Mijn veilingverslag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mijn veilingverslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:33

Gisteren was de grote veiling van de rijtuigen en andere spullen van rijtuigmuseum La Diligence te Heerlen (was het grootste prive museum voor rijtuigen).
Donderavond de catalogus samen goed doorgelopen en een "verlanglijstje" gemaakt met daarop:
Gevangentransportwagen (catalogus nr.139), geschatte waarde 500/600 euro
Dresseerkar (nr. 209) geschatte waarde 750/900 euro
Cocking Cart (nr.212) geschatte waarde 5000/6000 euro
Ralli Cart (nr.216) geschatte waarde 1100/1300 euro
Ralli Cart (nr. 217) geschatte waarde 1100/1300 euro
Skeleton Gig (nr.225) geschatte waarde 1250/1500 euro
Een mooi zwart lakleren enkelspan gareeltuig (nr. 725 en 726)
We wilden proberen 1 van deze rijtuigen+tuig voor een schappelijke prijs aan te kopen.
(zie de online catalogus op www.hessink.nl )
Vrijdagmorgen om 07:00 vertrokken naar Heerlen en precies om 10:00 zaten we op onze plaatsen.
Er waren ontzettend veel rijtuigen en er zaten best wel grote verschillen in de opbrengsten, sommige gingen ruim onder de geschatte waarde weg en andere ver er boven.
Het duurde ruim 2,5 uur voor "ons" eerste exemplaar langs kwam, de gevangentransportwagen.
Afbeelding
Ons maxium voor deze wagen was 1000 euro maar daar ging hij heel ruim overheen, dus geen boevenwagen voor ons.

Ook de dresseerkar bracht veel meer op dan de 500 euro die wij er voor over hadden Haha!
Afbeelding
Erg jammer want het was een erg mooi exemplaar.

Daarna kwam de Cocking Cart
Afbeelding
Deze ging helaas ook over ons maxium heen.

Toen kwamen de Ralli Carts
Afbeelding

Afbeelding
Dat werd erg moeilijk, ze bleven ruimschoots binnen ons afgesproken budget van 2000 euro maar de Skeleton Gig moest nog komen en die sprak ons toch meer aan.
We besloten dus niet meer mee te bieden om zo meer geld te hebben voor de Skeleton Gig
Afbeelding
Helaas begon daar een Engelsman op mee te bieden die er heel erg van overtuigd was dat hij perse dat rijtuig moest hebben Scheve mond
Toen hadden we dus helemaal geen rijtuig en hadden we een beetje spijt dat we de Ralli Cart aan onze neus voorbij hadden laten gaan.

We zijn gebleven tot ze aan de arresleden begonnen en zijn toen naar ons hotel gegaan (Grand Hotel Heerlen OK dan! ) om vast in te chekken en onze spullen te dumpen.
Daarna weer naar de veiling en om 21:00 werden dan eindelijk de tuigen geveild.
Voor 280 euro werd kavel 726 het onze, een zwart lakleren enkelspan gareeltuig met kokerpassanten, daar kwam nog BTW en veilingkosten bij dus het werd 352,80 euro, geen geld voor zo'n tuig.
Omdat het ondertussen erg koud was en er een lange rij bij de kassa/afhaalpunt stond besloten we het tuig de volgende dag pas op te halen en te betalen.

Om 10:30 waren we weer op de veiling, rekende het tuig af en gingen naar de tuigkamer om het tuig op te halen.
Wijst die man ons een tuig, wij kijken elkaar eens aan en zeggen tegelijk: "dat is helemaal geen enkelspantuig" Verward
Hing er een half tweespantuig op de haken, dat was dus niet het tuig waar we op geboden hadden en in de hele tuigkamer was geen enkelspantuig meer te ontdekken Verward
Na wat gedoe kregen we ons geld terug en konden we met lege handen (maar een nog steeds volle portemonnee ) naar huis.

Al met al hebben we hele leuke dagen gehad en volgend jaar wordt er op 16/17 september weer een grote rijtuigenveiling gehouden door hetzelfde veilingshuis maar dan in Nijmegen en van verschillende particulieren ipv een complete bestaande collectie.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:39

Jammer dat je niet geslaagd bent. Balen van het tuig. Je vraagt je toch af wat er daar fout is gegaan.

Eigenlijk staan er te veel foto's in het topic maar vanwege de toegevoegde waarde laat ik ze staan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:42

Balen man, hoop dat je nog wel een leuke tijd gehad hebt!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:45

Balen van dat tuig Scheve mond Als ie nou compleet was geweest oke, maar aan een half tuig heb je niks

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:53

Zonde van die Skeleton Gig. Ik had mezelf er al mee zien gaan volgende maand met Udin. Of sterker nog met Us en Udin ervóór Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:57

jantina schreef:
Zonde van die Skeleton Gig. Ik had mezelf er al mee zien gaan volgende maand met Udin. Of sterker nog met Us en Udin ervóór Tong uitsteken

Het is idd een schitterend tandemrijtuig
We waren wel van plan hem helemaal uit elkaar te halen, na te kijken en donkergroen (nu rood) en oker (nu geel) te lakken.
Rood/geel is mij iets te opzichtig en vloekt bij een vos Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:00

Zoals hier te lezen:
[UZ] Rijtuigenveiling La Diligence, iemand wat gekocht?
Heeft mijn vader dus een brandweer rijtuig gekocht, al sla je mij dood, ik heb geen idee wat hij er mee wil doen Haha!

Verder nog wat kleinere kaveltjes waaronder een miniatuur, een stationshandkar met koffers, blaasinstrumenten, een juk en spinnewielen etc. Volgens mij vooral veel troep. Tong uitsteken
Mijn oom was met mijnvader mee en die heeft een stuk of 3-4 karren gekocht en enorm veel curiosa waaronder een stel van die thema kamers.

Jammer dat jullie niets op de kop hebben kunnen tikken, die boevenwagen was mij in de catalogus ook al opgevallen, samen met de andere groente, zuivel en andere werkkarren.
De arresleden gingen trouwens ook alseen speer, met name de arretikkers en de oud Hollandse sledes, daar betaalden met name de Duitsers goud voor volgens mijn ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:06

We zijn verder niet op de 2e dag geweest (de "rotzooi" dag zoals Albert die noemde Schijnheilig ), het enige interresante wat daar bij zat was het interieur van een tuigmaker maar die kwam pas helemaal aan het einde.
Heeft je oom die toevallig ook gekocht?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:59

Hmm, dat weet ik niet,
iig wel een schoenlapperskamer.
Ik zal het van de week wel zien, het is iig wel veel want ze gaan met 2 vrachtwagens en een grote koetsenaanhanger.