Maar longeren? 'Ik heb hem vandaag even gelongeerd met touwtjes voor de eerste keer en het ging niet echt goed, maar longeren kan ik heus wel!'
Ik vind longeren net zo'n kunst als rijden. Je moet er handig in zijn, qua vasthouden van de lijn, de zweep, probleemoplossing, actie-reactie... maar je paard moet het ook leren. Ik zie heel veel mensen longeren met een slappe bijzet ofzo, dat paard dat rent maar rondjes,'dat zal dan wel aan de zweep liggen, en dus gooit men de zweep maar weg om achter het paard aan getrokken te worden!
Ik vind dat zowel ruiter als paard bij de eerste keren longeren begeleiding nodig hebben. Begin bij de basis: Een goede cirkel. Zonder dat je paard trekt. Laat hem zijn balans vinden. Zorg dat je paard aan de hulpen is aan de longe. Hoe kan je een paard ooit goed longeren als je hem nooit van de draf naar stap terug kan krijgen??!
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Voor mij is longeren een essentieel deel van de training, en ik heb lang geoefend en getraind om het longeren GOED te kunnen doen. Wordt dus wel eens moe van mensen die 'willen gaan longeren. Iemand nog tips? '