Eerste westernles èn direct in de krant 8-)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

Eerste westernles èn direct in de krant 8-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 21:28

Jaja, echt waar Haha!

Nadat Amethyst overleden was heb ik besloten om iets heel nieuws te gaan doen. Een nieuwe uitdaging, namelijk westernrijden! Altijd al gewilt en nadat we vorige week hebben gekeken om te zien of de les een beetje beviel heb ik vandaag mijn eerste westernles gereden Cool

En dat was echt GAAF!! Haha!
Ik ging met veeel zenuwen naar de manege, al allemaal doemscenario's in mijn hoofd (van 'zouden de paarden ook schrikken van de witte strepen op mijn schoenen' tot 'straks krijg ik het ergste paard van stal'). Bleek natuurlijk allemaal hartstikke mee te vallen, kreeg een braaf, maar onervaren paard dat tevens van nu af aan mijn vaste paard wordt. Daar rijd ik dus iedere week op.

Paard heet Britt, is een half Fries, merrie, erg braaf, ietwat lui, kent geen steek western (handig *not* als je zelf ook nog nooit western hebt gereden, maar ach, wat geeft 't Haha! ), houdt er af en toe haar eigen ideeën op na, is immuun voor bakkabouters (wat een verademing na Amethyst Clown ), etcetera.

Toen de les. We hebben heel veel gedaan, was allemaal erg moeilijk, erg anders, ik zat in de knoop met mijn teugels, met mijn benen, blablabla Haha!
Maar het was erg leuk. We hebben spins geoefend, rollbacks, op één hand rijden, halthouden en achterwaarts gaan en 8tjes in galop Ja. Ging op zich voor een eerste keer best goed, al was het steeds 'denk erom dat je je buitenteugel en buitenbeen eraan houdt, teugel loslaten als het paard doet wat je zegt' en meer.. Erg lastig om dat allemaal in 1 les te moeten onthouden. Ik voelde me direct weer een beginner die net een paard van dichtbij bekijkt en er voor de eerste keer opzit Clown.
Wat wel heel fijn was, was dat de instructrice je steeds even apart nam om zo dingen uit te leggen, dat werkte wel heel goed. Ik rijd ook maar in een kleine les (met mij meegetelt, 3 mensen) dus des te meer aandacht je krijgt.

Toen de krant. Er was dus een fotograaf van de plaatselijke krant die foto's kwam maken van de les. Dit was om het westernrijden te promoten. Ik sta dus ook op de foto Clown Wanneer we in de krant staan weet ik zo niet, maar dat zal binnenkort wel zijn. In ieder geval wel heel leuk! Ben ook heel benieuwd naar dat artikel! Ik zal het inscannen zodra de krant er is Haha!

Olympia

Re: Eerste westernles èn direct in de krant 8-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:34

Wat leuk voor je dat je het naar je zin hebt gehad Ja

En lijkt me allemaal best lastig om al die dingen in 1 les te onthouden..

Enneh ben benieuwd wat er in die krant komt te staan Haha! Clown

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:35

Klinkt hartstikke leuk Marije! Echt hartstikke leuk voor je dat je nu weer wat nieuws bent gaan doen, ik hoop dat je er nog veel plezier aan beleeft Lachen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:40

Klinkt leuk Haha! Wel erg veel voor een les hoor, het duurde bij mij een half jaar voor de basis er een beetje in zat (en de dressuurzit eruit Tong uitsteken). Was je nog duizelig na de spins? Ik kan me herinneren dat ik na de eerste keer in bed nog lag te draaien Haha!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:03

whaaaa leuk amy ! Haha!
kicke man.. k ben benieuwd naar de foto's Knipoog

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 22:03

Yessy schreef:
Klinkt leuk Haha! Wel erg veel voor een les hoor, het duurde bij mij een half jaar voor de basis er een beetje in zat (en de dressuurzit eruit Tong uitsteken). Was je nog duizelig na de spins? Ik kan me herinneren dat ik na de eerste keer in bed nog lag te draaien Haha!

Ja hè, was ook best veel Haha! Ik heb me nog het meest beziggehouden met het sturen enzo. Want dat moet nu echt met je benen en zit.. Teugels niet meer (oke, af en toe even smokkelen Clown )..

Ik werd best duizelig van die spins en ik geloof mijn paard ook, want ze wankelde wel een beetje na al die spins Bloos! Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:06

Leuk verslag Lachen.

