Instructeurs opletten!!!!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welpie

Instructeurs opletten!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 08:51

Gister heb ik mijn verzekering gesproken over het laten aantekenen op mijn wettelijke aansprakelijkheids verzekering particulier (WAP) dat ik wat lessen geef. Nu gaf mijn verzekering (Centraal Beheer) geen kleine club hier een negatief antwoord op. Dit kan bij hun niet. Ook al geef je 2 lessen je moet een bedrijvenpolis afsluiten.

Stel een leerling valt (wat nooit uit te sluiten is en komt ongelukkig terecht). Nu stelt die persoon jou aansprakelijk en dat lukt.
Je kunt als je hiervoor niet verzekerd bent in het slechtste geval alles kwijtraken, je kunt de rest van je leven betalen, want reken maar dat dat in de papieren gaat lopen!!! Het is heel belangrijk dat iedere instructeur hier achter aan gaat. Je moet er toch niet denken dat persoon x valt en de rest van zijn haar leven niet meer kan werken en jij wordt daar voor verantwoordelijk gehouden. Zeg maar dag tegen bv. je huis.

Ik heb ook een mail naar de KNHS gestuurd dat ik vind dat ze hier een taak in hebben. Tijdens mijn ORUN is er nooit met geen woord over gesproken. Ook kan de KNHS achter een collectief aan gaan. Want hoeveel van haar leden geven niet een paar lesjes! Of moeten we onze leerlingen wat laten ondertekenen en zo ja hoe stellen we dan zo'n contract op?
[edit Belker: Titel aangepast]

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:38

volgens een vereniging waar ik ooit les gaf is een gediplomeerde instructeur verzekerd tijdens het lesgeven.(maar dat zou de KNHS je moeten kunnen vertellen) ik heb gelukkig een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering!
ik adviseer ook altijd mijn leerlingen een cap op te doen. Tijdens het lesgeven zeg ik ook wel (tegen beginnende ruiters) je hoeft het niet te doen, doe wat je zelf durft en wilt doen het is jouw paard, jouw les, jouw plezier in het paardrijden! Of te wel dwing nooit iemand bv, te galopperen als diegene niet durft, want als ze dan vallen...... het blijft altijd een risico!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:40

Tja ik vind het wel logisch, ik heb zelf ook een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Maar waarschijnlijk doe jij het hobbymatig?

En ja dan is de vraag ga je het risico aan? Ben zeer benieuwt wat het KNHS terug gaat mailen.

En net zoals Rhijnauwen al aan geeft laat de ruiter maar bepalen wat hij wel en niet wil zodat je niet onnodig risico loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:42

Het lijkt mij eigenlijk niet meer dan logisch dat je particuliere WA geen kosten vergoed die voortvloeien uit activiteiten waar je geld me verdiend.
Ik zou idd eens bij de KNHS informeren of daar een collectieve verzekering is afgesloten voor gediplomeerde instructeurs, zoals ook voor mensen met een ruiterbewijs het geval is.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 11:08

IK ben ook erg benieuwd naar reactie van KHNS. Tuurlijk niet iedereen kan fulltime in paardengebeuren beginnen en als je bijna al je vrije tijd in lesgeven begeeft en niet die opleiding heeft wat KHNS aansteld hiervoor, dan is het idd een probleem. Hou me op de hoogte want vind dit wel interessant eigenlijk.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:46

Maakt het dan geen verschil of je iemand les geeft met een manege paard of een eigen paard?
Want het lijkt mij dat als je iemand met een eigen paard les geeft, diegene zelf verantwoordelijk blijft voor zijn eigen daden, zeker aangezien ze normaal ook alle dagen op dat paardje rijden, er veranderd dus niets behalve dat jij ze nu vanaf de kant wat aanwijzingen geeft.

Welpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 16:24

Ja ik begrijp je volkomen, maar ik denk dat dit niet op gaat. Stel er gebeurd iets wat je te verwijten valt. bv. paard bokt steeds en jij zegt dat ze hem nu maar eens aan moet pakken. Leerling valt en kan jou aansprakelijk stellen want ze moest het paard aanpakken van degene langs de kant en die is gediplomeerd en dan kan ze daar op vertrouwen en ga zo maar verder....

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:31

Ja daar zit ookwel weer wat in Scheve mond

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:45

maar stel, ben gewoon aan het brainstormen hoor, je laat elek leerling een docoment tekenen, waarmee ze alle verantwoordelijk nemen qua ongelukken. dus stel er gebeurt wat, dan zijn ze zelf verantwoordelijk?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:47

volgens mij kan dit dus niet, zelde verhaal met een bijrijder (daar is het dan het geval dat ondanks dat contract de eigenaar verantwoordelijk blijft)

Welpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 16:48

Volgens mij kun je iedereen van alles laten tekenen maar wat een rechter daar van vind? Die kan zo'n papiertje zo de vuilnisbak in gooien.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:52

ik geef een halfuurtje per week les op de manege
niet ingeschreven dus, en ze valt, wie zijn schuld is het dan?
De pony is an het meisje zelf, maar loopt mee in de lessen

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:53

Rhijnauwen, hoe zit het als je voor een aantal uren een instructeur in dienst hebt voor een paar lessen.
Valt dat dan bij jou verzekering in, of juist niet?

LBLGypsyCobsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:34

Ik hoop dat de KNHS hier een oplossing voor heeft.

Ik denk dat anders veel mensen geen lessen meer 'durven' te geven, dus minder mensen kunnen les krijgen en daardoor lijkt het mij dat je meer ongelukken krijgt.
Mensen gaan dan zelf maar wat proberen en dat kan veel gevolgen hebben.

Ik zou zelf nooit een instructeur aansprakelijk stellen als mij wat gebeurd tijdens een les, je weet zelf dat je op een levend dier zit, wat altijd iets onverwachts kan doen.
Het ligt denk ik ook aan de situatie, als een instructeur het paard waar ik op zit op zou jagen en ik val er daardoor af en kom in een rolstoel is het anders.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:50

Ik ben ook wel benieuwd. Ik heb niet zo'n verzekering. Is gewoon WA niet genoeg?
Als je nog een extra verzekering moet afsluiten, dan zal dat weer doorberekent moeten worden in het lesgeld. Ook leuk voor de lesnemers.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:56

DIT is voor mij dus DE grote reden waarom ik 400 eurotjes en 20 maandagavonden in een ORUN cursus gestoken heb.

Ik wil mijn lesgeven in de boeken opnemen en zal dus voor de verzekering gedekt moeten zijn.

Gewoon WA is niet genoeg, je hebt een bedrijfsaansprakelijkheids verzekering nodig. En die dekt geen ongediplomeerde instructeurs

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:57

Scum schreef:
Als je nog een extra verzekering moet afsluiten, dan zal dat weer doorberekent moeten worden in het lesgeld. Ook leuk voor de lesnemers.

Waarom denk je dat fulltime lesgevers vanaf 17,50 per half uur rekenen???? Haha! Haha! Haha!

Ik zal straks ook omhoog moeten

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:56

Hmm, interesant onderwerp!
Ik ben nu bezig met 3e fase orundressuur.
Wij hebben er vorig jaar met de 2e fase al eens met johan hamminga over gesproken over verzekeringen, aansprakelijkheid enz.

Ik heb t er toen met mn vader over gehad, hij is verzekeringsadviseur en heeft t allemaal nagezocht. Hij zei toen dat een WA voldoende is.
Ik zal t er nog eens met m over hebben.

Bij onze vereniging is de instructeur verzekerd via de club.
Maar hoe dat voor mezelf zit, dat ga ik zeker nog eens nazoeken.
Ik geef een aantal privelessen, gewoon bij huis, dan ligt t anders.

Ben benieuwd wat de knhs er over zegt!
Als ik t onthoud (vast wel) zal ik er met de volgende cursusdag (na mijn vakantie) weer eens een balletje over opgooien bij johan.

Welpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 19:05

Tijdens mijn 1e fase is er met geen woord over gerept. Laat even weten wat je vader hier van vind.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:41

Diploma's heb ik, dus dat is geen probleem. Ben benieuwd naar het antwoord van Carlijn.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:47

maar stel het is op je eigen erf? dan dekt de verzekering het toch?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:18

Stennisje schreef:

Ik zou zelf nooit een instructeur aansprakelijk stellen als mij wat gebeurd tijdens een les, je weet zelf dat je op een levend dier zit, wat altijd iets onverwachts kan doen.

Jij niet, maar je verzekering misschien wel.

LBLGypsyCobsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:37

Daar had ik nog geeneens aan gedacht.

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 01:53

Weet iemand wat zo een bedrijfs aansprakelijkheids verzekering kost?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:48

rhijnauwen schreef:
volgens een vereniging waar ik ooit les gaf is een gediplomeerde instructeur verzekerd tijdens het lesgeven.(maar dat zou de KNHS je moeten kunnen vertellen) ik heb gelukkig een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering!

een gediplomeerd instructeur is alleen verzekerd als jij een cap op hebt, dit wordt de nieuwste regel per 1-1-2005

onze clubinstructeur geeft ons les, dus op onze eigen paarden, en is toch aansprakelijk als wij vallen zonder cap.
vondt dat wat raar, want de rest vd week rijden de meesten van onze club ook zonder cap. Bij een manege vind ik het logischer, daar rij je immers op een manegepaard, als je er dan afvalt is de eigenaar van het paard, e manege, aansprakelijk. dat klinkt logisch. maar onze clubinstructeur geeft per 1-1-2005 dus geen les meer als iemand zn cap niet op heeft, dit ivm zijn aansprakelijkheid en de verzekering die niet uitkeert als degene die valt geen cap op heeft, en dan moet je dus ook een goedgekeurde veiligheidscap hebben, zo'n oud model cap mag niet.

dus de ruitersportzaak heeft aan onze club een goede klant Nagelbijten / Gniffelen van de 45 leden hebben er maar 4 een veiligheidscap (ik heb hem al wel ivm buitenrijden&springen ) de rest rijdt alleen op wedstrijd met oude cap/hoedje.....