BELANGERIJK! vervolg op ongeluk met de trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

BELANGERIJK! vervolg op ongeluk met de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 23:24

Zoals jullie misschien wel weten, heb ik een tijdje terug een ongeluk gehad met de trailer.
Zie: [VvdD] Ongeluk gehad... trailer met paard over de kop...

Het hele verhaal blijkt echter nog een staartje te hebben.
Een van de eerste vragen die naar boven kwam, ook in het topic, was
Lovely schreef:
Ik durf het bijna niet te vragen, maar waar was je losbreekkabel???

(Heb je geen zin dit hele verhaal te lezen, lees dan aub alleen de vet gedrukte alinea!)

Ik was er 100% zeker van dat ik de kabel had vastgemaakt, maar een tijdje als het allemaal een beetje ‘vervaagd’ ga je toch twijfelen. Had ik de kabel wel goed vastgemaakt? Had ik m uberhaupt wel vastgemaakt? En hoe meer je er over nadenkt hoe schuldiger je, je gaat voelen. En dat werd ook wel duidelijk gemaakt door de meesten. Een remkabel schiet niet los als je die goed hebt vastgemaakt. Daar was iedereen het over eens. Niemand zei het letterlijk, maar indirect werd wel duidelijk gemaakt dat, behalve dat ik de trailer niet goed had aangekoppeld, was ik ook nog eens zo stom geweest de remkabel niet goed of helemaal niet vast te klikken.
Nou bleef ik wel volhouden, ook al twijfelde ik allang aan mezelf, dat ik de kabel goed had vastgemaakt.

Na een tijdje toen de trailer weer gefixed was, moest ik weer met de trailer rijden. De eerste keer begon gelijk het gezeur over de rem kabel weer. En mijn vader ging me halverwege het verhaal uitleggen hoe de remkabel nou precies zn werk moest doen. En hij trok aan de kabel en trok tegelijkertijd de handrem erop. Dus ik vroeg meteen, als je er nou heel hard aan trekt, gaat de rem er dan ook op? Nee dus, daarvoor is wel wat meer gewicht nodig. Maar misschien wel als mn vader op de kabel ging staan…
Daarna stonden we een paar minuten vol verbazing naar de kabel te kijken; Hij was los geschoten!
Dus ik voelde mn hart een sprongetje maken, was dát dan in ieder geval niet mijn schuld geweest? Mijn vader had er dit keer zelf bijgestaan en zélf de kabel vastgemaakt.
Maar ook hij begon al even aan zichzelf te twijfelen, had ie echt de kabel goed vast gemaakt?
Dus nog een keer de kabel vastgemaakt en ja hoor, zelfs als je er een stevige ruk aan gaf schoot ie al los!

Daarna hebben we natuurlijk meteen de politie (onderzoeksteam) en de fabrikant ingelicht. Die zijn vrij snel daarna ook komen kijken, want dit mag natuurlijk NOOIT gebeuren!
Tijdens het onderzoek hebben we dus weer zo steeds de kabel eraf getrokken (moest op video worden vastgelegd ed) Alleen kwam mijn vader toen op het heldere idee om het ook eens te proberen dmv de trekhaak van de trailer gewoon boven die van de auto te hangen en de trailer niet vast te maken, maar alleen de remkabel en dan de auto vooruit duwen.
Geloof het of niet, door alleen de auto met 1 menskracht vooruit te duwen schoot de kabel los, en HOE gemakkelijk dat ging. Gewoon door aan de kabel te trekken moest je soms 2 of 3 keer goed trekken voor ie los was. Maar door de auto vooruit te duwen ging ie steeds opnieuw los alsof ie niet eens vast zat!

Ik had dus wel al die tijd gelijk gehad, de kabel had ik vastgemaakt! Alleen niemand snapte hoe het dan kon dat de kabel nog intact was en waarom de trailer niet op de rem was geschoten. Dus ik zou het waarschijnlijk wel niet zo goed meer weten, want wie onthoud nou van elke keer of ie de remkabel heeft vastgemaakt, wie kan dat nou zo zéker weten als de feiten, de bewijzen iets anders zeggen?
Nou ik denk dat bijna niemand kan begrijpen hoe opgelucht, blij zal ik niet zeggen, want dat was ik nog steeds niet, aangezien de helft van het ongeluk nog steeds mijn schuld was, maar hoe opgelucht ik was nadat dit hele gebeuren was vastgesteld!

