Natural horsemanship......effectief of modegril?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:13

Ik deed met die Welsh van mij ook een join up, maar zou dat echt niet bij elk paard aandurven. Je hoeft er maar 1 te hebben die het gevecht aandurfd...
En als ik buiten ging rijden ging er gewoon een slof aan als noodrem.
Het gaat er mij om dat een paard in de omgang gewoon rekening met je houdt. Ik heb een bloedhekel aan paarden, die niet willen blijven staan als ik borstel of opzadel of door je heen lopen.
Dus bij mij ligt NH en opvoeding heel dicht bij elkaar.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:21

sterker nog de basis van NH = opvoeding (of andersom *LOL* )

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:28

och ja, aan dat hoefijzer gedoe erger ik me ook,
kennis van ons: dat is niet natuurlijk, in het wild lopen ze ook zonder hoefijzers.

ja, denk ik dan, maar in het wild hebben ze geen geasfalteerde wegen.

Mer1980

Berichten: 18884
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:40

Magreet zet het precies neer zoals ik erover denk. heb ik niets meer aan toe te voegen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:48

Zolang alle dingen die "anders" zijn, allemaal op een grote hoop worden gegooit (of het nou bekappen of nh is), heeft het niet zoveel nut om hierop te reageren, dat ga ik dus ook maar niet doen. Lips are sealed

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:04

nou ik vind het NH niet commercieel hoor, teminste er zijn wel ineens veel mensen die het doen maar dat zijn vaak de mensen die het een paar maanden vol houden en er dan weer mee stoppen.
Ik deed er eigenlijk al aan voordat ik echt wist wat het was, toen ik er meer over hoorde wist ik eigenlijk pas dat ik al een beetje daarmee bezig was en ben er verder mee gaan leren.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:59

Beter dan Margreet kan ik het niet uitleggen.
Ik doe niet aan NH
Ik doe aan gezond verstand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:18

Concorde schreef:
Beter dan Margreet kan ik het niet uitleggen.


Ik eigenlijk ook niet, mijn mening is precies dezelfde.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:20

NH is toch eigenlijk gezond verstand?
Beetje logisch denkend mens begrijpt toch dat het voor een paard makkelijker en duidelijker is als ie ook als paard wordt behandeld en benaderd.
Alleen heeft iemand die logica ineens NH genoemd.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 23:25

Dat artikel stond ik bit. Ik vond dat er wel een kern van waarheid in zat. Maar om NH nou paardenfluisteren te noemen??? Beetje beledigend. Ik gebruik onderdelen van NH (emiel voest en hempfling) voor de africhting, maar niet alles tot in detail.


blz 14 en 15 van nr. 113

'Paardenfluisteraars'
(...)
Ze omringen zich met aanhangers en creeëren zo een eigen wereldje. In dat wereldje groieen de fluisteraars uit tot goeroe, tot een soort god. Hun boodschap wordt de enige ware en alle andere manieren van paardrijken op de wereld zijn fout.
(...)
Een van de redenen van de grote populariteit van NH is het feit dat veel ruiters denken dat de traditionele Engelse rijkunst de paarden met een bepaalde mate van geweld tot submissie dwingt. Dat is in de praktijk misschien zo, maar volgens de achterliggende gedachte niet.
(...)
Dat paardrijden hoofdzakelijk vanuit kleine gewichthulpen vanuit de zit gebeurt, weten niet veel ruiters meer. Als ruiters dan ook nog eens tegen problemen aanlopen resulteert dat in ongeduld, onbegrip en soms vormen van geweld.
(...)
Erger, een ruiter twee jaar lang via de longeerlessen laten voelen hoe het paard beweegt, voodat hij of zij zelf mag sturen, is een utopie en wordt alleen nog maar gebruikt om ruiters van de spaanse rijschool op te leiden.
(...)
Geen manegeruiter die het pikt dat hij twee jaar zonder teugels moet rijden
(...)
mannen als parelli hebben hele opleidingssystemen ontwikkeld tot en met een parelli-universiteit aan toe, waarme ze bakken met geld verdienen.
(...)
NH leer je niet uit een boekje of van een video, terwijl dat de middelen zijn waarme de fluisteraars de meeste zieltjes winnen.
(...)
De waarde van paardenfluisteraars en de waarde van hun boodschap is net zo groot als de waarde van de gedachte binnen de traditionele rijkunst.


