Politietaken?? Wie weet het.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chrico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 01:40

Naar aanleiding van het topic over het paard dat overleden is op het strand, kreeg ik vanavond een heftige discussie. Ik vertelde over het paard en uiteindelijk ging het over ernstige ongelukken met paarden. Daarin kwam ook de taak van de politie (die meestal als eerste aanwezig is) ter spraken. Ik legde uit dat ik twee keer iets ergs met een paarden heb meegemaakt van dichtbij en dat de politie niets deed in afwachting van de veearts. Een keer brak een paard zijn been (flinke open beenbreuk op meerder plaatsen) en pas na overleg met de veearts handelde de politie. Dit deden zij niet toen de eigenaar herhaalde verzoeken had gedaan om het paard een kogel te geven. En een keer nadat een paard was aangereden. Ook hier liet de politie het paard lijden tot er een veearts kwam (na ruim een uur) om het dier ter plekke in te laten slapen. Ook hier werd er gesmeekt om een einde aan het lijden te maken, maar dat deden de agenten niet.
Daar snapte hij dus niets van. Volgens hem mag de politie, als de eigenaar het verzoekt, het paard een kogel geven om het lijden te verminderen. Ik dus van: ik denk het niet, pas na overleg met een veearts.
Misschien had ik de pech dat dit mijn voorbeelden zijn en doen ze het normaal wel, maar ik twijfel daar aan.
Wie weet er antwoordt op. Ik ben er nu wel erg benieuwd naar.
Mag de politie een einde maken aan het lijden op verzoek van de eigenaar?
Doen ze dit ook (of is het net wie je treft)?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 01:43

Volgens mij mogen ze dat gewoon hoor!
Ze mochten toch ook voor 2 weken terug die losgebroken schapen neerschieten.

Ik denk alleen dat niet iedereen dit kan,
verder is het ook maar afwachten of een agent weet waar hij moet schieten, een paard is verschrikkelijk sterk dus volgens mij komt dat nogal precies kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 01:48

Ze mogen het wel denk ik en als ze van de ruiterij zijn, weten ze meestal wel wat ze doen en kunnen ze de situatie beter beoordelen dan de gewone smeris. In deze gevallen was er denk ik te weinig zekerheid over de situatie en moeten ze wachten op het oordeel van de veearts voor ze een paard tot dood mogen brengen.

Overigens leeft mijn paard nog dankzij een doortastende politieagent.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 08:52

Ik heb meerdere malen dit soort situaties meegemaakt (niet speciaal met paarden) en kan dus voorbeelden zat geven als het moet. Maar dan wordt het zo'n lang bericht...Haha!
Ik zit als vrijwilliger bij de dierenambulance en moest voor m'n ehbo-diploma ook al dit soort dingen weten.
Voorzover ik weet mag het inderdaad niet tenzij het dier een duidelijk gevaar voor de omgeving is. Zo heb ik eens een geval meegemaakt van een pitbull die van vierhoog naar beneden was gegooid omdat ie het zoontje van de eigenaar had gegrepen (sja... eigenaar vond het altijd prachtig om die hond op te naaien tegen van alles en nogwat enzo) en toen wij aankwamen lag het beest te kreperen op straat, de politie hield de mensen uit de buurt alsof het een ontsnapte leeuw was. Maar neerschieten? Nee dus.
Het is sowieso trouwens verboden voor leken (dus mensen die geen diergeneeskunde hebben gedaan) om een dier te euthanaseren op wat voor manier dan ook. In dit geval is een politieagent een leek, en mag hij het dus ook niet doen. Sterker nog, je bent strikt gezien al strafbaar als je een ziek vogeltje wat je op straat hebt gevonden de nek omdraait.....

chrico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-01 13:13

Toch is het raar dat een agent in geval van (dieren)nood niet zal handelen. Er moet maar net een dierenarts snel ter plekke kunnen zijn.
En voor sjuimpje: dat van die schapen, daar hadden de agenten ook eerst overleg met de AID over gehad voor ze die dieren neerschoten.
Om dat terug te koppelen naar Sandra haar uitleg, waren die schapen een gevaar. (eventuele overbreng van het MKZ virus).
Zijn er nog meer mensen die hier over nagedacht hebben?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 13:56

Raar dat de politie dat niet mag bij dieren.

Ik ken namelijk een voorval dat de politie het wél deed.

Een hert was aangereden, en de politie schoot het dier door de kop. Erg goed, anders moest het dier alleen maar lijden.
Maar zoals ik het nu begrijp had dat eigenlijk niet gemogen... Verward

En als je nou het pistool zou 'lenen' van meneer agent, mag je het dan wel zelf doen?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 15:33

natuurlijk mag een politieagent een dienstwapen NOOIT uit handen geven.

Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 16:28

Citaat:
Op 2001-12-06 00:48, schreef Lovely:
Ze mogen het wel denk ik en als ze van de ruiterij zijn, weten ze meestal wel wat ze doen en kunnen ze de situatie beter beoordelen dan de gewone smeris. In deze gevallen was er denk ik te weinig zekerheid over de situatie en moeten ze wachten op het oordeel van de veearts voor ze een paard tot dood mogen brengen.

Overigens leeft mijn paard nog dankzij een doortastende politieagent.

Hoezo??
Vertel eens.

Groetjes
Denise