Aansnoerneusriemen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:38

Ik begrijp niet echt waarom een viltje prettiger is voor een paard. Ik heb mijn neusriem heel los en een viltje is dan helemaal niet nodig.
En dat het verplicht is in de dressuur, tja, er zijn zoveel dingen verplicht waar je geen reden in ziet.
'Topruiters' doen niet de moeite om dat te veranderen , het staat volgens hun nog mooi ook.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:57

Ik heb voor Kaminka een aansnoerneusriem. Deze heb ik op Paard '99 gekocht omdat ik al een tijd op zoek was naar een zwart hoofdstel met zeer brede neusriem zonder wit onderleg.

Dat hoofdstel heb ik dus gevonden en kwam er thuis pas achter dat het een z.g. aansnoerneusriem betrof! Nou heeft Kaminka zo'n fors hoofd dat die neusriem op het eerste gaatje zit en dus helemaal niet aangesnoerd KAN worden, al zou ik het willen! Mijn eerste bijrijdster kreeg het trouwens wel voor elkaar om dat ding twee gaten strakker te krijgen waar we dus meteen heibel over hadden.

Kijk, ter correctie kan het nodig zijn (tijdelijk) je neusriem vrij strak aan te halen (er zijn grenzen natuurlijk, beest moet nog wel adem kunnen halen of op het bit kunnen kauwen), maar dat kan ook met een gewone gecombineerde neusriem.

Persoonlijk doe ik hem nooit strak, zeker niet bij Kaminka die toch al een hekel heeft aan dingen op of om haar neus. Ze wordt alleen maar dwarser als hij strakker zit dan nodig.

Bij Toon hangt het sperriempje eigenlijk veel te los (moet gaatjes bijmaken), ik kan hem er net zo goed afhalen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 12:07

Zelf heb ik voor al mijn paarden een aansnoerneusriem. Ik vind het persoonlijk beter aansluiten dan een gewone neusriem en dan hoeft die helemaal niet strak te zitten. Ik moet links en rechts twee vingers er tussen kunnen steken zonder problemen.
Zelf heb ik ook bij Anky gewerkt en daar werden de jonge paarden (op trens) allemaal met aansnoerneusriem gereden maar net zo ''strak'' als ik boven beschreef dus helemaal niet hinderend voor het paard en ja daar werd standaard ook een viltje tussen gestopt. Ik heb dat overgenomen, leer kan vaak bij zweten gaan schuren en dat viltje is lekker zacht. Dus niet om iets te verdoezelen, gewoon praktisch nadenken dus!
Bij de paarden die op S&T werden gereden (Bonfire, Partout, Cocktail,...) moest de neusriem strakker worden aangetrokken. Per paard werd door Anky zelf aangeven hoe strak de boel moest zitten. Ik had niet de indruk dat de paarden er last van hadden dus dat zal allemaal wel wat meevallen. Ook in dat jaar dat ik er gewerkt heb geen schuurplekje kunnen ontdekken. Helaas wel open mondhoeken
Huilen

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 12:11

Precies een viltje doe je niet alleen maar ertussen omdat het zo strak zit je kan hem er ook juist tussen hebben omdat de neusriem iets losser zit en gaat schuren als het paard gaat zweten.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 12:17

Ik vind de naam aansnoerneusriem eigenlijk helemaal verkeerd. het is gewoon een neusriem met een ander soort sluiting (zoals janna idd zegt, eentje die op zich zelfs beter is qua aansluiting aan elkaar)
Van alle neusriemen kan je een aansnoerneusriem maken!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 12:18

precies laura hier heb ik niks aan toe te voegen Haha!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 13:16

[quote]
Op 2001-12-07 11:07, schreef Zwelgje:
leer kan vaak bij zweten gaan schuren en dat viltje is lekker zacht. Dus niet om iets te verdoezelen, gewoon praktisch nadenken dus!

