Erg geschrokken gister! *lang*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Erg geschrokken gister! *lang*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 08:33

Gister ging ik zoals gewoonlijk uit school naar Avanti en toen heb ik lekker gereden. Omdat mijn vriendin er ook was (dochter van de staleigenaar) zei ik ja laten we Ringo longeren. Ringo is haar pony en hij is nog 3 jaar dus ze durft hem niet alleen te doen, meestal doet haar vader het maar niet iedere dag. Dus zij zei ja is goed want de dag ervoor deden we het ook en toen ging het super. Wij dus poetsen en hup pony naar de longeerbak.
In de longeerbak aangekomen nam ik Ringo zoals gewoonlijk mee naar de hoefslag en dan houd mijn vriendin de zweep erbij dat hij moet lopen. Hij was al een beetje nukkig, wilde niet lopen en bijten.
Toen ineens ging hij voor me staan (had het niet echt in de gaten) en stond hij ineens kaarsrecht omhoog. Hij steigerde een soort half over mijn heen. Ik ben op 1 of andere manier onder zijn buik door naar zijn zijkant gegaan.
Hij ging wel meteen lopen maar de longeerlijn zat tussen de voorbenen. Toen hebben we een jongen er bij gehaald die Ringo goed kent en die ging helpen, maar hij heeft niet zoveel verstand van longeren dus met het omkeren (op de andere hand zetten) deed hij het niet zo goed dus dacht ik ja laat ik maar even helpen.
Toen ik daar stond dacht ik eigenlijk van ja durf ik dit wel? Dus ik durfde hem eigenlijk niet zo goed meer aan te pakken wat te schrik zat er goed in.
Op 1 of andere manierhebben we hem wel om kunnen keren en toen realiseerde ik pas dat ik ook een hersenschudding of wat dan ook zou kunnen hebben als die hoef tegen mijn hoofd aan kwam.
Gelukkig geef ik niet op en ga ik vandaag maar weer aan de slag met vriendin en die jongen.
Ik neem zowiezo een kort zweepje mee zodat ik hem iig van me weg kan houden als hij weer zo raar gaat doen. Dit was echt de eerste keer sinds tijden dat ik weer bang ben geworden voor een pony.
Iemand tips?

Kazoo

Re: Erg geschrokken gister! *lang*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 09:09

Tips?
Altijd longeren met een zweep. En dan niet een kort zweepje om hem van je af te houden, maar gewoon een longeerzweep.
Paarden zullen altijd proberen naar je toe te komen aan de longe, soms omdat ze zich onderdanig voelen aan je, maar dus ook om te proberen de macht over te nemen. Longeren zonder zweep is geen longeren. Dat kun je hooguit doen bij paarden die al precies weten wat er wordt verwacht. Met je zweep geef je aan dat je verwacht dat je paard afstand van je neemt, en aanleuning aan de longe zoekt.

Verder niet laten merken dat je bang bent, niet achteruit lopen als je paard op je afkomt. maak jezelf groot.

Succes ermee!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 09:20

Ze longeren wel met zweep hoor. Maar helpen de pony nog even de andere kant op, daar is hij nog niet zo handig in.
En idd gewoon extra een kort zweepje meenemen.
Succes ermee Linda, je had het al verteld op msn. Ben blij dat het goed afgelopen is.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 09:26

Ja wij gebruiken inderdaad een longeerzweep.
Mijn vriendin staat in het midden en houdt de longeerzweep vast en ik breng hem dus naar de hoefslag toe. Ik ga dan toch maar proberen een zweepje mee te nemen dat als hij nukkig is hij dan gewoon een knal krijgt.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 10:07

ik snap dat je geschrokken bent!!

maar dan komt bij mij eerlijk gezegd ook de vraag op of dit zo verstandig is... je had ook dood kunnen zijn (om het maar even heel erg kort door de bocht te zeggen)
hoe oud is dat meisje?
Het is goed dat jij hem naar de hoefslag helpt, maar zij moet er ten alle tijden voor zorgen dat het paard voorwaarts blijft, dan heb jij ook minder kans om eronder te komen.

en idd, wel afstraffen als ie dat doet, want het is levensgevaarlijk.. ook al denkt hij misschien dat het een leuk spelletje is, want veel van die puppy's hebben daar last van in het begin..

succes iig!

hilde66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:29

Ja, kan me goed voorstellen dat je geschrokken bent!
Ik heb ook altijd een longeerzweep erbij, en als een paard loopt te klieren dan weet ik hem wel op een afstand te houden, maar ik heb geen idee wat ik zou moeten doen als hij ging stijgeren ofzo.
Dan kan je hem toch geen tik met de zweep geven? Dan heb je kans dat hij van schrik achterover klapt of dat hij juist nog agressiever wordt.
Dus wat bedoelen jullie dan met: voor de zekerheid een zweep erbij houden?

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 18:51

Dat meisje is 14 en ik ben 15, weet idd dat het gevaarlijk is en ik ben ook toch van plan om me terug te trekken. Ik bedoel het is ook niet mijn pony en ze hebben er zowiezo vanaf het begin af aan niet zoveel aan gedaan wegens tijdgebrek van vader en vriendin die niet durft.
Vandaag hebben we het niet geprobeerd omdat mijn vriendin niet kon komen.....

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:16

Jeetje ik begrijp dat je geschrokken ben. Ik heb het ook een keer gehad.. sterkte ermee!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 15:15

Lintjuuuh schreef:
Dat meisje is 14 en ik ben 15, weet idd dat het gevaarlijk is en ik ben ook toch van plan om me terug te trekken. Ik bedoel het is ook niet mijn pony en ze hebben er zowiezo vanaf het begin af aan niet zoveel aan gedaan wegens tijdgebrek van vader en vriendin die niet durft.
Vandaag hebben we het niet geprobeerd omdat mijn vriendin niet kon komen.....

wat ik zei was ook niet bedoeld om jou aan te vallen hoor Lachen meer inderdaad zo van leuk, meisje heeft een pony waar ze niks mee kan, vader geen tijd en dan zou jij er straks een ongeluk door krijgen, dat zou gewoon zonde zijn.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 15:32

Misschien een rare vraag maar waarom breng je hem naar de hoefslag?

Is het niet slimer om hem eerst rustig naar het midden van het midden van de bak te brengen?

Als ik ga longeren doe ik dat alleen (niet dat hulp niet mag hoor maar dan loop je elkaar eerder in de weg en vind het beestje dat misschien wel een te grote druk)

Ik loop dan eigenlijk aan de achterhand van het beestje en laat hem langzaam aan meer lijn krijgen... blijf dan niet in het midden staan maar loop zelf ook een kleine circel maar blijf aan de achterhand van het beestje... dan blijft ie namelijk voorwaats...

Draaien kun je eerst proberen door hem naar je toe te laten komen en dan weer opnieuw te beginnen...

later kun je dan gaan werken aan het omdraaien aan de lange lijn....

groetjes Iris

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 15:46

Zo als jij de pony beschrijft, is het meer een pony voor een volwassene, of iig iemand die heel erg ver boven hem staat!

Dit is echt té gevaarlijk als hij verder niet goed aangepakt word!

Ken begrijpen dat je je helemaal lam geschrokken bent!! Ach gut