Ingereden paard!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leannetje

Ingereden paard!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 12:28

Nou hebben we echt iets vreemds meegemaakt...
We hebben ons paardje Sander in laten rijden, hij heeft 7 weken bij die man gestaan.
Ik ben daar ong. 10 x gaan rijden ging allemaal hartstikke goed, oke je moest wel heel erg opletten want hij was niet zo makkelijk, maar het ging.
Dus hij mocht vrijdag mee naar huis, de man die hem ingereden had zei nog van: "maak hem van te voren maar goed moe door hem eerst in te spannen".
dus wij zaterdag eerst inspannen,mijn vader is toen gaan rijden, ruim een uur.
hij kwam dus lekker moe thuis, wij zadel erop.. even longeren om de singel goed te laten zakken.. toen erop
en BOEM daar lag de ruiter op de grond :S hij ontplofte gewoon .. hij begon te steigeren al voordat ze erop zat..
dus wij denken .. hmmm nog wat langer longeren dan? omdat ie misschien nog niet gewend was aan de omgeving (al kent ie die natuurlijk allang:S) dus wij nog een kwartiertje gelongeerd.. maar nee hij bleef onrustig doen als je erop wou.. dus wij nog een kwartiertje gelongeerd...
ja nu moest er echt iemand op.. het meisje dat erop ging is niet zo bang aangelegd dus die klom erop..
eerst weer 1 voet in de beugel.. en weer naar de grond want hij bleef onrustig.. toen na 10 min. leek ie mooi ontspannen dus zei stapt er rustig op..
En daar gaat ie weer, bokken, steigeren,springen .... ze is er toen weer afgevallen.. hersenschudding.. dus toen hebben we het opgegeven..

En dat is dan ingereden!??!.. we hebben de man gebelt die hem ingereden heeft om te vragen of hij wist hoe dit zou kunnen komen.. hij wist het ook niet en raadde ons aan om hem gewoon even te laten staan omdat dit te gevaarlijk zou worden..

Het is een beetje een lang verhaal geworden zie ik nu:O.. maar heeft iemand dit al vaker mee gemaakt??

Mijn vader wil nu eerst een zak met vulling ofzo er op leggen en kijken of dat ie het daarop ook doet.. want wij hebben echt geen flauw idee waarom dat ie dit doet..

cobiie

Re: Ingereden paard!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 12:33

Ik zou zeggen nodig de persoon uit die hem ingereden heeft uit en laat hem eens bij jullie rijden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 12:39

Inderdaad, dat zou ik ook doen. Jullie hebben hem neem ik aan grof geld betaald om dat dier in te rijden, en dan hoort het paard zo niet te doen. En eerst een uur inspannen en daarna rijden.... Hoe oud is dat paard?

Een jong paard mag maar een half uurtje werken in het begin. Die longeer je hooguit 10 minuutjes en dan ga je er op. Die maak je niet eerst moe want dat brengt alleen nadelen met zich mee: hij krijgt meer conditie die hij tegen je kan gebruiken, en het werk gaat hem tegenstaan als hij iedere keer moe wordt gemaakt.

Ik zou die man toch maar eens langs laten komen om hem te rijden, om te zien of het waar is dat hij dat paard ingereden heeft. Anders geld terug vragen.

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 12:43

Ligt er een ander zadel op dan degeen waar ie mee in is gereden? Misschien dat deze niet goed ligt,of gewoon anders of zwaarder is.

En was ie wel gewend aan gewoon opstappen of deden ze dat met inrijden daar nog anders? Misschien met een voetje zodat je niet al het gewicht aan 1 kant van het zadel hebt.

En vind het raar dat je hem zo moe moet maken! Eventjes zn frissigheid dr uit laten rennen okè maar dit vind ik wel erg veel!