Gewoon onzin vind ik dat. Dat betekent dat je wel onder het hele hoofdstel een viltje kan gaan doen. Zoals achter de oren zit het vaak ook wat strakker.
Ik heb nog nooit schuurplekken bij mijn paarden meegemaakt, wel bij mensen gezien die alles heel strak vastmaakten.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 13:33

Dit is gelul Appie want als je het paardenhoofd ooit eens goed bekeken hebt dan kun je zien dat het gedeelte waar je neusriem zit aan de onderkant van het hoofd bijna geen vlees zit en dus zit de neusriem op het bot en niet op glad bot maar op 2 kaken aan de onderkant.

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 14:07

Ik gebruik niet eens een viltje maar een mini gelpad voor onder de neusriem is fijner voor mijn paard het gel veert wat in en zo zit het riempje 'm niet in de weg.
Overgens hoeft alleen bij de africhting/ lage neusriem en het sperriempje er maar 2 vingers tussen te zitten.
Dit is omdat het riempje daar niet over het bot maar zachte deel van de neus loopt waar de neusgaten onder zitten. strakker dan 2 vingers is lastig ademhalen voor je paard.
Ik rijd met neusriem omdat ik het a mooi vind (jawel) en B ik het hoofdstel niet door zijn mond trek.
Ja zelfs mijn maffe groninger wil wel eens links als ik rechts wil heeft niets met harde hand te maken maar dan gaat die van mij dus draaien.
(hoofdstel dan)
Ik rijd met een gewone gecombineerde neusriem en 2 vingers bij het sperriempje de bovenste kan alleen aan de zijkant van het bot 1 vinger tussen.

btw die van mij staat altijd te gapen zodra ik het hoofdstel afdoen na het rijden.. of het met / zoinder neusriem is.. zelf als ik aan het halster een buitenritje heb gemaakt.. terug op stal/poetsplaats is gapen..

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 14:33

Ik denk niet dat je het goed snapt Appie. JUIST het plekje bij de sluiting van de neusriem is extra gevoelig, dus zo'n viltje is voor het paard alleen maar prettig. Bovendien ligt het leer van bvb de bakstukken NOOIT strak tegen het paardehoofd aan. Als dat wel het geval is ben je helemaal dom bezig. Het enige stukje dat eventueel zou kunnen gaan schuren zou het deel achter de oren kunnen zijn. De huid is daar echter veel dikker en beter beschermd dan de kaaklijn dus dat probleem zal weinig of nooit voorkomen. Verder sluit ik me bij de reactie van Myntens aan. IK denk dat ze goed snapt wat ik bedoel en er ook heel bewust/realistisch mee bezig is.
Als jij onder het hele hoofdstel een viltje wil steken, ik hou je niet tegen. Maar denk eerst even na voordat je zo'n reactie plaatst. Iedereen die een paardehoofd met (correct bevestigd) hoofdstel in gedachten neemt zal al snel zien dat er verder weinig te schuren valt!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 16:58

Tjonge, ik moet eerst eens even beter nadenken en minder banketstaaflen. Nou, dat is duidelijk. We kunnen toch ook gewoon rustig onze mening geven.
Natuurlijk bedoelde ik het niet serieus om vilt onder het hele hoofdstel te doen, het was bij wijze van spreken.
En Zwelgje, Juist omdat dat plekje bij de sluiting van de neusriem extra gevoelig is, moet je de neusriem niet te strak doen. Dan kan je wel weer een viltje er onder gaan doen, maar dan komt er nog veel druk op.
En het is heel goed dat jij en Mytens (en trouwens ook ik) er bewust/realistisch mee bezig zijn, maar ik bedoel dus dat dat voor meer mensen zou moeten gelden. Heel veel mensen doen gewoon de neusriem strak omdat dat nu eenmaal zo hoort.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 17:03

Ik rijd mijn paard eigenlijk altijd met aansnoerneusriem,
en hij zit gewoon strak, daar krijg je geen eens 1 vinger tussen.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 17:18

ik heb ook zo'n ding!
waarom? ik wilde graag een brede met wit er onder en die waren er alleen maar in de uitvoering "aansnoer". Ik vind het persoonlijk niet handig, maar soit, wie mooi wil zijn.....
Het is me inderdaad opgevallen dat het ding automatisch (nou nee, dat ook weer niet helemaal, maar goed, tweede poging "zonder dat je het doorhebt") vrij strak komt te zitten.

