Zie het even niet meer zitten paard ziek!(lang)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margo

Zie het even niet meer zitten paard ziek!(lang)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 21:24

Zie het even niet meer zitten het lijkt allemaal zo hopeloos.... Huilen

zal bij het begin beginnen
Inmiddels alweer 4 dikke maanden geleden is me paardje geopereerd aan haar kniegewricht welke was beschadigd. Er zaten allemaal uistupsels op het gewricht en deze beschadigden het kraakbeen.
Door middel van een operatie hebben ze dit dus allemaal weer mooi glad gemaakt zodat het niet erger ging worden, daarna moest ze een maand op stalrust en een maan 3 keer per dag 10 minuten stappen. Daarna zou ze normaal gesproken weer aan het werk mogen mits ze lekker liep. Echter er was maar een kleine kans (50/50) dat dit zou gebeuren!! Haar kraakbeen was toch wel heel erg aangetast hadden ze tijdens de operatie vastgesteld.... echt afwachten dus...

Nou na die 2 maanden was ze dus alles behalve goed. Dus de dierenarts van Utrecht zei dat het in principe hier ophield en we zelf moesten beslissen hoe lang we er nog mee door gingen (met stappen met de hoop dat het beter zou worden, niemand kon zeggen of het beter zou worden en hoe lang dat zou duren). Voor mijn ouders was dit al genoeg en wouden er eigenlijk mee kappen... Verdrietig

Ik die een heel speciaal plekje in mijn hart heb voor dit paard (welke niet 'zomaar' een paard is maar daar zal ik verder niet op ingaan waarom en hoe) wou dit natuurlijk nog niet! Dus ik doorgezet dat we nog met haar naar Erik (laarakker) gingen om te kijken wat die er nog mee kon. Scheve mond

Nou wij hem het hele verhaal verteld.. hij wij er nog wel zien en dan konden we verder beslissen wat we deden.
Het is nou 2,5 weken geleden dat we bij hem zijn geweest en we besloten hebben het nog 4 maanden te proberen. Om een aantal redenen nl:
* Ten eerste zei zijn gevoel dat het nu nog te vroeg was om het al op te geven. Ze is nou eenmaal nog steeds heel vrolijk, goed te spreken en ziet er niet uit dat ze staat te creperen van de pijn of levensmoe is
* Daarnaast kent hij haar heel goed en weet dat ze een vechter is, ze is al een keer eerder afgekeurd en heeft meerdere dingen meegemaakt waarvan menig dacht dat het niet meer goed zou komen. Tot nu toe is ze er steeds weer bovenop gekomen.
* Hij had wel door dat ik er voor mezelf nog geen vrede mee kon hebben als we dit niet gingen proberen en het nu al opgaven.
* En hij zag het als een uitdaging ook voor zichzelf om dit weer goed te krijgen.
* Als we haar niet meer 100% goed krijgen maar wel zo dat ze redelijk pijnvrij in de wei kan lopen wil ik haar gaan gebruiken als fokmerrie en dat vond hij het ook zeker waard omdat het zeker een leuke merrie is en ze dan nog een waardig leven kan hebben

Dus ze is behandeld met acupunctuur en heeft allerlei medicijnen...
Dat was op maandag... op Woensdag had ze een hele dikke knie en kwam er allemaal viezigheid uit. Verward Donderdag nog steeds heel dik (echt een opgeblazen ballon) en kwam er nattigheid uit echt vocht denk ik...
Erik wist ook niet waar het van kwam medicijnen of behandeling of iets anders maar we moetsen maar aankijken.

Dat is nu inmiddels 2 weken geleden en haar knie is inmiddels daarna weer helemaal dun geworden (bijna net zo dun als haar goed knie en zo dun was die na de operatie nooit meer geweest) en nu weer een stuk dikker... ook loopt ze weer een stuk beroerder...