Ik kan niet het hele artikel overtypen, maar de strekking is ongeveer dat er niks mis is met de traditionele rijkunst. Alleen dat die nu uit zijn verband wordt getrokken en dat NH hier op inspeelt. Daar hebben ze wel gelijk in, maar om het nou meteen tot sekte-achtig iets te bestempelen!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 00:18

ik ben een paardenfluisteraar en als ze me niet horen dan schreeuw ik.....

veel mensen hebben het gevoel niet of leren niet om te voelen..
dat voelen is zowel onder het zadel als naast het paard...observeren en reageren.
Als 1 methode niet lukt dan de volgende met als doel super snel succes boeken.
waarbij je te maken met levende wezens met verschillende karakters waarbij vaak meer geduld nodig is of een combinatie van verschillende methodes (dus voelen)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 06:00

Het gaat ook wel ver om de traditionele rijkunst te verwerpen als slecht.
Als ik naar de kür van Anky op de OS kijk en naar die van de rest daar zie ik absoluut geen gestresste paarden, die elk moment kunnen instorten.

De dieren glimmen je tegemoet en hebben zo veel uitstraling, dat kan dan toch niet verkeerd zijn.

NH leer je ook niet van een videoband of uit een boek.
Ik heb door het boek van Monty Roberts geleed waar ik op moet letten, maar uiteindelijk heb ik het van de paarden geleerd. Ik zie mezelf ook niet als volleerd NH-er die inmiddels zelf wel clinics kan gaan houden, asjeblieft niet. Elk paard is anders en van elk paard leer je.

Krijg ook steeds wat meer moeite met de term NH, omdat het echt zo'n hype is geworden en er veel mensen op een gevaarlijke manier met hun paard bezig zijn na het kijken van 1 video.

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 08:55

Kijk dat bedoel ik dus. Die mensen weten dus niet goed waar ze mee bezig zijn. Na 1 video weet je nog helemaal niets en dan willen ze het zelf uit te proberen en dan gaat het niet. Mensen die staan te kijken hebben zoiets van: Is dit nu NH? En dan de softy's niet te vergeten. NH is wel degelijk opvoeden. Ik zou dus echt niet overstraat gaan met een niet opgevoed paard. Moet er niet aan denken wat voor ongelukken er dan zouden gebeuren.
Wat ik ook zo raar vind is dat NH meteen in verband wordt gebracht met geen dekens en geen hoefijzers. Klopt wel dat veel NH mensen zo denken.
Mijn paard heeft geen dekens op, omdat zij het gewoon niet nodig heeft. In al die tijd dat we haar hebben is ze nog nooit verkouden of iets dergelijks geweest. Ze staat de hele dag op de wei en ze heeft een stal om in te gaan staan als ze het te koud of te nat zou vinden. Maar meestal gaat ze gewoon met haar kont tegen de wind in staan. het scheelt natuurlijk wel dat ik geen wedstrijden rijd dus ik zit er niet zo mee dat ze een dikke wintervacht ontwikkelt.
Verder staat ze ook zonder ijzers, maar ik heb wel een gewone (goede) smid die haar op een normale manier bekapt. Zij heeft gewoon goede hoeven en heeft geen ijzers nodig. Mocht ik merken of de hoefsmid dat het wel nodig is, dan komen die dingen er gewoon onder. Ja het klopt dat de paarden in het wild geen ijzers hebben. Ze hebben daar geen asfalt maar rotsachtige ondergrond Knipoog . Alleen ze vergeten 1 ding. De paarden die in het wild slechte/mindere hoeven hebben gaan gewoon dood. Die kunnen niet mee met de kudde en dan wordt je opgevreten. Daarom kwamen die onderzoekers alleen maar paarden tegen met goede hoeven. Onze paarden gaan niet dood als ze hoeven hebben van mindere kwaliteit. Dus volgens mij zijn er paarden die het wel nodig hebben.
Als ik een nieuw paard zou kopen dan zou ik wel eerst proberen of ie zonder ijzers door het leven kan, maar anders komen er toch echt ijzers onder.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:00

mandybeauty kan het niet beter verwoorden!

