Even rustig ademhalen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-01 14:16

Beetje benauwde weken gehad. Hercules heeft al een tijdje een rare plek op zijn huid bij z'n kogel. Toen hij twee weken in de kliniek stond was het in een keer vreselijk verergerd. Dus hebben er wat artsen naar gekeken, en die kwamen tot een voorzichtige conclusie: tumor ín de kogel. Niets was zeker, dus werd er een biopsie gedaan. Toen dachten ze weer aan tumoren in de huid. Wat uiteindelijk net zo erg is. De kans dat het dan gaat uitzaaien en in een vitaal gedeelte komt is gewoon 100%. Om toch meer zekerheid te krijgen werd de biopsie gedaan.
We hebben drie weken op de uitslag moeten wachten, en nu blijkt het een stuk minder erg. Of nou ja, het is niet gelijk einde paard (als hij kanker had, was het op den duur gewoon in één klap afgelopen geweest). Het blijkt nu dat hij een zware vorm van dermatitis (huidontsteking) heeft. We zijn nu al zo'n driekwart jaar bezig met allerlei middeltjes e.d. en niets werkt. Dat dit dus wel degelijk ernstig is, is wel duidelijk, maar het is nog te genezen. Nu maar hopen dat ze nu een leuk smeermiddel kunnen geven waardoor het vrij snel over gaat, anders zijn we straks weer máánden bezig.
En ondertussen kunnen we even rustig ademhalen, al blijft er nog altijd de dreiging, want als dit niet over gaat, dan zitten we ook met een enorm probleem. Ben allang blij dat Kuultje gewoon Kuultje is en blijft

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 14:35

Oh Lautje, wat spannend allemaal. Gelukkig geen echt enge dingen. Hoop toch dat het snel onder de knie is.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 15:25

Ah gatsie wat een pech hebben jullie met dat paard! Hoe is het nu met zijn benauwdheid? Hebben ze daar wel iets aan kunnen doen?

Wat betreft die huidontsteking: mijn kat had vorig jaar ook een heel vreemd huidprobleem waar diverse dierenartsen geen raad mee wisten, zelfs een biopt opsturen naar Utrecht leverde geen nieuws op. Dit zou waarschijnlijk een bacteriologische huidontsteking zijn. Antibiotica geprobeerd, werd alleen maar erger, prednisolon geprobeerd, daar knapte ze wel van op. Na het afbouwen begon de ellende alleen weer van voor af aan: kat half kaal, flinke hoge koorts en ik zowat failliet door alle da-kosten Frusty .

Omdat dit niet opschoot ben ik met mijn kat naar een homeopatische arts gegaan, die dacht toch aan een allergie en gaf daarbij behorende medicijnen mee. Binnen 3 weken had de kat weer haar, binnen twee dagen was ze al een stuk minder ziek en een half jaar lang geen problemen gehad, totdat de arme stakker de niesziekte kreeg en haar afweer opnieuw een duw kreeg. Ze vertoonde weer dezelfde verschijnselen, dit keer echter zonder koorts en ziek zijn, opnieuw de homeopate ingeschakeld en met de kat gaat het nu weer een stuk beter.

Dus.... mocht je geen barst opschieten in Utrecht met longen en huid: denk eens aan een homeopatische arts.... Met dit soort dingen doen ze vaak veel goeds. Bij echte tumoren houdt het op natuurlijk, daar kan een homeopaat ook niets mee!

Sterkte met hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 17:23

Jemig wat een gedoe allemaal zeg!

Is het echt zo dat paarden met huidkanker uiteindeljik er aan sterven? Een paard bij ons op stal heeft dat namelijk. Bij hem zijn de rare plekken weggehaald en moeten ze het in de gaten houden.

