akelige update nav topic:Bulten door zadel(foto's)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

akelige update nav topic:Bulten door zadel(foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:21

ja hoor, dacht ik geluk te hebben gehad en dat het idd een allergische reactie was geweest, ging ik hem vandaag poetsen, kwamen er ineens wel errug veel haren vanaf....

ff voor de mensen die het topic van toen niet hebben gelezen:
Q heeft heel de zomer stilgestaan ivm mijn nek en is dus dikker geworden, na 2,5 mnd rijden, gewoon met mn eigen zadel, zonder problemen, deed ik mee aan een orientatierit van 40 km, daarna had Q bulte op zn rug, in de vorm van het zadel
de meeste trokken weg nadat er een doek met azijn op had gelegen, dus leek de verklaring allergische reactie me redelijk logisch
dit zijn de topics:
[MD] hoe dit te behandelen (bulten door zadel, foto's)
[VMR] zadelprobleem Scheve mond

dit waren de foto's van toen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de bulten zijn erg snel weggetrokken nadat er een doek met azijn op had gelegen, behalve de 2 bij de schoft, dat duurde ee dag of 4/5.
nu 4 weken later, zie je dus helemaal niets meer, behalve op de plaats van de 2 bulten naast zn schoft, daar vond ik de haren raar omhoog staan, die zijn er vandaag dus allemaal vanaf gekomen Bloos!

dit is Quentin nu, en zo gaat hij ook morgen mee naar de kliniek in Utrecht die zullen ook wel denken..... Lips are sealed

Afbeelding

Afbeelding

zoals je ziet is het dus kaal, en rechtonder zie je dat van de haren die er zitten, de onderste helft wit is, ook al is de bovenkant van de haren nu nog bruin, dit geldt voor een plek van ruim 10 cm doorsnede, dat de onderste helft van de haren wit zijn, als dit 1 grote witte plek wordt vergeef ik het mezelf nooit!!!! ik voel me sowieso al behoorlijk schuldig Verdrietig

er zitten wel wat bruine haartjes op de kale plek, maar ben bang dat dat oude haartjes zijn, die er dus ook nog afgaan Scheve mond
Afbeelding

dit is zn andere kant, heb hier niet eens durven zoeken naar onderliggende witte haren....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik baal er zo van, had ik toch maar beter naar mn zadel laten kijken toen Q na zn 3 maandjes vakantie dikker was geworden! maarja ik reed er alweer 2,5 maand mee, iedere keer na t rijden zn rug nagekeken en zelfs na ritten van 2 of 3 uur was er niets te zien aan zn rug en was hij er ook niet egvoelig op, ook as hij alweer wat afgevallen

dan verwacht je niet dat na een 40 km rit hij ineens zo'n rug er aan over houdt

dit zadel heeft er niet meer opgelegen, dat mag duidelijk zijn!!
het is een speciaal voor Q op maat gemaakte kieffer lech profi, heb hetzelfde zadel ook een maat groter thuis liggen, dat heb ik afgelopen weken gebruikt, of ja ook maar 3x want ivm zn achterbeen rij ik hem nog amper, daarvoor gaat hij dus ook morgen aar de kliniek, al zullen ze daar ook wel zoiets hebben van hoe krijg je dat in godsnaam voor elkaar, 2 van die kale plekken en een hele grote plek waar t haar wit begint te worden.....

dit kon er ook nog wel bij Verdrietig

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:42

Niet zo schuldig voelen. Ik heb trouwens wel een keer ergens gehoord dat als je op zo'n plek eigeel smeert dat het dan niet wit wordt ( het fijne weet ik er ook niet van).