En ik kon natuurlijk ook niet wachten om het hele verhaal meteen op bokt te zetten, niet alleen om de helft van de schuld van mijn schouders te laten glijden, maar ook om jullie te waarschuwen! Want het had jullie ook kunnen gebeuren!
Helaas mocht ik het nog niet op bokt zetten vanwege lopende onderzoeken ed.
Nu zijn ze er nog steeds mee bezig en wat er precies gaat gebeuren is nog niet bekend, maar ik mocht het nu in ieder geval wel op bokt zetten.
Bokt bereikt een grote groep mensen die vaak met de trailer rijden en die mensen moeten gewaarschuwd worden.
Ik mag helaas geen foto’s plaatsen van hoe het precies zit, maar ik kan het wel proberen uit te leggen.

Het is in ieder geval niet bij elke trekhaak het geval dat het zomaar kan losschieten. (Gaat om hoe de hoe de ring voor de haak van de kabel is bevestigd)
Het gaat om de manier hoe je de kabel vastmaakt. Als je de haak met de ‘opening’ naar boven om de ring klikt (dus je maakt dan een beweging van beneden naar boven om de haak vast te klikken) kan hij losschieten. Dat komt omdat de haak, als ie zo is vastgemaakt, kan gaan draaien en met de ‘opening’ tegen een gedeelte van de ring aan drukt en daardoor word de haak dus open gedrukt en schiet hij los. Maak je de kabel vast door de opening naar beneden te houden zal hij niet losschieten. Ik adviseer alleen om de kabel voor het vastmaken nog een keer om de trekhaak te draaien (in een soort ‘knoop’). Mocht ie dan toch losschieten, word ie wel op de rem getrokken doordat ie nog om de trekhaak blijft hangen.

Tot slot zal ik jullie op de hoogte houden van wat er verder nog aan word gedaan door de betrokken partijen. (Maar dat kan allemaal nog wel een tijdje duren)

(Nog even een ps je:
Na het ongeluk ben ik dus wel weer met de trailer gaan rijden. De eerste paar keren was het doodeng, alleen al met een lege trailer. Maar toen kwam het moment dat Goldy er weer in moest… Mijn vader reed de eerste keer en ik zou er naast zitten (we gingen naar de les). Toch kreeg ik het spaansbenauwd bij het idee om dr weer in de trailer te moeten zetten.
Uiteindelijk heb ik het toch gedaan. En wederom deed Goldy me versteld staan..! We hadden al wat extra hulp ingeschakeld voor t geval dat.. dus we stonden goed voorbereid op de dag dat we Goldy voor t eerst na het ongeluk weer in de trailer zouden zetten. En iedereen had ook verwacht dat het wel wat problematisch zou worden…
Maar nee hoor, hoe zenuwachtig ik ook was, Goldy liep onverstoorbaar op dr gemakje de trailer in. Alsof er nooit iets was gebeurd. En sindsdien vertel ik aan iedereen die het maar wil horen dat ik de aller-aller-aller-aller beste pony van heel de wereld heb! Haha! En dat meen ik echt! Er is geen pony voor mij in de hele wereld die ooit weer kan tippen aan Goldy!

En wat ik echt nog kwijt moet is dat het ongeluk heel k*t was om mee te maken; je wordt er zo vaak weer mee geconfronteerd en de beelden blijven in je hoofd zitten, elke keer wanneer je met de trailer rijd is er die spanning, de ontelbare keren dat je in de spiegels kijkt bij elk klein verdacht hobbeltje met je hart in je keel, maar aan de andere kant heb ik er ook hele mooie dingen voor terug gekregen. De band tussen mij en Goldy is supersterk en ik heb een hele andere kijk op de dingen gekregen, ik waardeer alles nu veel meer en ik moet zeggen, het maakt me een gelukkiger mens, door gewoon blij te zijn met wat ik heb! Door in te zien wat ik allemaal heb! )

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 00:09

wat zal jij je opgelcuht voelen! en wat een grove fout van de fabrikant of van de fabrikant van de trekhaak of ja hoe die ring vastzit zegmaar...
welk merk en type trailer heb je?

jammer dat je geen foto's mag plaatsen, had t duidelijker gemaakt, moest nu hard nadenken hoe het plaatje eruit zou zien zegmaar

iig goed dat je dit op bokt zet!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 00:16

Jeetje, idd haast niet te geloven dat een kabel zo makkelijk los kan schieten, als je de kabel op de "verkeerde" manier bevestigd Scheve mond .
Ik zal morgen meteen zelf eens testen hoe ik de kabel vast maak.