Mijn eene dame staat me ijzers..de andere krijgt hoefschoenen (wegens zeer slechte hoeven)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:00

Bij studies door Strasser, naar paarden in het wild. Bleek dat paarden nooit overleden aan hoefproblemen!! Maar aan andere dingen.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:41

Arabesk schreef:
Bij studies door Strasser, naar paarden in het wild. Bleek dat paarden nooit overleden aan hoefproblemen!! Maar aan andere dingen.


Nee, dat zegt ze ook niet. Een paard kan door kreupelheid aan de hoeven (niet weg kunnen rennen dus) toch opgegeten worden? Dan is de oorzaak niet direct, maar wel indirect slechte hoeven. Je kan mij niet vertellen dat alle wilde paarden altijd gezond en met goede hoeven worden geboren.

Ik denk er ongeveer hetzelfde over als Margreet & Mandy, alleen 'longeer' ik mijn paard gewoon in de bak zonder afgezet stukje en als ie de andere kant op moet wijs ik met de arm zonder zweep.

Ik zie om me heen (vooral op de stal waar ik nu sta) zulke paardenleken, ik noem ze in mijn hoofd ook "idioten" je wil het niet weten.
Zij gaan dus idd nog op een hele 'ouderwetse' manier met paarden om en denken vooral vanuit zichzelf ipv vanuit het paard.
Ik denk altijd bij mezelf (nog voordat ik ooit van NH had gehoord)
"de dag dat ik mijn paard paard liet zijn, heb ik een braaf, leuk paard gekregen"
Ik hoop dat ik het nu duidelijk zeg, maar mijn paard was vroeger echt heel klierig en liep zo over je heen. Ik heb het tot mijn grote spijt geprobeerd met schoppen&slaan (wist ik veel, iedereen zei het) en pas op de dag dat ik dat liet gaan en op een soort "eigen manier" met mijn paard om ben gegaan, is de relatie 500% verbeterd.
Later heb ik hier & daar wat gelezen over NH en toen dacht ik: dat is grappig! sommige dingen doe ik al!
Maar andere dingen denk ik niet dat ik ooit zal kunnen. Zonder teugels rijden ofzo. Of los achter me aan lopen. Ik heb daar een veel te slim paard voor. En dat terwijl ik kan zeggen dat ik echt het liefste en braafste paard op stal heb nu, die netjes aan een los touwtje meeloopt, hij vertrouwt mij met rare dingen. Op stal krijg ik echt télkens de vraag: "als ik de kraan aanzet, schrikt ie dan niet?" Nee hij schrikt niet. "kan je hem zomaar met Veerust inspuiten zonder dat ie schrikt?" Natuurlijk kan ik dat. In het donker, als het moet.
Ik vind dat het een kwestie van vertrouwen en opvoeden is en het klinkt heel bot, maar zodra ik iemand hoor zeggen: "nou, ik kan mijn paard écht niet met een spuitbus inspuiten, dan springt ie weg" dan is het eerste dat ik denk: "dus dan heb jij niet bewezen aan je paard dat ie je kan vetrouwen, ligt niet aan het paard, ligt aan jou"

Ik vind de discussie over NH af en toe wel teveel doorslaan idd. Ik durf nu die term NH ook niet teveel meer te gebruiken. Want ik ben niet 100% Pat Parelli, ik doe geen "games" en ik heb geen carrotstick of touwhalster.
Of de discussie over dekens en ijzers, bijvoorbeeld.

Ik kreeg gisteren de vraag: "wat vind jij, moet ik al een deken op doen?" bij een pony die nieteens bereden wordt en al een wintervacht als een ijsbeer heeft.
Mijn mening was wél: "joh, je pony heeft het heus niet koud hoor, ik vind een deken alleen nodig als je wedstrijden rijdt of intensief traint en geen wintervacht wilt, of als je 'm scheert. Anders niet hoor, vind ik"
"Ja, maar ik ben bang dat ie het koud krijgt anders..."

Nou, ja dan denk ik dus: "verdiep je eens in het hoe, wat en waarom van een paard" en dan zijn de ideeën van NH en Natuurlijk paarden houden nieteens zo verkeerd.
Maar om mij nou meteen een dierenbeul te noemen omdat ik mijn paard op ijzers heb staan en na het rijden de vacht een beetje "help" door er een kwartiertje een fleece op te gooien?