Ik heb een hekel aan strakzittende neusriemen, dus ik doe hem nu heel bewust altijd zo los als ik hem hebben wil!

En over dat viltje gedoe: ik had daar dezelfde mening over als Appie, maar ik doe maar een poging om mensen op hun woord te geloven: als Zwelgje zegt (uit eigen ervaring!) dat ze niet strak zitten, dan geloof ik dat en herzie ik mijn mening. Overigens ben ik zelf nog bniet overtuigd van het nut ervan en zal het dus zelf niet gaan gebruiken, maar ik ga ervan uit, dat niemand mij daartoe wil dwingen!

Voor de rest wil ik alleen nog zeggen dat ik al deze discussies de laatste dagen erg interessant vind (ze maken voor mij bokt weer meer de moeite waard, ik raakte wat uitgekakt om het maar eens even heel boers te zeggen), maar ik vind het jammer dat iedereen elkaar steeds maar weer in elk topic veroordeeld.

Je mening zeggen daar is imo helemaal niets op tegen, ook al verschilt 'ie wellicht fundamenteel van die van een ander. Je mening verdedigen is imo essentieel, (want als je niet weet waarom je een mening hebt, dan vraag ik me persoonlijk af of je wel een mening hebt, maar dit terzijde), maar dit kan toch best zonder elkaar af te vallen al dan niet persoonlijk?

[edit]type-foutje weggewerkt[/edit]


_________________
[quote ikke] skup dr onder en nie te zunig[/quote]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tender op 2001-12-07 16:20 ]</font>

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 18:35

Tja, mensen die een neusriem strak doen, aansnoer of niet, zijn imo niet goed bezig. Probeer zelf maar eens uit hoe dat voelt!
Ik heb mijn gewone gecombineerde neusriem altijd net vast, kan dus ook heel goed zonder rijden. Dat blijkt maar, want ik rijd mijn buitenritten nu met een blauw westernhoofdstel Haha! .

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 19:15

Heb je welens een mooie brede engelse neusriem geprobeerd te kopen die geen aansnoersluiting heeft?
Ik heb hem iig niet gevonden, dus ik heb eentje met snoersluiting.
Nou en? Je kan een normaal riempje ook HEEEL strak aanhalen hoor, als je een beetje handig bent.
Dus ik zie het probleem eigelijk niet.
Het gaat er niet om de neusriem, het gaat om de mensen die zo oneerlijk zijn hun paard de mond zo strak te snoeren.
Maar dan komen we weer in een heel ander onderwerp terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 19:23

Ik reed ook altijd met een lekker losse neusriem. Toen ik mijn paard meer ging werken ging hij meer zweten. Het gevolg was dat het leer helemaal nat werd , ging schuren en het stukje onder zijn kaak helemaal rauw door was.
Op aanraden van mijn instructrice zit de neusriem nu een stuk strakker en gebruik ik een viltje. Doordat het leer stiller ligt blijft zijn kaak nu dus wel mooi heel! Een strakkere neusrien voorkomt dus juist wondjes.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 19:02

Ik rij zelf nooit met een strake neusriem, bij mijn pony roept dat alleen maar verzet op en dat kan ik mij heel goed voorstellen.
Als ik op school zit en ik ben vervelend en die leraren zouden mijn mond dichtsnoeren zodat ik aleen nog maar adem kan halen en nix kan zeggen, ga ik echt niet beter mij best doen, ik ga juist een grotere hekel aan school krijgen.
Volgens mij leren paarden net als kleine kinderen (door belonen en af en toe straffen) en ik ben dus niet van plan om ooit met zo'n neusriem te rijden. Als je paard niet doet wat jij wil zie het dan als een UITDAGING om het mem zonder andere bitten of neusriemen te leren.
Ik rij mijn pony dus met een (losse) hoge neusriem of zonder neusriem
Maar dit is natuurlijk alleen maar mijn mening, iedereen heeft zo z;n eigen ideen ( en ieder paard is natuurlijk anders)

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 20:09

Maar als je de neusriem zou strak doet, dan kan een paard toch niet eens meer lekker kauwen?