Ik ga nog steeds voor zover mogelijk 3 keer per dag 10 minuten met r stappen en als ik echt niet kan regel ik iemand anders... maar begin de hoop te verliezen. Ze is sind 1,5 week weer heel erg timide en chagerijnig en loopt dus weer een stuk beroerder... Nadat we bij erik geweest waren had ik weer hoop en energy maar nu zakt de moed weer in me schoenen..
Het gaat ook allemaal steeds langer duren dus je onthoud steeds minder waarvoor je het allemaal doet... hoe fijn het was om samen te gaan rijden en keihard te trainen of heerlijk in het bos uit te waaien...
Ik weet wel dat vaak als iets behandeld word zoals bv je rug dat het eerst vaak erger word en dan pas beter maar zie t nu even niet meer...

ben ik wel realistisch bezig of heeft het echt allemaal geen zin meer? Het zou al heel bijzonder zijn als ze ooit geneest en helemaal als ze weer de sport in kan maar de wonderen zijn de wereld toch nog niet uit? of wel?

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:34

Heeft die man gezegd hoeveel maanden je moest wachten op verbetering?
Ik vind het in ieder geval goed dat je voor jezelf een grens trekt van 4 maanden.
Ik vind altijd zolang het paardje geen pijn heeft moet je ermee doorgaan. Maar of het realistisch is dat weet ik niet kan ik niet hier vandaan beoordelen Scheve mond
Volgens mij heb je nu niks aan me berichtje maar oké Scheve mond

Nou in ieder geval sterkte Meid! Ach gut

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 21:38

dank je...

Erik had gezegd 4 maanden maar dan moet er wel een stijgende lijn inzitten en als dat niet t geval is houden we er ook meteen mee op dan heeft t simpelweg geen zin..

Maar hij kan wel redelijk goed beoordelen hoeveel pijn ze heeft. Toen we er waren had ze nog wel veel pijn maar dat was nog wel te overzien... maar nu heb ik toch het idee dat ze er wel heel erg last van heeft

Maar ben het met je eens dat je een paard niet mag laten lijden als t over is.. is het over...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:51

wat een verhaal. Ik ben eerlijk gezegd blij dat ik niet in jouw schoenen sta. Ik heb het idee dat, hoe moeilijk het ook misschien zal zijn, je wel in staat bent de juiste beslissing te nemen. Maar ben het met je eens dat he wel alles gedaan wil hebben. Ik hoop echt voor je dat er toch nog vooruitgang komt en dat je dr nog een tijdje pijnvrij en vrolijk kan houden en van dr kan genieten zoals je weet dat ze kan zijn.
Heel erg veel sterkte iig

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 21:59

dank je...

Het is allemaal extra moeilijk heb mijn vorige paard ook al weg moeten brengen maar daar kon ik beter vrede mee hebben die had heel erg veel pijn en kon echt niks meer aan gedaan worden..

dat heb ik nu nog niet en heb zo'n speciale band mat haar heb zoveel bijzonders met haar meegemaakt dat ik in ieder geval wil proberen haar nog een fijn leven te gunnen als fokmerrie lekker in de wei...
En natuurlijk hoop ik dat t ook weer helemaal goed komt en dat we het fokken nog een aantal jaar uit kunnen stellen...

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:02

Heel veel sterkte!

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:37

Jeetje meid ! Kan je niet iets proberen met bach Bloessems ? Misschien dat ze er weer een beetje zin in krijgt dan ?

Het belangrijkste bovenal is natuurlijk dat ze gelukkig moet zijn. is ze dat niet dan wordt het al een stuk moeilijker.

Sterkte Ach gut

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 22:46

nee momenteel denk ik dat niet maar dat is dus echt iets van de afgelopen week.... ik wacht nog even af hoe het zoch verder ontwikkeld... anders trek ik aan de bel bij erik...

moet m zoiezo elke week bellen hoe het gaat..

Maar wat is dat bach blossom dan precies? ken ik niet

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 12:24

vandaag was ze alweer een stuk vrolijker!! Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:23

gelukkig... iig veel sterkte! en beterschap voor je paardje.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:40

gelukkig dat ze nu wat vrolijker is, vind het trouwens een goed idee dat je haar misschien als fokmerrie gaat bebruiken Sterkte!

