Strao 2005 Renesse (deel 1)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Strao 2005 Renesse (deel 1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:07

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sammie

Re: Strao 2005 Renesse (deel 1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:09

Ik vind de versiering maar magertjes. Er gingen toch een hoop knollen aan de race is binnenbak, toen ze buiten nog aan het verzamelen waren Lachen

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:21

HAW->ITP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:22

itp??? deze paarden werken wel degelijk, of je moet een 5 uur's rit niet werken vinden..... maar oke

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:34

De versiering is inderdaad niet heel erg uitgebreid, maar het ziet er wel gezellig uit, zo'n grote stoet!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 01:49

Ik vind het wel mooi hoor de versiering Lachen Ziet er heel leuk uit!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 08:25

wouw wat ziet dat er super gaaf uit,die belsen wat giga stoer

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 09:43

Ik vind die met die groene linten aan de mooisten Ja
de rest ook wel hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 09:51

De versiering was inderdaad magertjes enkel de belgen en sommige anderen hadden mooie verziering.. t was ook maar een klein groepje dit jaar,,,

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 11:22

Wat is dat voor feest/ optocht? Wel heel gaaf met zo`n grote bende verdsierde paarden over t strand!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 16:14

Pjelk schreef:
Wat is dat voor feest/ optocht? Wel heel gaaf met zo`n grote bende verdsierde paarden over t strand!

strao is een zeeuws gebruik dat ze vroeger gebruikte om de benen van het paard te zuiveren.
ze stonden dan in de winter op stal/blubber en zaten dus onder de mok, voordat het werkseizoen op het land dus weer begon gingen ze naar het strand, om met het zoute water de benen te 'zuiveren'

ik vind het echt gaaf, maar weet niet of ik daar met ry aan mee zou willen doen, er doen natuurlijk vaak een paar dronken gekken mee die ineens aan de kletter gaan, waarnaar alle paarden volgen... (en ik ben niet echt een fan van hard gaan, dus niks voor mij)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:01

Pjelk schreef:

Folklore - Straô rijden

Een jaarlijks terugkerend dorpsfeest. Volgens traditie begint dit feest acht weken voor de Pasen. Het begint in Renesse, de week daarop volgt Burgh-Haamstede,vervolgens Noordwelle tot vervolgens er na 7 weken geëindigd wordt met Serooskerke. Dus zeven zaterdagen is het feest op Schouwen Duiveland.
Straô rijden gaat ver terug in de tijd, waarschijnlijk vele eeuwen geleden. In vroegere tijden stonden de werkpaarden de gehele winter op stal. Zodra de winter tegen het einde liep ging men met de paarden de zee in om de voeten "te wassen". Dit had als doel de paardenbenen "van kwaaie dampen te bevrijden". De berijders van de paarden hadden echter ook hun "natje" nodig. Daarom werd tijdens de straôrit menig lokaaltje aangedaan voor een borreltje.
Tegenwoordig wordt het feest uitbundig gevierd. Terwijl de rijkelijk versierde paarden hun rit doen wordt er in het dorp van alles georganiseerd. Kortom een folklore feest in een modern jasje voor jong en oud.

Op het dieptepunt liepen er maar 3 of 4 paarden mee, nu lopen er gemiddeld (afhankelijk) van welk dorp ruim 80 a 100 paarden mee.

Citaat:
er doen natuurlijk vaak een paar dronken gekken mee die ineens aan de kletter gaan,
Ik zal niet ontkennen dat er dronken mensen mee rijden, maar vaak gaan paarden er vandoor zonder dat de ruiter ze kan houden en dan heb je ook nog een gros wat ze er vanzelf mee laat doen. Vandaar dat ik alleen op Burgh mee zou doen. (dit jaar niet) Daar zijn regels én die worden zoveel mogelijk nageleefd. Er mag niet gegaloppeerd/gedraafd worden op het strand, en dat is met ruim 100 paarden verstandig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:50

Sammie schreef:
Ik zal niet ontkennen dat er dronken mensen mee rijden, maar vaak gaan paarden er vandoor zonder dat de ruiter ze kan houden en dan heb je ook nog een gros wat ze er vanzelf mee laat doen. Vandaar dat ik alleen op Burgh mee zou doen. (dit jaar niet) Daar zijn regels én die worden zoveel mogelijk nageleefd. Er mag niet gegaloppeerd/gedraafd worden op het strand, en dat is met ruim 100 paarden verstandig

ik stond er met mijn neus bij zoals je op de foto's kunt zien.. er werd 'draven' geroepen en weg was de groep,, niet omdat ze de paarden niet konden houden maar gewoon omdat ze persee willen galoperen..

Ik hou er ook niet van.. heb meerdere jaren mee gedaan ook 1 keer met Rydar maar doe t niet meer vind het te gevaarlijk..
Zou ooit nog wel eens op een belg mee willen rijden helaas kan ik niet zolang meer op een paard zitten