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 20:23

Ik heb heel eerlijk gezegd geen idee wat een aansnoerneusriem nou eigenlijk is, of hoe die er nou precies uitziet, laat staan dat ik weet of ik er een heb. Maar ik weet wel dat bij Paity's vorige hoofdstel de bovenste neusriem zo los zat dat ze er een flinke wond onder de kaak van opliep.
Bij het nieuwe hoofdstel zit het allemaal wat strakker en zijn er geen schuurplekjes meer. Alleen de sperriem zit vrij los, omdat er niet meer gaatjes inzitten. Om te voorkomen dat ik buiten het bitje door de mond trek heb ik er van die rubberen bitringen aan gedaan en dat scheelt een stuk! Lachen
Het zal in ieder geval per paard verschillen hoe het hoofdstel het fijnste zit. Knipoog

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 17:33

Het valt mij wel op dat als je een aansnoerneusriem gebruikt, je eerder geneigd bent om het boeltje wat strakker aan te trekken.

Ik heb eens van een vrouw (instructrice, meerdere paarden naar ZZ gereden) gehoord, dat als de neusriem te strak zit, het paard zijn kaken eerder op elkaar klemt. Door het vasthouden in de kaken wordt het paard stug in de mond, etcetc.
Ik had de neusriem van mijn vorige pony altijd aardig strak, deze pony hield zich graag vast in de kaken en mond, en ging op het bit hangen. Dat hangen komt niet alleen van het paard, maar ook door de ruiter, dus ook bij mij. Toen heb ik de neusriem 2 ( ! ) gaatjes losser gedaan, en het ging al wat beter. Daarna heb ik een andere instructeur genomen, die mij heel goed heel begeleidt bij de aanleuning. Resultaat, een pony die niet meer op het bit kan hangen door een fijnere ruiterhand, en kaken en een mond die lekker kunnen kauwen.

Ik heb de neusriem altijd op die manier, dat ik 2 vingers (plat) overal om de neus kan doen.

ps;Pril, wat super dat ze daar bij jullie de neusriem, sporen en bit controleren, is ook een tip voor de aankomende KNHS hierzo!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 19:02

Of ik nu niet met of zonder aansnoer neusriem rij heb ik bij Kawa alles los hangen.
De neusriem en ook de sperriem.
Ik merk bij hem ook geen verschil als ik ze afgooi.
Ik heb dat een keer gedaan omdat ie een wondje had net boven de neusriem maar ik was bang als de neusriem iets zou verschuiven dat het misschien zou irriteren. Het plekje kwam trouwens niet van het hoofdstel Haha!

Maar ik heb ook op paarden gereden waar ik het wel strakker deed.
Dus het is gewoon zelf opletten hoe het bij je paard het fijnste is.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 18:44

Het is niet echt goed te zien, maar is dit een aansnoerneusriem?
Afbeelding

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 09:47

Yep, dat is een aansnoerneusriem. En dit is een oneliner en dat mag niet.... Haha!

ConcordeJarig

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 21:18

ik vind ze vaak mooi staan omdat ze zo breed staan, maar ik maak geen gebruik van t... eehhh... aansnoereffect zeg maar Verward

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 21:51

Laura schreef:
Ik vind de naam aansnoerneusriem eigenlijk helemaal verkeerd. het is gewoon een neusriem met een ander soort sluiting (zoals janna idd zegt, eentje die op zich zelfs beter is qua aansluiting aan elkaar)
Van alle neusriemen kan je een aansnoerneusriem maken!


Ik heb er sinds kort eentje en ik ga ook met Laura mee... ik gebruik hem niet anders dan de 'normale'...ik vind het prettig dat er een extra gevoerd stukje onder zit.