Ik zou idd die meneer die hem in heeft gereden nog eens laten komen, of een ander met veel ervaring.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 12:48

Laat even die meneer langs komen en dat hij dan voordoet hoe hij het doet. En misschien kan het ook aan het zadel liggen als het een ander zadel is dan waarmee hij is ingereden. Hopelijk komen jullie er vlug uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:00

Ik lees dat je er daar al wel 10x zelf op gereden hebt en dat dat goed ging.
Wat zijn de verschillen tussen daar en thuis, ander zadel, ander bit?
Ik zou eerst daar eens goed naar kijken.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:02

Heb ik het goed dat je zegt dat jij er bij die man op hebt gereden, en dat er bij jullie thuis een ander meisje opgaat? Mischien dat zij toch iets onhandigr opsteigt (de tenen in je paard zijn buik drukt ofzo).
Lijkt me sowieso verstandig dat die man die je paard heeft ingereden ook even bij jullie thuis komt. In een vreemde omgeving is een paard denk ik sowieso wat timide (afhankelijk van het karakter natuurlijk, maar ik denk dat dit paard thuis ook wat meer lef durft te tonen?). Dus laat die man zijn kunsten ook maar eens bij jullie thuis vertonen!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:09

Hoe oud is dat beestje? Want als je eerst al een uur aangespannen hebt gereden, en dan er ook nog op gaat.. zou ik je ook eraf bokken!! Dat beestje heeft nog maar zwakke spieren!!

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 13:24

nou.. hij is 5 jaar en hij staat nu anderhalf jaar voor de kar
hij is dus niet echt Moe te krijgen.. en idd het is de bedoeling dat de frissigheid eraf zou zijn en we dan ong. 10 min. zouden rijden. meer niet. het is dus niet zo dat we dan ook nog een uur gingen rijden ofzo.
het zadel is het zelfde hier hadden we idd allemaal al aan gedacht.
we hebben de man gevraagd en hij wil idd best een keer komen rijden maar hij denkt dus dat het verstandiger is hem even te laten staan. ik wil niks slecht over hem zeggen, want hij heeft ons perfect geholpen, het pakt nu verkeerd uit maar dat ligt naar ons idee meer aan het paard. het is ook hetzelfde hoofdstel, de omgeving is niet vreemd omdat hij hier al 2 jaar staat en dus 7 weken weg is geweest. het meisje heeft er ook al eerder in de binnenbak op gereden toen was het geen probleem. we hebben ook precies hetzelfde gedaan met opstijgen, in een hoek zetten,teugels erbij,en opstappen. zo ging het daar ook en ging het nooit mis!!

Over hoe moe we hem moeten maken, dat zouden we doen Puur zodat hij ons niet zo uit zou gaan proberen de eerste paar x maar dat we hem dan gewoon wat beter konden leren kennen en dus gewoon 10 min. zouden rijden!!!

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 13:28

Tulandro schreef:
Hoe oud is dat beestje? Want als je eerst al een uur aangespannen hebt gereden, en dan er ook nog op gaat.. zou ik je ook eraf bokken!! Dat beestje heeft nog maar zwakke spieren!!

zijn spieren zijn echt niet zwak!!.. hij rijdt ook aangespannen en zelf als is ie moe dan moet je erop z´n minst op kunnen gaan zitten.. hij hoefde niet te stappen/draven of wat dan ook dus dat kan het probleem niet zijn.. echt niet, ik snap dat mensen denken van huhh eerst zo moe maken.. maar het is punt 1 het advies van de man die hem ingereden heeft en wij kennen zelf het paard goed genoeg om te weten dat dat geen kwaad kan. ik vind het erg fijn dat jullie meedenken omdat wij de oorzaak zelf ook niet zien!!

het enige wat ik kan bedenken is dat hij het rijden opzich een beetje beu is omdat ie bij andré de laatste tijd 2x op een dag werd gereden omdat ie nogal Erg fris bleef. verder heb ik geen verklaring en ik dacht dat er misschien mensen zijn die hetzelfde mee hebben gemaakt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:38

Maar hoe oud is het beestje nou?

En zijn spieren zijn wel degelijk zwak,want hij is nog maar kort onder het zadel. En 2x per dag erop? Belachelijk voor een net ingereden beestje!!!!!! Ik had hem daar al lang weggehaald.

