strao noorwelle met rydar en magneet :D

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

strao noorwelle met rydar en magneet :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 19:26

vandaag zijn eef(eefie) en ik naar noordwelle afgerezen(wow, wat een end Knipoog)
natuurlijk heeft mn pa een heleboel foto's gemaakt; dus zie hier:
Afbeelding neet zn staart Lovers
Afbeelding rydar(gelukkig zie je mn kop niet zo goed Knipoog )
Afbeelding neetje nog verder versieren...
Afbeelding verzamelen (ry heeft er zin in Verward)
Afbeelding eerst nog ff een paar keer een rondje rond de kerk stappen..
Afbeelding naderende paarden(het lijken er niet veel, maar ik zag zelfs een nummer 117)
Afbeelding ry Kwijl
Afbeelding ry en neet in het water
Afbeelding ieeuw, mn staart wordt nat Clown
Afbeelding
Afbeelding deze vind ik echt geweldig Lovers
Afbeelding
Afbeelding galopperende knol
Afbeelding deze nam het benen wassen iets te serieus Knipoog (zowat helemaal)

heb trouwens nog iemand gezien met een grijze shire die stella heette, volgens mij zit die hier ook op bokt?? (zo ja; ik was dus dat mens dat zei; wow, past die daar in?? toen ik hem in die trailer zag staan Haha!)

ben mexx ook nog tegengekomen Lovers maar toen ik met ry er naartoe wilde gaan(was naast een stopplek) kwamen ze niet..

Siets

Re: strao noorwelle met rydar en magneet :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:44

Leuke foto's zeg! Echt gaaf Ja. Maar om de laatste twee foto's heb ik helemaal dubbel gelegen. Ziet er zoooo komisch uit op de een of andere manier Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:01

wauw waat gaat ie diep dat kreeg ik nooit voorelkaar! Vanwaar de versieringen?

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:04

Is dit niet zo iets als stroe rijden?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 23:34

Kido schreef:
Is dit niet zo iets als stroe rijden?

lijkt me logisch aangezien er in de titel strao staat... ja dus(je schrijft het als strao).

het is een oud gebruik, en het is dan ook traditie om je paard te versieren. (kon je ook een prijs mee winnen)

LuckyandMiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:46

Leuk die strao!
En leuk versierd Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 00:23

Straô is een jaarlijks Schouws feest waarbij de voeten van de paarden in de zee worden "gewassen". De dorpen aan de westkant van Schouwen-Duiveland hebben allemaal hun eigen Straôviering. Acht weken voor Pasen is Renesse als eerst aan de beurt. De week daarop volgt Burgh-Haamstede, vervolgens Noordwelle, Scharendijke, Ellemeet en als laatste Serooskerke. Een aantal zaterdagen achter elkaar is het Straô feest op de Kop van Schouwen. Veel deelnemers zijn op meerdere vieringen, zo niet alle met hun paard aanwezig.
Hoewel dit feest een zeer lokale aangelegenheid is wordt steeds vaker deelgenomen door bezoekers (met hun paarden) van veraf, zelfs uit het buitenland. Een belangrijke bijdrage aan de soms zeer grote groep paarden wordt geleverd door een aantal enthousiaste berijders van echte Zeeuwse werkpaarden.
Deze enorme dieren geven de straô een authentieke uitstraling, aangezien het voorheen alleen met deze dieren werd gedaan.

"Straô rieen" is een historisch feest en gaat ver terug in de tijd. In vroegere tijden stonden de werkpaarden de gehele winter op stal. Zodra de winter tegen het einde liep ging men met de paarden de zee in om de voeten "te wassen" tegen de kwade geest (mok e.d.) . Hoewel de werkpaarden van vandaag nog uitsluitend als hobby worden gehouden en zeker niet meer een hele winter op stal staan is de gewoonte nog steeds in stand gehouden.

De berijders van de paarden komen na de rit op het strand weer terug in het dorp waar diverse zaken het met open armen ontvangen. Van oudsher is het al een gewoonte dat de berijders ook een "opwarmertje" nodig hadden. Verder wordt er in Renesse ook ring gestoken.

En Eef ik vind je nu toch echt te groot worden voor Magneet. Heel vervelend om te zeggen (en wrs ook om te horen), maar om dan ook nog met (zo op de foto te zien) korte beugels te gaan rijden, lijkt me al helemaal niks.
Leuke versieringen, in het geheel wat magertjes (van alle paarden) Knipoog

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 00:49

Leuke foto´s Lachen .
Volgens mij hebben jullie het wel naar je zin gehad; de paarden zien er hardstikke mooi uit!

Sammie, bedankt voor je uitleg OK dan! ! Ik vind dit soort tradities altijd erg leuk Lachen .

