Manen knippen

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 15:57

Toon gaat staan slapen bij manentrekken, das makkelijk, dus bij hem trek ik ze gewoon.

Kaminka gaat, net als mijn eerste paard Soliste, compleet uit haar panty als ik alleen maar met een trekkammetje naar haar wijs!

Dus knip ik bij haar eerst de boel wat korter, dan met mesje kam ik haar manen zodat ze op deze manier uitgedund worden. Dan pak ik een plukje manen en snij de onderkant eraf. Als ik dit gehad heb, rafel ik de manen nog een beetje bij met het mesje door een plukje te pakken en het mesje er overheen te "poetsen". Duurt even, maar het ziet er prima uit.

Kaminka heeft extreem dikke manen en het blijft dus warrig, wat ik erg leuk vind staan bij haar. Een keurig kapsel is niets voor mijn stoere merrie!

jackbeers
Berichten: 98
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: alkmaar

Manen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:32

Naz schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie de manen nog meer knipt en dan vooral
waarom
. Ik doe het namelijk zelf ook, alleen omdat er echt geen land met mijn paard te bezeilen is tijdens het trekken. Verder maakt gefriemel aan haar manen niks uit, vlechten, kammen, boeit allemaal niet, maar zodra ik ga trekken is het mis. Zo erg dat ze een keer met haar hoofd door een ruit is gegaan....

Mooi is het niet, maar na 2 weken zie je er eigenlijk niks meer van. Dus.. ga je alle mogelijke hulpmiddelen (praam, seladin) gebruiken om te kunnen trekken of zet je de schaar erin?
jackbeers
danzou ik dus maar knippen

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:38

'tja ik heb nou eenmaal een fjordje dus dan knip ik zeker wel de manen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:23

Ik heb Isolda ook altijd geknipt. Nu heb ik een kammetje met een mesje erin. Een soort uitdunmesje, wordt erg mooi.
Ik vond het altijd heel gek. Ik kon alles met Isolda haar manen doen, kammen, knippen, vlechten geen probleem. Tot ik met het kleine manenkammetje aankwam. Ook al kamde ik er alleen nog maar mee, ze wist het.
Vervolgens ging ze hangen of stuiteren aan het touw oid. Zolang ik maar niet bij haar manen kon komen. DAt heb ik een paar keer geprobeerd en ben gaan knippen. Met wat geduld werd het wel redelijk.....

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:16

Ik groom 4 paarden, en die hebben allemaal een andere manenkam die ik bijhoud Lachen

Iwaldo heeft een hééle dikke manenkam, echt 'shetlandermanen' met ook nog eens middenin een kruin zodat ze daar naar links vallen Haha! Als je die niet trekt, worden ze heeeeel dik! Als je ze te kort trekt, gaan ze rechtop staan, en vallen ze bijna alle kanten op! Dus Iwaldo trek ik, de onderkant het kortst, maar de bovenste laag niet te kort. De puntjes knip ik bij, ook vnl onderaan!

Maykel heeft hééle stugge manen, en die staan dus recht overeind als je ze kort trekt. Ze zijn nu dus aan het bijgroeien Haha! dus doe ik er niks aan, behalve eens in de zoveel tijd even natmaken en vlechtjes, om ze rechts te laten hangen. Misschien ga ik deze wel knippen in het vervolg omdat ze zo stug zijn.

Herona heeft een manenkam van 1 milimeter breed ofzo, daar kan je niks aan trekken, want ze zijn al heel dun. Dus die knip ik, ook onder het kortst en ik houd de schaar meestal schuin en dan knip ik kleine hapjes zeg maar.

Karbiet zijn manen daar moet ik nog een uitvinding voor doen. Op dit moment zijn ze heel mooi kort (getrokken en bijgepunt met de schaar) maar ze zijn nu allemaal naar links gaan liggen Boos! Dus dan liggen de kortse haren bovenop en dat is erg lelijk.

Als je mooi kan trekken, vind ik dat het mooiste staan. Schaar vind ik niet zo'n punt, behalve de voorlok recht afknippen als een gordijntje. Dat vind ik dus echt afschuwelijk!

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 13:21

Ik heb ook een fjord,dus ben altijd wel een tijdje zoet met knippen Haha!
Eerst het de witte randjes en dan de zwarte die er boven uitsteekt Haha!
Hele klus ben altijd blij als het weer gedaan is,peet gat er trouwens ook altijd bij staan slapen Gaaaap

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 14:59

Naz schreef:
Helaas is een mesje ook geen optie, vindt ze net zo erg als een trekkam helaas.


Misschien een beetje bot: maar is het geen aanstellerij??? Ik bedoel, snijden daar voelt ze bijna niks van..... Als ze trekken vervelend vind, dan kan ik mij dat voorstellen, maar je moet toch wel kunnen snijden... Doe dan iedere dag een klein stukje ofzo. Mijn merrie ging eerst door het lint als ik haar manen ging trekken. Ogen wegdraaien, slaan, bijten, gek werd ze. Na veel geduld maar ook consequent aanpakken gaat het nu hartstikke goed. Ik kan het nu alleen af (eerst met praam en iemand die haar vasthoudt), ik denk dat je het ieder paard wel kunt leren, iig snijden.......

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 19:17

Tja, daar sluit ik me bij aan: om nou elk paard dat een beetje moeilijk doet met trekken meteen te gaan knippen...

Trekken doe je om de manen uit te dunnen, met een gewone schaar bereik je dat niet. Alleen een efileerschaar heeft hetzelfde effect, maar daarmee knip je een deel van de haren kort af, je trekt ze er niet uit.

Luna is FjordxArabier en heeft dus hele dikke manen, die fijn naar 2 kanten vallen Frusty . Eens in de zoveel tijd trek ik haar manen en dan alleen om ze uit te dunnen, de lengte hou ik zoveel mogelijk hetzelfde. Verder snij ik ze tussendoor een beetje bij.

Knippen hoef je niet te zien, als je het maar met beleid en "expres slordig" doet. Rechtafgeknipt vind ik lelijk en rechtopstaand ook, en idd de voorpluk recht is ook heel erg Knipoog .

Heb trouwens ook een Shetlander getrokken, in een natuurlijk boogje. Dat was voor die pony ook meteen een stuk minder warm.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 19:53

haha wat handig... ik heb daar geen last van Tong uitsteken , ik heb een shet en doe lekker helemaal niks aan haaar manen... lekker makkelijk... maar bij ons op stal wordt altijd getrokken, omdat dat gewoon goed gaat en het veel mooier is.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 23:07

Vroeger trok ik altijd. Ging geweldig poedersuiker. Sommige paarden gingen door het lint en sommige waren heel braaf. Toen kwam ik op mijn werk en daar deden ze het met het mesje, dat ging echt supersnel (5 minuten) en je bent klaar. Omdat ik het nog niet zo netjes kan maak ik als ik klaar ben altijd even de manen nat dat ze recht hangen en knip ik de puntjes even bij. Ziet er altijd redelijk uit al zeg ik het zelf.

MIjn zus heeft het met haar paard met de efilaarschaar geprobeerd, paard ging normaal door het lint met trekken en werd staatsgevaarlijk, met deze schaar wastie heel erg braaf. Ontzettend braaf. En het ziet er beter uit als getrokken!