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 13:45

hij is 5 jaar.. ik dacht dat ik het daarnet neer had gezet..
en die man weet echt wel waar hij mee bezig is!!
daarbij heeft hij op het begin toch niet 2x per dag gereden, alleen de laatste week en een paar keer ervoor toen ik kwam rijden omdat ie anders te veel energie zou hebben en het zo vergelijk baar was met het werk dat hij bij ons kreeg.
Het is gewoon een paard wat veel werk nodig heeft, en deze man weet echt echt wel waar hij mee bezig is hoor, het paard komt niet recht uit de wei maar staat al een hele tijd in het 2-span en heeft dus is niet meer zo ongespierd. ik vind het erg fijn als er mensen mee denken, maar heb nu het idee dat je me een beetje aanvalt!!

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:50

Ik dacht eerst dat het om een jong dier ging wat nog niks had gedaan. Hij is 5 en heeft al een tijd voor de kar gelopen.. dan kan die het best aan om 2x op een dag gewoon te lopen! Beter dan 1x hard werken..
Maar ik weet helaas verder geen oplossing.. misschien heeft ie dr idd even genoeg van en zal een weekje rust m goed doen! Hopelijk heeft ie dan niet zoiets van hè even stout doen en ik hoef een tijd niet. Dan zal je straks extra op moeten letten dat ie dan wel normaal doet en blijft doen!
Is er niemand die dr op kan blijven zitten, al hou je het paard vast en stap je alleen aan de hand een rondje.. dan geef je hem daarna een week of wat rust en begin daarna weer gewoon.

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 15:12

nou het was zo.. we hadden hem vast. zowel bij het hoofdstel als aan de longe (net zoals andré deed toen we bij hem gingen rijden) maar hij begon toch, en jammer genoeg houd je hem dan niet vast :S dus dat zit er helaas niet in, ik heb hem nu wel gewoon gelongeerd met hoofdstel en zadel op zodat ie toch niet het idee heeft dat hij niks hoeft te doen en ook mijn vader gaat er gewoon mee mennen (al is het daar op dit moment iets te glad voor!) dus hij blijft wel aan het werk.

dus.. we hopen maar dat het een dipje is

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:13

Mijn 3 jarige merrie gooide mij ook van haar rug af (was al ingereden) wij hebben toen een soort "cowboy"laten komen. Die man komt bij je thuis en stapt op ieder paard.
Hij neemt z'n eigen western zadel mee en blijft op de 1 of andere manier op ieder paard zitten.
Na 5 keer erop te hebben gezeten heeft mijn paard geen bok meer gegeven.
Hij gaat ook vaak de eerste paar keren op een paard wat nog niet ingereden is en daarna neemt iemand anders het over om het paard echt in te rijden.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:35

Tulandro schreef:

En zijn spieren zijn wel degelijk zwak,want hij is nog maar kort onder het zadel. En 2x per dag erop? Belachelijk voor een net ingereden beestje!!!!!! Ik had hem daar al lang weggehaald.

Lees eerst even goed voordat je gaat oordelen over een ander.
Ze had allang er neer gezet dat hij 5 jaar was en al 2 jaar in de kar liep nou sorry hoor maar dan heeft een paard echt geen zwakke spieren. En dat 2 keer per dag erop maakt ook niks uit hoor. Als ik er eentje inrijdt en hij is vervelend dan pak ik hem in het begin ook twee keer per dag en dat wil echt niet zeggen dat iemand er uren op gaat zitten dan, maar gewoon ongeveer een kwartiertje en goed is goed.

Leannetje, veel succes met je paardje en misschien is ie inderdaad een beetje moe, maar zie het in ieder geval niet graag als paarden je zomaar eraf gooien, vaak zit het dan toch in het karakter. Maar als ie het in de kar goed doet heb je toch nog iets.