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:46

oh wat erg. Maar je hoeft je niet schuldig te voelen hoor, er was toch geen enkele aanleiding om je zorgen te maken over het zadel?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:48

Dit waren toch duidelijk drukkingen? dan is het toch logisch dat het van je zadel vandaan moet komen?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:53

wat balen renske, jij bent wel gezegend met pech volgens mij.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:53

tnx, voor de vraag hoeveel er wit wordt heb ik diot topic geopend, er zijn nml heel veel haren met allemaal wit eraan rondom die plekken heen.... [VMR] OMG wordt dit allemaal wit???

tulandro, dit zadel was speciaal op maat gemaakt, nadat hij dikker is gewordne is er naar gekeken en t lag nogsteeds goed, ook ritten van 2 of 3 uur leverden geen gevoelige rug op, dus dat dan ineens na een rit van 40 km, terwijl Q alweer wat was afgevallen, ineens wel voor drukkingen zou zorgen vond ikw at vreemd
ook omdat je niet in de vorm van heel je zadel een drukking krijgt, je kon zoals op foto 1 te zien is, zelfs heel de kussens zien zitten!
nadat er azijn op was gedaan, trokken de bulten weg, dus leek een allergische reactie vij logisch, ook omdat de bulten totaal niet gevoelig waren(staat utgebreider in de oude topics) dus daarom twijfelde ik of het drukkingen waren, die zijn, voor zover ik die heb gezien bij manegepony's toen ik daar werkte, wel gevoelig en trekken niet zo snel weer weg.
maarja ook aan een drukking kan je niet veel anders doen dan koelen, en dat heb ik gedaan, maar dat heeft dus blijkbaar niet genoeg geholpen Scheve mond

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:56

Renske20 schreef:
tnx, voor de vraag hoeveel er wit wordt heb ik diot topic geopend, er zijn nml heel veel haren met allemaal wit eraan rondom die plekken heen.... [VMR] OMG wordt dit allemaal wit???

tulandro, dit zadel was speciaal op maat gemaakt, nadat hij dikker is gewordne is er naar gekeken en t lag nogsteeds goed, ook ritten van 2 of 3 uur leverden geen gevoelige rug op, dus dat dan ineens na een rit van 40 km, terwijl Q alweer wat was afgevallen, ineens wel voor drukkingen zou zorgen vond ikw at vreemd
ook omdat je niet in de vorm van heel je zadel een drukking krijgt, je kon zoals op foto 1 te zien is, zelfs heel de kussens zien zitten!
nadat er azijn op was gedaan, trokken de bulten weg, dus leek een allergische reactie vij logisch, ook omdat de bulten totaal niet gevoelig waren(staat utgebreider in de oude topics) dus daarom twijfelde ik of het drukkingen waren, die zijn, voor zover ik die heb gezien bij manegepony's toen ik daar werkte, wel gevoelig en trekken niet zo snel weer weg.
maarja ook aan een drukking kan je niet veel anders doen dan koelen, en dat heb ik gedaan, maar dat heeft dus blijkbaar niet genoeg geholpen Scheve mond

Sorry, dan snap ik het wel, over het algemeen reageren paarden ontzettend gevoelig op drukkingen, ik hoop voor je dat het niet zo'n mega grote witte plek wordt
Haha! succes ermee

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 15:01

tnx, ik hoop ook dat het weer gwoon bruin wordt...
maar dat vond ik dus ook zo vreemd hij reageerde heelmaal niet als je aan die bulten kwam, terwjl een drukking normaal gevoelig is, kan mezelf wel voor mn kop slaan dat ik die rit met dat zadel heb gereden, maarja ik had omdat t ook toen ie wat dikker was geworden gewoon goed ging met t zadel ook met langere ritten, echt niet verwacht dat hij er zo'n rug aan over zou houden Scheve mond

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:26

jubeltje schreef:
Niet zo schuldig voelen. Ik heb trouwens wel een keer ergens gehoord dat als je op zo'n plek eigeel smeert dat het dan niet wit wordt ( het fijne weet ik er ook niet van).

Eerst tot op de huid kaalscheren (met zo'n scheermesje van de veearts) en daar een paar dagen twee keer per dag (rauw) eigeel op smeren. Doen ze bij ons op stal als een van de Friezen wondjes heeft.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 15:31

oke tnx!
die scheermesjes heb ik wel, gebruik ik altijd voor zn snorharen Knipoog
van die Bic-mesjes met een kammetje erop zijn dat

en eieren in overvloed, hebben zelf kippen Knipoog
als Q terug is uit Utrecht ga ik dat doen, hopen dat het helpt!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:23

Jeetje...
wat rot voor je zeg (en voor Quentin natuurlijk... Verdrietig )!