Ik denk dat het merk/type trailer hier niet zoveel terzake doet; het gaat hier meer om de manier waarop je de losbreekkabel bevestigd!

Gelukkig is het bij jullie allemaal nog "goed" afgelopen en ik hoop dat er door jouw bijdrage hier, dit soort ongelukken vermeden kunnen worden. Ik kan me levendig voorstellen dat je je nu toch opgelucht voelt, dat dit drama niet jouw "schuld" is geweest Lachen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 00:23

Ik kan me goed voorstellen dat je toch nog opgelucht bent hierover, ik hoop alleen dat je je niet door mij rot hebt gevoeld Scheve mond. Het is een vervelende vraag, maar ik ben juist blij dat je uiteindelijk met dit antwoord bent gekomen, ik denk dat elke trailerbestuurder er heel veel aan heeft.
Verder ben ik erg blij dat Goldy er geen naar trauma aan over heeft gehouden, wat een superdier.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 01:03

Lovely"]
ik hoop alleen dat je je niet door mij rot hebt gevoeld Scheve mond.
[/quote]

Nee, jij was alleen de eerste die met de vraag kwam dus heb ik jou gequote Knipoog Dus je hoeft je niet schuldig te voelen.
irl was die vraag ook al veel eerder gesteld.

[quote="Lovely schreef:
wat een superdier.

En, Goldy is inderdaad een superdier, ik zal altijd bewondering blijven houden voor de manier waarop zij zich gedroeg na het ongeluk! Lovers (en nu nog steeds trouwens)

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 02:45

goldy is inderdaad een super pony want heel veel paarden zouden nog niet meer in de buurt komen van de trailer !
je hoeft je niet schuldig te voelen want je bent toen met je trailer vertrokken met het idee dat alles wel goed vast zat ! telkens je begint na te denken over dat het veel erger had kunnen zijn moet je die gedachten stop toe roepen en die negatieve gedachte vervangen door de positieve gedachte ! de positieve gedachte is dat goldy niets erg heeft en dat de band tussen jullie nog veel sterker is geworden !

je mag trots zijn op zon super pony !

nog veel succes gewenst met goldy en geniet van het leven , je hebt inderdaad 8 engelbewaarders boven jullie hoofd gehad en daardoor moet je uit deze ervaring leren en het positieve van deze ervaring inzien ( de ongelooflijk sterke band tussen jou en je pony is nog verbeterd door deze ervaring )

groetjes

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 07:56

Wat een opluchting voor jou!!!! Ik zou met net zo gevoeld hebben, en heel erg bedankt dat je het op Bokt hebt gezet, ik maak de rem kabel nu zeker zo vast als jij hebt beschreven!!!
En je hebt echt een superpony dat ze de trailer nog zo oploopt!!!

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:37

Nou als eerste heb jij echt een supersuperpony zeg!
En tja na je verhaal gelezen te hebben check ik voortaan toch we 3 keer hoor, nu nog proberen uit te vinden wat je precies bedoeld want het is moeilijk uitleggen zonder fotoos maar ik denk wel dat ik je begrijp.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:55

s
Laatst bijgewerkt door janna op 11-06-22 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:07

Bedankt voor je bericht. Ik ga het vanmiddag meteen thuis controleren.

Het is erg vervelend voor jou dat je eerst dit ongeluk moest meemaken voordat je de oorzaak te weten bent gekomen, maar ik denk dat je er heel goed aan hebt gedaan om het hier neer te zetten. Je staat er bijna nooit bij stil..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:16

*volcano*"]
[quote="Lovely"]
ik hoop alleen dat je je niet door mij rot hebt gevoeld Scheve mond.
[/quote]

Nee, jij was alleen de eerste die met de vraag kwam dus heb ik jou gequote Knipoog Dus je hoeft je niet schuldig te voelen.
irl was die vraag ook al veel eerder gesteld.

[quote="Lovely schreef:
wat een superdier.

En, Goldy is inderdaad een superdier, ik zal altijd bewondering blijven houden voor de manier waarop zij zich gedroeg na het ongeluk! Lovers (en nu nog steeds trouwens)
[/quote]
Gelukkig maar.

Ik heb Goldy wel eens gezien en het is echt een leuk dier en met zo'n karakter ook nog.