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 17:11

idd, hij heeft ook een behoorlijke eigen wil, je moet altijd erg goed laten merken dat je de baas bij hem bent.
maar ofdat echt is waarom hij het doet weten we niet en nu is het gewoon niet veilig om er weer op te gaan dus deze week komt de dierenarts nog een keer naar zijn gebit kijken misschien dat daar iets mis mee is (lijkt me sterk omdat we het met losse en vaste teugel hebben geprobeerd) en dan kijken we toch een x met een gewicht erop voordat we er weer echt iemand op zetten
.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:28

lachmar schreef:
Tulandro schreef:

Lees eerst even goed voordat je gaat oordelen over een ander.
Ze had allang er neer gezet dat hij 5 jaar was en al 2 jaar in de kar liep nou sorry hoor maar dan heeft een paard echt geen zwakke spieren. En dat 2 keer per dag erop maakt ook niks uit hoor. Als ik er eentje inrijdt en hij is vervelend dan pak ik hem in het begin ook twee keer per dag en dat wil echt niet zeggen dat iemand er uren op gaat zitten dan, maar gewoon ongeveer een kwartiertje en goed is goed.

Leannetje, veel succes met je paardje en misschien is ie inderdaad een beetje moe, maar zie het in ieder geval niet graag als paarden je zomaar eraf gooien, vaak zit het dan toch in het karakter. Maar als ie het in de kar goed doet heb je toch nog iets.

Uh, het stond er daarnet echt nog niet hoor, het is namelijk ook al door anderen gevraagd. En dat beestje gebruikt hele andere spieren met als iemand er op ziet, als dat er een karretje achter staat. En als is hij 10, zolang hij net is ingereden, blijft het moeilijk. IK zou er niet aan denken om er 2 x per dag op te gaan. Een kwartiertje zoals jij het zegt, zal wel niet veel kwaad kunnen, maar aangezien degene die het beestje inreed eerst wilde dat hij moe was, zal het vast niet bij een kwartiertje zijn gebleven.

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 17:42

Citaat:
Uh, het stond er daarnet echt nog niet hoor, het is namelijk ook al door anderen gevraagd. En dat beestje gebruikt hele andere spieren met als iemand er op ziet, als dat er een karretje achter staat. En als is hij 10, zolang hij net is ingereden, blijft het moeilijk. IK zou er niet aan denken om er 2 x per dag op te gaan. Een kwartiertje zoals jij het zegt, zal wel niet veel kwaad kunnen, maar aangezien degene die het beestje inreed eerst wilde dat hij moe was, zal het vast niet bij een kwartiertje zijn gebleven.

ik wil absoluut niet dat wordt beweerd dat deze man niet goed zou zijn, want ik weet namelijk zeker dat hij wel goed is!!
hij heeft al heel wat paarden ingereden en hij heeft een goede naam!!
Op het begin reed deze man ook geen 2 x per dag, maar hij is bij ons ook al vaak gelongeerd en hij is ook begonnen met kort rijden op het begin! hij is echt heus wel kundig genoeg. hij zet sander gewoon goed aan het werk omdat hij anders allemaal dingen in z´n hoofd haalt.

hij reed ook zeker niet langer als een half uur hoor, hij liet hem gewoon goed werken in dat half uur. en ik wil heus wel graag tips, maar heb er weinig aan als je zegt dat het niet goed is voor zijn spieren ofzo, want dat had hij of wij anders ook wel gezien,gemerkt of geweten. hij is gewoon gespierd en heeft een hele goede conditie.

hij is gewoon erg fris van zichzelf, dus je moet hem echt werk geven. ik merk dat je me nog niet echt gelooft maar goed daar kan ik dan ook weinig aan veranderen denk ik..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:49

Tuurlijk geloof ik je wel, ik ken het beestje toch niet? Ik vind het alleen een hele slechte manier om een paard in te rijden, om hem eerst moe te maken. Het is sowieso een erg lastig probleem. Je moet het echt tot de bodem gaan uitzoeken. En als die man komt, vraag wat jij anders doet dan hem, misschien komen jullie zo tot een oplossing. Maar je moet een paardje niet overschatten!

