Donderavond de catalogus samen goed doorgelopen en een "verlanglijstje" gemaakt met daarop:
Gevangentransportwagen (catalogus nr.139), geschatte waarde 500/600 euro
Dresseerkar (nr. 209) geschatte waarde 750/900 euro
Cocking Cart (nr.212) geschatte waarde 5000/6000 euro
Ralli Cart (nr.216) geschatte waarde 1100/1300 euro
Ralli Cart (nr. 217) geschatte waarde 1100/1300 euro
Skeleton Gig (nr.225) geschatte waarde 1250/1500 euro
Een mooi zwart lakleren enkelspan gareeltuig (nr. 725 en 726)
We wilden proberen 1 van deze rijtuigen+tuig voor een schappelijke prijs aan te kopen.
(zie de online catalogus op www.hessink.nl )
Vrijdagmorgen om 07:00 vertrokken naar Heerlen en precies om 10:00 zaten we op onze plaatsen.
Er waren ontzettend veel rijtuigen en er zaten best wel grote verschillen in de opbrengsten, sommige gingen ruim onder de geschatte waarde weg en andere ver er boven.
Het duurde ruim 2,5 uur voor "ons" eerste exemplaar langs kwam, de gevangentransportwagen.

Ons maxium voor deze wagen was 1000 euro maar daar ging hij heel ruim overheen, dus geen boevenwagen voor ons.
Ook de dresseerkar bracht veel meer op dan de 500 euro die wij er voor over hadden


Erg jammer want het was een erg mooi exemplaar.
Daarna kwam de Cocking Cart

Deze ging helaas ook over ons maxium heen.
Toen kwamen de Ralli Carts


Dat werd erg moeilijk, ze bleven ruimschoots binnen ons afgesproken budget van 2000 euro maar de Skeleton Gig moest nog komen en die sprak ons toch meer aan.
We besloten dus niet meer mee te bieden om zo meer geld te hebben voor de Skeleton Gig

Helaas begon daar een Engelsman op mee te bieden die er heel erg van overtuigd was dat hij perse dat rijtuig moest hebben

Toen hadden we dus helemaal geen rijtuig en hadden we een beetje spijt dat we de Ralli Cart aan onze neus voorbij hadden laten gaan.
We zijn gebleven tot ze aan de arresleden begonnen en zijn toen naar ons hotel gegaan (Grand Hotel Heerlen

Daarna weer naar de veiling en om 21:00 werden dan eindelijk de tuigen geveild.
Voor 280 euro werd kavel 726 het onze, een zwart lakleren enkelspan gareeltuig met kokerpassanten, daar kwam nog BTW en veilingkosten bij dus het werd 352,80 euro, geen geld voor zo'n tuig.
Omdat het ondertussen erg koud was en er een lange rij bij de kassa/afhaalpunt stond besloten we het tuig de volgende dag pas op te halen en te betalen.
Om 10:30 waren we weer op de veiling, rekende het tuig af en gingen naar de tuigkamer om het tuig op te halen.
Wijst die man ons een tuig, wij kijken elkaar eens aan en zeggen tegelijk: "dat is helemaal geen enkelspantuig"

Hing er een half tweespantuig op de haken, dat was dus niet het tuig waar we op geboden hadden en in de hele tuigkamer was geen enkelspantuig meer te ontdekken

Na wat gedoe kregen we ons geld terug en konden we met lege handen (maar een nog steeds volle portemonnee

Al met al hebben we hele leuke dagen gehad en volgend jaar wordt er op 16/17 september weer een grote rijtuigenveiling gehouden door hetzelfde veilingshuis maar dan in Nijmegen en van verschillende particulieren ipv een complete bestaande collectie.