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:31

Ik heb nu net pas je hele verhaal voor het eerst gelezen, en ik heb het er koud van gekregen. Je allerergste nachtmerrie Huilen . Maar wat heerlijk - maar tegelijk ook een wonder - dat je pony het heeft overleefd, en alleen maar wat lichte verwondinge had, en nog geen eens een trauma! Wat een scheet is dat zeg Lovers ! Maarre.... dit is echt mijn schrikbeeld hè!! Ik ben daar altijd zo bang voor. Ik ben laatst gezakt voor mijn E. Misschien laat ik het maar zo en ga ik heeeeeeeeeel lang sparen Clown voor zo'n klein vrachtwagentje dat je nog net met je B mag rijden. Want ook al blijkt nu dat het ongeluk buiten jouw verantwoordelijkheid ligt, het is natuurlijk toch te gek voor woorden dat je er op zo'n manier achter moet komen Boos! dat je die kabel niet zo maar zo moet bevestigen. Hij zou natuurlijk gewoon helemaal nevernooit mogen losschieten , als je hem hebt vastgemaakt. Een harpsluiting van sterk staal zou veel beter werken dan zo'n gewoon haakje denk ik.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:43

Wat raar dat je geen foto's mag plaatsen zeg. Willen ze soms nog meer processen aan hun broek krijgen???
Super dat je ons in elk geval zo op de hoogte probeert te houden en het probeert uit te leggen.
En je hebt indd een super-pony! Wat een vertrouwen moet Goldy hebben in jou!!!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:59

Wat moet dat een opluchting geweest zijn Ach gut

En goed dat je het hier nu even neerzet. Ik ga gelijk mijn trailer testen dit weekend (net als de rest van bokt denk ik Knipoog )

Goldy is inderdaag geweldig! Dat ze zo ff de trailer in loopt Cool

Ze blijven je verbazen Lovers

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:02

Rosanna schreef:
Hij zou natuurlijk gewoon helemaal nevernooit mogen losschieten , als je hem hebt vastgemaakt. Een harpsluiting van sterk staal zou veel beter werken dan zo'n gewoon haakje denk ik.

Nee, dat klopt niet.
Het is de bedoeling dat de kabel stevig genoeg vast zit om de trailer op de rem te kunnen trekken bij losbreken van de auto, maar daarna moet de kabel wel degelijk los komen van de auto, anders sleurt je trailer er aan het kabeltje nog achteraan.... Die kabels zitten vast met een breek-oog, berekend op een bepaalde treksterkte, genoeg om de rem erop te trekken, daarna schieten ze los door de kracht van de trailer op de rem. Met je handen trek je zo'n oog niet kapot hoor!

Waar het hier om gaat, is dat bij verkeerd bevestigen de kabel te snel los schiet, nog voordat de trailer op de rem getrokken is en dat is natuurlijk hartstikke gevaarlijk!

Goed dat je dit hier neer zet, ik snap heel goed wat je bedoelt en zal er voortaan zeker op letten!

Wat je mensen ook wel eens ziet doen is de kabel gewoon in een lus om de trekhaak leggen en daarna weer op zichzelf vastklippen. Ook zeker niet doen!!! Het schijnt nog wel eens te gebeuren dat de kogel van de trekhaak afbreekt en dan schiet je kabel er dus ook zo af...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:25

Ben ik dan de enige die zo blonT is dat ik niets van de uitleg snap??
Ik begrijp echt niet welke bevestiging en welk haakje je bedoelt.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:29

Ik ga vanmiddag gelijk kijken hoe het bij mijn trailer zit en hoe ik dat ding vast maak. Het is in ieder geval iets waar ik in de toekomst op moet gaan letten.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:56

Fitzroy schreef:
Ben ik dan de enige die zo blonT is dat ik niets van de uitleg snap??
Ik begrijp echt niet welke bevestiging en welk haakje je bedoelt.

Me too..
Hoewel ik snap et haakje wel nog, maar vat em niet hoe en waar ie vastgemaakt moet worden?
Misschien een fotootje erbij?

Verder wil ik idd ff zeggen hoe blij dat ik voor je ben, dat alles toch nog goed afgelopen is en dat jij en Goldy, buiten de behoorlijke schrik, er niets aan overgehouden hebben!
Goldy is een kanjer!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:22

@Volcano: wat een geluk heb jij gehad! Fijn dat je pony er geen trauma's aan over hebt gehouden.

Volcano schreef:
Citaat:
Ik adviseer alleen om de kabel voor het vastmaken nog een keer om de trekhaak te draaien (in een soort ‘knoop’). Mocht ie dan toch losschieten, word ie wel op de rem getrokken doordat ie nog om de trekhaak blijft hangen.

en Margreet schreef:
Citaat:
Waar het hier om gaat, is dat bij verkeerd bevestigen de kabel te snel los schiet, nog voordat de trailer op de rem getrokken is en dat is natuurlijk hartstikke gevaarlijk!