Dus over de hele discussie: "NH een modegril?" denk ik: het is goed, dat de gevestigde paardenwereld eens wakker geschud wordt en na gaat denken, maar we moeten niet doorslaan en met zijn allen een stel goeroes achterna gaan lopen zonder dat we eigenlijk weten waar we mee bezig zijn. Maar ja, mensen zijn mensen en die zullen altijd zoiets gaan doen. Over 10 jaar is er weer wat anders uitgevonden, dan hangt iedereen NH in de wilgen ("dierenbeulen die NH-ers!") en rennen we weer achter het volgende aan. Terwijl degenen die hun eigen koers toch al bepaalden, kijken wat ze hier weer uit mee willen nemen en verder hun eigen ding doen.
Laatst bijgewerkt door Nic op 11-10-04 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:41

Arabesk schreef:
Bij studies door Strasser, naar paarden in het wild. Bleek dat paarden nooit overleden aan hoefproblemen!! Maar aan andere dingen.


ik neem aan dat dit een reactie is op mijn stukje. Aan wat voor dingen overleden ze dan? En ik vraag me af hoe ze kunnen bewijzen dat de paarden niet aan hoefproblemen zijn gestorven. Mijn redenatie was gewoon, dat wanneer een paard slechte hoeven heeft, het niet goed meekan met de kudde waardoor het dus een makkelijke prooi wordt voor roofdieren. Een kudde aanvallen is moeilijker en gevaarlijker dan een paard alleen. Maar ik ben benieuwd naar Strasser zijn argumenten.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:48

Nicolletje schreef:
Zij gaan dus idd nog op een hele 'ouderwetse' manier met paarden om en denken vooral vanuit zichzelf ipv vanuit het paard.


de ouderwetse manier is juist wat tegenwoordig vaak als NH wordt betiteld *LOL* Echte paardenmensen die met gezond verstand met paarden omgaan, en die zijn er helaas tegenwoordig te weinig.

Citaat:
Maar andere dingen denk ik niet dat ik ooit zal kunnen. Zonder teugels rijden ofzo. Of los achter me aan lopen. Ik heb daar een veel te slim paard voor. En dat terwijl ik kan zeggen dat ik echt het liefste en braafste paard op stal heb nu, die netjes aan een los touwtje meeloopt, hij vertrouwt mij met rare dingen. Op stal krijg ik echt télkens de vraag: "als ik de kraan aanzet, schrikt ie dan niet?" Nee hij schrikt niet. "kan je hem zomaar met Veerust inspuiten zonder dat ie schrikt?" Natuurlijk kan ik dat. In het donker, als het moet.
Ik vind dat het een kwestie van vertrouwen en opvoeden is en het klinkt heel bot, maar zodra ik iemand hoor zeggen: "nou, ik kan mijn paard écht niet met een spuitbus inspuiten, dan springt ie weg" dan is het eerste dat ik denk: "dus dan heb jij niet bewezen aan je paard dat ie je kan vetrouwen, ligt niet aan het paard, ligt aan jou"


helemaal mee eens! Maar dat vind ik dus geen NH, dat vind ik de normaalste zaak van de wereld. Zonder teugels rijden heb ik nooit geprobeerd, maar los achter je aanlopen (naar stal bijvoorbeeld ) , inspuiten en al dat sooort dingen leer je ze gewoon tijdens de dagelijkse omgang.
Citaat:
Ik vind de discussie over NH af en toe wel teveel doorslaan idd. Ik durf nu die term NH ook niet teveel meer te gebruiken. Want ik ben niet 100% Pat Parelli, ik doe geen "games" en ik heb geen carrotstick of touwhalster.


Ik denk dat jij gewoon - net als Margreet en ik en heel veel anderen - gewoon met gezond verstand met je paard omgaat.


Citaat:
Dus over de hele discussie: "NH een modegril?" denk ik: het is goed, dat de gevestigde paardenwereld eens wakker geschud wordt en na gaat denken, maar we moeten niet doorslaan en met zijn allen een stel goeroes achterna gaan lopen zonder dat we eigenlijk weten waar we mee bezig zijn.

ik denk niet dat het om de gevestigde paardenwereld gaat, ik denk dat dit met name nieuwkomers op paardengebied betreft.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:55

mandybeauty schreef:
ik neem aan dat dit een reactie is op mijn stukje. Aan wat voor dingen overleden ze dan? En ik vraag me af hoe ze kunnen bewijzen dat de paarden niet aan hoefproblemen zijn gestorven. Mijn redenatie was gewoon, dat wanneer een paard slechte hoeven heeft, het niet goed meekan met de kudde waardoor het dus een makkelijke prooi wordt voor roofdieren. Een kudde aanvallen is moeilijker en gevaarlijker dan een paard alleen. Maar ik ben benieuwd naar Strasser zijn argumenten.


