Zaterdagmorgen wilde mijn bijrijdster Kaminka uit haar stal halen om zadels te passen, ze wil namelijk een ander zadel aanschaffen. Dus ze loopt de box in, wil het halster omdoen, loopt er een ander paard met ruiter erop de stal uit naar buiten. Dit paard is tot zijn derde jaar hengst geweest (hengstenkeuring geweest) en Kaminka is erg van hem gecharmeerd...

Dus mevrouw scheurt de stal uit achter dat andere paard aan, mijn bijrijdster volkomen overrompeld achter blijvend in de stal. De schuifpui van het stalgebouw was echter maar voor een deel open en Kaminka moest dus een behoorlijke bocht nemen om naar buiten te kunnen komen. Dat deed ze dus niet helemaal goed en ze bleef met haar rechterbeen achter het kozijn hangen en viel met een rotklap languit op het erf.... Mijn bijrijdster dacht dat Kaminka er wel geweest was, heup uit de kom en benen gebroken of zo.
Nee hoor, niks aan de hand, mevrouw stond op en ging gras eten....

Ik kon mijn bijrijdster vertellen dat ik Kaminka vaker heb zien vallen, 1 x met een andere ruiter erop, die in opdracht van mijn toenmalige instructrice in uitgestrekte galop door de bak moest, ondanks dat ik van mening was dat Kaminka dan de bocht niet zou halen... Bam, daar lagen ze met zijn tweeen languit... Gelukkig goed afgelopen, amazone lichte hersenschudding, Kaminka had niks en mijn zadel was ook nog heel.
Met longeren is ze ook wel eens gevallen, ze kan zo debiel doen en dat levert wel eens glijpartijen op, waar ze ook nooit kreupel van is geraakt.
Nee, mevrouw raakt kreupel als ze gewoon in d'r eentje in een paddock staat te springen!
Het blijft een paard met een uitgebreide gebruiksaanwijzing, mijn bijrijdster heeft weer een hoofdstuk erbij geleerd! Zelf ben ik altijd op mijn hoede bij Kaminka, vroeger rende ze vaker de stal uit, dus ik ben daar altijd op voorbereid, maar het laatste half jaar zijn die kuren gelukkig over, tot afgelopen zaterdag dan....