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 08:15

Sammie schreef:
En Eef ik vind je nu toch echt te groot worden voor Magneet. Heel vervelend om te zeggen (en wrs ook om te horen), maar om dan ook nog met (zo op de foto te zien) korte beugels te gaan rijden, lijkt me al helemaal niks.
Leuke versieringen, in het geheel wat magertjes (van alle paarden) Knipoog

de beugels vallen wel mee hoor. maar idd, eef word wel te groot voor hem. der zusje rijd er nu ook al op en hij staat ook voor de kar. verder heeft ze een verzorgpony waar ze wedstrijden mee rijd, maar omdat bij boomer pas een hoefzweer is weggehaald kan het arme ding nog amper lopen, dus nam ze magneet mee.
hij heeft ook geen last van der; hij gaat keihard; steeds als er een paard een snel kwam langs galopperen was eef er met magneet vandoor om hem ff in te halen Haha! (en dat lukte steeds, ook van de kwpn'ers enzo)

de versiering was behoorlijk hoor, maar veel(ik ook) deden het af toen we naar het strand gingen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 09:08

hej gaaf dees! Was ie braaf?? Ziet er supper uit! vooral die ene foto waar je in t water staat.. * zucht * wat is ie toch een knap ventje! Lovers
Jammer dat je Ry mexxje niet gezien heeft was wel benieuwd of ze elkaar nog kenden... maar mischien maar beter ook andres had mexx de strao ook even mee gelopen achter Rydar aan Tong uitsteken

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 09:35

Brrrr, lijkt mij nu toch wel erg koud hoor voor een paard om ook echt zijn buik nat te maken in de zee. Ik zou het niet graag zijn met deze temperatuur Sigaar !

Wel leuk om met 117 paarden zo te rijden! Clown

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 10:32

hallo daar, was echt super leuk gister.. weet je nog dat irritante vosje dat de hele tijd liep te bumperkleven? Bloos dat bwas dus die van mij Bloos

wel lekker uitgegaloppeerd aan het strand he! Haha!

groetjes Suzanne (van de groep met de brabantse boerenkielen, hehe)

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 10:46

HAW ->ITP

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 12:39

Zitten echt gave foto's tussen zeg! echt leuk Haha! Kwijl

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 16:45

SuzyE schreef:
hallo daar, was echt super leuk gister.. weet je nog dat irritante vosje dat de hele tijd liep te bumperkleven? Bloos dat bwas dus die van mij Bloos

o, jij was die met die vos met het mooie hoofdstel? van stal landzicht ofzo. (rood/wit)
heb nog een hele poos achter/voor/naast je gereden Knipoog

kruumie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 16:52

leuke foto's! lijkt me heerlijk zo op het strand uitwaaien
mooi versierd ook Pling

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:16

leuke foto's lekker zo op het strand rijden.
die schimmel is leuk

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 19:25

Debo schreef:
hej gaaf dees! Was ie braaf?? Ziet er supper uit! vooral die ene foto waar je in t water staat.. * zucht * wat is ie toch een knap ventje! Lovers
Jammer dat je Ry mexxje niet gezien heeft was wel benieuwd of ze elkaar nog kenden... maar mischien maar beter ook andres had mexx de strao ook even mee gelopen achter Rydar aan Tong uitsteken

ry was super lief!
kon hem zelfs zo stoppen tijdens het racen, want ik zag mn ouders staan. Haha! braaf beestje! hij vond alleen de knollen wat minder, die waren nogal groot en log ofzo. dus daar keek die dan boos naar als die te dicht in de buurt kwamen.

ik had 7 punten met ringsteken Haha! en heb ook nog een boel prijzen gehad; oa. 2 paar paardrijhandschoentjes, flesje badschuim etc. heel veel mensen kregen wat Lachen

denk trouwens niet dat mexx mee zou lopen, aangezien zowel hij als ry nu nieuwe maatjes heeft.. maar het had gekunt ja..

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:33

boeflover schreef:
SuzyE schreef:

o, jij was die met die vos met het mooie hoofdstel? van stal landzicht ofzo. (rood/wit)
heb nog een hele poos achter/voor/naast je gereden Knipoog

hoi hoi
ik was die haflinger met het rood witte hoofdstel en zijn orange voorpluk Lachen
was erg leuk he Lachen:D
en jullie paardjes zagen er erg leuk uit Lachen

groetjes liza ik heb maar 2 foto's zet ik er nu ook op

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 20:41

liesje_waal schreef:
hoi hoi
ik was die haflinger met het rood witte hoofdstel en zijn orange voorpluk Lachen

jou paard zag er echt super uit! heb je een prijs gewonnen?(ik ben naar huis gegaan met de paarden, eef is gebleven voor de prijsuitrijking en heeft mijn prijzen mee genomen..)
zal wel is ff kijken of mn pa een foto van jou paard heeft..

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 20:45

boeflover schreef:
liesje_waal schreef:
hoi hoi

jou paard zag er echt super uit! heb je een prijs gewonnen?(ik ben naar huis gegaan met de paarden, eef is gebleven voor de prijsuitrijking en heeft mijn prijzen mee genomen..)

ik kan hem nu al niet meer aanpassen Verward
maar helaas, er zit geen haf tussen.. Boos!

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:50

[/quote]
[/quote]
ik kan hem nu al niet meer aanpassen Verward
maar helaas, er zit geen haf tussen.. Boos![/quote]
dat is jammer mijn 2 foto's staan erop
heb wel wat gewonnen handschoenen en een tanderborstel met een klokje erop Lachen:D
rokanje rij ik ook mee met nero maar dan halemaal versiert

groetjes liza