Heel veel sterkte ermee en succes bij de veearts!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:53

Renske20 schreef:
oke tnx!
die scheermesjes heb ik wel, gebruik ik altijd voor zn snorharen Knipoog
van die Bic-mesjes met een kammetje erop zijn dat

*brr* verschrikkele dingen vind ik dat! Ik heb ze zelf ook, vind ze echt verschrikkelijk in gebruik... En daarom gebruik ik ze dus ook niet meer, maar mijn oude botte schaar Clown

Maar sneu van die plekjes Ach gut. Hoop voor je dat het geen grote witte plekken worden..
Succes in de kliniek!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:55

Jeetje je hebt wel pech zeg!
Sterkte morgen!

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:57

Misschien een tipje.Als mijn paard schaaf wonden heeft en zo smeer ik er levertraanzalf op(gewoon te krijgen bij de kruitvat) Dit schijnt ook goed te helpen tegen witte haren(of dat helpt weet ik niet zeker maar het houdt de huid in ieder geval lekker soepel).Misschien kan je dat gebruiken,baad het niet schaad het niet zeg ik altijd.
Wie weet werkt het.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:05

Als de huid dicht is kan je er calendulazalf opsmeren. Dit verzacht en zorgt ervoor dat de haren sneller terugkomen.
Maar het ziet er wel beroerd uit zeg.
Sterkte!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:10

Sabiha had een wondje op haar kogel. Daar kwamen ook lichte haren op terug, maar die zijn nu wel weer bruin geworden. Ik geloof zelfs dat jij ze toen gezien hebt. Weet je zeker dat het witte haren zijn, zijn het niet net zoals bij Sabiha lichtere haartjes?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 23:48

de onderste helft van alle haren eromheen is echt spierwit Verdrietig mn moeder heeft er vanavond calendulan zalf opgedaan, hoop echt dat t gewoon bruin wordt en snel over is!!

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:05

Jeetje wat een toestand zeg... Het zit je niet mee...
Wij smeren ook Calendulan en helpt erg goed!:j Nooit geen witte haren!
Heel veel sterkte morgen!!!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 01:02

Die van mij heeft een paar jaar geleden ook 2 drukplekken gehad, maar ze verdwijnen weer gelukkig.
In de zomervacht zie je er helemaal niks meer van en in de winter wordt het een klein beetje wit, dus elk jaar word het minder.
Dus het is te hopen dat het bij jou ook zo gaat.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:38

Een pony van mij heeft een keer wondje gehad, eerst waren de haren wit en ik dacht ohjee, maar uiteindelijk werden ze gewoon weer voskleurig!

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:53

O Rens!
Ik hoop echt dat er geen witte haren terug komen voor je! (heb ooit de tip gehad voor levertraanzalf tegen witte haren; heeft bij mijn Qwin goed gewerkt!)
Zit je echt niet mee allemaal he!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:59

Vertel hun gewoon het verhaal en laat evt de foto's zien.
het is vervelend maar het zit je gewoon tegen..
maar er is nog altijd ergens een sprankje hoop
houd je daar aan vast!

Sterkte!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:43

hij is vandaag ongeschikt als rijpaard verklaard, ernstige vorm van ataxi.... plaats strax wel op VvdD dus wel/geen witte plekken maakt ook niets meer uit al zagen zn plekjes er wel goed uit vandaag! dun laagje bruine haartjes dacht ik te zien zitten, heb er weer calendulan zalf opgesmeerd...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:52

Ik hoop dat je paard er geen last meer van zal hebben/krijgen.

Die witte plekken zijn jammer, maar uiterlijk vind ik toch minder belangrijk dan de 'gezonde' binnenkant Knipoog

Zelf heb ik ook een oer-lelijk litteken op m'n knie, maar ik prijs mezelf gelukkig dat alles nog normaal functioneerd.

En anders kun je altijd nog zeggen dat je een semi-bont paard heb Knipoog

Lekker insmeren met calendula, en misschien nog wat van dat massage spul om de bloedsomloop in die gebieden te stimuleren, dat wil ook nog wel eens helpen...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:54

wat erg voor je renske, niet het antwoord die je wou horen.