zigeunermaat???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorette

zigeunermaat???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 21:19

Ik heb gehoord van een trucje die je kunt gebruiken om te meten hoe groot je jonge paard ongeveer wordt, iets dat zigeuners ook gebruikte, kan iemand mij vertellen hoe dit werkt en werkt het ook bij paarden van 2,5 jaar of kan het alleen bij veulens en jaarlingen?

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:03

(Dit had ik op een ander paardenforum gelezen Haha! )

Het schijnt dat je met het volgende kunt kijken hoe groot je paard wordt.
Je meet van de elleboog (bij het voorbeen) tot het midden van de kogel (dit kan met een meetlint, maar net zo goed met een touwtje). En dan pak je het bij de kogel tussen duim en wijsvinger en dan draai je het touwtje (je houdt het bij de elleboog op de plek vast) de andere kant op naar boven richting schoft. Zo groot wordt je paard...
Bij volwassen uitgegroeide paarden heb ik het gecontroleerd en...het klopte altijd precies. Dus de lengte van elleboog tot midden kogel is hetzelfde als de lengte van elleboog tot niveau schoft bij een uitgegroeid paard...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 10:39

Dat is idd het truukje, maar het klopt lang niet altijd.
Zo deden we dat bij een jonge fries met zeer lang voorbeen... die zou uiteindelijk 1.72 worden... uhu, een fries van 1.72 Knipoog

Maar goed, het is meestal een grove schatting waar je eenbeetje rekening mee kunt houden, we wisten iig dat friesbeest erg groot zou worden en dat is hij dan ook geworden, maar die 1.70 haalt hij niet Knipoog