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 18:32

nee , we overschatten hem zeker niet!
we letten erg goed op wanneer hij echt te moe wordt.

maar dat moe maken is vooral om het op het begin rustig te kunnen doen, zodra het beter zou gaan zouden we gewoon af gaan bouwen, dus minder lang met de kar, minder lang longeren..

we hebben inderdaad al naar verschillen gezocht, maar helaas waren die er niet, alleen de omgeving is anders. maar dat zou bij het opstappen toch eigenlijk geen probleem moeten vormen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:54

Ik heb een pb gestuurd en degene bij wie ze hem in heeft laten rijden ken ik. En die is echt goed. Sando (hier op bokt) heeft haar paard Peru er ook in laten rijden en die is heel erg over hem te spreken.

De redenen voor je paard om dit gedrag te vertonen kunnen er 2 zijn:
- geen vertrouwen;
- pijn of last.

Hoe reageert het paard als je er op wilt klimmen, hoe staan zijn ogen, hoe is zijn orenspel?

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 21:10

hij heeft zeker geen pijn in zijn rug, hij staat zelf erg relax als we erop willen stappen, hij reageert helemaal niet als je op zijn rug duwt, zowel niet op hard drukken als gewoon zacht, dus door de druk kan het ook niet komen.
wij dachten toen misschien zijn tanden, dus eerst met losteugeltje zodat daar in ieder geval geen druk op komt, maar zodra je gaat zitten ontploft ie gewoon!!
het is heel vreemd, ook het vertrouwen heeft hij toch echt wel!
hij kent mij goed, mijn vader vertrouwt ie normaal ook bijna blindelings en die stond er langs om hem gerust te stellen.

het begint er steeds meer op te lijken dat het gewoon een beetje in zijn karakter ligt (en misschien bloed, Pionbloed, ook de man waar we hem in hebben laten rijden heeft het daar vaak over gehad.)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:44

Wat jij schrijft ken ik, gelukkig, niet.

Wel heb ik maar liefst één paard om dit mee te vergelijken Knipoog

Sally, ook vijf jaar toen ze ingereden werd en daarvoor al 2,5 jaar voor de wagen gelopen. Sally loopt marathons en doet dat goed. Vorige winter is ze (niet door mij) zadelmak gemaakt en dat is ook niet zonder slag of stoot gegaan.

Ik merk ook steeds bij het rijden dat het heel anders is bij haar dan bij andere paarden die ik (in)gereden heb. Ze kan al zoveel, weet al zoveel en is daardoor heel rijp en ook slim. Aan de andere kant is ze wat zit- en beenhulpen betreft nog heel erg groen en ze heeft daar ook duidelijk moeite mee.
Ze zit goed in de spieren maar haar rug is toch nog lang niet zo sterk als bij een paard wat al langer onder het zadel loopt omdat ze met een ruiter andere spieren gebruikt dan in het tuig. Als het haar te moeilijk wordt probeert ze onder me uit te lopen.

Jouw paard heeft blijkbaar een heel moeilijk karakter en als ik de problemen van Sally daar tegenover zet zou je weleens de uitkomst kunnen krijgen die jij nu ervaart.

Ik ken de man niet die haar ingereden heeft en heb er dus ook geen idee van of hij vaak paarden zadelmak maakt die al langer aangespannen lopen maar ik hoor toch van meer mensen dat het moeilijker is dan andersom of met een totaal groen paard juist door de spieren en de ervaring die deze paarden al hebben.

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 22:12

het is waar wat jij zegt, het is inderdaad moeilijker om een getuigd paard goed onder het zadel te krijgen dan een rijpaard in het tuig te krijgen.
Ik heb al wel vaker paarden ingereden die al onder het tuig waren. vaak is het inderdaad dat ze met het been wat problemen hebben, maar juist met het gewicht niet zo (dat was in ieder geval bij ons zo).

Maar omdat hij dat eigenlijk allemaal al gewend is na die 7 weken, zou het daar niet meer aan kunnen liggen. ook gebruikt mijn vader bij het aangespannen toch ook wel de rugspieren van sander (hij krijgt nu dressuurles aangespannen dus.)

het is nu gewoon erg lastig, vooral omdat je weet dat het goed is gegaan!! als dit nu een van de eerste keren was dan zou het nog logisch zijn, maar nu is het erg vreemd!!