Zie: [VvdD] Ongeluk gehad... trailer met paard over de kop...
Het hele verhaal blijkt echter nog een staartje te hebben.
Een van de eerste vragen die naar boven kwam, ook in het topic, was
Lovely schreef:Ik durf het bijna niet te vragen, maar waar was je losbreekkabel???
(Heb je geen zin dit hele verhaal te lezen, lees dan aub alleen de vet gedrukte alinea!)
Ik was er 100% zeker van dat ik de kabel had vastgemaakt, maar een tijdje als het allemaal een beetje ‘vervaagd’ ga je toch twijfelen. Had ik de kabel wel goed vastgemaakt? Had ik m uberhaupt wel vastgemaakt? En hoe meer je er over nadenkt hoe schuldiger je, je gaat voelen. En dat werd ook wel duidelijk gemaakt door de meesten. Een remkabel schiet niet los als je die goed hebt vastgemaakt.
Daar was iedereen het over eens. Niemand zei het letterlijk, maar indirect werd wel duidelijk gemaakt dat, behalve dat ik de trailer niet goed had aangekoppeld, was ik ook nog eens zo stom geweest de remkabel niet goed of helemaal niet vast te klikken. Nou bleef ik wel volhouden, ook al twijfelde ik allang aan mezelf, dat ik de kabel goed had vastgemaakt.
Na een tijdje toen de trailer weer gefixed was, moest ik weer met de trailer rijden. De eerste keer begon gelijk het gezeur over de rem kabel weer. En mijn vader ging me halverwege het verhaal uitleggen hoe de remkabel nou precies zn werk moest doen. En hij trok aan de kabel en trok tegelijkertijd de handrem erop. Dus ik vroeg meteen, als je er nou heel hard aan trekt, gaat de rem er dan ook op? Nee dus, daarvoor is wel wat meer gewicht nodig. Maar misschien wel als mn vader op de kabel ging staan…
Daarna stonden we een paar minuten vol verbazing naar de kabel te kijken; Hij was los geschoten!
Dus ik voelde mn hart een sprongetje maken, was dát dan in ieder geval niet mijn schuld geweest? Mijn vader had er dit keer zelf bijgestaan en zélf de kabel vastgemaakt.
Maar ook hij begon al even aan zichzelf te twijfelen, had ie echt de kabel goed vast gemaakt?
Dus nog een keer de kabel vastgemaakt en ja hoor, zelfs als je er een stevige ruk aan gaf schoot ie al los!
Daarna hebben we natuurlijk meteen de politie (onderzoeksteam) en de fabrikant ingelicht. Die zijn vrij snel daarna ook komen kijken, want dit mag natuurlijk NOOIT gebeuren!
Tijdens het onderzoek hebben we dus weer zo steeds de kabel eraf getrokken (moest op video worden vastgelegd ed) Alleen kwam mijn vader toen op het heldere idee om het ook eens te proberen dmv de trekhaak van de trailer gewoon boven die van de auto te hangen en de trailer niet vast te maken, maar alleen de remkabel en dan de auto vooruit duwen.
Geloof het of niet, door alleen de auto met 1 menskracht vooruit te duwen schoot de kabel los, en HOE gemakkelijk dat ging. Gewoon door aan de kabel te trekken moest je soms 2 of 3 keer goed trekken voor ie los was. Maar door de auto vooruit te duwen ging ie steeds opnieuw los alsof ie niet eens vast zat!
Ik had dus wel al die tijd gelijk gehad, de kabel had ik vastgemaakt! Alleen niemand snapte hoe het dan kon dat de kabel nog intact was en waarom de trailer niet op de rem was geschoten. Dus ik zou het waarschijnlijk wel niet zo goed meer weten, want wie onthoud nou van elke keer of ie de remkabel heeft vastgemaakt, wie kan dat nou zo zéker weten als de feiten, de bewijzen iets anders zeggen?
Nou ik denk dat bijna niemand kan begrijpen hoe opgelucht, blij zal ik niet zeggen, want dat was ik nog steeds niet, aangezien de helft van het ongeluk nog steeds mijn schuld was, maar hoe opgelucht ik was nadat dit hele gebeuren was vastgesteld!
En ik kon natuurlijk ook niet wachten om het hele verhaal meteen op bokt te zetten, niet alleen om de helft van de schuld van mijn schouders te laten glijden, maar ook om jullie te waarschuwen! Want het had jullie ook kunnen gebeuren!