Geen van de levende paarden of de dode paarden had HKO (rontgen neem ik aan) of andere dingen. Strasser is een zij, dacht ik. Google anders ff, ik had het ergens gelezen op één van de strasser site's.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:20

Ik zie nu echt allemaal dingen die met NH te maken hebben ook van mensen die zeggen dat ze niet aan NH doen....maar doen het toch.

Is er wel iemand die kan uitleggen wat echt NH is volgens mij zien veel mensen het verkeerd wat echt NH is...dat is het punt gewoon.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:24

en dat is nou juist mijn punt. Ik doe een heleboel al heel erg lang, en nou plakt men daar ineens het labeltje NH op. Nee, ik doe NIET aan NH, NH-ers doen hetzelfde wat ik - en zeer veel anderen - al jaren doen.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:27

Nou, wat ikzelf nu als NH bestempel, is het gericht oefenen van de disciplines die vooral de hier bekende goeroes opdragen om te doen/ demonstreren in hun video.

Dat krijgt van mij tegenwoordig de naam NH mee.
Datgene wat ik doe, is wel op basis van "natuurlijk omgaan met paarden" en ik heb ook weleens een boek bekeken en een website bezocht hierover. En ik probeer aan de hand van wat ik daarvan leer, een mix te maken tussen "mij" en wat zij vertellen.
Maar ik "doe" niet actief aan NH dmv cursussen/ trainingen/ games en train mijn paard dus niet alleen NH.
Ik rij op dit moment met een dressuurzadel en ik denk over een barefoot oid.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:45

Nicolletje schreef:
Nou, wat ikzelf nu als NH bestempel, is het gericht oefenen van de disciplines die vooral de hier bekende goeroes opdragen om te doen/ demonstreren in hun video.

Dat krijgt van mij tegenwoordig de naam NH mee.
Datgene wat ik doe, is wel op basis van "natuurlijk omgaan met paarden" en ik heb ook weleens een boek bekeken en een website bezocht hierover. En ik probeer aan de hand van wat ik daarvan leer, een mix te maken tussen "mij" en wat zij vertellen.
Maar ik "doe" niet actief aan NH dmv cursussen/ trainingen/ games en train mijn paard dus niet alleen NH.
Ik rij op dit moment met een dressuurzadel en ik denk over een barefoot oid.


en daarin kan ik me wel vinden. Ik train dressuur, springen, sgw en ga op een natuurlijke manier met mijn paarden om

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:24

Ik denk dat je paardenmensen grofweg in 2 categoriën kan indelen en welke categorie is duidelijk te zien aan het paard van die mensen:

Mensen die respect bij het paard afdwingen en mensen die het respect van hun paard verdiend hebben.

De eerste categorie zie je hun paarden ook wel geestelijk breken, gelukkig zie je deze groep niet veel.

Mensen uit die groep hebben de Welsh die ik gehad heb op die manier verziekt. Beestje had geen vertrouwen en respect en liep dwars door me heen. Na wat krachtmetingen merkte ik dat hij dondersgoed wist dat hij sterker was dan ik (en welk paard is niet sterker dan een mens?) en dat deze manier van doen niet werkte.
Door de join up zoals beschreven in de boeken van Monty Roberts heeft hij vertrouwen in en respect voor me gekregen.
Hij liep los achter me aan door de bak, bleef staan tot ik hem riep, vond het kortom gewoon leuk om mee te werken.
Het leverde hem aanzienlijk minder stress op en hij wist waar ie aan toe was.
Mooiste was toen ie de trailer op moest, hij twijfelde wat, maar liep er toch op. Stond te trillen als een rietje, maar bleef er wel in en dat terwijl ie weet dat ie zo weg zou kunnen.
Omdat ie me vertrouwde deed ie iets wat ie zelf eigenlijk niks vond en ik hoefde hem niet te dwingen.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:28

En groep 3: mensen die het niet voor elkaar krijgen om respect af te dwingen en het ook niet verdienen.

Dat lijkt af en toe nog wel de grootste groep (sorry...)