Noble-Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:53

Het idee om haar als fokmerrie in te zetten is op zich
een hoopvolle gedachte, zeker omdat je met haar zo'n
enorme sterke band hebt.
Heel veel sterkte de komende tijd en met het maken van
de juiste keuzes voor jou maar ook voor je paard Ach gut

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:38

Heel veel sterkte met het maken van de beslissingen. Ik hoop dat ze nog als fokmerrie redelijk pijnvrij kan leven.
Het is idd vaak zo dat zo iets eerst erger wordt en dan beter. het gaat altijd twee stappen vooruit en weer een stap achteruit. Ik hoop voor je dat het nog een beetje goed komt en dat ze nog pijnvrij een poosje door kan!

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 12:46

dank jullie voor jullie steun! echt lief!

Ik wacht het gewoon nog maar af en vertrouw op erik die hopelijk kan zeggen hoeveel pijn ze heeft en wat realistisch is...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:03

Is heel erg vervelend dat afwachten. Ik heb het ook meegemaakt met een vorig paard. Ze stond in Utrecht en daar zeiden ze neem haar maar mee naar huis wij kunnen niets meer doen en kijk het maar 3 maanden aan. Na 2 maanden hebben we zelf besloten haar af te laten maken want we zagen geen vooruitgang en uitzicht op een paardwaardig leven. We zouden haar ook als fokmerrie kunnen houden maar dan mocht ze niet op het land.
Sterkte geef het de tijd en let goed op je paard want jij ziet het beste of ze nog wil vechten ervoor.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 13:13

dank je! Ik hoop dat ik dat inderdaad blijf zien...

Maar denk dat ik snel genoeg merk wanneer ze het zelf niet meer ziet zitten.. tenminste hoop ik... wil haar niet te veel laten lijden...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 19:03

In ieder geval heel veel sterkte !!

evelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:17

Margo schreef:
wil haar niet te veel laten lijden...

pcies, als je ziet dat ze veel pijn heeft ofzo dan is het wel het beste dat je ermee stopt denk ik dat is wel het beste voor dr

Nouja iniedergeval heel veel sterkte en ik hoop dat ze er weer bovenop komt!!! Ach gut

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:09

Heb je er wel eens over gedacht om haar een paar maanden op de wei te zetten? Dat kan echt een wereld van verschil zijn bij een hele hoop aandoeningen. Met Baduhs beenprobleem heb ik 2 maanden gestapt en was er geen verbetering. Daarbij kwam dat hij uit zijn stal wilde klimmen. Na 2 maanden op het land was hij al 80-90% verbeterd. Misschien wat om te proberen?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:24

Pff.... ik ken het uitzichtloze gevoel.. Ach gut

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 21:24

ja de wei is natuurlijk ook nog een optie maar voorlopig zit dat er niet in zolang ze nog onder behandeling is...

Maar Erik had gezegd wanneer de behandeling niet aanslaat heeft het ook geen zin meer om haar een tijd in de wei te zetten en dan na een paar maanden weer te kijken... als t niet aanslaat komt het gewoon helemaal niet meer goed dus dat gaan we dan ook niet meer aanhalen...

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 16:01

hey,

ik heb het vehaal gelezen, en hoop voor je dat het snel beter wordt.
ik vindt zodra een dier pijn heeft moet je hem laten inslapen.
en neem rustig afscheid als het zover is...

hoop voor je dat alles goed wordt en je weer door de bossen kan en trainen voor wedstrijden.
sterkte!

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:49

Margo schreef:
ja de wei is natuurlijk ook nog een optie maar voorlopig zit dat er niet in zolang ze nog onder behandeling is...

Maar Erik had gezegd wanneer de behandeling niet aanslaat heeft het ook geen zin meer om haar een tijd in de wei te zetten en dan na een paar maanden weer te kijken... als t niet aanslaat komt het gewoon helemaal niet meer goed dus dat gaan we dan ook niet meer aanhalen...

Veel sterkte met je merrie, ik hoop ook dat ze gaat herstellen Knipoog

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 21:44

he wat akelig zeg! Ik hoop echt voor je dat het nog goed met haar komt!

Ik vind het super dat je haar nog de kans geeft om beter te worden! sommige mensen zouden dit er niet voor over hebben.

Ik hoop echt dat het goed komt! en dat je haar iig nog als fokmerrie kunt gebruiken!

Sterkte!!