Helaas mocht ik het nog niet op bokt zetten vanwege lopende onderzoeken ed.
Nu zijn ze er nog steeds mee bezig en wat er precies gaat gebeuren is nog niet bekend, maar ik mocht het nu in ieder geval wel op bokt zetten.
Bokt bereikt een grote groep mensen die vaak met de trailer rijden en die mensen moeten gewaarschuwd worden.
Ik mag helaas geen foto’s plaatsen van hoe het precies zit, maar ik kan het wel proberen uit te leggen.
Het is in ieder geval niet bij elke trekhaak het geval dat het zomaar kan losschieten. (Gaat om hoe de hoe de ring voor de haak van de kabel is bevestigd)
Het gaat om de manier hoe je de kabel vastmaakt. Als je de haak met de ‘opening’ naar boven om de ring klikt (dus je maakt dan een beweging van beneden naar boven om de haak vast te klikken) kan hij losschieten. Dat komt omdat de haak, als ie zo is vastgemaakt, kan gaan draaien en met de ‘opening’ tegen een gedeelte van de ring aan drukt en daardoor word de haak dus open gedrukt en schiet hij los. Maak je de kabel vast door de opening naar beneden te houden zal hij niet losschieten. Ik adviseer alleen om de kabel voor het vastmaken nog een keer om de trekhaak te draaien (in een soort ‘knoop’). Mocht ie dan toch losschieten, word ie wel op de rem getrokken doordat ie nog om de trekhaak blijft hangen.
Tot slot zal ik jullie op de hoogte houden van wat er verder nog aan word gedaan door de betrokken partijen. (Maar dat kan allemaal nog wel een tijdje duren)
(Nog even een ps je:
Na het ongeluk ben ik dus wel weer met de trailer gaan rijden. De eerste paar keren was het doodeng, alleen al met een lege trailer. Maar toen kwam het moment dat Goldy er weer in moest… Mijn vader reed de eerste keer en ik zou er naast zitten (we gingen naar de les). Toch kreeg ik het spaansbenauwd bij het idee om dr weer in de trailer te moeten zetten.
Uiteindelijk heb ik het toch gedaan. En wederom deed Goldy me versteld staan..! We hadden al wat extra hulp ingeschakeld voor t geval dat.. dus we stonden goed voorbereid op de dag dat we Goldy voor t eerst na het ongeluk weer in de trailer zouden zetten. En iedereen had ook verwacht dat het wel wat problematisch zou worden…
Maar nee hoor, hoe zenuwachtig ik ook was, Goldy liep onverstoorbaar op dr gemakje de trailer in. Alsof er nooit iets was gebeurd. En sindsdien vertel ik aan iedereen die het maar wil horen dat ik de aller-aller-aller-aller beste pony van heel de wereld heb!
En dat meen ik echt! Er is geen pony voor mij in de hele wereld die ooit weer kan tippen aan Goldy! En wat ik echt nog kwijt moet is dat het ongeluk heel k*t was om mee te maken; je wordt er zo vaak weer mee geconfronteerd en de beelden blijven in je hoofd zitten, elke keer wanneer je met de trailer rijd is er die spanning, de ontelbare keren dat je in de spiegels kijkt bij elk klein verdacht hobbeltje met je hart in je keel, maar aan de andere kant heb ik er ook hele mooie dingen voor terug gekregen. De band tussen mij en Goldy is supersterk en ik heb een hele andere kijk op de dingen gekregen, ik waardeer alles nu veel meer en ik moet zeggen, het maakt me een gelukkiger mens, door gewoon blij te zijn met wat ik heb! Door in te zien wat ik allemaal heb!
)
.
!
Dus je hoeft je niet schuldig te voelen.
(en nu nog steeds trouwens)
. Maar wat heerlijk - maar tegelijk ook een wonder - dat je pony het heeft overleefd, en alleen maar wat lichte verwondinge had, en nog geen eens een trauma! Wat een scheet is dat zeg
voor zo'n klein vrachtwagentje dat je nog net met je B mag rijden. Want ook al blijkt nu dat het ongeluk buiten jouw verantwoordelijkheid ligt, het is natuurlijk toch te gek voor woorden dat je er op zo'n manier achter moet komen
dat je die kabel niet zo maar zo moet bevestigen. Hij zou natuurlijk gewoon helemaal nevernooit mogen losschieten
(net als de rest van bokt denk ik