Lekker klein groepje en ook fijn dat je de eerste tijd hetzelfde paard hebt Lachen. Ik kan me wel voorstellen dat het nogal omschakelen is Haha! Haha!.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:22

Amethyst schreef:
Ik ging met veeel zenuwen naar de manege, al allemaal doemscenario's in mijn hoofd (van 'zouden de paarden ook schrikken van de witte strepen op mijn schoenen' tot 'straks krijg ik het ergste paard van stal'). Bleek natuurlijk allemaal hartstikke mee te vallen, kreeg een braaf, maar
onervaren paard
dat tevens van nu af aan mijn vaste paard wordt. Daar rijd ik dus iedere week op.

Paard heet Britt, is een half Fries, merrie, erg braaf, ietwat lui, kent geen steek western (handig *not* als je zelf ook nog nooit western hebt gereden, maar ach, wat geeft 't Haha! ),

We hebben spins geoefend, rollbacks, op één hand rijden,

Leuk dat het westernrijden er weer een 'slachtoffer' Clown bij heeft, maar ik vind in bovenstaande aangedikte stukjes toch behoorlijk wat tegenstrijdigheden staan, waar ik mijn vraagtekens bij heb.

Paard is onervaren, kent geen steek western, maar je draait er toch spins en rollbacks op Verward

Deze gevorderde oefeningen zouden alleen uitgevoerd moeten worden op paarden die hiervoor een sterke getrainde achterhand hebben. Het is nl een aanslag op pezen en botten als dit foutief gebeurd.

Ik kan me indenken dat een manege iemand even 'lekker' wil maken met de spectaculairdere onderdelen van het westernrijden, maar dit zou dan wel op een goed getrained paard moeten gebeuren onder deskundige begeleiding.
Met jonge onervaren paarden dient gewoon vanaf de basis begonnen te worden IMO.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:36

Hartstikke kicken!

*wilt ook

Ik ga wel met Sugarmiss mee.

Leuk dat je bent gefotografeerd en in de krant staat Knipoog

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 14:26

Sugarmiss schreef:
Amethyst schreef:
Ik ging met veeel zenuwen naar de manege, al allemaal doemscenario's in mijn hoofd (van 'zouden de paarden ook schrikken van de witte strepen op mijn schoenen' tot 'straks krijg ik het ergste paard van stal'). Bleek natuurlijk allemaal hartstikke mee te vallen, kreeg een braaf, maar
onervaren paard
dat tevens van nu af aan mijn vaste paard wordt. Daar rijd ik dus iedere week op.

Paard heet Britt, is een half Fries, merrie, erg braaf, ietwat lui, kent geen steek western (handig *not* als je zelf ook nog nooit western hebt gereden, maar ach, wat geeft 't Haha! ),

We hebben spins geoefend, rollbacks, op één hand rijden,

Leuk dat het westernrijden er weer een 'slachtoffer' Clown bij heeft, maar ik vind in bovenstaande aangedikte stukjes toch behoorlijk wat tegenstrijdigheden staan, waar ik mijn vraagtekens bij heb.

Paard is onervaren, kent geen steek western, maar je draait er toch spins en rollbacks op Verward

Deze gevorderde oefeningen zouden alleen uitgevoerd moeten worden op paarden die hiervoor een sterke getrainde achterhand hebben. Het is nl een aanslag op pezen en botten als dit foutief gebeurd.

Ik kan me indenken dat een manege iemand even 'lekker' wil maken met de spectaculairdere onderdelen van het westernrijden, maar dit zou dan wel op een goed getrained paard moeten gebeuren onder deskundige begeleiding.
Met jonge onervaren paarden dient gewoon vanaf de basis begonnen te worden IMO.

Je hebt gelijk, maar ik had er even bij moeten vermelden dat het meer een begin was tot het maken van spins en rollbacks. Het was niet direct van maak maar een spin en doe maar een rollback.
We hebben er naar toegewerkt zeg maar. Door bij de spins in stap een steeds kleinere volte te maken totdat het paard zeg maar overstapt. En bij de rollbacks hebben we ook eerst in stap gereden en dan zeg maar bij die draai moesten we dan wegdraven. Het hinderde ook absoluut niet als dat niet helemaal lukte.

Paard heeft hier imo geen schade aan ondervonden. Bovendien deden de ruiters dit allemaal omstebeurten met steeds uitleg erbij van de instructrice, of ze deed het vanaf de grond voor zeg maar.