Goed dat je dit hier neer zet, ik snap heel goed wat je bedoelt en zal er voortaan zeker op letten!

Wat je mensen ook wel eens ziet doen is de kabel gewoon in een lus om de trekhaak leggen en daarna weer op zichzelf vastklippen. Ook zeker niet doen!!! Het schijnt nog wel eens te gebeuren dat de kogel van de trekhaak afbreekt en dan schiet je kabel er dus ook zo af...

Ter info: Ik weet niet of jullie het nu over hetzelfde hebben, maar een kennis had het kabeltje ook een extra rondje om de trekhaak gedaan (voor 'stevigheid') maar die kreeg bij een politiecontrole hier echt een fikse boete voor! Het is blijkbaar niet alleen gevaarlijk maar ook *strafbaar* (klinkt dat zwaar).

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:53

Nee, we hebben het niet over hetzelfde. Volcano bedoelt een slagje om de trekhaak leggen en dan nog op het door voor bedoelde oogje vastklippen, daar is niks mis mee lijkt me.
Ik bedoelde de kabel alleen maar om de trekhaak leggen en dan weer op zichzelf vastklippen, dus niet op het oogje en dat moet je dus echt niet doen!!! Is mij bekend ja dat je daar een boete voor kan krijgen én terecht. Of dat ook opgaat voor wat volcano omschrijft weet ik niet, lijkt me haast van niet.
Maar als je de kabel goed vastmaakt aan het juiste oogje, dan is dat ook niet nodig.

Ook iets om in de gaten te houden trouwens: bij sommige auto's zitten er 2 oogjes: eentje op de trekhaak zelf, aan de onderkant, en eentje verder naar voren, op het chassis van de auto. Altijd de voorste pakken dan, ook altijd moet je dan even half onder de auto hangen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:19

tjee zeg, ongelooflijk !!! Ik doe het haakje dus ook altijd verkeerd vastmaken en zal er dus zeker voortaan op letten dat ik hem van boven naar beneden vastmaak. (snap je uitleg precies).........verder super dat je weer trailer rijdt en dat je paardje er nog ingaat, !!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:02

Je vertelt niks nieuws hoor. Ik bedoel: De remkabel kan wel degelijk los gaan onder het rijden. Dit is persoonlijke jarenlange ervaring. Ik heb meerdermalen meegemaakt dat de kabel los lag bij aankomst, terwijl ik 200% zeker weet dat ie bij vertrek vast zat; aankoppelen doe ik ALTIJD zelf.
Dat je aan jezelf twijfelt, snap ik wel en dat je soort van opgelucht was na die ontdekking is niet meer dan logisch, maar met mijn ervaring vraag ik me dus wel af of je het echt vergeten bent.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:13

Rosanna schreef:
<knip>
Ik ben laatst gezakt voor mijn E. Misschien laat ik het maar zo en ga ik heeeeeeeeeel lang sparen Clown voor zo'n klein vrachtwagentje dat je nog net met je B mag rijden.<knip>

Spaar dan iets langer door en ga voor je C-rijbewijs met bijbehorende auto. Is goedkoper en je bent tenminste ECHT veilig bezig, i.p.v. dat gepruts in de marge van je, te weinige, laadvermogen!!
Ben wijs en wil niet bij die sukkels horen, tenzij je je een van die weinige goede kunt veroorloven (> 40.000 euro)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:19

Mij is bij mijn E achter B geleerd dat het kabeltje èn om de kogel èn door het oogje moet, klopt dit dan wel? Ik heb het zo geleerd, maar merk wel dat het kabeltje daarvoor vrij kort is.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 17:14

Ik zal nog een keer vragen of ik niet een paar foto's kan plaatsen ter verduidelijking van het verhaal.

@ ikke, ik was heel zeker dat ik de kabel had vastgemaakt Scheve mond Maar ja, als iedereen tegen je begint te zeggen dat het bijna onmogelijk is dat de kabel vast zat, omdat de kabel nog intact was en de rem er niet op was getrokken, dan ga je na een tijdje, wel twijfelen.
Gewoon onder het rijden is de kabel bij mij ook nog nooit losgegaan en jaren lange ervaring heb ik ook niet, ik heb mn B + E rijbewijs nu ongeveer een jaar. En ik bevestigde de kabel op de manier zoals die me geleerd is met het rijbewijs, zoals iedereen het leert dus.