Nou ja wens Kuul maar van harte beterschap toe!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-01 21:10

Het is dus geen kanker, daar hebben we 3 weken over in onzekerheid mogen zitten. Het is wel een vreselijk zware vorm van dermatitis die vrijwel nergens op reageert.
Z'n longen zijn weer helemaal ok, hij heeft een zoute mist kuur gehad, en van 50% ademcapaciteit zit hij nu weer op 'normaal' (ik dacht niet dat t 100% was, maar dat komt door zijn dampigheid). Ze zijn nu aan het nadenken over een goede methode om zijn huidje weer op te peppen.
Het ziet er nu minder vies uit dan toen hij uit het ziekenhuis kwam, toen was het echt erg. Nu wordt het al beter (we doen er elke keer zeewater op, de wonderen zijn de wereld nog niet uit!). Het is gewoon een grote kale plek op zijn kogel. Het was een vies etterend geval.
Als het kanker was geweest dan was het bij hem te groot en op een te moeilijke plek om het weg te halen. Als het kanker in de kogel was geweest, dan hadden we m kunnen houden tot hij kreupel ging lopen. Maar die huidkanker was wel minder prettig geweest omdat dat gewoon onherroepelijk zou uitzaaien en dat kan dan overal heen gaan. Die dermatitis (huidontsteking dus) is al erg genoeg, want dat reageert al een half jaar nauwelijks op medicatie (hij heeft in Utrecht prednison en corticosteroïden gehad ivm zijn longen, en toen werd het erger). Dus tsja, t is nog wel afwachten, maar het is iig iets. Scheve mond\

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 23:55

dermatitis...

weet je dat staart en manen exzeem ook wel staart en manen dermatitis genoemd wordt? misschien dat je dan ook wel een middel daartegen kunt gebruiken bij Hercules. ik weet dat Culivetsem en Allergitum van VSM erg goed werken.

verder veel succes met je beessie

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-01 14:05

Baat t niet dan schaadt t niet, dus het is wel het proberen waard Haha!
Even een lijstje van wat we geprobeerd hebben:
Oorzalf (voor Vol's mok)
Sweet Itch (voor Joops maneneczeem)
Zeewater (zorgt dat t rustiger wordt)
Brooddrank (een of ander super zuur wondermiddel wat je normaal gesproken drinkt, heel gezond *yak*)
Calendula (pas sinds een week)
Betadine (scrub etc)
MSM zalf (van de Paardendrogist)
Corticosteroïden/prednison (voor zijn ontstoken longen)
en nog vele poeders etc.

Het heeft eigenlijk geen van alle goed genoeg geholpen. Het zeewater zorgt dat het rustiger wordt (dus niet zo ontsteekt). De oorzalf (is voor honden, en bij paarden voor mok) werkte bij Vol's mok heel erg goed, en bij hem nauwelijks. De Brooddrank zorgt ook dat het een stuk minder smerig en etterig is. De corticosteroïden hebben geen zak geholpen, want in twee weken was het echt heel erg smerig geworden. De sweet itch (van Sectolin geloof ik) hielp prima bij Joops jeuk (hij had last van mugjes, en ging toen schuren). De MSMzalf, de betadine hadden eigenlijk geen uitwerking.
Van de kliniek hoorden we dat er iemand was met een vergelijkbaar geval en die had er calendula opgesmeerd. Dus dat doen we nu. Het ergste vind ik nog wel dat al die bollebozen in Utrecht niet weten wat je er nou op moet smeren. Zolang t maar niet al te chemisch is, want dat heeft hij wel genoeg gehad. Of het moet echt werken. Voorlopig wachten we nog maar even op bericht van de DA... En ondertussen smeren we vrolijk verder.
Ze dachten/denken ook dat het van een of andere allergie komt. Eigenlijk is er maar 1 ding: ze weten het gewoon niet. Ik heb ook het rapport van het laboratorium gelezen, echt allemaal moeilijke woorden. DE conclusie was een granulomateuze dermatitis blablabla. Oorzaak onduidelijk, behandelwijze onduidelijk. Maar vanzelf gaat t niet over... Frusty Frusty Frusty Ach, hij is heel happy.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 21:14

Carina heeft trouwens ook een tijdje geirriteerde plekjes gehad. daar gebruikte ik Itch Free gel van de Grand National voor. is te koop bij de welkoop/boerenbond. hoofdbestanddeel daarvan is zeezout , calendula en pepermunt, echt heel goed spul.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, IASCrawler, Siers83 en 138 bezoekers