Dit had ik misschien wel even in mijn eerste post moeten zetten, maar ben ik vergeten Haha!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:52

Wat gaaf zeg, Lijkt mij ook heel leuk! Haha! Goed van je dat je weer wat anders bent gaan zoeken Knipoog Het is idd even wennen denk ik. Ja

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:11

Amethyst schreef:
Paard heet Britt, is een half Fries, merrie, erg braaf, ietwat lui, kent geen steek western (handig *not* als je zelf ook nog nooit western hebt gereden, maar ach, wat geeft 't Haha! ) [/qoute]

Citaat:
We hebben spins geoefend, rollbacks, op één hand rijden, halthouden en achterwaarts gaan en 8tjes in galop Ja.

Verward Verward

Maar goed, harstikke leuk dat je het naar je zin hebt gehad, daar gaat het tenslotte om. Alleen het bovenstaande klinkt absoluut niet logisch (ook western heeft een basis, en die begint niet bij rollbacks en spins en eenhandig rijden)

[edit] te snel gereageert Bloos stukje sugarmiss niet gezien, val dus in herhaling, maar vooruit [/edit]

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 17:29

stef schreef:
:? Verward

Maar goed, harstikke leuk dat je het naar je zin hebt gehad, daar gaat het tenslotte om. Alleen het bovenstaande klinkt absoluut niet logisch (ook western heeft een basis, en die begint niet bij rollbacks en spins en eenhandig rijden)

[edit] te snel gereageert Bloos stukje sugarmiss niet gezien, val dus in herhaling, maar vooruit [/edit]

Mijn bovenstaande bericht ook gezien? Knipoog Heb ik het één en ander duidelijk gemaakt Ja

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:34

Geldt denk ik ook voor jou Amethyst Haha!

Leuk dat je het zo gaaf vond, en gelijk al in de krant!!!

Waar heb je die les gehad?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 17:35

Cheveyo schreef:
Geldt denk ik ook voor jou Amethyst Haha!

Leuk dat je het zo gaaf vond, en gelijk al in de krant!!!

Waar heb je die les gehad?

Ruitersportcentrum Sneek Lachen

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:47

Hooi,

Gaaf hoor western!
Ik heb in een vakantie twee keer een les gehad, maar dat was alleen beetje in westernzadel zitten en leren helemaal te onstpannen.
(weet nog maar beetje van die lessen, zolang geleden!).

Maar sinds dien lijkt me het nog steeds heel leuk om te doen,
dus als iemand er meer over weet? (pb)

Houd je ons op de hoogte van je foto en je verdere lessen? Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:51

Amethyst schreef:
stef schreef:
Verward Verward

Mijn bovenstaande bericht ook gezien? Knipoog Heb ik het één en ander duidelijk gemaakt Ja

Yup, maar dan nog vind ik het vaag. Op een western manege zou ik toch paarden verwachten waar de knoppen allemaal opzitten.
Met Jamaica rij ik nu ca een jaar western, waarvan zeg 3/4 jaar les, en vandaag hebben we voor het eerst het begin van de spin (in stap dus) gedaan.
Althans, ik moest mijn volte verkleinen, dan de schouder om (buitenbeen) zodat ze dus overstapt. Hoor ik ineens mijn instr: En zo leer je nou de spin Haha!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 20:02

stef schreef:
Yup, maar dan nog vind ik het vaag. Op een western manege zou ik toch paarden verwachten waar de knoppen allemaal opzitten.
Met Jamaica rij ik nu ca een jaar western, waarvan zeg 3/4 jaar les, en vandaag hebben we voor het eerst het begin van de spin (in stap dus) gedaan.
Althans, ik moest mijn volte verkleinen, dan de schouder om (buitenbeen) zodat ze dus overstapt. Hoor ik ineens mijn instr: En zo leer je nou de spin Haha!

Ja, dat is wel zo.. Helaas hebben ze (nog) geen westernpaarden. Deze manege is nog maar net met het westernrijden begonnen. Misschien komen de echte westernpaarden nog wel eens, ik vermaak me zo op deze manier wel.
Zoals jij de spin aan je paard leert doen wij het ook.
Ik rijd ook in een les met mensen die al wat langer westernrijden, dus meer ervaring. Sommige rijden er met eigen westernpaarden, ik op een manegepaard. Ik zie nu wèl in dat dit niet de ideale manier is om te beginnen met westernrijden...