je paardje doen.
Met mijn vorige pony had ik al veel sneller iets dan met Santos. Maar toen mijn vorige pony hoefbevangen werd toen heb ik wel echt een band gekregen, omdat ik hem veel verzorgde en hij stond veel alleen in de bak en zo. En mijn vorige pony had iets menselijks over zich.
Met Santos heb ik eigenlijk nog niet het gevoel dat ik een band heb, ookal heb ik d'r al bijna een jaar (15 april). Santos is iets afstandelijker, meer in zichzelf en wat agressiefer. Maar ik merk wel dat Santos beter met mij kan dan anderen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:53

Er staat nergens in een boek beschreven hoe JIJ het beste met JOUW pony een band op kan bouwen, jij bent uniek en je pony ook. Veel tijd besteden aan je pony; poetsen, rijden, longeren, weet ik het wat nog meer Knipoog. Zo is het bij mij en mijn paard ook een steeds betere band geworden.

Een band moet groeien, die is er niet zo 1-2-3.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:44

Met mijnvorige paardje had ik een hele goede band. Nu met Up is die er (nog ) niet. Ze is wel heel erg knuffelig, maar ook wat meer in zichzelf. Ze vertrouwt mij wel in veel nieuwe dingen, ze ziet mij wel als leider.

We komen er wel! OK dan!

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 20:09

anouk1993 schreef:
Hallo allemaal
wie weet hoe je een echte band met je paard kunt opbouwen?
ik heb zelf een tinker en ik moet met hem (HAAR) een echte band op zien te bouwen wie heeft nog goede tips?

groetjes, anouk Cool

hoi

gewoon heel veel met hem omgaan en lekkers voor hem meenemen
maar het moet wel klikken tussen jou en je tinker want anders duurd het meestal wel wat langer

groetjes jeltien

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 20:50

!Tip! het boek: Je droompony van Edith Louw

Staan veel dingen, testjes en oefeningen in Haha!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:16

lees dit boek eens: Het paard als partner
door Elma Middel en Marike Coverdale

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:13

Het ligt eigenlijk ook aan het paardje zelf, de een is meer gebonden met mensen dan een ander.
Met mijn pony duurde het ook lang, maar ik heb gewoon veel geborsteld, gespeeld (hij was toen 4, nu 6 Clown ), gewandeld, tijdens het rijden veel belonen als het goed ging en natuurlijk, elke dag naar hem toe gaan en veel aandacht geven , je moet wel onthouden dat als hij bij andere paarden staat, dat je dan de andere paarden niet jaloers maakt, zo gaan ze boos tegen jou pony doen...
Maar ook moet je niet vergeten, als jou pony stout is, moet je hem wel op zijn kop geven, hoe zielig het ook lijkt, zo ziet hij jou als zijn leider Cool .

En natuurlijk, heb heel en ook heel veel geduld (niet dat ik dat heel veel heb Clown )

O ja, en boeken kunnen wel helpen, maar het meeste moet je toch wel zelf over je pony uitvinden Haha!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:55

Je kunt niet echt zeggen, vandaag ga ik een band met mijn pony opbouwen, van 4 tot 6. Dat moet groeien, en komt vanzelf. Doe lekker afwisselende dingen, waarbij je pony ook op moet letten, en van haar ook verwacht wordt dat ze meedenkt. Misschien eens vhd proberen?

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:28

Idd.. een band opbouwen kun je niet even 'leren'..
Als 't klikt zal t vanzelf wel komen..
Doe gewoon leuke dingen etc. Lachen